Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

ændret udflåd

2

Kommentarer

  • Indstillinger
    Først ville jeg prøve nogle mælkesyrekapsler til skeden. Måske de kunne ændre noget.
    Da jeg var i din alder fik mit udflåd også en "dum" lugt og brunlig farve. Jeg manglede hormoner og fik vagifem stikpiller. Det hjalp på mig.

    Nogle ganske uskadelige råd at forsøge med om det skulle have nogen virkning.

    CITAT SLUT

    Jeg bliver helt træt af en så lille tekst kan skabe så meget snak. Man skal nu passe på, snart sagt, hvert eneste komma, når man skriver noget her. Jeg forsøgte at skrive så lidt som muligt, for ikke at skrive noget galt og så var det for lidt.
    (Mælkesyrekapsler købes i håndkøb på apoteket. Man skal sige det er til skeden.) Har jeg glemt noget.

    Jeg fortæller højt og tydeligt om mælkesyrekapsler og der skal man ganske rigtigt nok bruge nogle små bind i de dage, man tager dem. Det finder man hurtigt ud af. Og man finder også lynhurtig ud af om det var nok.


    Hvis det så ikke hjælper må man jo til læge. Lægen kan ikke finde ud af noget og må give en henvisning til gynækolog. (Noget man bør forlange)
    En gynækolog finder derefter ud af om der er noget galt.

    Der er brunligt udflåd og det må der ikke være. ... Det brune er sikkert, muligvis, måske.... lidt blod, der farver. Det kan være helt uden betydning, men jeg ville da nok, hvis det var mig, lade en gynækolog kigge.

    Har jeg sagt for meget, så nogen bliver bange.

    I mit tilfælde var det hormon mangel og jeg fik en recept på Vagifem. Mine slimhinder var så sarte og tynde at jeg blødte en ganske lille smule.

    De hjalp omgående. Jeg har brugt dem i mange år og har svært ved at undvære dem. Jeg har også fået at vide en lokal behandling ikke er det mindste farligt, tværtimod. Og der skal ikke holdes øje med noget, når det er stikpiller.
    Der findes også naturmidler og det kan man jo vælge at bruge, hvis det er nok, men under alle omstændigheder ville jeg til en gynækolog for at blive undersøgt. Især når udflåddet er farvet.
    Har jeg sagt for meget eller for lidt.


    Det var mine råd. Det giver næsten sig selv for at få Vagifem kræver det en undersøgelse. For at se om der mangler hormoner. Det mente jeg ikke var nødvendigt at skrive. Og da jeg selv har prøvet turen mener jeg ikke rådet er helt ved siden af.

    Det er blevet en hel videnskab at få udtrykt sig korrekt her, jeg tror, jeg trænger til en hvilepause. Hav det godt, så længe pausen varer. Jeg kommer nok til at savne jer, men jeg bliver altså så træt af, at skulle tænke og overveje hvert eneste komma.


    ps. Jeg kan kun sige, hvad jeg har fået at vide om Vagifem stikpiller og har nu skrevet til et apotek for at høre om der er nogle undersøgelser, der måske fortæller noget andet end det jeg i sin tid har fået at vide. Hvis jeg får et svar skriver jeg det her.
    Men, som sagt, jeg har fået dem i mange år og har virkelig god gavn af dem. Jeg har ingen bivirkninger, jeg har ikke mærket noget i de mange år jeg har brugt hormonstikpiller. Kun at slimhinden har det godt.

    Men den bemærkning: Din læge vil muligvis følge dig nøje. Den kan jeg kun grine af. Jeg har aldrig været udsat for en praktiserende læge, der følger noget som helst "nøje". Man skal selv vide og huske på alting.

    Vi er enige lotte123.

    Kun min gynækolog har jeg tillid til. Hun er noget af det mest omhyggelige og ansvarsfulde jeg kender.

    Mange hilsener.

    citat.
    Og tja - ham Carsten Vagn Hansen er vel egentlig ikke mere troværdig, bare fordi han har sagt nogle virkelig kloge ting - og så beklageligvis også en frygtelig masse sludder - i radioen en gang?
    citat slut

    Det har du også så evig ret i. Men han gav mig rådet om membrasin til slinhinderne i brystet og de hjalp virkelig. Så noget ved han. Membrasin skulle være godt for slimhinderne i hele kroppen.
  • Indstillinger
    Kæreste Persille,

    Jeg synes du genrelt udtrykker dig meget klart og tydeligt, og det gjorde du også i dit første indlæg i denne tråd.

    Det var Asklepios, der kom med fortalelse, da hun skrev, citat - Det produkt Persille snakker om hedder Vagifem og kan købes på apoteket -

    Hun skulle naturligvis have skrevet Vivag, hvilket hun også retter i sit sidste indlæg.

