Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

syg efter p-pillestop - hjælp/erfaring efterlyses!

Mit helvede begyndte for ca. 7 år siden.
Jeg har spist p-piller fra jeg var 15-36 år pga. stærke stærke menstruationssmerter. Først Gynatrol, siden Gynera og til sidst Lindynette. Jeg har altid fungeret godt, været vildt aktiv i både mit arbejds- og fritidsliv og meget socialtanlagt.
Da jeg blev 36 år og havde mødt en dejlig mand, droppede jeg p-pillerne da vi gerne ville have et barn.
Allerede ved min første menstruation uden p-pillerne oplevede jeg for første gang i mit liv x-trem træthed/udmattelse. Husker, at jeg næsten tudede fordi jeg var så udmattet. Dette skulle dog vise sig kun at være begyndelsen og det første symptom af mange, der med tiden dukkede op.
Det næste der skete var , at jeg ved ægløsning vågnede ved at hele kroppen lå og rystede. Senere voldsomme PMS-symptomer.
I dag er mine symptomer: X-trem udmattelse, kan ikke foretage mig noget fysisk uden at få det dårligt. PMS –symptomer herunder væskeophobning med buler under øjnene, svimmelhed, problemer med hjernen så som uklar tænkning, forvirring, angst, stress, depression. Mit immunforsvar reagerer ved, at jeg får regnbuehindebetændelse, ondt i led og muskler, problemer med tandkøddet, eksem i ørerne, osv. osv. omkring eller lige efter ægløsning, når hormonerne falder. Senest underlige elektriske stød i hjernen lige omkring ægløsning (virkeligt væmmeligt og nøj… hvor blev jeg bange).
For 2 år siden forsøgte jeg at starte op på P-piller igen da mit liv var et rent helvede (og storken alligevel udeblev). Trods p-pillerne havde jeg stadigvæk problemer omkring ægløsning og ægløsningssmerter selv om gynækologen påstod det ikke kunne lade sig gøre. Som tiden gik blev det hele værre og værre og kulminerede i en kæmpe depression, hvor jeg kun kunne sidde og glo ud i luften. På hospitalet, hvor jeg er undersøgt fra A-Z fandt man ud af, at mit D-vitamin var skyhøjt (lige over 300). En neurolog anbefalede, at jeg straks stoppede med p-pillerne. Det er nu et år siden jeg stoppede. 3 måneder efter jeg stoppede begyndte jeg nu også at få muskelkramper/spasmaer og endnu mere udmattelse, hvor musklerne står og spænder af sig selv. Og det viste sig, at mit D-vitamin var faldet ned til 20!!!
Status er d.d. at mit liv er ikke eksisterende, intet fra mit ellers så dejlige liv er spor dejligt længere.
Jeg er svimmel, har underlige ryk/jag i hjernen, omkring ægløsning og menstruation er jeg sengeliggende af udmattelse, hele kroppen ryster selv om jeg forholder mig i ro. Min nattesøvn er også meget dårlig, vågner flere gange om natten ved at kroppen ryster, og idet jeg vågner op får jeg en rystetur efterfulgt af, at kroppen falder i sved sammen med voldsom hjertebanken. Meget ubehageligt. Det virker som om det hele kører for langsomt, og dog… nogen gange får jeg sådan nogle anfald, hvor jeg får hjertebanken og høj puls inkl. Sådan en underlig uro, der kulminerer i, at jeg bliver bange. Dette kan ske både om natten og om dagen. Mit immunforsvar reagerer fortsat med inflammation i højre øje, eksem i ørerne og svamp i tåneglene. Tørre slimhinder i munden, øjnene, skeden. På visse tider af måneden bøvler jeg meget med madtræng/hunger, hvor jeg skal spise hver anden time både dag og nat. Jeg kan ikke foretage mig ret meget fysisk uden at blive dårlig, udmattet, pustende med høj puls og underlig i hjernen og kroppen begynder at ryste/sitre.
Min hvilepuls er omkring 55-60 og mit blodtryk, når jeg ligger i sengen og er vågen om morgenen er lavt 85-90 /62.
Jeg har været indlagt et par gange med udmattelse og muskelkramper der har været så slemme, at jeg ikke har kunne gå eller stå. Men ingen har kunne finde ud af noget. Eller de gider vist ikke rigtigt! Som de siger, du er jo ikke ved at dø.
En gynækolog har netop bedt mig starte op på Mini-piller ”Cerazette”. Og det har jeg netop gjort i går. Men er bange for yderligere depression.
En sekretær fra Hvidovre Hospital har oplyst mig, at min sidste blodprøver viste at Frit T4 ligger i underkanten, men da jeg er afsluttet derfra, sker der ikke mere….
Jeg er så fortvivlet. Ved ikke hvad jeg skal gøre. Har snart mistet alt pga. alt dette! Alle mine gode velbetalte job, mand, socialliv, økonomi, hobbys, sport osv. Og efterhånden også helt mistet mig selv til angst og depression. Trækker mig fra andre mennesker. Har endvidere betalt mig fattig i alternative læger, psykologer og kostprogrammer uden det har ændret på noget.
Er der nogen med forstand på hormoner, der har nogle gode bud på, hvad der sker med min krop? Eller kan anbefale mig en læge, der virkeligt ved noget om dette? Indland/udland?
Tak til alle, der måtte have læst med hele vejen.
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Kære Hestepige

