Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Glemte laktose-piller

Redigeret 23 november, 2013, 14:12 i Prævention
Hej. Jeg skriver da jeg er lidt nervøs for noget jeg egentlig ikke ved hvad er?
Jeg tager Yaz P-piller hver dag og skulle have fået det månedlige mandag.
Problemet er at jeg havde glemt at tage de sidste tre ud af fire kalk-piller både Fredag, Lørdag og Søndag, jeg tog Fre og Lør om søndagen og tog så den sidste om mandagen.

Jeg er nervøs da jeg ikke har fået menstruation endnu og det kan selvfølgelig være fordi min krop ikke er vandt til at tage kalk-pillerne samtidigt og sådan.

Jeg ved ikke om der er noget at være bekymret for, men det er jeg :)

Mvh. Den nervøse
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Kalkpillerne betyder ingenting.
    Det er værre, hvis du glemmer P-pillerne.
    Så tag det roligt.
  • Indstillinger
    Det kan da kun være en munter ironi over dem, der glemmer at tage p pillen.
    Et par glemte kalkpiller er jo helt uden betydning. Ja, lidt sjov og lidt alvor.
  • Indstillinger
    Altså jeg har ikke glemt nogle af p-pillerne, men kan det så godt være den måde jeg har taget kalk-pillerne på, der gør at jeg ikke har fået min menstruation endnu? :)
  • Indstillinger
    Det kan jeg absolut ikke tro. Hvad skulle nogle kalkpiller dog kunne gøre. ?

    Det er vist p pillerne, der har skylden. Blødningen kan jo udeblive efter hvad der skrives i vejledningen.
    Tager man p piller får man ikke menstruation.

    Altså jeg håber da for din egen skyld du ironiserer over emnet.
  • Indstillinger
    Mon ikke det handler om, at Bjensen tager en type p-piller, hvor man tager p-piller i 21 dage og der så i pakningen ligger nogle andre piller til 7-dages pausen, og det er disse piller, der har været glemt?

    Tja... når man ikke får alle informationer, så kan det være svært at komme med bud.

    Bjensen - hvis det forholder sig sådan, så står der givet også på indlægssedlen, hvordan og hvorledes, for så betyder det vel sagtens også noget at huske disse piller.

    I det hele taget, HVIS man vælger at være medicineret med p-piller - så er det væsentligt, at man tager denne medicinering korrekt - og har du den type, som jeg nævner her, så er det vel fordi ideen netop er, at du skal tage også dem korrekt. Hvis du hører til den gruppe af befolkningen, som har en mobil tæt på dig mange gange i løbet af dagen, så er det da der, du koder en påmindelse ind, så du altid - altid - husker den pille. Foruden alle de andre bivirkninger ved p-piller, så er en af dem jo, at hvis man først glemmer at tage dem korrekt, så bliver det til en meget, meget usikker prævention.

    Der er så øjensynligt ikke nogen her, der kan svare på, hvad der sker, så hvis ikke det står i indlægssedlen - muligvis fordi du netop ikke har givet fyldestgørende information, - så spørg en farmaceut på apoteket eller din læge - som i øvrigt fra starten burde have givet ordentlig information, da medicinen, som jo altså ikke er helt ligegyldig, blev udskrevet til dig.
  • Indstillinger
    BJensen

    Glem din bekymring om de kalkpiller.

    Jeg forstår faktisk godt at du kan blive lidt bekymret, men de kalkpiller er KUN i pakken som en hjælp. Tanken er, at hvis du har en fast vane om at du skal tage 1 pille fra pakken hver dag, så er der mindre risiko for at du glemmer en, end hvis du efter 21 dage skulle holde 7 dages pause før du starter på en ny pakke.

    Derfor er der i dine p-pillepakker 21 p-piller og 7 kalkpiller.

    Kalkpillerne spiller INGEN rolle i forhold til din blødning (som teknisk set ikke er en menstruation hvis du har taget de 21 første piller korrekt). Det er helt normalt at blødning/menstruation kan veksle lidt, især når man er ung. Det er nemlig meget påvirkeligt at stress og almindelig hormonvariation.

    Det er normalt at kønshormon-cycklussen varierer lidt forskelligt fra måned til måned hos teenagere.

    Det eneste der er supervigtigt er, at du begynder din nye pakke efter den oprindelige plan, ellers går der kuk i det hele.

    Lyt godt til Lottes råd om at læse lidt på tingene, både hvad angår p-piller og prævention i det hele taget, så du ikke kommer i tvivl. Ellers spørg på apoteket, der er de altid villige til at hjælpe dig og har mere tid end lægen fx.
  • Indstillinger
    https://www.apoteket.dk/Spoerg%20apotek ... iller.aspx

    Jeg sætter lige et link på til dig Bjensen, så du kan læse, hvad apoteket skriver om yaz p-piller. De fire tabletter indeholder ikke kalk men laktose, som bare er mælkesukker.

    Du skal sætte dig mere ind i hvad du putter i munden af medicin, og læse indlægsseddelen ordentligt.

    Som Lotte skriver så brug din mobil som påmindelse, jeg synes, at mange af I unge er alt for sløsede når I vælger at medicinere jer mod uønsket graviditet.

    Dette er ikke en grim løftet pegefinger men et velment venligt råd:-)

    Hilsen Sofie
  • Indstillinger
    Ja, der kan man bare se. Jeg troede det var en, der lavede sjov med kalktabletter. !!!!!

    At det var tabletter der lå i pakningen, hvem kunne drømme om det, hvis ikke man lige tilfældigvis ved det.
  • Indstillinger
    - Jeg ved hvad jeg spørger om, jeg har taget disse p-piller i fire år og jeg har altid fået min menstruation mandagen efter den sidste pille!

    - Jeg ved også godt at kalk-pillerne ikke burde påvirke min cyklus, men da det er disse jeg har haft glemt og taget på forkerte tidspunkter og jeg ikke har fået min menstruation, kan jeg da kun gå ud fra at de kunne havde påvirket det?

    - Jeg har ikke været sammen med min kæreste og jeg har ikke glemt nogle af p-pillerne, kun kalk/laktose-pillerne.

    - Min pakke indeholder 28 piller, 24 p-piller og 4 kalk/laktose-piller og det er 3/4 kalk-piller der er taget på forkerte tidspunkter - så når jeg ikke har været sammen med min kæreste eller tager andet medicin og jeg stadig ikke har fået min menstruation kunne jeg kun gå ud fra at kalk/laktose-pillerne havde noget med det at gøre!

    Det skal også siges at grunden til at jeg skriver er fordi jeg i de 4 år jeg har været på pillerne, ALDRIG har haft en udebleven menstruation!

    Tak for rådene, men jeg har alarm til hver dag hvor jeg tager pillen, min mobil var sjovt nok til reparation de dage jeg glemte pillerne.
  • Indstillinger
    Ja undskyld, du ved hvad du spørger om, men andre kan jo ikke vide, hvad det drejer sig om, når du ikke nævner det med en stavelse.

    Du skriver Kalktabletter, så går man ud fra det.

    Du får ikke menstruation, når du tager p piller, men derinod en blødning.
    Der er forskel.
Log in eller Registrér for at kommentere.