Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Først depression, så ekstrem træthed..

Redigeret 29 oktober, 2013, 14:10 i Studerende og unge
Hej

Jeg er en ung pige på 20 år, som for 2 år siden begyndte at have voldsomt ondt i maven, som viste sig ved oppustethed og mavekramper. Efter lang tids kamp med min læge, som ikke tog mig seriøst, blev jeg henvist til hospitalet, hvor det viste sig at være irriteret tyktarm - en diangoise, som er svær at forholde sig til.
Min daværende læge testede mig for sukkersyge og glutenallergi på min opfordring, men disse var negative.
Lige inden mit hospitalbesøg endte jeg hos vagtlægen med at kæmpe eksem udbrud, hvor der var gået betændelse i det hele. Derefter skiftede jeg læge.
Et par måneder efter diangoisen fra hospitalet gik jeg ned med stress og depression - hvilket nu er næsten et år siden. Jeg sov konstant og var uoplagt, og selvom stort fravær fra gymnasiet, fik jeg lov til at tage min studentereksamen. Min nye læge ordinerede citalopram 25 mg, som jeg tog i 3-4 måneder før jeg skiftede til venalafaxin, da jeg gik helt ned igen i august.
Siden jeg begyndte på venalafaxin har jeg tabt mig 6 kilo og mistet appetitten.
I august, september og halvdelen af oktober gik det okay. Jeg var på kontanthjælp uden aktivering, hvilket betød, at jeg kunne slappe af i løbet af dagen og så være sammen med venner om eftermiddagen og aftenen.
I midten af oktober tog jeg til Rom som Au pair, da jeg følte, at jeg endelig var klar til at komme igang igen. Efter jeg rejste begyndte jeg at få ondt i hele kroppen, og begyndte at blive meget træt igen.
På daværende tidspunkt mente jeg, at det var fordi jeg var oppe med babyen om natten og brugte mange timer med gåture udenfor i det gode vejr.
Da jeg kom hjem i slutningen af november fortsatte dette dog. Min træthed er blevet værre og værre, og jeg kan sove hele tiden. Alle muskler i min krop gør ondt, hvilket gør, at jeg er endnu mindre oplagt til at stå ud af sengen.
Alt dette er utrolig frustrerende, da jeg psykisk føler mig oplagt og klar igen - min krop følger bare ikke med!
Inden jul var jeg ved lægen og fik taget blodprøver for at se om jeg skulle mangle vitaminer eller mineraler, men alt så normalt ud.
Efter jeg kom hjem fra Rom, har jeg boet hjemme, hvilket i sig selv at frustrerende, når man er vant til at bo alene. Dog føler jeg ikke at jeg kan overskue dette for tiden.
Hver aften har en veninde og jeg gået en lang tur, for at få bevæget os, samt få frisk luft. Efter denne er jeg helt død, og vi må hvile os flere gange i løbet af turen, fordi jeg enten bliver svimmel eller mine ben gør for ondt.
Da jeg skal begynde på et HGS forløb (supplerende handelsskole til studenter) her d. 4 januar, vil jeg jo gerne være klar til dette - for hvis dette fortsætter, må jeg droppe skolen, da jeg ikke kan holde til noget og bliver træt af den mindste aktivitet.
Da jeg flyttede til Rom, måtte jeg flytte min adresse ned til min mor, hvilket betød, at jeg fik ny læge. Desværre føler jeg ikke, at hun tager mig seriøst, og føler mig derfor meget fortabt, da dette her gerne må have en ende snart!

For at opsummere døjer jeg altså med ingen appetit, ondt i hele kroppen og konstant træthed og uoplagthed.

Håber på, at i kan hjælpe mig!

Venlig hilsen
Iben
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Måske er du gået for hurtigt i gang? Måske har din krop brug for at komme sig helt ovenpå din stress og depression? Det kan tage lang tid at blive helt rask igen. Er dit humør blevet bedre?
  • Indstillinger
    Det er godt at du har været ved lægen og har fået målt din vitaminstatus. I den test har lægen helt sikkert også målt dit stofskifte, for det er en test der bare følger med som standard.

