Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Hvad er meningen med livet?

2

Kommentarer

• Hej Faurholt

Det er dejligt, at du kom med en tilbagemelding.

Det lyder godt, at du nu vil bestille tid hos psykologen.

I øvrigt ser jeg det som et sundhedstegn, at du er i stand til at forsvare dig mod mobning ;o) En meget alvorligt deprimeret person ville ikke være i stand til det.

Når jeg skrev om meningen med livet, og hvordan jeg ser på den sag, så er det ikke, fordi jeg forestiller mig, at det i din NUVÆRENDE situation vil være muligt for dig at finde glæden ved livet.

Du skal først være rask! Jeg tror, at det er vigtigt at huske på det. Det er en del af sygdommen depression, at man ikke kan finde glæden eller meningen ved livet. Det er jo nemt for mig at skrive, at glæden ved livet skal erfares, ikke spekuleres frem.

Men det er vigtigt, at du ikke bebrejder dig selv, at du lige nu ikke kan finde den glæde. Det kan du jo ikke, så længe du er syg. Og selvbebrejdelser virker forværrende på depressioner, efter min erfaring.

Mange hilsner

Kameliadamen
  • Hej

Jeg ved godt, du allerede har fået mange gode indlæg men bliver lige nød til også at skrive et par ord. I forhold til tankerne om ikke at være her mere, og at andre bare vil leve videre, som om intet er hændt. Andre lever ikke videre, som om intet er hændt og nogle gange kommer resten af familien sig aldrig helt igen. I min familie er der mange, som har taget deres eget liv, og det ligger som en dyne om os alle. Som efterladt føler man, at man har en stor skyld i, at ens kære ikke vil leve mere. Det bliver også legitimt at tage sit eget liv hvis en i ens familie gør det så er tanken om selvmord ikke så fjern men en løsning hvis man er dybt ulykkelig. Selvmord smitter i familier.

Det er godt du har taget kontakt til en psykolog, der er hjælp at hente. Især kognitiv terapi er god, det har jeg selv prøvet. Jeg har flere gange haft svære depressioner og først efter jeg fik kognitiv terapi blev jeg rask.

God bedring!
  • Kamel: mange tak for hjælpen, og det lyder fornuftigt det du siger, og g håber da at det virker, men tja ved ikk helt hvorfor, men tror bare ikk på det lige nu, det virker så uoverskueligt, :/ men nu må vi se.
    Og jeg har vidst altid haft lidt svært ved at lade være at svare igen på sådanne ting., det går mig virkeligt på, jeg åbner mig lidt op her, også kommer der sådanne en fyr og saver mig ned.,

Hvorfor123: jeg kan godt se hvad du mener? Og synes det er for fornuftigt, men, det er jo ikk min families skyld, det er min skyld jeg har det skidt,. Og har som sagt heller ikke overvejet selvmord så kraftigt t jeg overhovedet har taget stillig til sådanne noget,. Mere bare tænk tanken at jeg forsvandt, og at jeg er overflødig.

Kenneth: jeg respektere din tro, men tror intet den kan gøre for mig, specielt ikke når "Guds barn(os)" har modbevist hans teorier så mange gange, og Bibelen er blevet skrevet om ligeså mange gange,. Tror på der er noget udover os,. Men hvad, ved jeg ikke,. Men at Tro på de ting der står i biblen betragter jeg som værende en smule naivt, ikk ondt ment:), men ja den er bare modbevist så mange gange.,.

Mange tak for alle jeres svar,. Det er rart lige at få en andens mening at høre,. Tror det har hjulpet mig til at indse 100% at jeg nok har et problem, som eg bliver nød til at gøre noget ved.,
  • Hej Kameliadamen
    det er (i mine øjne) netop IKKE sygdomsbekæmpelse, det drejer sig om her men en person der søger en MENING MED LIVET
    prøv at læs overskriften : "HVAD ER MENINGEN MED LIVET"?

