Hjem Sex & samliv Åben debat om kønssygdomme

Kønsvorter & partner

Har et spørgsmål!

Det at have kønsvorter, men som IKKE er i udbrud, og så lære ny partner at kende.

Det er sådan at jeg har en veninde som har fået kønsvorter via et bekendtskab med en weekends date, og hvor de dyrkede beskyttede sex, men alligevel fik kønsvorter, hun gik total i baglås, holde med at dyrke sex.
Stoppede med at lede efter en kæreste, fordi hun følte sig "uren" op bange for hvad en ny kommende partner ville sige.

Hendes bekymringer ligger i om hun i det hele taget kan få et normalt parforhold igen, uden og skal bruge kondom.

Hendes plan er at nægte at sige hun har kønsvorte virus, eftersom hun ikke er i udbrud!

Hvad er hendes chance for at smitte en anden med tiden i et fast forhold, når hun ikke er i udbrud?
«1

Kommentarer

  • lotte123lotte123
    Redigeret 13 november, 2012, 10:55
  • Nej jeg mente chancen!

    Jeg tror ikke du har læst indlægget!
    Der står ingen steder at hun dyrkede sex ubeskyttet, så hvordan kan du få hende til at være den uansvarlig?

    Jeg syntes det er den fornuftige person der svare der, og ikke en som har set hvor mange der rent faktisk dyrker sex, både ubeskyttet i starten og efterfølgenden vælger at smide kondomet pga. nogle simpelthen ikke kan få den op og stå med et kondom og derved slet ikke kan dyrke sex, og vælger at tage chancen.
    Eller at man godt kan sætte sig ind i det at man kan være så fuld eller have så meget lyst at man vælger at overhøre den "fornuftige stemme"

    Jamen min veninde har skam været ved lægen, og på gynækologiske klinik, og blevet vejledt, så hvis hun skal følge deres anvisninger så kan hun hverken gøre fra eller til, med at være den artige person eftersom det smitter med eller uden kondom!
    Fik faktisk også fortalt at når hun ikke havde udbrud af kønsvorter så var chancerne for at smitte meget mindre. Samt at hun ikke skulle bekymre sig så meget.

    Hun og jeg har søgt på flere måder på google.dk og fandt faktisk ikke ret meget så klart, alt hvad der kan komme ind af hjælp vil hun da være glad for.

    Som der også stod i selve oplægget så har hun faktisk været meget på passelig med alt, faktisk udelukket sex i sit liv de sidste 2 år, samværet med en ny mand, grundet frygten for at blive afvist.

    Derfor hun spørger herinde hvad andre har gjort i samme situation!
    Har du haft kønsvorter?

    Ved du hvordan det føles at have en kønssygdom du ved du aldrig kommer af med igen og som du ved kan smitte andre hvis man enten i fuldskab eller bare lyster "glemmer" kondomet og ved at chancen for at smitte er noget større end med et kondom, men dog alligevel smitsom?
    Jeg kan nemlig ikke helt sætte mig ind i det eftersom jeg ikke er smittede med det, og derfor vil prøve at finde hjælp herinde

    Jeg kan slet ikke forstå hvorfor du SKAL være i tvivl om hvor vidt det er mig eller min veninde!

    Du må jo tro mig på det skrevende, eller holde dine tanker for dig selv i stedet for!

    Eller så helt undvære at svare, som jeg ser dit svar her så er det ikke et hjælpende råd, men et "FY for fanden du er sgu lige så slem som ham der har smittede dig" og som jeg helt klar ikke mener min veninde kan bruge til noget som helst, det er faktisk typer som dig der har svaret her der får hende til at gå i baglås og ikke selv tør bede om hjælp.

    Har du egentlig tænk på det?

    Men takker da for din mening.
  • Til Julie

    Brug RISIKO når der er tale om noget uheldigt eller uønsket, og brug CHANCE når der er tale om noget positivt eller glædeligt.

    Handler det hverken om noget positivt eller negativt så brug ordet MULIGHED.

    Så kan du jo selv vælge om det er det ene eller det andet ord, du vil mene dækker at smitte en anden med kønsvorter. Men det rigtige ord i denne sammenhæng er RISIKO...

    Hvor hun har fået sine kønsvorter fra eller hvordan er vel i denne sammenhæng, og egentlig også for mig, fuldstændig ligegyldigt. Det primære er at hun har kønsvorter og kan smitte andre.

    For øvrigt synes jeg, du er meget uforskammet overfor Lotte i dit indlæg til hende.

