Svesker spiser jeg dagligt, og jeg får masser af fibre. Desuden prøver jeg så vidt muligt at undgå gluten og mælkeprodukter, så på kost-fronten gør jeg egentlig meget for at få det bedre i maven.
Nu siger i godt nok at det næsten må være en form for forstoppelse, men det tror jeg bare ikke det kan være, for jeg har ikke hård mave.
Det er fint, at du spiser mange fibre, men husker du så, at drikke en del vand?
Fibrene skal jo suge noget væske, så de nemt kan glide igennem systemet.
Hvis man spiser mange fibre og ikke drikker nok vand, så får man nemt forstoppelse.
Og man kan godt have forstoppelse selv om man kommer af med afføring dagligt.
Et langt livs erfaring (er 80 år) med maveproblemer er endt med, at jeg gennem de sidste mange år har holdt min mave i orden sådan:
Køb en flaske Masin (Matas). Kom 16 dråber i et glas vand. Det giver alm. dejlig lind afføring.
Prøv det.
Jeg har haft træg mave/forstoppelse i mange år, d.v.s. jeg har haft en fornemmelse af, at det var længe om, at komme igennem og, at jeg ikke fik det hele med ud når jeg var på toilettet.
Samtidig har jeg gået og følt mig tiltagende mere træt og energiforladt m.m.
For nylig nåede jeg frem til, at meget af mit ubehag kom af forstoppelsen.
Dertil har jeg i mange år haft mistanke om, at jeg havde for lidt mavesyre.
Da jeg googlede "for lidt mavesyre" kunne jeg se en råd tråd i det hele.
Men så kom mit næste spørgsmål; hvorfor har jeg for lidt mavesyre?
Min mor har bogen "spis efter din blodtype", og iflg. denne bog skulle hvede være min største fjende.
I 14 dage spiste jeg ikke noget som helst med hvede, og dag for dag fik jeg det bedre i både mit hoved og mit tarmsystem.
I går spiste jeg så et lille stykke hvidløgsflute (den af 100% hvedemel) til aftensmaden, og hold da op hvor jeg har fortrudt det.
Hele dagen har jeg ikke været på toppen, midt på aftenen tog jeg afføringsmiddel (Microlax) og blev meget overrasket over hvor meget der kom ud.
Så hvis man har tilbagevendende problemer med forstoppelse, så kan jeg kun anbefale, at man prøver at udelade hvedemel i et par uger.
Det er vel et forsøg værd.
Det kan være at du har Irritabel tyktarm Måske burde du at overveje at tage til læge med det hvis det er meget generende i lang tid. Det kan jo ikke skade
Jeg så en udsendelse i går aftes på DR2 som hed LORTEN - fra ende til anden.
Der fulgte man en lort fra den blev lagt og frem, undervejs blev der debatteret alt fra udgravninger til toiletstillinger og mave-tarmproblemer.( Håber den bliver genudsendt.)
Netop mave-tarmproblemer omhandlede meget af det der bliver skrevet om her i debatten.
Hvis du googler på Dennis Raahave finder du flere links til ham, og det lader til at være en meget dygtig og kompetent læge som arbejder på Tarmlaboratoriet Hillerød Sygehus.
En af linksne har jeg lagt herind. http://www.raahave.dk/?tag=skjult-forstoppelse
Jeg har kigget lidt på linkene i det foregående 2 indlæg, og kan se, at der ofte er tale om ting i ens kost, som man bør undgå.
I det sidste link stod der noget om fibre og medicin, som behandling.
M.h.t. mit eget problem kan jeg blot fortælle, at hverken svesker eller opblødte hørfrø kunne afhjælpe problemet.
For mig kom "det store gennembrud" da jeg udelukkede hvedemel.
Og mig bekendt er der intet sundt i hvedemel, så man kan sagtens undvære det.
Alt andet lige må det være bedre for kroppen, at finde "synderen" end, at sluge medicin.
Kommentarer
Nu siger i godt nok at det næsten må være en form for forstoppelse, men det tror jeg bare ikke det kan være, for jeg har ikke hård mave.
Fibrene skal jo suge noget væske, så de nemt kan glide igennem systemet.
Hvis man spiser mange fibre og ikke drikker nok vand, så får man nemt forstoppelse.
Og man kan godt have forstoppelse selv om man kommer af med afføring dagligt.
Køb en flaske Masin (Matas). Kom 16 dråber i et glas vand. Det giver alm. dejlig lind afføring.
Prøv det.
Samtidig har jeg gået og følt mig tiltagende mere træt og energiforladt m.m.
For nylig nåede jeg frem til, at meget af mit ubehag kom af forstoppelsen.
Dertil har jeg i mange år haft mistanke om, at jeg havde for lidt mavesyre.
Da jeg googlede "for lidt mavesyre" kunne jeg se en råd tråd i det hele.
Men så kom mit næste spørgsmål; hvorfor har jeg for lidt mavesyre?
Min mor har bogen "spis efter din blodtype", og iflg. denne bog skulle hvede være min største fjende.
I 14 dage spiste jeg ikke noget som helst med hvede, og dag for dag fik jeg det bedre i både mit hoved og mit tarmsystem.
I går spiste jeg så et lille stykke hvidløgsflute (den af 100% hvedemel) til aftensmaden, og hold da op hvor jeg har fortrudt det.
Hele dagen har jeg ikke været på toppen, midt på aftenen tog jeg afføringsmiddel (Microlax) og blev meget overrasket over hvor meget der kom ud.
Så hvis man har tilbagevendende problemer med forstoppelse, så kan jeg kun anbefale, at man prøver at udelade hvedemel i et par uger.
Det er vel et forsøg værd.
http://min.medicin.dk/Sygdomme/Sygdom/63
https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme- ... abel-tarm/
Jeg så en udsendelse i går aftes på DR2 som hed LORTEN - fra ende til anden.
Der fulgte man en lort fra den blev lagt og frem, undervejs blev der debatteret alt fra udgravninger til toiletstillinger og mave-tarmproblemer.( Håber den bliver genudsendt.)
Netop mave-tarmproblemer omhandlede meget af det der bliver skrevet om her i debatten.
Hvis du googler på Dennis Raahave finder du flere links til ham, og det lader til at være en meget dygtig og kompetent læge som arbejder på Tarmlaboratoriet Hillerød Sygehus.
En af linksne har jeg lagt herind.
http://www.raahave.dk/?tag=skjult-forstoppelse
God bedring.
Mange hilsner
Rita
I det sidste link stod der noget om fibre og medicin, som behandling.
M.h.t. mit eget problem kan jeg blot fortælle, at hverken svesker eller opblødte hørfrø kunne afhjælpe problemet.
For mig kom "det store gennembrud" da jeg udelukkede hvedemel.
Og mig bekendt er der intet sundt i hvedemel, så man kan sagtens undvære det.
Alt andet lige må det være bedre for kroppen, at finde "synderen" end, at sluge medicin.