Hjem Kvinder Overgangsalder

Hormoner - farligt eller ligegyldigt?

245678

Kommentarer

  • Hej lotte

    Nej, jeg tror heller ikke de ved meget om medicin. De ved, hvad der skal gives til de forskellige lidelser og det er så det. De har hverken tid eller interesse i at høre om eventuelle bivirkninger. Det nemmeste er at vælge at tro, det er noget folk indbilder sig eller også er det så lidt, så det ikke betyder noget.

    Vagifem er gode, som jeg skrev, de hjælper på meget besvær. Jeg vil spørge min gynækolog om dem. Jeg går ud fra hun har nogen erfaring med dem.

    Er risikoen meget lille forsætter jeg med dem. Der er risiko ved alt medicin, og nogle ting er det nødvendigt at afhjælpe. Bl. a. blodtrykket, for der tror jeg faren er større, hvis der ikke bliver gjort noget. Det har jeg oplevet i min familie. Ak ja, pest eller kolera. Hvad skal man vælge.
  • Jeg er fuldstændig enig; der er risiko ved alle former for medicin. Man bør jo også tænke sig om en ekstra gang, bare man tager en Panodil.

    Dog tror jeg faktisk, at mange slet ikke er klar over, hvilken risiko de løber, når de bare uden videre indtager medicin. Samfundet skubber jo også på denne holdning. Rigtigt mange firmaer tilbyder f.eks. at betale influenzavaccine til deres sunde og raske ansatte og kalder det et personalegode. Vel er det ej - det er udelukkende en spørgsmål om indtjening og effektivitet.

    På samme måde med alle de vacciner småbørn nu om dage skal have. En del af dem har intet at gøre med børns sundhed; nej det er kun fordi man ikke kan have, at disse børns forældre forsømmer på deres arbejde.

    Så ja - en hver form for medicin er pest eller kolera. Vi vælger at bedøve vores krops signaler med medicin frem for at lytte til kroppen og finde ud af årsagen til disse "råb" fra kroppen. Hvad der er godt for en del af kroppen er ikke godt for en anden del, hvorfor man altid bør overveje for og imod.

    Også jeg har gennem årene fået forskellige former for medicin og føler mig generelt godt informeret - måske ikke så meget af lægen, som af apoteket og ved gennemlæsning af indlægsseddel, og her er det så at denne Vagifem i den grad "stikker af".

    Læge og apotek: Det er totalt uskadeligt og det er lige meget. Indlægssedlen: Du skal være overordentlig varsom ved brug af denne medcin.

    Man ser jo det samme med p-piller. Der lader det også til at alle mener, det er totalt ligegyldigt - og i dette ilfælder lader det også til, at medicinalfirmaerne har fået lov til at undlade at fortælle om alle de skadelige bivirkninger i indlægssedlerne. Dem, det går ud over, finder jo ud af det med tiden.

    Hvad er det med de hormoner???

    Ved grundig gennemundersøgelse/studier/læsning, så ved man jo godt, at de er farlige og dybt skadelige, men øjensynligt kan samfundet ikke fungere uden - så derfor må man hellere bilde folk ind, at de er uskadelige, og så er der jo lige nogen, der falder af i svinget, men det er vel lige meget -eller måske billigere i længden?
  • Jeg har nu - og det må da siges at være hurtigt - fået svar fra NovoNordisk, der hermed kopieres:


    "Jeg er ked af at du ikke har fået klarhed om hvorvidt du skal bruge Vagifem eller ej.

    Som sagt tidligere har vi ikke meget valg selv at ændre i den godkendte tekst fra Sundhedsstyrelsen. Vi har selv et ønske om at få fjernet de systemiske bivirkninger fra teksten til de lokale hormoner, men har ikke fået lov til dette endnu. Vi vil selvfølgelig påpege overfor Sundhedsstyrelsen at dette giver problemer for brugerne, men hvis de insisterer på at det skal stå, må vi ikke fjerne det.

    Den information lægerne bruger, er selvfølgelig baseret på vores produktinformation, men også på egen erfaring samt videnskabelige studier. Det er altid lægen, der kender patienten bedst, der skal vurdere, sammen med patienten, om hvorvidt et præparat skal bruges eller ej. Det er en individuel vurdering og lægen er nødt til at se på sygdomshistorie, familiære sygdomme, anden samtidig medicin osv.

    Jeg ved at jeg gentager mig selv, men kan desværre ikke gøre andet.

    Få en snak med lægen og hør hvilken erfaring han har med Vagifem hos kvinder i din situation. Måske kan han berolige dig. Ellers skal du måske slet ikke tage den. "

    Citat slut.

    "Aben" må således ligge hos Lægemiddelstyrelsen, så der fra må jeg så afvente svar.
  • Hej igen, lotte

    Du skal bare vide, jeg er så enig med dig i det hele.

    Jeg har heller aldrig fået influenza vaccine og jeg skal heller ikke have det.
  • Hej Lotte

    Jeg er så enig så enig i alt, hvad du skriver. Influenzavaccine nej tak, jeg har det lige så godt:-)

    Har selv flere veninder, der får masser af medicin, som de intet aner noget om. Deres tiltro til læger grænser til det naive, dette sagt med et lille smil.

