Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

store smerter ved hormon spiral

Redigeret 7 oktober, 2016, 17:11 i Prævention
jeg var oppe hos en gynækolog igår, hvor jeg fik sat en hormonspiral op.

Har lige siden ligget med ret voldsomme smerter, som ikke engang kan dæmpes af smertestillende.

Kan ikke foretage mig noget.

Har virkeligt ondt og det er stikkende smerter i højre side af underlivet. kun højre side.

Nogen som kender noget til dette..? har virkeligt brug for svar :(
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hi.

    Nu ved jeg ikke hvor gammel du er eller om du har født børn, men jeg fik en kobber spiral da jeg var 18 år gammel (det var min første). Den er nu skiftet ud med en hormon spiral her for to dage siden (bliver 24 år om 2 dage). Jeg har ikke født børn.

    Den første spiral jeg havde gav mig ultra store smerter (jeg har aldrig oplevet noget lign.). Af erfaring lyder dine smerter til at være de samme som mine og de vil gå over, men det er forskelligt fra person til person. Mine varede (desværre) en uges tid og havde plet blødninger, men da jeg så fik min nye spiral har det ikke gjort nært så ondt, og lå kun på langs den dag den blev opsat.

    Din livmoder skal finde ud af det nye legeme som befinder sig inde i den. Men jo, smerterne er helt deres egne, men jeg havde dem også. Normalt giver man spiraler til kvinder som har født fordi livmoderen har udvidet sig.

    Bedste råd jeg kan give? Masser af ro og afslapning. Smertestillende piller med måde. Behandl dine smerter som menstruations smerter og tag ikke stærkere medicin end du normalt ville. Pas på når du nyser eller hvis du fryser. Begge dele vil bare øge enten smerterne eller gøre mere fokus på det og husk at gå lidt en gang i mellem eller tag et varmt bad.

    Jeg håber at du kunne bruge svaret til noget ellers skal du være velkommen til at skrive :)
  • Indstillinger
    Ihh det havde jeg brug for at høre.

    Jeg er kun 22 år og har valgt denne løsning, da det skulle være den sikreste.

    Igår sad jeg og læste flere dabatindlæg med kvinder, som bare kritiserede spiraler helt vildt og så blev jeg nervøs.

    Nu er jeg på tredje dagen efter indsættelsen og har stadig ondt (og ja, det føles som ultra kraftige mens. smerter) og det er blevet lidt bedre, men føler stadig at jeg er oppustet, at det gør ondt og at jeg i det hele taget er ret brugt..

    har du haft nogle gener med spiralen ellers og er der noget man skal være opmærksom på?
  • Indstillinger
    Hi igen. :)

    Glad for at det hjalp lidt.

    Oppustetheden kan vare i op til 14 dage eller til din næste menstruation. Igen meget normalt også fordi der er hormoner i denne spiral i forhold til kobber spiralen.

    En spiral er uden tvivl en god form for prævention, men husk at intet er 100% :) Min grund til at få spiral i en alder af 18 år var fordi jeg ikke kunne tåle p-piller og mistede til tider følelsen i benene hvilket vidste sig at være små blodpropper. Og nu (bliver 24 år i morgen) er jeg for gammel til at lære at tage en pille hver dag selvom der er andre mærker på markedet plus at når man er i det fast parforhold ønsker jeg at gøre det uden kondom da det er mere intimt for os begge.

    Min kobber gjorde også min mens regelmæssig, men jeg fik en underlig cyklus med først 5 dage hvor ægløsningen fandt sted og der var jeg bare træt og udmattet. Både fysisk og psykisk. Det var så tydeligt at selv min kæreste lagde mærke til mine humørsvingninger. Også havde jeg pletblødninger 1-2 dage også 2 dage hvor jeg godt kunne droppe alle planer for jeg oplevede kraftige blødninger. Du skal ikke blive overasket hvis din nye spiral ændre på din normale cyklus. Specielt med Mirena nedsætter sandsynlig din blødning over de næste par måneder.

    Jeg har også læst enkelte blog indlæg hvor jeg allerede nu kan sige at jeg oplever nedsat sex-lyst, hvilket jeg på en måde både er glad for også er det super irriterende. Med min kobber havde jeg et større behov for at komme lagnerne, men her i går aftes var det meget anderledes. Det var en form af rastløshed hvor jeg tænkte jeg vil jo enlig gerne, men jeg behøver ikke. Og det er efter tre dage. Jeg føler mig hverken træt eller så meget oppustet mere, men den med sex-lysten skal jeg lige overvåge de næste par uger. Det er som om jeg tænker anderledes når det kommer til at være intimt med min kæreste (hvilket jeg ikke bryder mig om, men nu må jeg se tiden an). Jeg ved jo ikke om jeg allerede er påvirket af hormoner eller om min krop bare tager en pause.

    Gener som sådan nej, når dine smerter har lagt sig er den usynlig. En enkelt gang for mange år siden kom jeg til at nyse så kraftigt at jeg fik smerter i underlivet og det gjorde nas. Smerterne varede ikke så længe, men var ultra intense.

    Hvis du er i et parforhold kan den eneste gene være at tage med din kæreste om din spiral fordi den er hormon baseret og den vil påvirke dig på en eller måde. Om det er manglende sex-lyst til træthed, til fremkomst af akne eller osv. så er det vigtigt at kommunikere også selvom han ikke kan se den. Din partner vil kunne mærke det på dit humør og de har krav på en forsikring om at det ikke er dem som der er noget i vejen med.