    Hvor jeg dog føler med dig! Jeg har faktisk af en lidt anden årsag været nøjagtig det samme igennem, dog ikke helt så ekstremt mht. immunforsvaret, men jeg fik også øjenbetændelse, svamp og enhver virus hoppede på mig og var måneder om at komme ud igen. Den lammende træthed havde jeg også, sammen med voldsomme ledsmerter. Det var helt ubeskriveligt forfærdeligt.

    Nu er årsagerne for os to nok forskellige. Det lyder til at din krop kæmper med at finde et nyt niveau til dine hormoner. De kvindelige kønshormoner, der jo også findes i p-piller (typisk gestagen og et østrogen) har indvirkning på reguleringen af alle de andre hormoner, herunder skjoldbruskkirtelen (t3 og t4), binyrer (binyrebarkhormon), hypothalamus (antitissehormon) og bugspytkirtlen (insulin).

    Som jeg forstår på dit indlæg, er det gynækologisk afdeling du har været på. Du burde få en akut henvisning til endokrinologisk afdeling for at få en bedre udredning. Ellers ville jeg kraftigt overveje at finde en god klinik i London. Hvis du kigger på trådene her på Netdoktor under "Stofskifte", er der også nogle der anbefaler en bestemt klinik i Holland, jeg har ikke fuldt overblik over tråden men det kan være at andre der læser med her vil komme med linket.

    Den måde jeg kom ud af mine problemer var dels binyrebarkhormon, det er et hormon der udskilles når kroppen er stresset. Selv om dine værdier på blodprøver er helt normale, kan du godt have en relativ mangel fordi din krop simpelthen har brug for mere, og det kan forklare den lammende træthed du oplever.

    Men binyrebarken kunne kun hjælpe mig ud fordi jeg også tog en større batteri kosttilskud. Du fortæller at dit D-vitamin har ligget helt oppe på 300 -tog du tilskud? For normalt reguleres D-vitamin, som egentligt er et hormon, ved at forstadiet dannes i huden ved solens stråler om sommeren, herefter går det til leveren hvor det gøres lidt mere klar, men det er først aktivt efter en tur forbi nyrerne. Når niveauet er tilstrækkeligt, hæmmes nyrerne i at gøre D-vit aktivt. SÅ når du kunne have så høje værdier, tyder det på at 1) reguleringen af D-vitamin er bortfaldet og/eller 2) at din krop på det tidspunkt ikke var i stand til at gøre brug af D-vitaminet muligvis pga en hæmning via et andet hormon eller mangel/for meget af et enzym, men at det så pludseligt ændrede sig hvorefter niveauet faldt kraftigt fordi din krop virkelig havde brug for D-vitamin.

