Antidepressiv medicin under graviditet
Kære alle.
Jeg lider af angst og depression, og får derfor antidepressiv medicin. Men da jeg ønsker at blive gravid har jeg prøvet at skifte til Fluoxetin 2care4 20mg, da jeg har læst at man ikke må tage dem som jeg plejer, Venlafaxin Krka 150 mg under en graviditet. Problemet er så bare at jeg mangler det ene stof i Fluoxetin som er i Venlafaxin, og det kan mærkes med bivirkninger som kvalme, hovedepine, muskelsmerter, svimmelhed og at ryge helt ned under gulvbrædderne. Efter 4 dage kunne jeg ikke klare det mere da jeg bare sad og græd og græd og var så ulykkelig. Men jeg ønsker jo at blive gravid og derfor er mit spørgsmål til jer/dig om I/du ved om der ikke findes nogle piller som man må tage under en gravidtet som indeholder begge stoffer som Venlafaxin?
Mvh. Sandie
Jeg lider af angst og depression, og får derfor antidepressiv medicin. Men da jeg ønsker at blive gravid har jeg prøvet at skifte til Fluoxetin 2care4 20mg, da jeg har læst at man ikke må tage dem som jeg plejer, Venlafaxin Krka 150 mg under en graviditet. Problemet er så bare at jeg mangler det ene stof i Fluoxetin som er i Venlafaxin, og det kan mærkes med bivirkninger som kvalme, hovedepine, muskelsmerter, svimmelhed og at ryge helt ned under gulvbrædderne. Efter 4 dage kunne jeg ikke klare det mere da jeg bare sad og græd og græd og var så ulykkelig. Men jeg ønsker jo at blive gravid og derfor er mit spørgsmål til jer/dig om I/du ved om der ikke findes nogle piller som man må tage under en gravidtet som indeholder begge stoffer som Venlafaxin?
Mvh. Sandie
Kommentarer
er det arveligt at du er deprimeret ----eller hvad er årsagen til din depri
Du er ikke speciel gammel, så du har tid til at vente, til du har det bedre, og det vil jeg klart anbefale dig - især hvis du tænker mere på dit kommende barn end på dig selv og din egen lyst!
Derfor min alvorlige bekymring for dit kommende barn. Men naturligvis er det ikke det svar, du gerne vil høre, men det er en del af virkeligheden. Du kan naturligvis vælge at lukke øjnene for den, men du skal bare huske, at det ikke nødvendigvis er dig, der kommer til at betale den højeste pris for den beslutning.
Men slut herfra. Heldigvis har vi en aktis offentlig sektor, der holder øje med mødre som dig, så børnene ikke altid bliver de store tabere.
Under Venlaxfacin står der: "kan om nødvendigt anvendes". Der er øget risiko for at barnet fødes med abstinenser og øgt risiko for lav fødselsvægt -hvilket giver øget risiko for en lang række psykiske lidelser uafhængigt af hvad man er genetisk disponeret for, dvs at en genetisk disposition skal lægges oven på.
Men under Fluoxetin står: "må kun anvendes under visse forudsætninger" fordi der er øget risiko for spædbarnsdød og hjertemisdannelser -foruden abstinenser og lav fødselsvægt.
Jeg ved at man er mere tilbøjelig til at give de gamle TCA =tricycliske antidepressiva til gravide fordi det er stoffer der kendes godt igennem mange år, men også de giver problemer og er kendt for bivirkninger.
Så Rejen har jo ret i, at uanset hvilken medicin du vælger, så er det skidt for dit barn. Det vigtigtste i udviklingen er netop nervesystemet, som din medicin lige præcis er rettet imod. Men vælger du ikke at tage medicin og derfor får en kæmpe depression med angst, så er dén cocktail også skadelig for barnet pga de stresshormoner der suser rundt i kroppen i sådan en tilstand.
Om du skal have børn eler ej er din helt egen beslutning. Men da du har en kronisk sygdom må du som alle andre kronisk syge, psykisk som somatisk (kropslige) tænke dig rigtigt godt om for dit barns skyld. Og det har du sikkert også gjort.
Det kan vel egentlig helt generelt for alle koges ned til:
Kan du holde til at tage fuldtidsstudie/job, så kan du også klare et barn.
Kan du kun klare et barn med aflastning, så lad være.
Kan du kun lige få din hverdag til at hænge sammen, så lad være.
Er din økonomi dårlig, så vent og se om du ikke kan gøre visse tiltag til at forbedre den.
Er du ikke i et fast forhold, så vent til du kommer i et.
Har den kommende far også kronisk psykiske problemer, så lad være for så vil du i praksis komme til at stå for det hele selv.
Det er overvejelser også helt "almindelige" mennesker uden sygdom af nogen art tænker på.
Men egentligt burde du vel tale med din psykiater de plejer at have ret godt styr på hvad der kan bruges af medicin under graviditet.
Held og lykke med det hele