Hjem Øjne Åben debat om øjne

Rødt øje og ondt bagved øjet!

Redigeret 20 december, 2012, 16:52 i Åben debat om øjne
I sidste uge var jeg i Spanien, og vågnede en dag op med et rødt øje, som gjorde ondt inde bagved. Det gjorde også lidt ondt når jeg kiggede til siderne eller op og ned hurtigt. Det gik væk efter 1½ dag ca., men nu, lidt over en uge efter, er det begyndt at gøre ondt igen inde bag ved øjet. Det føles som om det er ømt, og jeg er begyndt at få svært ved at sove om aftenen, fordi det irriterer mig. Jeg kan først komme til øjenlægen i januar pga. juleferie :( er der nogen der har oplevet det før som ved hvad det? Jeg er kun 20 år, og er bange for at det er noget alvorligt.
«1

Kommentarer

  • persille1persille1
    Redigeret 20 december, 2012, 06:55
    Du bør ( Skal) gå til en læge/øjenlæge. Hvis du var min datter, så skulle det være inden længe. Det kan være betændelse i øjet eller også andre ting. Du må ikke lade stå til. Der må være en skadestue, hvor du kan henvende dig eller vagtlæge. Jeg ventede IKKE til januar. Du har kun to øjne og de kan ikke erstattes.

    Hvis bare øjet var rødt uden nogen smerte, så kunne det være et lille blodkar, der var sprængt, det forsvinder igen. Men at øjet gør ondt ville jeg tage alvorligt. Og det håber jeg også vagtlægen vil gøre.
  • Jeg var til lægen igår, og hun sagde at hun ikke troede det var noget alvorligt, men sagde jeg skulle tjekke det hos en øjenlæge. Men jeg ringer til vagtlægen her kl. 4! :)
  • Hun troede ikke, hm... Nu ved jeg jo heller ikke, hvor ondt du har i øjet.
    Men så får du måske heller ikke andet svar fra vagtlægen, men jeg ville alligevel prøve, hvis du har meget ondt i det.
    Din læge må jo have konstateret, der ikke er betændelse i det.
  • Jeg tror heller ikke det er noget alvorligt, men øjenbetændelse hvis det er det skal behandles, du kan ikke gå til januar. Har din øjenlæge ikke akuttider? tænker også om du har badet i Spanien, på den måde fik min datter en øjeninfektion. Forstår faktisk ikke at din egen læge ikke kunne se og fornemme hvad der er galt, og gav dig et eller andet til øjet. Ja disse læger er ikke altid meget bevendt:-)
    Hilsen Sofie
  • Jeg har ikke meget ondt, det er som sagt kun ømt. Og det er værst når jeg skal sove. Men min læge sagde ikke noget om betændelse, det tror jeg heller ikke selv det er. Jeg har læst lidt på nettet, og jeg synes mest af alt det lyder som en ridse på hornhinden. Men der skal man også have dråber, så jeg ringer nok til vagtlægen. Øjenlægen holder juleferie, så kan ikke få en akuttid nej..
    Jeg har ikke været i havet hvis det er det du tænker på? Jeg var der i 5 uger, så har selvfølgelig badet der (i bruseren).
  • Det kan sagtens være en ridse i hornhinden, har selv prøvet det for mange år siden. Gør ondt når man blinker så derfor får man noget til at bedøve øjet med og også noget så der ikke går infektion i øjet. Men en ridse heler op selv.

    Du må selvfølgelig heller ikke bruge kontaktlinser, hvis du gør det, men det ved du sikkert, for du lyder som en fornuftig pige:-)

    Men forstår stadig ikke din egen læge, for hun er jo godt klar over at der er lang ventetid til øjenlæger, men som sagt læger… de er ikke altid lige kvikke:-)
  • Hmm, det gør ikke ondt når jeg blinker. Det er inde bag øjet det er ømt, så ved ikke helt hvad det er.
    Ja synes heller ikke vores læger er så dygtige i dag, man kan selv finde det meste på nettet hvis der er noget galt.
  • Umiddelbart lyder det ikke så alvorligt. Jeg ved jo ikke så meget om, hvor ondt du egentlig har, men det lyder lidt som en forkølelse.. Er du forkølet?
    Mit bud er at du er blevet opmærksom på ømheden, fordi dit øje blev rødt. Det er meget normalt at være lidt øm bag øjnene under en forkølelse, eller en begyndende forkølelse.
    Det hvide i øjet, som i dit tilfælde var blevet rødt, har ingen sammenhæng som sådan, med ømhed BAG øjet. :-)

    Jeg syntes du skal se tiden an til efter nytår, når øjenlægen åbner igen. Hvis du stadig er øm, og ikke er forkølet eller halvsyg, så tag derind. Han/hun sender dig højst sandsyneligt hjem igen og siger det går over, men better safe than sorry ;-)
  • Jeg var forkølet i Spanien før jeg fik det, men ikke nu. Går dog stadig og nyser, så ved ikke om det er helt væk. Er det noget du har prøvet før eller? For det lyder som om du har styr på det :)
  • Jo, du SKAL gå til læge inden nytår, for der er et par ting der lige skal udelukkes.

    Det ene er en betændelse i øjets bindehinde, dvs. det hvide i øjet. Det kan skyldes virus, fx fra din forkølelse, eller en lille rift. Men det føles som om man konstant har noget i øjet når man kigger i forskellige retninger og øjet kan også løbe i vand og der kan være lidt pus og man kan være lidt ekstra lysfølsom. Det går typisk over af sig selv men man kan få en salve. Kommer typisk først på 1 øje og begynder senere så småt på det andet.

    Det andet er en såkaldt autoimmun reaktion, det er der nogle der godt kan få, især hvis man mar en bestemt vævstype (det ved man ikke før det er testet). Og så skal man have binyrebarkhormon. I sjældne tilfælde kan den gå ind og påvirke linsen, så derfor skal du i behandling hvis det er den. Det gør ondt inde i øjet men der er ingen forskel når man kigger i forskellige retninger. Også her kan man være lidt lysfølsom. Det er ikke godt at gå med en autoimmun reaktion for længe, derfor skal du ikke vente til efter nytår, i hvert fald ikke uden at det er blevet vurderet af en der har forstand på det.

    Der er også en 3. mulighed men den gør meget ondt, og den har din læge helt sikkert kigget efter. Det er du også få ung til at have, men din læge ville også have sendt dig på sygehuset hvis du havde haft så ondt, selv hvis hun ikke havde tænkt på mulighed 3.

    Så gå til læge, lægevagt om nødvendigt hvis din egen læge ikke vil gøre noget, for undersøges af en kyndig skal det altså, og helst før jul!
Log in eller Registrér for at kommentere.