    For mig tyder det på, at du også mangler nogle næringsstoffer, der kan få dine celler i balance. Stoffer som magnesium og zink indgår bla. til virkeligt mange enzymprocesser, og disse enzymer indgår også i reguleringen af hormoners dannelse og aktivering!

    Så hvis jeg var dig ville jeg gøre følgende:
    1) Vride armen om på din læge og få en hurtig tid hos nogle endokrinologer på et UNIVERSITETS-hospital, du skal IKKE lade dig nøje med et regionssygehus, for dit tilfælde er alt andet end typisk!
    2) Sørge for at spise meget sundt, ingen røg, ingen alkohol, masser af grønt og kød så du ikke mister for mange muskler.
    3) få den ro og hvile du har brug for, det er ikke din skyld og jo mere du kæmper imod jo længere tager det.
    4) Tage kosttilskud -og i ret pæne doser, din krop skal fyldes op for dine depoter er garanteret udtømte. Kroppen forbruger flere vitaminer og mineraler under stress, og du har også madlede ind imellem. Vær meget omhyggelig med at læse bagpå, der må ikke være ret mange hjælpestoffer (andre stoffer end det aktive) i, ellers er kvaliteten for dårlig. Jeg kan anbefale:

    c-vitamin 500 mg morgen og aften
    D-vitamin (afhængigt af dit nuværende tal, men ellers:) 2000 IU (=50 mg)
    magnesium (IKKE fra apoteket) som magnesiumfosfat eller magnesiumcitrat: minimum 300 mg/dagligt men gerne 600 mg -du får tynd mave når din krop har nok
    b-vitaminer aften, alle slags og herunder 400 mg folat og ekstra B5 og B6, men du skal have en multi-B da de kun virker hvis alle er typer B-vit er til stede.
    Zink 50 mg, helst som zink-citrat, morgen+ aften
    fiskeolie, gerne 6-8 kapsler/dag
    mangan (manganese) morgen, 5 mg. Mangan har betydning for dannelse af blod og regulering af blodsukker
    mælketidsel/marietidsel -beskytter leveren mod skadelige affaldsstoffer fra andre væv, er nødvendigt da din forbrænding for tiden ikke fungerer optimalt.
    echinecea -stimulerer immunforsvaret
    anti-oxidanter: vitamin E, Q10, alfa-linolen-syre (alpha-lipoic acid)

    Det er en ordentlig mundfuld og ikke billigt, men vil gøre at din krop kan tage imod lægernes behandling. Når du har taget disse kosttilskud i en måneds tid, kan du evt. supplere med akupunktur eller zoneterapi. Det skal du ikke gøre før da, for det kan din krop slet ikke holde til.

    Så mange kosttilskud, eller kosttilskud i det hele taget, er ikke for alle. Men kan være livsnødvendigt når kroppen er så udpint og i så udtalt ubalance som her.

    Kan de danske læger ikke hjælpe, så tag til udlandet!

    God bedring! men jeg er sikker på at du nok skal komme igennem
  • Indstillinger
    Jeg vil lige komme med en tilføjelse, fordi du skriver at du allerede har været ved en masse alternative naturlæger mm, der garanteret har forsøgt at fylde dig med alverdens dyrt stads.

    Kroppen er biokemisk set som en maskine hvor alle dele er fuldstændig afhængig af hinanden for at virke. Derfor har cellerne faktisk både en plan A, B, C, D, E og i vise tilfælde endda mange flere, hvis et eller flere undersystemer svigter. Men disse nødplaner fungerer selvfølgelig ikke så godt som den måde det er meningen at de skal virke på.

    Er naturlægen ikke opmærksom på det, kan du tage nok så meget af "vidundermidlet", det hjælper jo fx ikke at hælde benzin på bilen, hvis den også mangler olie og vand! Og fordi en del tyder på, at din krop efterhånden er i gang med nødplan Z, så er det nødvendigt at du fylder meget meget bredt op, mangler du bare ét stof kan det gøre at effekten udebliver.Og får du det ikke i tilstrækkelige doser, kan det jo også være lige meget. En krumme redder ikke en sultende.

