Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Vitaminer med eller uden K......

persille1persille1
Redigeret 26 februar, 2013, 07:53 i Vitaminer og mineraler
Jeg sagde til min bror omnimin vitamin og mineral piller var en rigtig god vitaminpille, som jeg tager.
Han undersøgte dem og siger så: Der er jo K vitamin i. Må jeg så tage dem, jeg får jo blodfortyndende medicin.

Så er jeg virkelig på herrens mark, for det ved jeg intet om. Man bliver simpelthen så træt af det hele.
Så er havregrød sundt , så er havregrød usundt. Så skal man bruge olie og nu igen smør.

Er der nogen "på tråden", som har kendskab til dette:

Må man tage K vitaminer sammen med blodfortyndende medicin. Er det godt eller skidt.
«1

Kommentarer

• jeg har lige været inde på netdoktors søge feldt ---slog k vitamin op ----der står meget som er svært at referere

der kan man også blive lidt forvirrert
    der er både for og imod ---man skal have k vitamin for at størkne blodet ---

men et andet sted står ---at man må ikke få for meget ---hvis man får blodfortyndende medicin ----

men jeg syntest alle som er intreseret ---slår op og bedømmer selv ---jeg vil nødig rådgive i dette spørgsmål
  • Hej Persille

Jeg sætter lige dette link fra apoteket.

http://www.apoteket.dk/Spoerg%20apoteke ... varer.aspx

Håber det besvarer dit spørgsmål:-)

Hilseb Sofie
  • Ja, jeg synes klart din bror skal gå ned på apoteket med sin medicin og ud fra den spørge en farmaceut til råds.
  • Mange tak for svaret, jeg vil straks sende linket til ham.

Der er sikkert ikke mange, der skænker det en tanke, når man lige snupper en vitaminpille, at man skal passe på den slags. Der burde advares på alle vitaminer med K vitamin i, at man skal tage sig i agt for dette.

Det er vist bedst han finder en anden vitaminpille.
  • Ja, lotte123, det er sikkert det klogeste.

Det var da en mærkelig overskrift, der er lavet. Det har jeg ikke gjort, ikke med vilje i hvert fald. Jeg skrev: Vitaminer med eller uden K......
  • Hej solo

Du har helt ret i, det næsten ikke er til at forstå. Måske drejer det sig også om, hvor mange grøntsager man spiser.

Det var faktisk også for at få en lille debat omkring dette vigtige emne.

Og så "driller" de på netdoktor, det var jo slet ikke den overskrift, jeg ville have. Jeg gad gerne vide, hvordan det er gået til. Men godt I kiggede alligevel.
  • Hej Persille og alle I andre ;-)

Nu er der forskellige blodfortyndende medicin-typer men tager din bror marevan, så er det en såkaldt vitamin-k-antagonist. Dvs. at marevan direkte modvirker vitamin K's blodklumpende evne i blodet så der ikke så let dannes blodpropper.

Virkningen af marevan følges nøje med blodpøver, for det er jo heller ikke godt hvis blodet bliver "for tyndt", dvs. har alt for svært ved at klumpe sig sammen så det kan størkne, for der dannes nemlig hele tiden smårifter rundt omkring, og størkner blodet ikke her, så får man jo blodmangel. Det er heller ikke så godt med en sivende blødning i hjernen. Det er derfor lægerne går meget op i tallet INR, som er et tal for hvor "tykt" blodet er, eller sagt med andre ord, hvor let blodet har ved at størkne.

Derfor rådes personer der tager marevan til at være meget varsomme med at ændre for meget i indtaget af grøntsager, og særligt kål, de indeholder nemlig masser af vitamin K.

Så må din bror spise de vitamin-piller? Du har tidligere fortalt at manden ikke ligefrem vælter sig i grøntsager, så der er helt sikkert en masse vitaminer og mineraler han ikke får nok af.

Dertil kommer, at det faktisk slet ikke er så let at finde en rigtig god vitaminpille.

Så jeg vil egentligt foreslå, at din bror begynder på de vitaminpiller en lille uges tid før sin næste blodprøve, for så er det let for lægen at se om pillen påvirker blodets størkningsevne eller ej -hvis det altså er marevan han får.

Er han på hjertemagnyl kan han guffe alle de grøntsager og spise al den Omnimin han lyster, for hjertemagnyl virker nemlig blodfortyndende på en anden måde der ikke har noget med vitamin-K at gøre.

Som du siger Persille, det er slet ikke nemt dette her.
  • Hej Asklepios12

Tak for svaret. Jeg tager en kopi og sender det til ham. Han får ofte taget blodprøver, jeg mener hver tredie måned. Det er ikke hjertemagnyl han får.
    Det er blodfortyndende medicin, måske marevan. Jeg må have spurgt ham.

Han får mange piller hver dag og han er træt af dem, men tør jo ikke lade være med at indtage dem. Hans hjerte er meget dårligt og han er opereret o.s.v. Så har han højt blodtryk og diabetes, som bliver behandlet og en slem slidgigt. Har du nogen råd. Især slidgigten er smertefuld.

Det er helt korrekt, han er ikke meget for grøntsager, så derfor tænkte jeg han havde godt at en vitaminpille. Han spurgte mig om APOVIT.
    Jeg kender dem ikke og kan ikke finde på nettet, hvad de indeholder. Han er jo træt, så jeg ville gerne hjælpe og lovede ham at spørge her.
  • lotte123lotte123
    Redigeret 26 februar, 2013, 04:53
    Ja, jeg synes, det kunne være spændende med en debat om vitaminer generelt. (Jeg henviser til dit forslag i indlægget kl. 13.19, Persille)

Jeg har nu slettet resten af mit indlæg, da jeg godt kan se, at det alligevel ikke var den vinkel, der skulle debatteres.
  • Jeg fandt det, der er ikke K vitaminer i Apovit.
Log in eller Registrér for at kommentere.