Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Pause fra p-pillerne - er det okay?

Redigeret 23 oktober, 2012, 07:35 i Åben debat for kvinder
Hej med jer.
Først og fremmeste mit spørgsmål:
Kan jeg godt stoppe på mine p-piller for at se om min menstruation vil komme?

Altså for at finde ud af om det er mine p-piller eller min krop der gør at min menstruation ikke rigtigt vil komme? Hvis min menstruation kommer ved jeg jo at det er mine p-piller, og så kan jeg begynde på dem igen. Jeg vil bare ikke risikere at det skader min krop osv. mere end det gavner.

Lidt om mig og min 'situation':
Jeg er en ung kvinde på 23 år og jeg har brugt det samme mærke p-piller siden jeg var ca. 15 år (det var der jeg startede på p-piller).
I februar i år fik jeg pludselig ikke min menstruation. Dette gentog sig i 4 måneder i træk. Jeg tog graviditetstests, som viste negativ og jeg var ved lægen, som lavede en gyn.-undersøgelse. Der var intet.
De to måneder efter det fik jeg min menstruation, men kun som meget svage pletblødninger. Nu har jeg igen ikke haft min menstruation overhovedet. Jeg har ikke engang følt nogle former for menstruationssmerter eller lignende.
Jeg har været til gynækolog, men han kiggede bare hurtigt op (eller hvad man nu siger :) ), og det var det. Hans kommentar var "Mange kvinder ville være misundelige på dig over at du ikke får menstruation, så det tror jeg bare du skal være glad for.", og så sagde han at det simpelthen var p-pillernes skyld. Det skal lige siges at i dette forløb har jeg skiftet p-piller til nogle, som ikke er nær så meget i risikogruppen for blodpropper. Jeg tror bare ikke at min udebleven menstruation skyldes de ny p-piller, da den startede med at udeblive 3-4 mdr. før jeg skiftede p-piller.
Jeg har hverken fået foretaget celleskrab eller fået taget andre prøver. Jeg er end ikke blevet scannet. :/

Hold da op, det blev godt nok lidt langt hehe. Håber det ikke virker for rodet og håber virkeligt at nogle vil give et svar. Jeg vil bare gerne finde ud af om det er min krop eller p-pillerne der er skyld i det.


Mvh. Louise.
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    http://www.joergenzederkof.dk/page/ppiller__vejledning

    citat

    Hvordan tages p-piller?
    I første cyklus begyndes behandlingen på første menstruationsdag, og kvinden tager
    så en tablet i døgnet almindeligvis i 21 dage. Det er fornuftigst at indtage p-pillen på nogenlunde samme tidspunkt hver dag for eksempel i forbindelse med aftentandbørstning.
    Når de 21 dage er gået, er første pakning opbrugt, og der holdes tabletpause i syv dage. I denne uge vil kvinden almindeligvis få menstruation. Den kan være af mindre styrke og vare færre dage end tidligere. Den kan også sætte ind endnu medens hun spiser p-pillerne, men hun skal fortsætte med den daglige pille efter forskriften, selv om der kommer blødning.
    Enkelte kvinder oplever, at menstruationerne helt udebliver. Hvis tabletterne er taget efter forskrifterne, kan kvinden være ligeglad med disse uregelmæssigheder. Men hun er selvfølgelig altid velkommen hos sin læge for at diskutere problemerne, og nogle ønsker måske at få gjort en graviditetstest, hvis de ikke har haft menstruationer i flere måneder.
    Hvis kvinden er rask, vender blødningsmønstret tilbage til det normale, når hun ophører med p-piller. Hun kan også blive gravid fra første periode efter ophør med p-piller
  • Indstillinger
    Du har taget p-piller i 8 år fra du var 15. Du var således ikke engang færdigudviklet, da du begyndte på dem.

    Du spørger, om man kan holde op med dem? P-piller er en helt unødvendig medicin, der påføres en i øvrigt sund og rask krop mod den "sygdom" der hedder menstruation og fertilitet. Det er således ikke livsnødvendigt, så selvfølgelig kan du holde op med dem.