    Det er derfor listen med kosttilskud er så lang og meget bred. Du har ikke brug for underlige urter der stimulerer dit og dat, for du har ikke noget at stimulere med hvis ikke du også fylder på med næringsstoffer. Mælketidsel/marietidsel virker udelukkende beskyttende, echinecea er undtagelsen fordi dit immunsystem skal i gang, men lad være med at tage det hvis noget af det andet mangler.

    Mangler du direkte andre hormoner, fx skjoldbruskkirtelhormon, binyrebarkhormon, eller hypofysehormon så er det et job for endokrinologerne. De er også uddannede til at vurdere alle dine hormonsystemer samlet, men de vil næppe kunne hjælpe dig hvis din krop mangler stort set alt i næringsstoffer.

    Nogle undrer sig måske over, at jeg skriver at antitissehormonet (anit-diuretisk hormon = ADH) kommer fra hypothalamus. ADH dannes faktisk i hjernekerner i hypothalamus (nucleus supraopticus og nucleus paraventricularis for at være helt præcis) og sendes i små pakker via nerver der indeholder et mikroskopisk transportbånd direkte til hypofysen, hvor det opbevares indtil det skal frigives. Forstyrrelser i ADH vil typisk give vandophobning, særligt omkring øjnene.

    Din tørre hud, hjertebanken, angst-anfald, indre uro og svedeture tyder på forhøjet stofskifte i skjoldbruskkirtlen, det er ikke utænkeligt at dit stofskifte svinger uhæmmet op og ned, derfor er det ikke nok med en blodprøve på T3 engang imellem. Du bør egentligt måles meget regelmæssigt over en periode -men det er altså en opgave for endokrinologerne.

    Dine tørre slimhinder i mund, øjne og skede skyldes sandsynligvis forstyrrelser i binyrebarkniveauet, det kan både ses når det er for højt og for lavt.

    Tørheden i skeden kan også skyldes mangel på østrogen, jeg tror du har en blanding af både østrogenmangel/voldsomme svingninger og forstyrrelse i reguleringen binyrebarkhormonniveauet.

    Tilskud af binyrebarkhormon i en periode er en effektiv måde at holde niveauet konstant på, og gives det som indsprøjtning i stedet for som piller, hæmmes dine egne binyrers hormonproduktion ikke.

    Men som sagt, bilen kan ikke køre på benzin alene, så derfor kan jeg kun råde dig til at følge de øvrige råd også.

    Som du ser, er det ikke nok med en enkelt trylle-pille eller vidundermiddel, hverken fra sundhedssvæsenet eller fra en alternativ behandler. Du må skyde bredt og fra alle sider, i samarbejde med eksperter i homonforstyrrelser, men så tror jeg faktisk også at du overraskende hurtigt vil kunne mærke en forbedring.
  • Indstillinger
    Hej Asklepios12,

    Allerførst så 1000 tak fordi du har taget dig tid til at læse og samtidig skrive et så omfattende svar, det er virkeligt flot af dig.

    Dernæst vil jeg lige forklare, at jeg aldrig har haft nogen problemer FØR jeg stoppede med P-pillerne. Først da jeg stoppede brød helvede løs. Og først da jeg igen forsøgte at genoptage dem, fik jeg pludselig en D-vitamin forgifning med kæmpe depression til følge. (Havde på det tidspunkt aldrig taget D-vitamin tilskud eller været særlig glad for fisk i øvrigt). Og da jeg så stoppede med dem igen, faldt D-vit. helt ned på 20.

    For mig virker det som om, at mit D-vitamin har noget med mit østrogenniveau at gøre?

    Jeg skal også lige sige, at jeg er udredt af endokrinologerne både på Herlev og Hvidovre, men de er fuldstændigt ligeglade.... jeg interesserer dem ganske enkelt ikke...

    I første omgang glemte de at reagerer på mit høje D-vitamin niveau. Det var først da en neurolog på Glostrup opdagede det, at det blev en realitet.