    Hilsen Sofie
  • Så har jeg fået svar fra Lægemiddelsyrelsen. Man må da sige, at de svarer hurtigt.


    "Jeg har læst din mail og kan godt forstå du er lidt bekymret. Nu kender jeg jo ikke til din sygehistorie eller baggrunden for at sygehuset har besluttet, at du skal have Vagifem, vaginaltabletter, men jeg er sikker på at fordele og risiko er blevet vurderet i dit tilfælde og derfor er det sikkert for dig at anvende vagifem. Ingen medicin er uskadelig og der er selvfølgelig altid bivirkninger ved al medicin. Jeg vil jo mene, at du både kan stole på lægen og på apoteket i dette tilfælde men samtidig også hvad der står i indlægssedlen, at man skal være opmærksom på. Firmaet skal opdatere deres indlægsseddel efter hvad der er godkendt for deres produktresume, som primært er et dokument der er rettet mod lægerne/apoteket, som er godkendt af sundhedsstyrelsen. Hvis du er i tvivl om du kan anvende lægemidlet og om nogle af de nævnte advarsler/forsigtighedsregler i indlægssedlen gælder for dig, vil jeg råde dig til at kontakte din sygehuslæge. Alternativt kan du kontakte din egen praktiserende læge, som du kan diskutere nævnte problemstilling med.

    Håber min mail har hjulpet dig med at besvare dine spørgsmål og ellers er du velkommen til at kontakte mig yderligere."

    citat slut.

    Tja... Hvad skal man sige .... Boller fra Kohberg....

    Jeg har tilladt mig at svare tilbage, at det altså er en fysisk umulighed; at stole på begge parter. Jeg har foreslået at Lægemiddelstyrelsen strammer op i forhold til lægers information til patienter.

    Så nej - man må altså selv finde ud af, hvad der er godt eller skidt for en - de professionelle kan (vil) ikke hjælpe.
  • Man må sige, du har fået en sludder for en sladder.

    Forstår ikke at en indlægsseddel til Vagifem vaginaltabletter skal indeholde de alvorlige advarsler som jo egentlig dækker for østrogener, der netop ikke bruges lokalt i skeden.

    Men jeg plejer at sige, at man nok bare skal bruge sin sunde fornuft, og den siger mig her, at jeg indtil videre vil bruge Ovestin, til mine tørre slimhinder. For mig drejer det sig om livskvalitet.

    Jeg synes, det er flot af dig, at du har svaret igen, men tror ikke at svaret tilbage, vil blive mere klart i spyttet:-)

    Hilsen Sofie
  • Åh, lotte, vi havde vist heller ikke forventet andet svar. Men de skal naturligvis også være lidt forsigtige i deres svar. Der er mange "hensyn" at tage.
    Der er sikkert heller ikke noget klart svar. Man må selv vurdere for eller imod.
    Nu har jeg taget hormonstikpiller i ca 34 år og jeg har kun haft gavn af dem. Om cysterne har noget med dem at gøre, tjae, jeg ved det ikke. Måske, måske ikke. Der er jo mange kvinder, der får cyster.
  • Jeg kan egentlig godt følge medicinalvarefirmaerne - de skal først og fremmest tjene penge, men jeg var faktisk så naiv, at jeg troede at Lægemiddelstyrelsen var patienternes sikkerhed.

    Det er de åbenbart ikke - gad vist hvad de så er der for?

    Persille. Du har taget disse tabletter i 34 år og været glad for dem. Den eneste måde, du har kunnet finde ud af, om de var det rette for dig, har vel været, at du har holdt op med dem? Hvad skete der, da du prøvede det?

    Har du lyst til at fortælle det?

    Selv har jeg besluttet at tage den "kur" jeg har fået med 30 tabletter. De første 14 skulle jeg tage dagligt, da jeg jo havde fået et akut opstået tilfælde med helt hudløse slimhinder - og så to ugentligt, hvilket vil sige, at jeg er færdig d. 26. december. Og så har jeg tænkt mig at stoppe, men skal jo til gynækolog d. 3. januar, så på det tidspunkt vil en eventuel negativ virkning jo ikke have vist sig.
  • Jeg får en modbydelig fornemmelse af ømhed, tørhed og irritation, hvis jeg glemmer en stikpille. Jeg mærker det med det samme.

    Lægemiddelstyrelsen, den har der været skrevet meget om. Og bestemt ikke for det bedste.

    Jeg må dog sige, da jeg henvendte mig og spurgte om ikke der snart kom svar på min lægens henvendelse om tilskud til min medicin, fik jeg et meget venligt og forstående svar. De havde INTET HØRT fra min læge. Der var gået 7 måneder.

    Hun havde vist ikke regnet med, at jeg turde ringe til lægemiddelstyrelsen.
    Det hjalp omgående, da jeg sagde til lægen, at lægemiddelstyrelsen gerne ville have besked. Derefter fik jeg tilskuddet omgående. I løbet af få dage.

    Tilføjer, jeg skulle også i begyndelsen tage dem dagligt. Derefter to om ugen. Og nu, jeg kan som sagt ikke tillade mig at glemme nogen. Hvis jeg var dig ville jeg blive ved et stykke tid. Du fortryder det, hvis du stopper, for det er ikke rart.
Log in eller Registrér for at kommentere.