Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Knuste hørfrø - giftigt eller ej?

Redigeret 10 juni, 2013, 10:58 i Sund kost
Hej allesammen.

Jeg har fået anbefalet at spise 15 gram knuste hørfrø 2 gange om dagen af min fitness-instruktør.
Men efter at have Googlet 'knuste hørfrø' kan jeg så at nogle mener at det er giftigt. Jeg er meget i tvivl om jeg kan spise det eller ej, er der en der har et godt råd?

Venlig hilsen Rikke
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Rikke

    Jeg købte hørfrø i går, og jeg har tænkt mig at begynde at spise knuste hørfrø igen, efter nogle års pause. Jeg har da også været betænkelig, når jeg har læst, at der skulle være cadmium og blåsyre i hørfrø.

    Men så vidt jeg forstår, kan det sagtens gå, hvis man bare ikke spiser for mange knuste hørfrø.

    Vi er jo for pokker nødt til at have omega 3-olier. De er VIGTIGE for vores helbred. Og fisk, der indeholder meget omega 3, må vi heller ikke spise mere end 2-3 gange om ugen, for fisk er forurenede med kviksølv og dioxin.

    Og olien i fiskeoliekapsler er ofte harsk!

    Der findes selvfølgelig lidt omega3-olie i rapsolie og i valnødder og i grønne grønsager, men det er ikke nok.

    Løsningen må være at variere. Jeg har også købt den olieblanding, der hedder Udo’s choise, og som også indeholder hørfrøolie (forhåbentlig UDEN cadmium og blåsyre!).

    Jeg vil give dig et link til kostvejlederen Anette Harbech Olesens Internetside om hørfrø. Anette Harbech Olesen er nok den i Danmark, der ved mest om fedtstoffer. Jeg tror godt, at man kan have tillid til, hvad hun skriver:

    http://www.madforlivet.com/bloggen/309-hoerfroe.html

    Mange hilsner

    Kameliadamen

    P.S. Hvordan knuser du frøene? Før i tiden brugte jeg en stavblender, hvilket var meget besværligt. I går købte jeg en kaffemølle, som Anette Harbech Olesen anbefaler, men jeg har endnu ikke haft den i brug.
  • Indstillinger
    Hej Kameliadamen.

    Mange tak for din fyldestgørende besvarelse, nu er jeg lidt mere tryg ved at spise hørfrøene :)
    Jeg knuser dem med en kaffekværn, og det tager kun et par sekunder, så der er super nemt!
  • Indstillinger
    Det var bare så sjovt for mig at læse om hørfrø. At det igen er kommet på mode. Min farmor ( født 1863) spiste hørfrø for sin mave. Jeg husker intet om de var knuste eller ej.
  • Indstillinger
    Hej Persille

    Hvis man skal bruge hørfrø mod forstoppelse knuser man dem ikke.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Det var godt nok et problem at få knust hørfrøene, men så fandt jeg ud af, at min største peberkværn var god til det.
  • Indstillinger
    Hej,

    Her er en god bog, der kan læses omkring fedt og dets betydning
    http://www.amazon.co.uk/Fats-That-Heal- ... 195&sr=8-1

    Jeg bruger en kaffekværn til at knuse mine hørfrø. Prøv evt. de hvide hørfrø, der har en lidt blidere smag. (jeg har dog aldrig set dem i Danmark)

    Hvis du foretrækker olie bør du købe en der ikke har stået på butikshylderne i lang tid. Jeg får det nogen gange tilsndt herfra http://www.bodylab.dk/shop/biolio-frisk ... -629p.html så jeg ved at det er friskt.

    Jeg synes godtnok at det er lidt dyrt så jeg plejer at knuse frøene selv derhjemme.

    Nogen der ved om man selv kan lave olien??
  • Indstillinger
    Hej alle sammen

    En peberkværn! Det lyder som en god ide, Kathinga! Det har jeg ikke tænkt på. Jeg opgav hele projektet med at kværne hørfrø for måske 8 år siden. Men nu vil jeg igen forsøge. Jeg har dog købt en kaffekværn, og jeg tror, at jeg først vil forsøge med den.