    Hilsen Sofie
  • Og jeg mener du og hun er lige så uforskammet..hvis jeg ville have kritik så havde jeg bedt om det i stedet for hjælp.

    Jeg vil i den grad heller aldrig begynde at rette på andres ord..DET i sig selv er også meget uforskammet.

    Men tak for din mening.
  • Jeg har valgt at slette mit indlæg, for sådan en omgang total misforståelse, hvor du ikke en gang forsøger at forstå, hvad jeg skriver, skal der da ikke bruges mere energi på.

    Dog du fastholder at din veninde gerne vil kende til chancen for at smitte – og bestemt ikke mener risiko.

    Chancer ER altså noget man håber på; håber på at vinde i lotteriet, håber på en god eksamen osv. Og man gør vel ikke ekstra indsats for at smitte andre med en kønssygdom.

    Måske du skulle slå ordet op. Det kan være, du finder det uforskammet at blive rettet, men det skaber altså helt unødig forvirrig, når man skriver det stik modsatte af, hvad man mener .- og oven i købet så bliver fornærmet, når man bliver misforstået.

    Jeg holder mig væk fra denne debat.
  • Det står dig frit for at holde dig væk, men at slette dit indlæg er altså barnligt og indikere at jeg så har ret i det jeg har skrevet...

    Dog kan jeg så hjælpe debatten eftersom du har slettet det og jeg har gemt det, så man IKKE misforstår MIT svar til dig, som ubehøvlet.

    "(Du mener vel risiko? Chancer er noget man håber på.

    Hvis din veninde går ud og dyrker ubeskyttet sex, så er hun jo nøjagtig lige så uansvarlig, som ham der smittede hende.

    Når man er ude og dyrke sex med mere eller mindre tilfældige bekendtskaber - eller er i et nyt forhold - så er det eneste fornuftige jo at bruge kondom - HVER GANG. Og det gælder hvad enten man har en kønssygdom eller ej. Hvis ens partner nægter at bruge dette kondom, så er det i det hele taget ikke en partner, man skal have sex med.

    Jeg synes bestemt din veninde skal gå til sin læge, eller til en klinik for kønssygdomme, og der sikre sig en grundig information og forholdsregler om denne sygdom, og også information om, hvordan hun skal forholde sig, når et forhold bliver mere etableret.

    Der er da givet også nogle hjemmesider, man kan søge på - måske andre her i forum kan henvise til nogle??

    Men hun skal i hvert fald ikke bare lade som ingenting og medvirke til at sprede smitten. Hun kan jo oven i købet risikere at blive smittet med en kønssygdom mere.

    Hun har det selv meget dårligt med at være smittet - hvorfor give det videre til andre, der får det lige så dårligt?

    Nu er jeg lidt i tvivl om det er egentligt er dig selv, det her handler om, men svaret er jo det samme.)"


    At du mener at det forvirre her med ordet chance = risiko er vel fordi du så ikke forstår oplægget.

    Man kan godt spørge ind på en pæn måde i stedet for at virke nedladende, hvad jeg helt klart mener du gjorde...

    Til Oplægget, så håber jeg der kommer nogen mennesker ind som forstår det dilemma min veninde er i uden at dømme hende, men kommer med konstruktiv råd..eller egen erfaringer om hvad de har gjort, når de skulle møde en ny mand/kvinde og hvordan h*n tog det..
  • Åh nu må jeg le.

    Som du nu skriver, så var det helt korrekt, at jeg slettede, (men du må da gerne gentage det, hvis du synes - det gør det ikke bedre)for jeg har da i den grad misforstået dit indlæg, hvilket jeg da beklager.

    Du fastholder altså, at du gerne vil vide, hvordan din veninde bedst muligt kan smitte andre med sine kønsvorter.
    '
    Det spørgsmål kan jeg faktisk godt besvare - men jeg vil ikke, for det var da en frygtelig tankegang.

    Og dette udelukkende fordi du fastholder, at det skal være chance og ikke risiko.....

    Gisp......
  • "(Åh nu må jeg le.

    Som du nu skriver, så var det helt korrekt, at jeg slettede, /(mne du må da gerne gentage det, hvis du synes - det gør det ikke bedre)for jeg har da i den grad misforstået dit indlæg, hvilket jeg da beklager.

    Du fastholder altså, at du gerne vil vide, hvordan din veninde bedst muligt kan smitte andre med sine kønsvorter.
    '
    Det spørgsmål kan jeg faktisk godt besvare - men jeg vil ikke, for det var da en frygtelig tankegang.