    Du skal dog huske på, at du har været syg i meget lang tid. Det kunne godt lyde som om at du har været meget psykisk stresset og at det efterfølgende har udviklet sig til den depression som din læge behandler.

    Men krop og psyke hænger som bekendt sammen, og både din stress og depression tærer også på dit fysiske helbred. Det forklarer både din eksem og den infektion du fik i det, for både stress og depression nedsætter immunsystemet så du lettere bliver syg. Stress og depression får også kroppen til at være i en konstant alarmtilstand og det igangsætter en kronisk betændelsestilstand der giver dig den lammende træthed du nu oplever.

    Selv om din læge har tjekket din vitamintilstand, så tjekker han altså langt fra det hele. Det eneste der bliver set på er vit-D, jern og vit. B12 og der er mange mange flere og meget vigtige vitaminer og mineraler vi har brug for. Dertil kommer at ofte er normal-niveauet for især vit.-D sat alt for lavt. Sundhedsstyrrelsen har lige øget den lave grænse for vit.-D i blodet, men mange forskere i især England og USA mener at den bør være endnu højere.

    Dertil kommer at vi er nogle der bare har et større behov for vitaminer og mineraler end andre -måske fordi vi ikke optager det så let, eller forbrugere det hurtigere fordi nogle af vores enzymer ikke er så effektive som hos de fleste andres.

    Når kroppen så bliver presset langvarigt som din, så har din krop haft et ekstra stort forbrug af vitaminer og mineraler. Dog nogle slags mere end andre, og det er nok grunden til at dine blodprøver ser normale ud. Du skal forstå kroppens forbrug af vitaminer og mineraler som en stor sammenhæng. Kroppens celler bruger stofferne til at få celleprocesser til at virke, ved at bygge og hjælpe enzymer. Derved kan cellerne danne energi og komme af med affaldsstoffer. Men mangler du flere vigtige stoffer, stopper processen. Og derved forbruger du mindre af andre vitaminer som først skal bruges sent i processen. Derfor kan dit jern og B12 og vit.-D være normalt selvom du mangler en masse andet.

    Dertil kommer at din medicin gør, at visse mineraler og vitaminer bliver drevet ud af kroppen eller forbrugt hurtigere i nedbrydningen af medicinen.

    Du må lytte til din krop og give dig selv den ro både psykisk og fysisk du har brug for. Sørg for at få rørt dig med nogle gåture, men mærk efter hvor meget du kan holde til. Og så vil jeg foreslå dig følgende:

    - gå til din læge og få en henvisning til psykolog. En depression bør ikke behandles med piller alene, og du har også brug for redskaber til ikke at ende i situationer hvor du får stress igen. Dvs. du skal lære at mærke efter i dig selv og kende og anderkende dine egne grænser. Mange med stress har svært ved at sige nej til andre uden at føle at hele verden vil hade dem, eller at alt ellers vil falde sammen og andre vil blive meget vrede. Måske gælder det også for dig, det er i hvert fald et vigtigt spørgsmål du skal stille dig selv.

    -stop med rygning, også hvis du kun er festryger.
    -stop med alkohol til du er ovenpå igen -og drik da kun med måde
    -vær omhyggelig med faste sengetider og sørg for at få den søvn du har behov for
    -vær omhyggelig med at få ordentlig mad, lav noget selv fra bunden så du ikke får diverse tilsætningsstoffer der stresser din krop yderligere. Du kan finde gode, billige opskrifter på nettet og du vil opdage at der er mange penge at spare.
    -sørg for at få så meget motion du nu kan holde til, men pres ikke dig selv.
    -vær ikke sammen med mennesker der dræner dig, du skylder dem ikke noget, heller ikke selv om det er familie eller gamle venner