    Jeg ved godt, at læger - heller ikke gynækologer - overhovedet kan se noget som helst galt i i denne form for medicinering.

    Men - det ER altså en naturlig del af det at være kvinde, at man menstruerer ca. en gang om måneden. Det er unaturligt IKKE at gøre det, så kan lægerne mene, at man er aldrig så "heldig", at man ikke gør det, men det har altså konsekvenser for kroppen at være medicineret. Det er dog korrekt, at tager man disse p-midler, så menstruerer man ikke, man får derimod en kunstigt fremkaldt blødning, og ja, den kan man vel godt undvære, hvis det er.

    Jeg ved ikke, hvorfor lægerne er så forblændede af denne medicin, for det er altså et faktum, at godt nok har de fleste det fint med denne medicinering, og har ikke problemer med det, men det er de fleste - og bestemt ikke alle. Der er et hav af bivirkninger, som man faktisk burde sætte sig i, men det gør kun de færreste, og dem der gør, holder givet meget hurtigt op med disse hormoner.

    Flere og flere FÅR jo netop problemer - mange accepterer at gå og være mere eller mindre halv-utilpasse, småkvalme osv. - og hvis de begynder at mistænke p-pillerne, får de at vide af deres læge, at det under ingen omstændigheder er derfor, men hvis de alligevel holder op, trods lægens "advarsel" ja, så får de det lynhurtigt meget bedre - mærkeligt, ikke?

    Og især når de skal til at have barn, hvilket vel også skyldes at kvinder efterhånden ofte er i slut 20-erne eller i 30-erne før de begynder at tænke på barn.

    Hov! Så kan de pludselig få at vide, at de forresten godt kan være under påvirkning af disse hormoner endda i årevis efter ophør.

    Mit forslag til dig er, at hvis du vil vide, hvordan din krop fungerer - om alt er, som det skal være, så smider du de p-piller væk i ihvert fald ½ år, måske mere, og at du ikke begynder igen, før du har en helt fast og regelmæssig menstruation.
  • Indstillinger
    Jeg går ud fra at du mener, at jeg ikke skal holde en pause fra mine p-piller? :)
    Jeg har godt nok hørt før at nogle ikke får deres menstruation når de tager p-piller, men jeg synes bare det er underligt at efter 8 år, så ændrer mit menstruationsmønster sig. P-piller burde jo gør det regelmæssigt. Det var i hvert fald derfor jeg fik dem. :) Jeg havde menstruation hver 14. dag.

    Jeg er bare lidt bekymret, fordi min moster har haft celleforandringer i livmoderhalsen og min far har haft kræft. Desuden er jeg endnu ikke blevet vaccineret mod livmoderhalskræft. :/ Selvom jeg godt ved jeg ikke er i risikogruppen for kræft, men derfor er man stadig lidt bekymret.
  • Indstillinger
    Lotte123:
    Det vil jeg overveje at gøre.
    Jeg synes også det var noget underligt noget han sagde til mig, med at være heldig, for det kan da godt være at de fleste vil undvære menstruation, men jeg har bare altid fået at vide at det er naturligt, og når den kommer ved man at man ikke er gravid eller at der ikke er noget galt med en.
    Desuden er det, for mig, en del af at være kvinde, og det er viser at jeg stadig er frugtbar.
  • Indstillinger
    Jeg går ud fra at du mener, at jeg ikke skal holde en pause fra mine p-piller? :)

    citat slut

    Er det mig, du skriver til. Nej, jeg er 100% enig med lotte123.

    Jeg har bare henvist dig til at læse om p piller og forsøgt at give svaret på dit spørgsmål ved at fremhæve noget tekst.

    Jeg bryder mig bestemt ikke om p piller. Jeg ved, hvor syg man kan blive, eller nogle bliver.