    Jeg vil lige gøre opmærksom på, at den bog, du foreslår, Gionne, faktisk er oversat til dansk. Der er tale om en bog af den canadiske forfatter Udo Erasmus, som på dansk har fået titlen

    Sundt fedt & dræberfedt

    http://www.saxo.com/dk/forfatter/udo-er ... caod3reata

    Det er jo en kæmpetyk bog, og jeg tror, at de fleste vil synes, at den er svær nok på dansk ;o)

    Jeg kan godt anbefale Udo Erasmus. Men der er en lidt kortere genvej til stort set samme VIGTIGE viden, nemlig forfatteren og kostvejlederen Anette Harbech Olesens bøger om fedt.

    Man skal jo også tænke på, at Udo Erasmus skriver for en anden kultur end den danske. Der vil være visse forskelle, som kan spille en stor rolle, f.eks. angående læsernes madvaner og indkøbsmuligheder.

    Selv har jeg kun læst den første, som hedder ”Det er ikke lige fedt”. Men hun har skrevet en nyere, som hedder ”Fedt for life”:

    http://www.saxo.com/dk/fedt-for-life_an ... 8799266739

    Jeg tror, at det er bedst at læse den nyeste, for der kommer jo hele tiden ny viden om fedt. Og det må jo også være årsagen til, at Anette Harbech Olesen har fundet det nødvendigt at skrive en ny efter få år!

    Og nej, Gionne, man kan nok ikke selv lave hørfrøolie. Det er jo netop problemet med disse små, hårde frø. Industrien bruger ofte alt for hårdhændede metoder til at presse olien ud af dem, f.eks. opvarmning, som den sarte olie ikke tåler, eller også bliver olien trukket ud med kemiske, skadelige midler. Og hjemme ved køkkenbordet tror jeg ikke på, at man kan gøre det på forsvarlig vis.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej,

    Tak for linket til den danske oversættelse. Jeg har kun den enegelsk version stående derhjemme i en ældre udgave. Man kan være lidt selektiv i læsningen da den indeholder en del materiale omkring fedtstoffers kemiske opbygning.

    Jeg så engang på youtube en lille køkkenmaskine, der kunne lave kokosolie. Men kokos er selvfølgelig også blødere end hørfrø. Men man skal nok spise meget kokosolie før sådan en maskine har tjent sig selv hjem :)
  • Indstillinger
    Hej Gioanne

    Jeg synes faktisk, at det var rart at få styr på kemien vedrørende fedtstoffer. Før jeg læste om kemien bag fedtstoffernes opbygning, virkede det hele meget forvirrende og alene af den grund blev det svært at træffe de rigtige valg.

    Jeg kan virkelig anbefale, at man gør sig den lille anstrengelse at læse om fedtstoffernes kemi. Så forstår man bedre, hvorfor nogle fedtstoffer er skadelige (f.eks. transfedtsyrer), og hvorfor nogle fedtstoffer er sartere end andre, og man forstår bedre, hvorfor det er vigtigt, at få fedtstofferne i den rigtige balance, og at man endelig ikke må få beskadigede fedtstoffer, der selvfølgelig gør mere skade end gavn.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej Kameliadamen,

    Faktisk er jeg helt enig. Det er svært at træffe de rigtige valg hvis man ikke har styr på baggrunden for de valg man træffer.
    F.eks. som du nævner n3/n6 balancen, transfedtsyrer og harske/beskadigede olier.

    Fedt er ikke bare fedt, og olivenolie er ikke bare olivenolie. Der er en verden til forskel mellem en god og en dårlig olivenolie. Der er endnu større forskel når det kommer til de mere sarte omega-3 olier.

    Hvis man har prøvet at købe den billige olivenolie i netto eller de bilige hørfrøolier i helsekostforretningerne vil man være bekendt med den bitre smag, der får de fleste til at vælge at drikke olien i appelsinjuice. Men sådan skal en olie altså ikke smage.

    Den bitre smag kommer fordi olien er blevet harsk enten ved at have været presset forkert, udsat for høje temperaturer, udsat for sollys eller ved at den blot har stået et par måneder på en butikshylde.

    At en olie er "koldpresset" siger samtidig intet om kvaliteten af olien. Stort set al olie kan kaldes koldpresset da der (med undtagelse af olivenolie) ikke er nogen regulering på det område. Det eneste krav der gælder er at frøene ikke må være opvarmet før presning. Men selvom det krav er overholdt er de fleste olier presses ved en meget høj temperatur pga den friktion der udvikles under presningen.
Log in eller Registrér for at kommentere.