    Den næste del er desværre ikke gratis, men det er meget vigtigt at du prioroterer det:

    -gå til en god helsekost (IKKE apoteket, deres varer er ikke stærke nok til dig)og køb følgende:

    --en kraftig multivitamin-pille, morgen
    --Vit.-D helst 50-75 µg om dagen -dit behov er større end andres!
    --fiskeolie/hørfrø-olie i GOD kvalitet -Pikasol er fx lavet af rådne fisk! (stress af hjernen+nerver)
    --magnesium som magnesiumsulfat eller magnesiumcitrat, tag IKKE magnesiumoxid det er for svært at optage, 500 mg morgen+aften (hjælper nyrer + stress)
    --zink som zinksulfat eller zinkcitrat, igen er zinkoxid for svært at optage. Helst 50-100 mg dagligt (mod stress af hjernen + nerveceller)
    --C-vitamin -500 mg morgen + aften (lever, bindevæv, hud)
    --mælketidsel/marietidsel morgen+aften (lever)
    --en stærk multi-B-vitamin -aften (lever+nerver)
    --vitamin E (dyrt men vigtigt for dig) (stress+energi)
    --alfa-linolen-syre (stress+energi)
    --Q10 (stress+energi)
    --mangan -morgen (stabiliserer dit blodsukker)

    Alle tilskuddene styrker din lever, stabiliserer dine nerver og giver din hjerne det den fysisk har brug for i din helbredelse af din depression.

    God bedring
  • Indstillinger
    Tusind tak for det lange og gode svar! Det har helt klart sat lidt nyt perspektiv på det hele.
    Jeg har dog også været i behandling hos en psykolog, men da jeg fik det godt psykisk, valgte jeg at rejse til Rom som Au pair i midten af oktober, og stoppede derfor behandlingen hos hende. Desværre var det for hårdt for mig at blive fuldtidsmor til to dejlige, men krævende drenge, og efter 2 måneder måtte jeg rejse hjem igen.
    Siden jeg kom hjem er min fysiske tilstand bare gået ned af bakke, men mit humør er stadigvæk godt - hvilket jeg ser som det vigtigste!
    Dog er det utrolig frustrerende når kroppen ikke følger med, da jeg jo gerne vil i gang igen, fordi jeg endelig har det psykiske overskud til det igen.
    Men at skulle sove inden man skal være sammen med venner, og tage lurer når man skal noget en hel dag, er ualmindeligt træls og mange har også svært ved at forstå, hvorfor en 20 årig pige skal sove til middag under julefrokosten.
    Min læge mener, at jeg stadigvæk burde være sygemeldt, men det er utrolig hårdt ikke at lave noget - især når man er vant til at have gang i alt på en gang. (Jeg ved også godt det er derfor jeg fik stress og depression)
    Men det er utrolig svært at gå fra at lave noget konstant til stort set ikke at kunne holde til at være sammen med vennerne et par timer!!

    Jeg vil helt klart prøve de kosttilskud som du har foreslået, og krydse fingre for at de kan stoppe lidt energi ind i kroppen på mig :)
  • Indstillinger
    Måske skulle du blive undersøgt for fibromyalgi!
  • Indstillinger
    Hej
    Har læst dit indlæg og har selv været samme tur igennem som dig. Har de samme problemer med ekstrem træthed og ville bare høre om du har haft glæde af at tage de nævnte vitaminer m.m.. Har du en ide om hvor længe man skal blive ved med at tage kuren? Håber du har fået det bedre :-)
    Thomas
  • Indstillinger
    Hej Thomas

    En uges tid efter jeg skrev mit indlæg, blev jeg indlagt med en svær depression - fik efter 3 måneder diagnosen bipolar type 2 (manio-depressiv).

    Derfor fik jeg aldrig prøvet de gode råd, som jeg fik herinde.

    Men jeg ved, fra andre venner, at vitaminer og mineraler har en stor effekt - og psykiatrisk anbefaler det også :)

    Derudover har jeg lært, at hvad du spiser betyder rigtig meget for, hvordan du har det.