    Håber det gav lidt mere lys på sagen og du skriver bare igen hvis du ønsker noget uddybet :)

    Hav en rigtig god weekend og op med humøret.
  • Indstillinger
    Ja, undskyld, men jeg spørger lige dybt forundret:

    Har din læge givet dig en hormonspiral - velvidende at du har haft blodpropper af p-piller??

    Det må da siges at være lidt af en satsning.
  • Indstillinger
    citat

    Hvornår bør man undgå hormonspiraler?

    Hvis du ønsker at begynde at bruge hormonspiral, bør du først og fremmest konsultere din læge. I fællesskab kan I beslutte, om hormonspiralen er det rette valg for jer.

    Generelt anbefales hormonspiraler til kvinder, der allerede har født. Dette skyldes bl.a., at hormonspiraler i sjældne tilfælde kan påvirke fertiliteten hos kvinder, der ikke har født.


    Du bør gøre din læge opmærksom på følgende sygdomme (hvis du har eller har haft dem):

    •Problemer med blodpropper
    •Diabetes
    •Hjertefejl eller –sygdomme
    •Slagtilfælde eller blodprop i hjertet (akut myokardieinfarkt)
    •Højt blodtryk
    •Migræne
    •For nylig har født eller aborteret

    o.s.v. o.s.v. citat slut

    Man bliver sørme bange, når man læser det hele. Jeg er glad for ikke at være ung i dag.

    Godt nok var man bange for at blive gravid, så man var meget påpasselig. Man havde også sine menstrationssmerter, men det hørte jo med til det at være kvinde, mente man.
    Fred og ingen særlig fare.

    Men nu, kønssygdomme, fortrydelsespiller, p piller, spiraler, o.s.v.. Det kan vist ikke morsomt at være ung kvinde i dag.
    Ikke, hvis man først sætter sig ind i, hvad det er man gør.
  • Indstillinger
    Okay, interessant at du har følt nedsat sexlyst. Det må du gerne holde mig opdateret med, hvis du gider og har lyst? (evt. over mail) Vi har næsten fået sat dem op samtidigt, så vi må kunne "følges i udviklingen". Jeg har ikke selv kæreste og kan derfor ikke konkludere noget på sexområdet.

    Jeg har læst ufatteligt mange indlæg om spiraler nu og må sige, at der er mange negativer omkring dem. Øget vægt, humørsvinginger, kraftige smerter osv.

    Men det jeg ikke kan forstå er, at hormonspiralen kun skulle tilfører hormoner i underlivet og skulle efter sigende ikke kunne påvirke humøret (dette fortæller min gynækolog). Desuden siger hun, at vægtøgning kun kunne opstå pga. øget trang til søde sager og derfor flere kalorierer.

    Jeg er bestemt IKKE interesseret i nedsat sexlyst eller humørsvingninger. Har for et år siden haft en depression og vil bestemt ikke "ned ad" igen.
    Vil derimod gerne have en mere øget sexlyst, da den stort set forsvandt under min depression.
  • Indstillinger
    Først:
    Hej Pernille og Lotte. Tak for jeres bekymring. Jeg forsikrer jer for at hvis jeg får det sådan igen dropper jeg spiralen, men det har vidst sig at ligesom der er mange mærker af p-piller er spiralen også anderledes, men pga. mine kraftige blødninger har jeg valgt at prøve. Jeg kender heldigvis mine symptomer, så kan fange dem før de bliver for vilde.

    Jeg snakkede det meget igennem med min læge og dengang jeg var 18 år dyrkede jeg ikke motion eller levede sundt hvilket jeg gør nu. Jeg dyrker regelmæssig motion og spiser meget sundere, så at give det et skud ville være et forsøg værd, ellers går jeg tilbage til den gamle kobber spiral. :)

    Andet:
    Det kunne være en god ide Stefanie. Omkring øget trang til søde sager har jeg hele dagen i dag haft lyst til ost og kiks O_o ikke fordi det er søde sager, men hvornår har man lige lyst til ost kiks??? Jeg sag og tænkte da du skrev øget sex-lyst og tænkte tilbage på det foregående år. Fra ca. januar til for en uge siden var mig sex-lyst steget grad vist.

    Der er meget negativt om dem. Det vil jeg give dig ret i, men jeg tror samtidig også at der er mange som har positive oplevelser. Hvorfor dele noget som der ikke er problem med? En spiral er jo en meget personlig ting. Det er bare min opfattelse, men jeg kan se at kæresten er kommet hjem fra bilka med ost og kiks så jeg vil gå ud og hyggespise lidt ;) Jeg håber at dine smerter er blevet bedre.
  • Indstillinger
    Hmm... ost og kiks... ikke dårligt... Så vil jeg sige velbekomme og spis også en for mig :D

    Håber at kunne høre fra dig igen!
  • Indstillinger
    Altså jeg har haft blodprop i hjernen, og der er intet problem i at få hormonspiralen, da den er med gestagen og p-piller hovedsageligt er med østrogen som er det farlige...

    Gestagen kan som udgangspunkt/i teorien ikke give blodpropper.
  • Indstillinger
    Hejsa....interessant debat....jeg er 39 og har ikke født.....jeg har netop fået hormonspiral, for at undgå generne ved p-piller, så som hævede og ømme ben, samt nedsat sexlyst (hvilket vist kun var en lettelse for min stakkels kæreste).
    Det er nu næsten 2 uger siden, at jeg fik spiral og jeg har stadig mens-smerter og pletblødning....sex foregår stadig med kondom, for at undgå infektion...bare for en sikkerhedsskyld....da jeg glemte at spørge gynækologen, hvornår jeg igen måtte ha sex (vi indviede efter 2 dage ;-)
    For mit vedkommende ændrer sex ikke på smerterne, selvom min kæreste er "well hung" :-)
Log in eller Registrér for at kommentere.