JA jeg ved udemærket godt at indlæget er skrevet under ”Depression og angst” MEN det (og det at han af sin læge har fået diagnosen ”depression”) ændre (i mine øjne) INTET i den sammenhæng

sagen er (som jeg ser det) at fordi vi lever i en verden hvor folk vender GUD ryggen mangler mange (idag) en MENING MED LIVET

(og har feks svært ved at forholde sig til den kendsgerning at vi--uanset hvor store fremskridt lægevidenskaben gør for at forlænge vores liv merre og/eller mindre kunstigt--en dag skal dø med mindre JESUS kommer tilbage inden)

DETTE ud udløser (livs)krister som giver det man (lægevidenskabeligt fordi især den psykiatriske del af lægevidenskaben bygger på ateismen og derfor ikke tænker den ÅNDELIGE virkelighed med ind i det) depressioner/angst

SOM (fordi ligesom de kemiske prosceser--i kroppen/hjernen--ændres hvis vi IKKE får den rigtige mad ændres de kemiske prosceser også hvis vi ikke har den rette forbindelse til den REELT eksisterende ÅNDEVERDEN som er den der styre alt i den synlige verden) kan registreres som ændrede kemiske prosceser i hjernen

i gamle dage ville man gå til en sjælesørger/præst

jeg kan fortælle at DEN KENDTE PRÆST/SALMEDIGTER/FOLKETINGSMAND osv NFS GRUNDTVIG : havde 3 STOR PSYKOSER den første var :
    DA han som 27 årige 20/12 1810 under ledsagelse af sin ven SIGBORN (efter lægens anvisning fordi han pga stress hån og spot i københavn havde det skidt) var på vej i dag/postvognen fra københavn hjem til udby præstegård ved vordingborg (hvor grundtvigs far var præst) for at fejre jul med sine forældre

om eftermiddagen blev det snestorm og de måtte gøre holdt og overnatte på vindebyholdt kro i turby ca 20 km syd for køge

om natten vågnede SIGBORN ved at der var slagsmål og skrig på GRUNDTVIGs værelse om morgnen var det en meget bleg og svag GRUNDTVIG der kom og satte sig i dag/postvognen for at køre de sidste km til udby

og undervejs fortalte han SIGBORN at "han havde været i slagsmål med djævlen/satan som han havde set og følt kravle på sig som en slange"

da de kom til udby og SIGBORN fortalte grundtvigs far om det udbrød han blot "når min søn har bare anfægtelser"

DA forældrene IKKE havde tid til ham (moren var igang med julemadlavningen og faren med sin juleprædiken) gik han afkræftet svag og nedbrudt over i udby kirke og satte sig og skrev et digt på 19 vers (7 af dem har vi i salmebogen under titlen "dejlig er den himmelblå")

HER var det IKKE masse psykofarmika (som mig bekendt ikke var opfundet den gang) der hjalp MEN bøn og bibellæsning eller
    som GRUNDTVIG selv skrev (om begivenheden) i et digt 1/1 1824 :
    "da lærte jeg i arme i midvinters svale at lys uden varme er helvedes kval ej græde jeg kunne for GUD eller ven kun grue og grunde og grue igen jeg kæmpe mig ville til kærligheds kilde omskabe jeg ville mig selv"

i dag styrter man (i håb om at så er alle ens problemer løst) op til lægen som giver en nogle små farvestrålende piller kaldet lykkepiller (lykken er at vide hvad lykke er) der kan ændre de kemiske prosceser i hjernen (som gør man har depressioner og angst) det er symptombehandling

istedet burde man gå tilbage til det der er grunden til at de kemiske prosceser (som man lapper på med piller) er kommet i ubalance (
    nemlige en forkert/manglende kontakt til den REELT eksisterende åndelige virkelighed som (sammen med kampen mellem den gode og ondde del i den åndeverden og vores valg af side i den kamp) er det der styre ALT i denne vores synlige verden

jeg mener IKKE sundhedssystem bliver overflødigt (før JESUS kommer igen og genopretter det tabte paradis) og/eller vi skal tage afstand fra det

MEN at kan forbedres ved at (læge)videnskaben skal begynde at forske i og arbejde ud fra eksistensen af den ÅNDELIGE VIRKELIGHED

den (ny)tænkning er der (set med mine øjne DESVÆRE) intet der tyder på hvilket (igen set med mine øjne) har sine grunde

jeg siger IKKE at vi IKKE skal søge hjælp i det etablerede system men at jeg ville ønske de ville begynde at indtænke den ÅNDELIGE virkelighed i deres arbejde for mennesket er ikke bare en kemisk prosces
  • Det er for mig helt i orden, at du lægger livet i hænderne på en Gud og derigennem får en mening med livet.

Men jeg syndes selv, at det er en forfærdelig tanke, nej vi må lære at tage et ansvar selv for at få et godt liv med en masse indhold. Det kan en Gud ikke ordne for os, tro kan være udmærket men må aldrig styre vores liv.