    At jeg så slet ikke fangede den fortalelse, men reagerede så kraftigt på netop ordet ”Vagifem” og fik debatten over på et helt andet spor, er nok mere min fejl, og derfor der lige skal ryddes op. :-)
    At jeg reagerede sådan skyldes da også, at jeg netop selv har oplevet at disse hormoner, Vagifem bliver udleveret lige så kritikløst og ligegyldigt som p-piller, hvorfor det ikke skulle forbavse mig, om de også kunne fås i håndkøb

    Men der kan man se – en lille fortalelse og ”fanden er løs i Laksegade”.

    Bortset fra det, så fortryder jeg ikke snakken om de hormoner, selv om det kom til at gå ud over Kvinde41, som har startet debatten. Jeg håber Kvinde41 melder tilbage.

    Så Persille – i det her tilfælde var det overhovedet ikke dig, der på noget tidspunkt fik udtrykt dig forkert – tvært i mod.

    Men for at gøre et beskedent forsøg på, at komme tilbage på sporet:

    Jo, Vivag – og endelig Vivag (hehe), er et ganske udmærket og harmløst produkt til at afhjælpe ubalancer i skeden, og det er er ganske udmærket forsøg at prøve med det. Dog vil jeg faktisk fraråde at bruge bind samtidigt, for bind suger jo ret kraftigt, og har man ubalance, så er det ikke specielt smart samtidigt at få suget al den naturlige fugt væk, så der bliver for tørt i området.

    Når jeg har brugt Vivag, har jeg taget en kapsel om aftenen ved sengetid, og så bare brugt et par bomuldstrusser, og det har altså været nok. Og – så er det væsentligt at følge hele den kur, der nævnes på pakningen – jeg mener at huske, at der foreslås en kapsel hver aften i en uge – også selv om generne forsvinder.
  • Indstillinger
    Søde lotte123

    Tusind tak for dine pæne ord.
    Jeg har heller ikke fortrudt vores snak om hormoner, det er på den måde man kan blive klogere eller sådan noget.
    Jeg kan bare mærke jeg i den senere tid bider kæben fast sammen for ikke at skrive noget forkert og det har gjort mig nervøs. Min mand siger, jeg hellere må holde en lille pause og koncentrerer mig om noget andet. Det har han lidt ret i. Jeg kan bage en kage, gå en tur og tænke på noget andet.

    På "gensyn" om et par dage. Jeg kan jo ikke undvære vores "snak" og emnerne interesserer mig, men absolut ikke min mand.
  • Indstillinger
    Hej lotte123

    Jeg lovede at melde tilbage. Jeg er meget rystet og vil aldrig stole på nogen sundhedsinstanser mere.
    Du har 100% ret i det du sagde om vagifem og indlægssedlen. Det er stikpillerne, der står omtalt med alle de nævnte bivirkninger man eventuelt skal passe på. Benævnt både som tabletter og stikpiller.

    Aldrig, aldrig har nogen kontrolleret noget som helst i de 34 år jeg har brugt dem. Eller spurgt om noget. Jeg fik kun fået at vide det er en lokal behandling, som ikke virker andet end lokalt. Løgn, løgn.
    Jeg har kun haft gavn af dem, troede jeg.
    Jeg har cyster på den ene æggestok. Men heldigvis bliver der holdt øje med dem. Ikke af den praktiserende læge, det kunne jeg aldrig drømme om, men den gynækolog jeg har tillid til. Jeg har dog aldrig drøftet noget med hende, det gør jeg næste gang.
    Er det nu hormonpillernes skyld eller ikke.
    Jeg er blevet holdt for nar og føler mig nu, som en idiot.

    Stikpillerne fik jeg på recept af en gynækolog. Min praktiserende læge skriver recepten og har aldrig nogensinde snakket om nogen som helst undersøgelse.
    Din læge vil "kontrollere", din læge "bør", din læge mig her og der. "Din læge" har intet gjort overhovedet. Kun skrevet recepten i alle de år. Lige som de skriver recept ud til unge piger/børn på p piller, også selv om de kan stoppe væksten. Men det forties.
  • Indstillinger
    Kvinde41 meldte så aldrig tilbage - så derfor har jeg nu heller ingen problemer med at bruge denne tråd til andet formål.

    Kæreste Persille,

    Også jeg er nu rystet. Der er tilfælde, hvor man i den grad håber, at man får at vide, at man er forkert på den, at man har forstået forkert - og ja, det her er et af de tilfælde, hvor jeg virkelig havde håbet, at det var mig, der "malede Fanden på væggen" og gjorde det uden grund.

    Jeg er hverken glad eller stolt over at have fået ret. Tvært i mod, men på den anden side, så fik jeg jo min avertion for præparatet ved at have nærlæst indlægssedlen, og meget kan man beskylde medicinalvarefirmaer for, men nok ikke at de skriver for mange advarsler på deres medicin. De ville nok foretrække at skrive så lidt som muligt.