    Sidst jeg blev akut indlagt, bad jeg selv om at få målt mit østrogenniveau. Svaret har jeg endnu ikke fået, for da jeg ringede derud kunne jeg ikke en gang få at vide om det lå i normalområdet, sådan så man nemlig ikke på det! Man så på om man producerede æg eller ej!!! ØH nå! Til gengæld fik jeg at vide, at mit frit T4 lå i underkanten, hvilket jeg så ikke ved, hvad betyder andet end at det er noget med stofskiftet.

    Jeg vil meget gerne til en kompetent læge i udlandet et sted. Har desværre ingen anelse om, hvad sådan en undersøgelse kan koste? Har du nogen anelse, altså i store store runde tal?

    Endnu en gang - tusind tak! Jeg kan læse, at du ved meget meget mere end jeg på alle områderne :-)
  • Indstillinger
    Jeg lagde mærke til der stod:

    1) Vride armen om på din læge og få en hurtig tid hos nogle endokrinologer på et UNIVERSITETS-hospital, du skal IKKE lade dig nøje med et regionssygehus, for dit tilfælde er alt andet end typisk!
  • Indstillinger
    Ja Persille, det læste jeg sjovt nok også :-)

    Jeg har nu også oprettet mit indlæg i et andet forum, for at se, om nogen kan oplyse mig om eventuel læge i udlandet, såfremt jeg ikke kan få en henvisning til et UNIVERSITETSHOSPITAL.

    Men endnu en gang tusind tak for den store indsats og besvarelse.
  • Indstillinger
    Nå, men det var jo godt. Jeg troede du havde overset det, fordi du skrev, du var blevet undersøgt. Det var skam ikke for at genere dig. Jeg tænkte på de universitetshospitaler vi selv har. Det ville trods alt være billigere.

    citat
    Jeg skal også lige sige, at jeg er udredt af endokrinologerne både på Herlev og Hvidovre, men de er fuldstændigt ligeglade.... jeg interesserer dem ganske enkelt ikke...
  • Indstillinger
    Redigeret 26 oktober, 2012, 06:39
    Hej igen Hestepige

    Jeg havde egentlig skrevet endnu et indlæg til dig i går, men så gik serveren ned og væk var det hele :-(

    Du spurgte til d-vit og østrogen:

    Både D-vitamin og østrogen er hormoner der påvirker stort set alle kroppens celler, så på den måde har de noget med hinanden at gøre.
    Du skriver at du havde mange menstruationssmerter som ung, og det var derfor du begyndte på p-piller. Der er kommet en undersøgelse der tyder på, at lav d-vit gør menstruationssmerter værre:

    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22371928

    Du fortæller også, at du ikke havde nogen problemer da du var på p-piller, men at det gik helt galt da du holdt op. For mig tyder det på, at dine p-piller faktisk har virket beskyttende og modvirket at dine hormonsystemer opfører sig så kaotisk som de gør nu. Normalt er hormonsystemerne reguleret meget effektivt indbyrdes og svinger indenfor bestemte værdier bestemt af fx lys og mørke eller i løbet af dage, som den kvindelige kønshormon-cyklus. Men dine virker faktisk til at opføre sig kaotisk, selv rent matematisk. Det virker slet ikke til at der er et system i dem.

    Som sagt, så tyder det for mig på at grunden til dit d-vit først var alt for højt og derefter alt for lavt på, at du har manglet et enzym, eller at et enzym har virket dårligere end normalt fordi noget har manglet. For det virker som om at din krop slet ikke har kunnet benytte sig af den d-vit dine nyrer har sendt ud. Det forklarer nemlig hvorfor dit d-vit var så højt, for kroppens celler vil jo tro, at der slet ikke var noget d-vit og har derfor sendt besked til nyrer og lever om at aktivere noget mere. Da den mystiske blokering ophørte ”åd” dine celler al din d-vit så du lynhurtigt fik en mangel. Jeg er ret sikker på, at dine læger vil være enige med mig her.

