Kan ikke tømme tarmen...
Jeg har prøvet at skrive til Netdoktors eksperter, men da der jo kan gå nogle uger inden man får svar, prøver jeg også at forhøre mig her. Og det kunne jo være at der var nogle derude, der har/har haft samme problem.
Mit problem er at jeg ikke kan tømme tarmen, når jeg går på toilettet. Jeg kan mærke at der sidder mere tilbage når jeg rejser mig, men lige meget hvor meget jeg presser, vil det ikke ud.
Min afføring er normal og jeg går på toilettet hver dag. Jeg spiser varieret og masser af fibre, drikker rigeligt med vand, har prøvet HUSK og lign.
INTET virker. Diverse afføringsmidler gør selvfølgelig at jeg besøger toilettet lidt oftere, men selv efter flere toiletbesøg på en dag, får jeg aldrig tømt tarmen.
Jeg er virkelig plaget af det. Det er for det første rigtig ubehageligt, altid at være "trængende" og at rejse sig fra toilettet uden at være blevet færdig. Men jeg kan heller ikke holde mig ordentligt ren deromme, for der sidder jo altid noget i tarmen, og dvs. at jeg må tørre mig bagi selv når jeg bare har tisset.
Det skal lige siges at jeg har været ved læge med det masser af gange, og han er bare opgivende overfor det, og mener ikke man kan gøre så meget ved det.
Håber der er nogle der kan hjælpe med nogle gode råd !
Mit problem er at jeg ikke kan tømme tarmen, når jeg går på toilettet. Jeg kan mærke at der sidder mere tilbage når jeg rejser mig, men lige meget hvor meget jeg presser, vil det ikke ud.
Min afføring er normal og jeg går på toilettet hver dag. Jeg spiser varieret og masser af fibre, drikker rigeligt med vand, har prøvet HUSK og lign.
INTET virker. Diverse afføringsmidler gør selvfølgelig at jeg besøger toilettet lidt oftere, men selv efter flere toiletbesøg på en dag, får jeg aldrig tømt tarmen.
Jeg er virkelig plaget af det. Det er for det første rigtig ubehageligt, altid at være "trængende" og at rejse sig fra toilettet uden at være blevet færdig. Men jeg kan heller ikke holde mig ordentligt ren deromme, for der sidder jo altid noget i tarmen, og dvs. at jeg må tørre mig bagi selv når jeg bare har tisset.
Det skal lige siges at jeg har været ved læge med det masser af gange, og han er bare opgivende overfor det, og mener ikke man kan gøre så meget ved det.
Håber der er nogle der kan hjælpe med nogle gode råd !
Kommentarer
Jeg har forsøgt med held. På apoteket har jeg købt en lavement, der hedder Klyx, det sprøjtes op i endetarmen, i løbet af få minutter kommer det hele ud og dermed også den klump der er årsagen.
Det er ufarligt, det giver en diarretynd afføring, da vædsken også kommer med ud.
Prøv det. Held og lykke.
Nu er du formentlig noget yngre, men derfor kan din tarm godt have lavet en udposning, som afføringen kan sætte sig i.
Jeg løser problemet ved at trykke der hvor jeg kan mærke bulen er. Som regel er det på hver side ved endetarmen. Så kan du hjælpe tarmen med at tømme sig.
Jeg bruger i øjeblikket noget der hedder Movicol, det er et afføringmiddel, som virker på en god måde. Jeg får morfin i øjeblikket efter en operation i ryggen, og så får jeg forstoppelse, hvis jeg ikke passer på.
Men Movicol holder min mave nogenlunde i orden.
Du ved forhåbentligt, at det ikke er en god ide at presse, da du derved kan få hæmorider.
Nu har du prøvet alt muligt, så mit råd er så simpelt, at du muligvis har prøvet det.
For det meste sidder man foroverbøjet, men prøv en gang at rette dig op - måske endda læne dig tilbage, så der kommer mere plads til tarmene. Når man sidder foroverbøjet, så klemmer man jo også maven sammen.
Selv sidder jeg da også foroverbøjet, men inden jeg rejser mig, så plejer jeg altså netop at læne mig lidt tilbage og blive siddende lidt - og jeg oplever altså ofte, at der så lige kommer lidt mere ud.
Og - selvfølgelig sørge for at have god tid.
Men forleden på arb. talte nogle kollegaer om "skideproblemer" .
Een havde set på en natur-film at nogle aber stak en finger op i røven.
Altså på sig selv.
Han fortalte at der Bagefter virkelig kom en stor portion ud !
Har ikke selv prøvet det , men det kunne jo være at det virker ?
vh søren
ps. en gang i mellem kan de mærkeligste råd virke .
fx. Hvis du har det dårligt psykisk . fx angst . skal du bare sætte røven ned i
koldt vand . Det virker !
Du kan også prøve at sidde på hug, det gjorde folk med held før toilettet var opfundet.Hvis du vil bruge toilettet kan du placere en skammel foran.
Jeg håber trådstarter prøver det hele - og melder tilbage.
Skrubtus: Klyx har jeg prøvet i forbindelse med en undersøgelse, dog uden held. Det virkede ikke som det skulle, men måske det skulle prøves igen. Ulempen er jo desværre at det ikke er noget man bør bruge jævnligt.
Linette: Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår hvad du mener... hvor er det du trykker på bulen?
Movicol er også afprøvet. Igen, uden held.
Lotte: Jeg ved godt man ikke må presse, men tit er det en nødvendighed, for at komme af med så meget som muligt. Jeg har prøvet at sidde rank og tilbagelænet, som du foreslår. Det gør det faktisk lettere, men kommer stadig ikke af med det hele.
Rådet om at stikke en finger op, kommer jeg ikke til at afprøve. Fordi der altid sidder noget i tarmen, kommer jeg jo til at "møde modstand" hvis jeg gør det. Det har ærlig talt ikke lyst til at prøve. Men tak for rådet alligevel.
Efter operationen, buler tarmen ikke mere ud i skeden, men der kan samle sig en klump i endetarmen.
Hvis du kan mærke sådan en bule, så kan du forsøge dig frem. På mig virker det, når jeg trykker på hver side endetarmshullet ud mod ballerne.
Du kan bruge et par gummihandsker.
Prøv dig frem.
Hilsen Linette
Så - måske du kan bruge et termometer - og du er jo voksen, så du kan selv mærke, hvor langt det skal op.?
Men - jeg vil dog påstå, at det hele handler om, at du må have en form for forstoppelse.
Jeg mener ikke, tarmene har godt af at få tilført afførende midler konstant, men igen kan nogle af de gamle råd bruges:
Din kost har du vel generelt set på, men prøv at spise nogle svesker hver dag. Hvis du sætter et antal i blød i en skål vand, så optages de lettere, og så spiser dem hver aften.
Og en portion havregrød - endelig grød, ikke gryn - om morgenen er også godt for tarmene, samtidig med at det generelt er et godt, mættende morgenmåtid, som hele kroppen har rigtigt godt af.
Problemet er bare, at ved forstoppelse skal man afhjælpe problemet med andre ting. F.eks. svedsker eller lign. Hvis det ikke er nok, så er det bedre at bruge afføringsmidler end at lade stå til. Forstoppelsen sidder ikke i endetarmen. Men har man det man kalder "hård mave", så kan man afhjælpe problemet en smule, ved at få tømt endetarmen.
Og nej, det er ikke godt at bruge afføringsmiddel, men det kan være et nødvendigt onde, hvis man får medicin der virker stoppende.
Det får man tit, hvis man lider af kroniske stærke smerter, som ikke afhjælpes af de almindelige smertestillende håndkøbspræparater.