Nu vil jeg heller ikke ind i en debat om religion og tro, men jeg bryder mig ikke om dit indlæg, det er et tydeligt bevis for, at religion kan være farlig.
  • @ Sofie, ja religioner og " ismer " er mere farlige end man lige tror .
    vh søren
  • FAIR NOK SOFIE men så må jeg spørge dig OM du (når du siger at vi må lære at tage et ansvar selv) så også tager afstand fra medecin ????
    for ellers flytter du bare ansvaret fra GUD til medecin ihvertfald set med den (i et tidliger indlæg fra mig) omtalte behandling som (i følge ham selv) helbredte min bror for skizofreni

inde for den behandlingsform tvinger man IKKE medecinen fra folk men siger det er en NARASUT som du sagtens kan undvære
    og at det det KUN er dig selv og hverken dem og/eller det etablerede system der skal afgøre om du vil bruge det

det var et spørgsmål til dig sofie

min egen holdning er at (og derfor--mener jeg--er der også et overforbrug af medecin) brug af medecin DELVIS er at flytte et ansvar (som vi mennesker hverken kan og/eller skal bære) fra den der skal bære ansvaret (GUD igennem sin søn JESUS) til noget andet (herunder medecin)

MEN at medecin brugt i moderarte mængder og i korter perioder (som suplement til anden behandling) kan være en gave fra GUD

jeg mener at UANSET om du (som feks kristen men feks også muslim) TROR på GUD eller om du (som ateist) IKKE TROR på GUD
    ja så er (efter som ateisterne aldrig har kunnet bevise GUD ikke er til) begge dele TRO

og derfor er det (til syvende og sidst) dig selv der tager ansvaret for at vælge et valg som derefter (via den side af åndeverden man i sit valg vælger at følge) styre ens liv

DET IKKE at TRO (på GUD) er også RELIGION

iøvrigt er jeg IKKE religiøs jeg er KRISTEN og kristendom er (ifølge den schweiziske reformeret teolog karl barth 1886--1968) om end den kan have religiøse overbygninger
    IKKE religion så UD fra det er vi enige om at religion er farlig
  • Har nu ringet og snakket med psykologen, og bestilt tid,. Men prisen er ret høj, så høj at jeg faktisk ikk rigtigt har råd:/
    389 første gange og 319 derefter, men hun sagde at det var normalt at komme en gang om ugen, det vil sige på en måned ca. 1280 kr. (4 gange) med mit budget som allerede sejler fordi jeg ikk kan overskue at gøre noget ved det Lige pt., hvad kan eg så gøre, jeg har 5000 om måneden, 4000 kr fasteudgifter, så er der 1000 kr tilbage, og psykologen ville koste 1280 ca. Det vil sige underskud allerede inden måneden er startet :/ kan jeg søge hjælp til økonomien nogen steder eller hvad er jeres råd :/
  • Til Kenneth

Jeg mener, du taler mod bedre vidende, når du omtaler medicin som en ”narresut”, pas på at din tro ikke stiger dig til hovedet…

Når jeg skriver, at jeg tager ansvar for eget liv, så mener jeg det, men tilbage til det du spørger mig om.

Nej jeg bruger ikke nogen form for medicin og ej heller naturmedicin. Jeg er imod af mange grunde, men den væsentligste er selvfølgelig at jeg ikke fejler noget, og ikke har de store små skavanker.

Selvfølgelig ville jeg tage livsnødvendig medicin, hvis det blev nødvendigt, og jeg tror nok mere på det end på at en eller anden Gud vil hjælpe mig, for naiv er jeg jo ikke.

Se jeg er naturvidenskabelig anlagt, og dyrker ikke overtro og gamle bøger, som er blevet skrevet for tusinder af år siden. Næh jeg søger beviser og søger viden, derfor læser jeg meget.

Gud er måske mere en ”narresut” til kristne, der bruger den enten fordi det har været en tradition og som de så har taget med i deres rygsæk, eller for at dulme en frygt eller måske for at udfylde et tomrum i deres liv. Og se det er her jeg står af.