    Det kan være at du har en arvelig sårbarhed. Hvis et eller flere af dine enzymer ikke er helt så effektivt som hos andre pga. en DNA-mutation (og vi har alle sammen nogle af forskellig slags), så vil kroppen typisk kompensere ved at lave mere af det eller de enzymer, så de alligevel kan lave det de skal i de nødvendige mængder (typisk færdiggøre eller nedbryde proteiner inde i cellerne –hormoner er protein typisk med noget sukker eller fosfat hæftet på). Men det vil betyde, at du vil have et højere forbrug af visse næringsstoffer. Bliver disse næringsstoffer ikke tilstrækkeligt erstattet via kosten, får du en mangel. Måske du har haft en lille mangel altid som du har kunnet kompensere for, men at den først blev rigtig stor da du begyndte at få ægløsning og menstruere. For selvom den kvindelige cyklus er helt naturlig så er det stadig en stress for kroppen, og det er ikke utænkeligt at det er det der gør at kvinder ofte er mere udsatte sygdom end mænd (men når mænd så først bliver syge, så bliver de ofte også langt mere syge end kvinder). Ved stress, både af fysisk og psykisk art, forbruger kroppen nemlig endnu flere næringsstoffer end normalt. Derfor kan menstruationscyklus i sig selv sagtens have været det der har væltet dig ud over kanten.

    Derfor tror jeg faktisk, at var du ikke begyndt på de p-piller så var du blevet syg langt før. For p-pillerne holder dit kønshormon-niveau jævnt, kun når du holder din uges pause kommer der et udsving. I den naturlige cyklus, ændrer hormonerne sig derimod perioden igennem. Men nøglen er, tror jeg, at du får fyldt dine depoter med vitaminer og mineraler op –helt op, for du har mere brug for det end andre. Når det er sket, tror jeg der er en god chance for at dine hormoner kommer i balance igen. Og at du så slet ikke behøver p-pillerne mere. Men for ikke at stresse kroppen for meget, kan det ironisk nok være en god ide for dig at tage de p-piller, som din gynækolog også foreslog dig. Måske endda også få binyrebarkhormonindsprøjtninger i lav dosis som indsprøjtning. Ved indsprøjtning hæmmes dine binyrers produktion nemlig ikke i modsætning til hvis det er i pilleform.

    På den måde fastholdes to meget vigtige hormonsystemer på et fast niveau, i stedet for at svinge vildt. Binyrebarkhormon er det hormon der gør kroppen i stand til at klare stress. Hverken stress eller høje niveauer af binyrebarkhormon er godt i længere tid, der er mange birvirkninger, men for dig kan det være måske nødvendigt i en måned eller to for at din krop kan komme sig. Det her er dog ikke noget jeg er 100 % sikker på, ingen læge her i DK vil give dig binyrebarkhormon, men en dygtig læge i udlandet med indblik i din tilstand vil måske efter at have målt dine egne bineyrebarkhormon-niveauer og vurderet din tilstand.

    Jeg er ked af, at du er blevet opgivet af sygehus-lægerne. Det danske sundhedsvæsen er bare slet ikke gearet til tilstande som din. Dit problem er, at din sygdom ikke er beskrevet i Medicinsk Kompendie. Derfor ved danske læger ikke hvad de skal stille op. Suk.

    fortsættes...
  • Indstillinger
    Du fortæller at dit t4 var lavt i blodprøven fra sygehuset. T4 er et hormon fra skjoldbruskkirtlen der har med stofskiftet at gøre. T4 er den inaktive form af det aktive stofskiftehormon t3. Er t4 for lavt, vil t3 enten være normalt eller for lavt. Mange af dine symptomer tyder på at du i hvert fald i perioder har for højt stofskifte (for meget t3)–varme, sved, uro, angst, tørre slimhinder og hud, hjertebanken er alle symptomer på for højt stofskifte. Omvendt er der også noget der tyder på at det på andre tidspunkter er for lavt (for lidt t3); træthed, hukommelsesproblemer, lavt blodtryk, depression. Det er faktisk et typisk billede for en autoimmun lidelse i skjoldbruskkirtlen, men det er du forhåbentligt blevet undersøgt for af endokrinologerne.