    På psyk kalder de det; KRAM

    Kost
    Rygning
    Alkohol
    Motion

    Altså skal der skæres ned på junkfood - selvom det ofte er det man hoppe på, når overskuddet ikke er der - Det gjorde jeg selv.

    Har lært på egen krop, at sund kost betyder SÅ meget - for dit humør og dit overskud.
    Dårlig kost forstyrer også din søvn - hvilket bliver en dårlig cirkel, når man har det dårligt.

    Rygning skal der altså også overvejes, om man vil fortsætte med - jeg er dog ikke stoppet.

    Alkohol, som du sikkert ved, påvirker også din søvn - og selv drikker jeg stort set aldrig længere, hvor jeg før min depression var noget af en festabe - det er jeg stadig!!!! Bare uden at drikke mig fra sans og samling - nøjes med et par drinks eller øl :)

    Motion, som alle ved, er meget vigtig - lige meget hvilken form. Bare en lang gåtur om dagen kan betyde meget.
    På psyk var der en lang gåtur hver dag - i al slags vejr.
    Det er komme ud og røre sig, hjælper også på søvnen, da man bliver fysisk træt i stedet for kun psykisk.

    Jeg håber, at mit svar kunne hjælpe dig!

    Mvh
    Iben
  • Indstillinger
    Hej Thomas og Ibenlykke

    Jeg synes, at det SÅ godt, når folk vender tilbage og fortæller, hvordan det siden er gået, så andre kan få gavn af deres erfaringer. Men det lyder hårdt, at du måtte igennem en indlæggelse, Ibenlykke.

    Jeg kan kun give dig ret i, at disse fire faktorer, som sundhedssystemet er begyndt at kalde KRAM, er vigtige. Og du har nok ret i, at der kan være en tendens til at slække på kravene til maden og hoppe over, hvor gærdet er lavest, når man er syg.

    Men hvad gør man, hvis alle disse faktorer bliver tilgodeset? Og den lammende træthed stadig er der?

    Jeg har haft virkelig mange depressioner, hvoraf en del var af svær art, men for over 11 år siden lykkedes det mig ved hjælp af naturmedicinen perikon at holde dem fra døren. Men den lammende træthed kunne jeg ikke få bugt med.

    Det viste sig så, at jeg havde meget voldsom jernmangel. Det havde lægen ikke tænkt på at undersøge mig for. Han havde bare henvist mig til en psykiater, som desværre heller ikke kunne hjælpe mig.

    Så inden du giver dig i kast med at tage vitaminer og mineraler og andre kosttilskud, Thomas, vil jeg anbefale dig at blive grundigt tjekket hos lægen, hvis det ikke allerede er sket. Sagen er jo også, at mangeltilstande kan være (medvirkende) årsag til depression, så det er meget vigtigt at blive tjekket. Og hverken psykologer eller psykiatere kan ved hjælp af samtaleterapi råde bod på en alvorlig jernmangel eller en alvorlig D-vitaminmangel!

    Hvis du er blevet undersøgt, og det viser sig, at du har normale niveauer, så er det jo bare godt. Det kan alligevel være en god ide at tage tilskud, ud over at spise sundt.

    Jeg har i alle årene taget vitaminer og mineraler samt tilskud af fiskeolie og Q10.

    At spise fisk og tage fiskeolie er vigtigt, fordi hjernen har behov for tilførsel af byggesten til nye hjerneceller til erstatning for dem, der måtte være blevet beskadiget under en svær depression. To tredjedele af hjernen består af fedt, og en stor del af dette fedt er såkaldte omega 3-fedtsyrer, altså den type fedtstof, vi får fra fisk. Jeg vil absolut mene, at en almindelig og sund dansk kost IKKE indeholder tilstrækkeligt af disse livsvigtige fedtsyrer, til at man kan komme sig ordentligt oven på en depression.