    Jeg fik Vagifem ordineret på grund af et fuldstændigt akut opstået tilfælde af ikke bare tynde slimhinder, men helt hudløse - for ***** for et smertehelvede. Man kom også frem til, at det måske nok skyldes den overgangsalder, jeg er i, (kan så undre, at noget sådant opstår nærmest fra dag til dag), men især skyldes at jeg i nogle år har haft problemer med noget inkontinens - noget jeg da godt var klar over, jeg skulle have gjort noget ved, men jeg har desværre været rendt ind i den ene sygdom efter den anden de sidste år, så denne inkontinens er kommet lidt "bag i køen".

    Jeg er i fuld gang med behandling af inkontinens - bl.a gik det op for mig, at jeg havde et ret voldsomt væskeindtag, noget jeg slet ikke har skænket en tanke. Jeg har fået vænnet mig til at drikke den ene kande te efter den anden - altid. Dette voldsomme væskeindtag er nu stoppet, og bare dette har hjulpet gevaldigt på mit inkontinensproblem, og resten tror jeg, jeg ret hurtigt får på plads.

    Men - så er det jeg ikke kan forstå, at en læge, der jo netop slog ned på, at det handlede om inkontinens, som jo kan behandles, også mener at jeg hellere må hormonbehandles resten af mit liv.

    Og nej - den hopper jeg så ikke på. Jeg håber for dig, Persille, at du kan få en fornuftig forklaring, og måske kan stoppe med denne medicin. Det burde da i hvert fald forsøges, når du nu har taget det i så mange år.
  • Indstillinger
    Jeg ved man kan bruge naturmidler , så det vil jeg måske prøve. Endnu ved jeg ikke helt, hvordan og hvad jeg skal gøre. Jeg er temmelig rystet over at få den besked. Især når det ikke er længe siden jeg fik beskeden:

    Citat: Den øgede risiko for kræft i æggestokkene er beskrevet for kvinder, der har fået tabletbehandling – ikke lokalbehandling i skeden.
    citat slut

    Ok, jeg har ikke kræft, men der holdes øje. Risikoen er tilstede. Når jeg så også tænker på, det er mig selv, der ville til gynækolog. Det var bare en sjette sans der sagde mig, det burde jeg gøre. Jeg tænkte slet ikke på vagifem.

    Efter alt det jeg har oplevet i de sidste år burde jeg ikke være hverken rystet eller overrasket. Måske risikoen er uendelig lille, men så skal de ikke stikke en løgn og sige den er 0.
  • Indstillinger
    Du har helt ret. Det er simpelt hen noget svineri. Jeg håber virkelig, du kan få en rigtig god forklaring fra din gynækolog.
  • Indstillinger
    Hej lotte123

    Læs dette, måske interesserer det dig.

    http://www.apoteket.dk/Spoerg%20apoteke ... deren.aspx

    Og så det sidste, der står.

    Kan de ikke finde ud af det eller hvad. Jeg ville gerne vide af hvilken grund kræft så overhovedet står nævnt i den indlægsseddel.
    Jeg fik for ikke længe siden at vide, det drejede sig om tabletter, man slugte. De ved vidst ikke, hvad de selv fortæller efterhånden. Den ene sige det ene, den anden det andet.

    Hvor svært kan det dog være at give en reel forklaring.

    Her står dette:
    http://min.medicin.dk/Medicin/Praeparater/1302

    Jeg begriber simpelthen ikke i indlægssedlen skrives alt det andet. Det skræmmer jo folk. Hvad er rigtigt og hvad er forkert og hvorfor fortælles, det drejer sig om lokal behandling og tabletindtag, når det så alligevel kun drejer sig om lokal behandling i indlægssedlen.

    "Er du forvirret".
  • Indstillinger
    Ja, jeg ved heller ikke, hvad man skal tro.

    Jeg tror, jeg en af dagene (har ikke så megt tid i dag) vil skrive til NovoNordisk og forespørge, hvorfor de er blevet pålagt at skrive sådan om deres medicin - hvis både læger og apotek har en anden viden om, at det er totalt ufarligt.

    Det handler jo nok om "livrem og seler". Man "tror" det er helt ufarligt, men for en sikkerheds skyld, må man hellere skrive - med små bogstaver - at det kan være farligt. Så slipper man let og elegant ud af eventuelle sagsanlæg.

    Hvad der er blevet sagt, kan jo være svært at bevise i retten. Prøv du en gang at bede din gynækolog om at give dig denne garanti skriftligt men personligt ansvar.

    Og - det er jo sørgeligt, at det er der, vi skal bevæge os hen.
  • Indstillinger
    Ja, man kan ikke stole på nogen eller nogen.
    Jeg må indrømme, jeg har været/er glad for vagifem. Det mest sandsynlige er jo også de vil gå med både livrem og seler.
    Det amerikanske marked kan vist være vanskeligt. Der skal jo gives erstatning, hvis nogen snubler over støvsugerslangen og det ikke står oplyst uheldet kan ske.

    Lov mig, du vender tilbage med svaret fra novo nordisk.

    haha, skriftlig garanti, jeg må se om den er at finde i "vejviseren".
Log in eller Registrér for at kommentere.