    Med hensyn til celleforandringer. Hvis man bliver undersøgt regelmæssigt, så skulle det jo kunne fjernes i opløbet, hvis der viser sig noget. Det har jeg selv fået gjort i tide.
    Man skal ikke regne med lægen giver nogen anvisninger, det skal man selv finde ud af. Det er hvad jeg har opdaget i tidens løb.
  • Indstillinger
    Øhhh - du har taget p-piller i 8 år - og i den periode har du således ikke haft en eneste menstruation, da p-piller jo netop forhindrer ægløsning og dermed menstruation.

    Du har til "gengæld" haft nogle kunstigt fremkaldte blødninger, og det indikerer da overhovedet intet omkring frugtbarhed.

    Jeg kan forstå, at det er udeblivelsen af disse kunstige blødninger, der har givet dig bekymringen omkring din frugtbarhed, men den har du altså overhovedet ikke kunnet have nogen fornemmelse om i de 8 år, du har været medicineret mod netop frugtbarhed.

    Der er det, der hele ideen med netop p-piller (p-midler) - de går ind og forhindrer frugtbarhed.

    Husk nu - jeg maler ikke fanden på væggen - også du vil da givet kunne få barn, når du vil det. Jeg er bare noget rystet over den ligegyldighed, der hersker omkring disse hormoner - både hos læger og hos brugere.

    Der er mange piger, der simpelt hen tror, at når de begynder at menstruere, så er det en "sygdom" der straks skal medicineres mod.
  • Indstillinger
    Jeg vil også råde dig til at smide de p-piller langt væk, hellere i dag end i morgen. Du har taget dem siden du var 15 år, fordi du havde uregelmæssige menstruationer. Helt forkasteligt at en læge ordinerer medicin til så unge piger. P-piller er medicin og kan have ganske alvorlige bivirkninger.

    Ja jeg er forarget, for jeg mener at hvis man skal beskytte sig mod både uønsket graviditet og overførte kønssygdomme, så er kondom det eneste rigtige at bruge.

    Nu ved jeg godt, at det ikke var grunden til at du fik p-piller i sin tid, men jeg synes ofte lægerne udleverer denne medicin, som om det var bolcher.

    Min egen personlige mening er, at mange gynækologer har økonomiske interesser i p-piller, og derfor er de så ivrige efter at få solgt en masse.

    P-piller er registreret som prævention og ikke mod hverken menstruationssmerter eller andre uregelmæssigheder, men som sagt er det en kæmpe industri.

    Så igen enig med både Lotte og Persille:-)

    Hilsen Sofie
  • Indstillinger
    Nu kan jeg ikke lige se i Louises tekst, at det var derfor, hun i sin tid fik dem ordineret, men det har vel ingen betydning for denne debat.

    Men ja, jeg tror også der må være gevaldige summer involverede siden lægerne er så kritikløse med netop denne medicin, der jo beviseligt har mange skadelige bivirkninger - bivirkninger der vel at mærke i den grad bliver tilsidesat af lægerne.
  • Indstillinger
    http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id- ... iller.html

    Man bliver fuldstændig målløs over læger. Hvordan kan de dog få sig selv til det. Og så børn på 10 år. Forældre skulle ikke kunne give deres tilladelse, for det er de ikke voksne nok til. Eller også er der andre ting på spil. Man læser jo så meget om pædofili.
    Føj, siger jeg bare om sådanne forældre og læger.

    Et sidespring, måske, men det er jo en debatside.
    Kig også under: Se også
    Det handler om skader og p-piller.


    http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id- ... loven.html

    Her er en læge som kalder børn på 10 år for unge kvinder. Sikken en holdning at have.
  • Indstillinger
    Persille1: Okay, jeg havde bare lige misforstået dit svar så. :)

    Lotte123: Jeg var ikke klar over at de blødninger man får når man tager p-piller er uægte/falske, og det er derfor jeg har kaldt dem for menstruationer.

    Men jeg tror jeg snakker med manden om at holde en pause fra de piller og at jeg tager hen og får lavet et celleskrab.

    De læger vi har lige for tiden er ikke noget specielt. Synes man hører om så skrækkeligt mange fejl de laver! :/
Log in eller Registrér for at kommentere.