    Gisp......)"

    Ja du har helt klart misforstået indlægget, og gør det stadigvæk...
    Hvis du får det til at lyde som om hun skal finde en udvej for at smitte andre så HAR du helt klart misforstået det...

    Selvfølgelig har hun IKKE lyst til at smitte andre, men det hun gerne vil vide er hvordan HUN skal tackle det med at finde en ny kæreste uden han render skrigende væk fordi HUN er ærlig omkring det at have en kønsygdom!

    Hvordan HUN skal tackle det når og hvis hun er så heldig at finde en ny kærteste, skal HUN og kæresten så forevigt være på kondomet resten af deres liv...eller kan man hjælpe den anden der IKKE er smittede med en medicin, eller hvad der nu kan være fremstillet for at hjælpe andre der ikke er smittede.

    Men forsæt du bare med at være nedladende!
  • Girls relax! :) Ingen grund til at være nærtagende eller provokere hinanden sådan ;)
    Vi skriver alle fordi desværre har et eller andet forhold til kønsvorter.
    Jeg er selv blevet smittet og det er vildt irriterende og tit synes jeg også det er pinligt, men det er altså muligt at leve et normalt sexliv selvom man er smittet. Og det er ikke så skamfuldt, som det lyder. Det er desværre en af de hyppigste kønssygdomme.

    Problemet med kønsvorter er, at der går tid fra smitten til udbruddet, så man ved ikke nødvendigvis hvor smitten stammer fra. Og ja ja, jeg ved at man altid skal dyrke beskyttet sex, men de færreste bliver testet for kønsvorter uden symptomer, så det er muligt i et parforhold at tro at man er "rask" til at dyrke sex uden at man rent faktisk er det.

    Din veninde skal ikke være bange for at have sex eller fortælle en ny partner om hendes "problem". Hvis han godt kan lide hende, tror jeg ikke han vil afvise hende pga det.

    Men jeg kunne da også godt tænke mig at vide om det er muligt at dyrke ubeskyttet sex imellem udbrud uden at smitte?
  • Nu har jeg ledt højt og lavt for om muligt at finde svaret. I mine bøger fandt jeg billeder af kønsvorter på penis. Føj, det var væmmeligt. !!
    Så jeg forstår godt der siges, hvis der er udbrud skal kønsvorterne fjernes/behandles med det samme.

    Ingen udbrud, ingen smitte, men da det er umuligt at se om der er udbrud, så er der altid en risiko. Kønsvortene kan være så små, at de faktisk ikke kan ses.
    Så kan jeg bedre forstå svaret om smitte er svært at finde. For ingen kan svare. Virus kan være i kroppen hele livet. Udbrud kan ske uden man opdager det. Men det kunne de jo skrive tydeligt, så det kan forstås.

    Virus kan også være nedkæmpet af immunforsvaret.
    Så ville jeg gerne vide ( af nysgerrighed ) kan man se i en blodprøve om virus er væk.

    Har man fået kønsvorter og stadig har virus kan man smitte sit barn, når det fødes. Man kan også være mere udsat for underlivskræft, så det tilrådes at blive undersøgt med mellemrum.

    Og så kommer jeg til at tænke på, der var en engang en "kampagne", der fortalte at kvinder med mange partnere også var mere udsatte for at få underlivskræft. Der skulle tages prøver for at se om der var unormale celler.
    De prøver anbefales også i dag.

    Jeg havde unormale celler og de blev fjernet ved keglesnit. EN partner havde jeg haft og så skulle jeg UDSTILLES. Sådan følte jeg det. Hvor var jeg rasende.
    Ingen talte om manden, der kunne have haft mange partnere.

    Nå, det var en lille bitte historie om tidligere tiders moral. Men sommetider kunne man jo ønske det hele var knapt så frit.
    Unge mennesker udsætter sig for en stor risiko, at de tør. Moralen er mere slap i dag, men den kan jo også være for striks. En gylden middelvej var bedre, f.eks. brug altid kondom.

    Om man skal fortælle det til en ny partner, jeg turde ikke andet, men bruges der kondom, så kan den oplysning måske vente lidt. Partneren må jo også selv være klar over risikoen altid kan være der for smitte, når man indlader sig med en mere eller mindre tilfældig.

    Nå, men det er vist noget jeg ikke skal blande mig i, men en mening har man da lov at have.
Log in eller Registrér for at kommentere.