Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Først depression, så ekstrem træthed..

2»

Kommentarer

• Hej Thomas

Hvad er det, der gør, at du ikke kan få de nævnte blodprøver hos din læge?

Der er da ingen mening i, at du skal betale 2800 kr. for en undersøgelse af, om du har mangeltilstande, når du kan få denne undersøgelse gratis hos din læge!

Hvis din læge nægter, så skift læge!

På en måde har jeg været udsat for lidt af det samme som dig. Min læge nægtede at tage andre blodprøver end en blodprøve for kolesterol, og da prøven viste et meget lavt kolesteroltal, sagde han til mig, at jeg var så rask, at jeg kunne blive 100 år.

Problemet var bare, at jeg var sygeligt træt. Mens jeg gik hos psykiateren, omtalte jeg ikke min træthed. Da var det depressionen, der var problemet. Det var først bagefter, da jeg havde droppet psykiateren og selv havde kureret min depression ved hjælp af naturmedicinen perikon, at denne træthed blev mærkbar. Trætheden kunne jo ikke skyldes depressionen, eftersom min svære depression var væk.

I den situation opsøgte jeg også en kostvejleder. Jeg betalte dengang 2700 for en undersøgelse af min urin. I den prøve kunne man se virkelig mange unormale værdier, som tydede på, at jeg var alvorligt syg. Men man kunne ikke finde årsagen til problemet. De ville kræve en blodprøve.

Min kostvejleder rådede mig derfor til at gå tilbage til lægen og KRÆVE en blodprøve. Det lykkedes at få gennemtrumfet undersøgelsen, om end med besvær.

Blodprøven viste, at jeg havde meget alvorlig jernmangel.

Bagefter fandt jeg information om, at jernmangel kan være en (medvirkende) årsag til depression og en af de almindeligste årsager til træthed hos kvinder, der har menstruation.

Desuden fandt jeg ud af, at det er almindelig god lægeskik, at en praktiserende læge ved symptomer på depression tager blodprøver til undersøgelse af mangeltilstande. Så min læge begik en fejl, og hvis du heller ikke har fået taget blodprøver, vil jeg også sige, at der er tale om lægesjusk.

Ud over Jernmangel kan mangel på D-vitamin, folinsyre og B12 være medvirkende årsager til depression og årsager til svær træthed. Men bed for en sikkerheds skyld om at få kontrolleret for alle de mangler, som en praktiserende læge kan tjekke for.

Der er ingen grund til at betale 2800 kr. for noget, som du kan få gratis.

Jeg har kigget på bivirkningsprofilen for Cymbalta, og der står jo, at mellem 1 og 10 % af brugerne får træthed. Men jeg lægger mærke til, at der også omtales muskelsmerter. Nu kan det godt være, at du ikke mærker noget til muskelsmerter, men kombinationen af træthed og muskelsmerter er et ret tydeligt tegn på, at Cymbalta uddriver Q10. Jeg har ikke fundet noget sikkert bevis.

Der er under alle omstændigheder ikke noget forgjort ved at prøve, om Q10 hjælper. Men det er VIGTIGT, at du bliver tjekket for mangeltilstande hos lægen.

Mange hilsner

Kameliadamen
  • Ved godt nogle af de her indlæg er gamle men føler lige jeg må blande mig alligevel :-)

Vis i tager til lægen og får konstateret vitamin mangel skal i selvfølgelige tage de vitaminer i magler, man skal aldrig bare tage nogle vitaminer fordi man tror man mangler dem, de kan skade mere end det gavner, er selv vokset op med diætist mor og har snakket med læger.. der er en lille Ramse der hedder

Alle Damer Elsker Kjoler

Det betyder vitamin A, D,E og K er fedt bindene det vil sige de ophober sig i ens krop. Og hvis ens krop slet ikke mangler de forskellige vitaminer laver de mere ballade end gavn, specielt forbi vitaminer på pille form faktisk reagere anderledes end vis du indtager det via kost.. specielt vitamin A er rigtig skidt at tage vis man ikke mangler.

Og de her vitaminer burde man ikke mangle vis man spiser bare relativt ordentligt BORTSET fra D vitamin det mangler de fleste danskere især om vinteren fordi vi ikke for sol nok :-)

Ved godt der er en masse helse guruer der siger jo flere vitaminer jo bedre de krop skiller sig bare af med det den ikke har brug for, men det er simpelthen ikke sandt der er flere gange lavet forsøg med A vitamin hvor en stor procentdel blev syge med lungekræft selv om de ikke er rygere.

Bare tænk over hvad I propper i jer
  • Hej ”lummerkrog”

Du skriver:

”der er flere gange lavet forsøg med A-vitamin hvor en stor procentdel blev syge med lungekræft selvom de ikke er rygere.”

Jeg vil gerne bede dig fortælle, hvor du har den påstand fra.

Jeg ved, at der er blevet lavet et meget omdiskuteret forsøg i Finland, hvor resultatet efter sigende var, at en del RYGERE, der fik A-vitamin i form af betacaroten, fik lungekræft. Siden har man advaret rygere mod at indtage betacaroten som kosttilskud. Det skulle efter sigende ikke give lungekræft hos rygere, hvis de spiser gulerødder.