    Og ovenstående er ikke bare ”alternativ snak”, som nogen måske vil påstå. Jeg har lagt mærke til, at psykiateren Poul Videbech rådgiver om fiskeolie:

    http://www.netdoktor.dk/tema/sorg_krise ... jaelpe.htm (råd nr. 13)

    Og så lige en kommentar til kosttilskuddet Q10:

    Q10 er et livsvigtigt stof, som kroppen under normale omstændigheder selv har tilstrækkelige mængder af. Q10 er vigtig for energidannelsen og for musklernes funktion. Men desværre er det sådan, at en del slags medicin tapper kroppen for Q10. Det gælder f.eks. for den gammeldags slags antidepressiv medicin, som stadig bruges mod svær depression, de såkaldte tricykliske antidepressiver. Men jeg har fundet oplysninger, der peger på, at det også gælder for i hvert fald nogle af de nyere antidepressiver. Under alle omstændigheder er det en god ide at tage Q10, når man kæmper med en voldsom træthed – hvad enten denne træthed skyldes bivirkninger fra antidepressiv medicin eller ikke.

    Q10 kan man købe i helsekostbutikker og hos Matas, men det er klogt at vælge en god kvalitet, da der er meget forskel på de forskellige mærker.

    Held og lykke til jer begge

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Asklepios12 er inde på noget af det rigtige, men glemmer en meget vigtig faktor. Ny forskning tyder mere og mere på at det er en ændring af sammensætningen af vores bakterieflora i tarmsystemet som er den primære årsag til udvikling af depression og mange andre sygdomme.

    Så inden man begynder at købe sig fattig i kosttilskud, bør man overveje at prøve et godt probiotika, som tilfører tarmen nogle vigtige bakteriestammer. Desuden er prebiotika også vigtigt, da det er mad til de gode bakterier.

    D-vitamin, magnesium og zink tilskud er også vigtig, da vi generelt ikke får nok af disse viaminer/mineraler. D-vitamin hæmmer de dårlige bakterier og zink er en vigtig faktor i tætningen af vores tarmvægge.

    Da forskningen stadig er ny findes der ingen kliniske forsøg om probiotika har effekt mod depression og andre psykiatriske sygdomme, men der er i øjeblikke store forsøg i gang.

    UC research involves large study on depression
    http://www.comsdev.canterbury.ac.nz/rss ... icleId=819

    Double-Blind Trial of a Probiotic Supplement to Reduce the Symptoms of Schizophrenia
    http://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT01242371

    Probiotics to Prevent Relapse After Hospitalization for Mania
    http://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT01731171

    Mood-Altering Yogurt? Probiotics Change Brain Function With Gut Bacteria
    http://www.medicaldaily.com/mood-alteri ... ria-246300
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23474283

    Voices from within: gut microbes and the CNS
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22638926

    The interplay between the intestinal microbiota and the brain
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23000955

    Gut microbial communities modulating brain development and function
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3463494/
  • Indstillinger
    Hej

    Det lyder interessant med den eventuelle sammenhæng mellem betændelsestilstande i tarmene og depression. ”Radiodoktoren” Carsten Vagn-Hansen har i årevis snakket om vores ”mavehjerne”:

    http://radiodoktoren.dk/radiodoktoren/2 ... avehjernen


    I sin tid tog jeg for resten også både mælkesyrebakterier (altså probiotika) og fordøjelses-bakterier, efter råd fra den kostvejleder, som jeg opsøgte på grund af min træthed.

    Sådan som jeg forstår det, så er der i Thomas’ tilfælde tale om, at depressionen ER kureret, men er blevet efterfulgt af en lammende træthed (som i mit tilfælde).

    Træthed kan jo skyldes mange ting. Selvfølgelig kan træthed være et ledsagesymptom i forbindelse med en psykiatrisk tilstand, men sådan er det ikke nødvendigvis.