    Det er derfor meget meget vigtigt at du får en kopi af dine journaler! Du er den eneste tovholder!

    Jeg synes du skal prøve at få din læge til at undersøge dig jævnligt, helst en gang om ugen i hvert fald i en periode for:

    Nyretal, levertal, skjoldbruskkirtel (t3, t4, TSH -OG antistoffer mod TPO + antistoffer mod TSH-receptoren hvis de ikke allerede er fundet i en tidligere prøve, den slags kan godt komme senere –din læge kender de mærkelige forkortelser og udtryk), faste-blodsukker, hæmoglobin A1c, differentialtælling, jern, vitaminer, magnesium, FSH, LH, faste-lipider. Og selvfølgelig blodtryk, men det kan du vist måle hjemme, ikke?

    Det kan godt kræve noget overtalelse, men du er jo faktisk temmelig syg så det er fuldt berettiget, vil jeg mene. Fordi dine hormoner svinger så meget, er det altså meget vigtigt at dine værdier bliver fulgt.(og det kan spare dig for penge og undersøgelser skulle du tage til udlandet).

    Ud over hvad jeg skrev af kosttilskud i listen, skal du også have en kraftig multivitamin-pille. Køb den i en helsekost. Det er meget vigtigt at den kun indeholder små mængder A-vit (som er farligt i store mængder), for det er faktisk muligt at du bliver nød til at tage 2, selv med de øvrige.

    Fordi du har så store problemer med svamp alle steder, er der desværre også en god chance for at du har det i tarmsystemet. Det kan hæmme optagelsen af næringsstoffer, så du slet ikke får glæde af dine kosttilskud. Derfor er det supervigtigt at du også får mælkesyrebakterier. Du kan enten spise yoghurtprodukter som cultura eller aktimel, eller købe mælkesyrebakterier i kapselform i helsekosten. Mælkesyrebakterierne slår svampen ihjel og holder den væk, samt gør det nemmere for dig at optage næringsstoffer fra tarmen.

    Du kan trøste dig med, at jeg er nød til at tage endnu flere kosttilskud end dig. Men nu hvor min behandling er rigtig, har det også betydet at jeg kommer mig lynhurtigt og mit energiniveau er tilbage.

    Ud over sund kost, ingen røg, ingen alkohol, så er det også vigtigt med nul slik! Det er meget vigtigt at dit blodsukker er stabilt, for ellers kan det skubbe til dine andre hormonsystemer og være nok til at gøre det ustabilt, når du er så sårbar. Desuden indeholder den slags en masse tilsætningsstoffer som ikke er godt for en udpint krop.

    Det eneste jeg ikke ved noget om, er priser og adresser på klinikker i udlandet. Men jeg kunne forestille mig at du skal af med 25.000-100.000 kr alt afhængig af varighed og type af nødvendig behandling. Prøv som sagt at kigge i tråden over stofskiftesygdom, der var navnet på en klinik der kunne være noget for dig, og jeg mener også at en eller anden nævnte en pris. Måske andre kan give Hestepigen et link? Jeg har ikke overblik over den tråd.

    Held og lykke med det hele. Jeg er sikker på at du har en rigtig god chance for at blive rask igen hurtigere end du selv tror!
  • Indstillinger
    Til Asklepois12

    Endnu en gang tak for dine fine beskrivelser.
    Jeg tænkte på, om du kunne lokkes til at sende mig en mail privat?
    Kunne godt bruge lidt hjælp til de forskellige præperatvalg af alle kosttilskuddene?
    Hvis ikke er det helt ok.
  • Indstillinger
    Jo vi kan godt mailes.

    Nu er det en rigtig dårlig ide at opgive sin mailadresse på sådan en offentlig netside for det øger risikoen for at den hackes og misbruges ganske betragteligt, foruden at man risikerer at blive druknet i spam, men hvis du nu opretter fx en (ny) hotmail med en tom adresseliste og skriver den her, så skal jeg nok kontakte dig.
Log in eller Registrér for at kommentere.