Men er det rygning, der er farligt, eller er det betacaroten? Det siger undersøgelsen ikke noget om. Og sidenhen er der blevet lavet undersøgelser, der viser, at betacaroten forebygger kræft.

Masser af mennesker tager store mængder af A-vitamin i form af betacaroten, fordi de får det anbefalet af deres øjenlæge, som forebyggende behandling mod øjensygdommen AMD.

Jeg synes, at det er forkert, hvis nogen forsøger at skabe utryghed på et forkert grundlag. Derfor vil jeg gerne opfordre dig til at fortælle, hvor du har den opsigtsvækkende påstand fra.

Mange hilsner

Kameliadamen
  • Det er rigtig at det er meget farligere vis man er ryger men der var også en lidt forstørrede procentdel af ikke rygere der blev syge det viser nogle nye studier, og ikke kun lungekræft også andre sygdomme som fx dårlig lever og nedbrydning af knoglerne især hvis man bor i Skandinavien hvor vores kost er høj af vitamin A, I dokumentaren i linket forklare de også hvordan kvinder i norden ofte har dårlige knogler end resten af verden selv uden vitamin tilskud, fordi vores kost er så vitamin A rig, og det betyder ikke vi skal holde op med at spise gulerødder det betyder bare vi ikke skal tage det som kosttilskud.. det er vel kendt i diætist og læge verden at A vitamin for det første ikke er sundt og for det andet ikke behøves vis man spiser fx. gulerødder og grønne grøntsager..

der er en meget spændene dokumentar fra BBC som hedder the truth aboutuvitamins http://www.youtube.com/watch?v=zp7WdxvoBfI tror det er hele dokumentaren :-) er er en go debat i gang fra alles sider syntes det er vigtigt at se den
  • Hej igen

Det er meget muligt, at en dokumentar BBC er udmærket. Men den varer altså 50 minutter, og så lang tid vil jeg ikke ofre på det emne.

Kan du ikke bare henvise til den videnskabelige rapport, hvor de opsigtsvækkende resultater er offentliggjort?

Mange hilsner

Kameliadamen
  • Vis det generelt er vitamin A du er nysgerrig om så spring halvt ind i videoen... Ellers prøv at søg lidt om det ellers skriver apotekets hjemmeside også lidt om vitamin A og

http://www.apoteket.dk/KropOgHelbred/Ko ... ordan.aspx
  • Hej

Jeg er overhovedet ikke nysgerrig efter information om A-vitamin, men jeg bryder mig ikke om, at der gives den slags oplysninger uden nogen form for dokumentation.

Det er dig, der kommer med en opsigtsvækkende påstand. Derfor mener jeg også, at det må være dig, der skal levere dokumentationen.

Det er klart, at jeg har prøvet at søge oplysninger. Men jeg kan slet ikke finde skyggen af bevis for din påstand.

Alle de mennesker, der i god tro har fulgt deres øjenlæges opfordring til dagligt at tage bl.a. store mængder af A-vitamin i form af betacaroten, for at undgå at blive blinde af øjensygdommen AMD, vil du mene, at det er bedre for dem at trodse øjenlægens råd, og så finde sig i at blive blinde?

Mange hilsner

Kameliadamen
  • Ro på du det her er en åben debat jeg kommer med et input om at man skal være forsigtig med sine vitaminer, og som jeg sagde længere oppe i mit indlæg skal man selvføgelig tage det ens læge siger man mangler og har behov for..

Du siger jeg ikke har noget belæg om min sag og at du ikke kan finde noget dog nægter du at se den udsendelse jeg linkede til hvor forskellige forskere diskutere på godt og ondt, om alle vitaminer, og nej jeg skriver ikke det ikke for at skærmene folk der er ved at blive blinde og der er en risiko ved alt medicin det må man jo tage med i købet. Det jeg siger er at raske folk ikke skal spise de fedt opløselige vitaminer de skal hellere få det gennem normal kost.

Og her er et link til cancer.DK om vitaminerne for rygere I videoen længere oppe forklarer de hvordan ikke rygere også kan blive påvirket af forskellige ting..

http://www.cancer.dk/Hjaelp+viden/hvis+ ... kraeft.htm

Og min personlige uvidenskabelige holdning er at vis det er så usundt for rygere kan det heller ikke være helse sundt for os andre
  • Hej igen ;o)

Jeg synes, at du snakker udenom. Jeg efterlyste dokumentation for følgende påstand:

”der er flere gange lavet forsøg med A-vitamin hvor en stor procentdel blev syge med lungekræft selv om de ikke var rygere.”

Min opfattelse er, at det må være ret enkelt at henvise til det videnskabelige tidsskrift, hvor disse forsøg og resultaterne af dem er blevet beskrevet. Når du ikke gør det, må jeg gå ud fra, at din påstand ikke har hold i virkeligheden, men er grebet ud af luften.

Mange hilsner

Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.