Forøvrigt tænker jeg ikke så meget over, hvad meningen med livet er, det er det altfor kort til. Jeg prøver at leve i harmoni med mig selv og mine nærmeste, det er noget der fylder mine depoter op, det som jeg kalder kærlighed:-)

Hilsen Sofie
  • som jeg har forsøgt at forklare i mine tidliger indlæg er jeg IKKE afvisende over for det etablerede behandlersystem (og/eller brug af medecin) mener bare de (det etablerede system) istedet for at forklare alt som et resultat af ændrede kemiske prosceser der skal (symptom) behandles (med medecin) skal forske i at nå skridtet længer nemlig at anerkende/erkende den REELT eksisterende åndeverden (og vores valg af side i kampen mellem den gode og onde del i den) som det der styre de kemiske prosceser
    og derfor forklare de (ændrede) kemiske prosceser (der føre til sygdom) som et resultat af en fejlforbindelse til den åndelige virkelighed

og der findes da også (om end vidst stadig i mindretal) mange gode (KRISTENE) psykologer og psykiatere

har selv gået hos psykiater (udelukkende samtaleterepi) som (imodsætning til hvad man høre om inde for den brance) anerkendte mit forehold til GUD som noget posetivt som (sagde hun) jeg for alt i verden ikke måtte opgive fordi det (ifølge hende) var det der gjorde jeg klarede mig så godt jeg gjorde med de problemer jeg kom med

DET føre mig så til mit RÅD TIL DIG FAUERHOLDT1990 :
    snak med din læge om at få en henvisning til en (god) psykiater for psykiater er mig bekendt (i modsætning til psykologer) gratis

OG TIL DIG SOFIE
    jeg taler IKKE mod bedre vidende

DET er IKKE MIG (men den--i tidliger indlæg af mig omtalte--behandlingsform som i følge min bror helbredte ham for skizofreni) der omtaler medicin som en ”narresut"

DET JEG siger er at jeg er DELVIS enig med dem i det jeg MENER AT (og derfor--mener jeg--er der også et overforbrug af medecin) brug af medecin DELVIS er at flytte et ansvar (som vi mennesker hverken kan og/eller skal bære) fra den der skal bære ansvaret (GUD igennem sin søn JESUS) til noget andet (herunder medecin)

MEN at medecin brugt i moderarte mængder og i korter perioder (som suplement til anden behandling) kan være en gave fra GUD

SÅ det er IKKE mig der kalder medecin en naresut jeg tror på at GUD inten direkte og/eller (hvilket er grunden til at jeg siger medecin brugt i moderarte mængder i en korter periode er OK) gennem medecinen hjælper

grunden til at man inden for den terepiform der (i følge ham) helbredte min bror kalder medecin en narresut er at de (inde for den medecin) mener at vi mennesker (fordi vi er GUDs skabt) selv er GUDdommelige
    og derfor selv kan tage ansvaret istedet for at overlade det til GUD

her mener jeg (som kristen) at selv om vi er GUDs skabt er vi IKKE GUDdommelige det blev på et tidspunkt (det der i bibelen kaldes syndefaldet) ødelagt derfor kan vi ikke selv tage ansvar
    men skal overlade det til GUD inten direkte og/eller gennem brug af MEDECIN i moderarte mængder

DU siger at du er naturvidenskabelig anlagt ved du hvad SOFIE jeg mener at (natur)VIDENSKAB er en GUDs gave givet for at give os lov til at få et indblik i hvordan han har skruet verden sammen og hvordan han styre den

MEN (mis)brugt til at forsøge (mislykkede) at afskaffe GUD er videnskab (som i sidste ende også kun er tro) farlig

JEG dyrker heller ikke overtro MEN en personlig relation til en person JESUS KRISTUS der er lige så levende som du og jeg og fordi han omtales i en bog læser jeg (for at få mere at vide om ham) den BOG (uanset alder)

huske (ang viden) at det vi ved idag ændres måske om 5 minuter fordi man gør nye opdagelser der modsiger de tidliger
    for nogle hundrede år siden vidste man jo også at man IKKE kunne gå hen og trykke på en knap og så kom der lys idag ved vi bedre

hvad hvis nu åndeverden (og dermed GUD) virkelig eksistere men at man (med de på nuværende tidspunkt tilrådighedstående instrumenter) bare ikke er i stand til at bevise det ?????
    så er det jo fornægtelsen af GUD der er overtro

NEJ GUD er IKKE en ”narresut” NARASUTTEN er at TRO vi mennesker kan selv
    jeg tænker heller ikke så meget over, hvad meningen med livet er det har GUD fortalt og det prøver jeg at leve efter dvs i harmoni med mig selv og mine nærmeste
    men oplever også (som et hvert andet menneske der vil være ærlig over for sig selv) at jeg IKKE altid formår (som GUD kræver) at efterleve alt det gode (det som vi begge kalder kærlighed) 100% derfor er en anden (jesus) nød til at betale straffen jeg skulle have haft så jeg (på dommedag) kan stå ren over for GUD
Log in eller Registrér for at kommentere.