    Jeg vil mene, at det er vigtigst at blive tjekket for diverse mangler. Det gøres meget enkelt ved en simpel blodprøve.

    I mit tilfælde var der tale om alvorlig jernmangel.

    Dernæst ville jeg fokusere på bivirkningsprofilen for den antidepressive medicin, der formodentlig anvendes. De fleste slags antidepressiv medicin giver træthed som bivirkning. Og hvis man er nødt til at tage medicinen, så er der jo ikke så meget at stille op.

    Men her er det så, at jeg vil foreslå, at man tager Q10, fordi noget af trætheden formentlig skyldes, at medicinen uddriver det naturlige Q10 fra kroppen.

    Endelig vil jeg komme ind på endnu en årsag, som nok er mere sjælden, i hvert fald hos unge mennesker: Søvnapnø.

    Min træthed viste sig desuden at skyldes central søvnapnø, altså at vejrtrækningen indimellem stopper helt under søvnen. Det er meget almindeligt, at folk, der lider af søvnapnø, får depressioner. Søvnapnø er nemt at afsløre, hvis man har en partner, der kan iagttage en, mens man sover.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej alle

    Og tak for de mange gode indlæg og råd.

    Min historie er kort, at jeg for 8 år siden gik ned med stress og angst. Kom oven på igen efter 1 års tid, men har siden døjet med perioder med trætned/udmattelse, gerne når jeg har været meget fysisk aktiv. Jeg er tidligere elite cykelrytter og har været vand til meget træning. Men efter jeg blev syg første gang har jeg haft utrolig svært ved at træne mere end 2 gange om ugen pga lang restitutionstid. Det har jeg været utrolig fustræret over og ked af, for træning har altid været en stor del af mit liv. Jeg har gerne ville nå nogle mål, men er aldrig kommet i land med dem, pga trætheden, og angsten er i perioder dukket op igen pga trætheden.

    Min nuværende depression - konstateret som svær - er bedret væsentligt, jeg har lysten til mange ting og ser igen lyst på tingene, men har ikke energien. Er begyndt at arbejde igen for 3 mdr siden men holder kun til 20 timer om ugen. Har behov for megen hvile. Træner i fitness 2 gange om ugen, men kun 30 min af gangen, hvis jeg træner meget mere får jeg de efterfølgende dage influenza lignende symptomer. Cykler til og fra arbejde 8 km, og går i naturen når overskuddet er til det.

    Tager det antidepressive medicin Cymbalta, ved ikke om det uddriver Q10en i min krop. Har også været hos kostvejleder som har foreslået at få taget prøver af maveindhold og en test for mangelstoffer. De er dyre 2800 kr. stykket. Men hun er inde på noget af det samme som jer andre med mavebakterie/infektion og mangelstoffer.

    Da jeg ikke lige har 5600 kr. har jeg for 14 dage siden været i helsekostbutikken og har købt ovennævnte portion vitaminer og mineraler. Nu er det jo kun en kort periode jeg har taget dem, men jeg synes allerede jeg kan mærke en bedring i mine muskler og energien :-)

    Jeg ved ikke hvor længe jeg skal tage vitaminerne, før jeg kan regne med en bedring og i hvor lang en periode de skal tages.

    Har i min iver efter at finde mere energi også forsøgt med origanokomplex og hvidløgspiller for maven, fået skiftet alle mine plumper - hvis det skulle være en metal forgiftning. Har dyrket Yoga i nu 3 år og har gennem det sidste halve år forsøgt mig med De 5 Tibetanere (yoga øvelser) som alt sammen skulle give mere energi. Men mange gange har jeg været så træt, at jeg ingen gang har kunne gennemføre en yoga time. Min Psykriater, siger trætheden er en del af depressionen og at jeg blot skal være tålmodig, men det synes jeg snart har været længe :-(

    Nu prøver jeg med vitaminerne og håber det hjælper.

    k.h. Thomas
Log in eller Registrér for at kommentere.