Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Pludselig døvhed

Hej..
Jeg vågnede op for 5 uger siden og havde mistede min hørelse, samt jeg var ekstremt svimmel. Jeg tog til lægen og blev henvist til ørelæge. Min hørelse kom en smule igen og 5dage efter kom jeg til ørelæge hvor jeg fik konstateret sudden deafness, jeg kunne ikke længere høre baslyde. Fik en tid 4uger senere, og havde i ventetiden haft nogle svimmelhedsanfald og mistet hørelsen igen. Hos ørelægen var de ret chokeret, havde nu næsten ingen hørelse og skulle på nogle lude op på 100 dB før jeg kunne høre lyden, andet kunne jeg slet ikke høre..
Under hele forløbet hat jeg haft svingende kvalme, hovedpine og træthed. Konstant øresusen og tinitus.
Jeg er bange ! Er blevet henvist til MR og øre næse hals kirurgerne. Jeg har fået en second opinion, og den ørelæge mener at mit blodkar har krampet, pg at mine celler i øret derfor er døde - en forklaring jeg håber på. Den anden ørelæge mener det er en ørefistel eller i værste tilfælde øretumor.. Hun troede til at starte med, at det var meniere, men mit forløb har været for hurtigt.

Har nogle prøvet noget lignede? :'(
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    hvor gammel er du ----pige eller mand ikke for det har noget med din hørelse at gøre ---men det har noget at gøre med ---hvem man skriver med
  • Indstillinger
    Jeg har haft nøjagtig samme forløb. Så Ménière kan komme som lyn fra en klar himmel, og ødelægge hørelsen med det samme.
    Mit forløb var voldsomt i en periode på tre - fire måneder. Derefter ingen voldsomme svimmelhedsanfald. Mit er "kun" på det ene øre, har dog også Ménière på det andet, men i en meget mildere form.
    Man mener at Ménière kommer af en tillukning af det eneste lille blodkar der er i øret.
    Jeg var for nogle år siden medlem af Méniéreudvalget og ovenstående er, hvad forskerne havde fundet ud af på det tidspunkt.
    Prøv om du kan finde MTFnyt februar 1 2007 på nettet. Her skriver de to forskere om sygdommen.
    I samme blad er en artikel af en overlæge om pludselig døvhed. Han skriver, at mange får deres hørelse igen.
    Viser det sig, at du har Mèniére, så trøst dig med, at sygdommen ikke er farlig, den er bare irriterende.
  • Indstillinger
    Jeg er en kvinde , 23år.

    Jeg håber også på at det er meniere, ørelægen mente bare ikke det var det, da min hørelse var så dårlig. Men er glad for at høre, at jeg ikke er den eneste.
    Var du også træt og forkvalmede ?
  • Indstillinger
    Ja, jeg havde både kvalme og svimmelhed. Døvheden indtraf på mindre end et sekund. Jeg var vågen, vi sad og spiste da det skete.
    Alle de undersøgelser du nu skal igennem, er for at sikre sig 100%.
  • Indstillinger
    Okay , startede med at frygte det var meniere, nu håber jeg at det er det :) kan du godt leve med den sygdom til hverdag? Kender bare to der er blevet førtidspensioneret , da de ikke kan opretholde et job:(

    Men skræmmende at det kom mens du var vågen :( Jeg fik det trods alt mens jeg sov. Hvordan er din hørelse i dag?
  • Indstillinger
    Jeg fik også førtidspension, det var en lettelse. Uanset hvad der er galt med dig, så vil din dagligdag have ændret sig, det kan ikke laves om på.
    Jeg kender rigtig, rigtig mange mennesker Mèniére, nogen har det så de godt kan arbejde, andre har det sådan, at de må have pension.
    Hørenedsættelse dræner en for meget psykisk energi. Meget mere end vi forestiller os.
    Jeg fik det roligt med min sygdom ved at sætte mig ind i, hvad det er for noget. Jeg blev aktiv i Mèniére Tinnitus foreningen. Den eksisterer ikke mere. Der er dog fortsat et mèniéreudvalg under høreforeningen. Viser det sig, at det er Méniére du har, så kontakt dette udvalg.
    Der er ting der kan gøres, bl.a. kan man få en Meniet. Dette lille apparat hjælper rigtig mange.
    I alle de år jeg var aktiv i foreningen, har jeg kun mødt en, der ikke havde det så godt med sin sygdom.
    De fleste lever et almindeligt liv med eller uden pension.
    Jeg deltog i flere forsøg. Nogen ville studere hvor meget mènérepatienter kunne. Det var positivt overraskende. Problemet er trætheden, hvis man skal høre meget. Støj har vi det heller ikke så godt med. Anfald er heller ikke så rare, men som dit er kommet, tror jeg det bliver lidt ligesom for mit vedkommende. Sygdommen raser og brænder ud.
    Du skal ikke være bekymret, de fleste har et godt liv på trods af sin Mèniére.
  • Indstillinger
    Okay, det er delvist beroligende at høre :)

    Du fik ikke svaret mig på, hvordan din hørelse er i dag? Har du haft effekt af nogen form for behandling, eller har det ikke været nødvendigt?
    Jeg har læst en hel del om sygdommen, men har læst meget om forskellige diagnoser. Så ser frem til, at de finder ud af, had det er ...

    Det rigtig rart at vide, man ikke er ene i verden. Tak :)
  • Indstillinger
    Hej Matilde

    Jeg har oplevet præcis det samme som dig og jeg har fået diagnosen "Sudden Deafness". Det var, og er til tider stadig, utrolig skræmmende.

    Kunne godt tænke mig at høre hvordan går det med dig nu? Er din hørelse blevet bedre?

    Mvh Anne
  • Indstillinger
    Jeg er forsat døv på mit højre øre, men har fået konstateret meniére :( Er startet op på Betaserc som tager de fleste anfald jeg får, samt lidt af min tidligere daglige kvalme og svimmelhed
  • Indstillinger
    Jeg er en pige på 25 år, og jeg har også fået konstateret sudden deafness på det ene øre. Det kom også som lyn fra en klar himmel for snart 2 år siden. ( jeg er 100 procent døv på det ene øre)

    Da jeg vågnede op og var døv, var jeg også enormt svimmel og havde en susen for det døve øre. svimmelheden har jeg ikke så meget mere - kranie sakral terapi har hjulpet lidt på det. Susen har jeg stadig ligeså meget.

    Jeg har aldrig fået nogen diagnose udover sudden deafness, som de åbenbart ikke kan give mig et svar på hvad skyldes.

    Det er faktisk første gang siden jeg fik stillet diagnosen at jeg har googlet det, for jeg var bange for at finde alle mulige skræmme historier osv. Og det ser jeg ikke nogen grund til at læse, når jeg jo alligevel ikke kan ændre min situation.

    Jeg ved hvor irriterende og til tider frusterende det er at være døv på det ene øre, men man kan jo sagtens leve med det, og tilmed have en normal hverdag.

    Så Mathilde jeg synes du skal tage et valg fra nu af, om ikke at lade det ødelægge dig. Du har jo stadig hørelsen på det ene øre, og med det kan man sagtens leve "normalt" :-)
Log in eller Registrér for at kommentere.