Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Ghost image vision/ et ekstra synsbillede

2»

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det er sørme interessant. Det skulle både øjenlægen og optikeren se.
    Det er jo "noget fagsprog", men jeg mener da at have forstået bygningsfejl og "glassenes kurver" eller hvad jeg skal kalde det, har skylden.

    Er det helt galt opfattet ????
    De link skal gemmes, man ved jo aldrig om der kan blive brug for dem.

    Nu har jeg hentet google crome. Der står jeg både skal: log- in og have adgangskode. Kan jeg gøre det uden risiko. Jeg er et fjols, hvad det tekniske angår, men ellers er jeg "meget intelligent".
  • Indstillinger
    Hej Persille

    Ja du læste rigtig i referaterne ;-)

    Jeg mener ikke at der er noget log-in til Google Chrome. Du skal bare acceptere betingelserne. Jeg har været ude for den slags før hvis man vil hente et ellers gratis program via en anden aktør.

    Hvis du bruger linket her, tror jeg ikke du får nogle problemer, det er direkte fra Googles egen hjemmeside og er på dansk:

    https://www.google.com/intl/da/chrome/browser/eula.html

    Man kan ikke være lige god til det hele. Jeg er bestemt heller ingen computer-ørn, men jeg er heldig at have nogen jeg kan spørge dumt og efter mange år er der efterhånden nogle ting der langsomt er ved at sive ind ;-)
  • Indstillinger
    Jeg havde hentet den og det var heldigvis det samme. Men nu kan det pludselig godt bruges uden log-in. Så det er vist i orden.
    Mange tak.
  • Indstillinger
    Hejsa!

    Har du fået refleksbehandling på dine briller? :-) Hvis ikke, så er det 100% derfor.
    Hvis du har, så kan det være fordi du er vant til mindre briller, og nu har fået en større brille. Jo mere glas, jo flere forvrængninger/reflekser. Dette kan virker forstyrrende - men hvis det også nu, kommer i dine gamle briller er det sikkert ikke det.
    Har du slået hovedet for nylig?
    Får du antidepressiva/stærk smertestillende?

    Du skriver kun sfæriske styrker, og inden bygningsfejl. Er der korrigeret for bygningsfejl i dine briller eller ej? :-) Hvis du har brug for korrektion af bygningsfejl og ikke har fået det lavet i dine briller, kan det også skyldes det.
    Hvis du har været vant til bygningsfejl, og den er steget drastisk, så kan det også virke forvirrende for øjnene. Så er man nødt til at tage et lille "skridt" af gangen, indtil du kan vende dig til den optimale korrektion af bygningsfejlen.

    Nu da det forekommer i både dine nye og dine gamle briller, tænker jeg at det muligvis kunne skyldes en lille skelen. Er det altid skygger op/ned eller skifter de også med at køre til siderne?

    OOOG så kan det også være at dine glas ikke er sat rigtigt i - det er vigtigt at der er taget højde for hvor langt du har mellem øjnene, specielt med de styrker du skriver der. Der skal ikke meget fejlcentrering til før det går galt. Og ikke nok med at det skal passe sideværs, så skal man med de styrker du går rundt med, også helst tage højde for, hvor "højt dit øje sidder i glasset", og så sætte det optiske center derefter.

    Jeg ved godt det var en hel masse, og noget sikkert mere forståeligt end andet, men spørg bare hvis der er noget du ikke forstår :-P
  • Indstillinger
    Undskyld, men ikke alt du skriver er korrekt.

    citat
    Der skal ikke meget fejlcentrering til før det går galt.
    citat slut

    Det er korrekt, det går galt, men det har en helt anden virkning.

    citat
    Hvis du har, så kan det være fordi du er vant til mindre briller, og nu har fået en større brille. Jo mere glas, jo flere forvrængninger/reflekser.
    citat slut

    Det mærker man overhovedet ikke noget til. Jeg må vide det om nogen.

    citat
    Har du fået refleksbehandling på dine briller? :-) Hvis ikke, så er det 100% derfor.
    citat slut

    100% nej, det har intet med det at gøre.

    At der er bygningsfejl bliver nævnt, det må du have overset, men der er ikke korrigeret for det. o.s.v.


    ps. Jeg kan tilføje, at alle med den nævnte styrke i glassene, eller mere, kan ikke udholde, hvis centreringen ikke er korrekt. Det ville være konstateret med det samme. Det nævnte problem skyldes noget andet.
  • Indstillinger
    Undskyld selv, men du fremlægger det som var det en retssag :-) Jeg kommer bare med nogen forslag til hvad det kunne skyldes, og rent faktisk arbejder jeg med det her til dagligt, så jeg ved godt hvad jeg snakker om.

    Fejlcentrering vil medvirke en prismevirkning, og denne kan sagtens skabe synsforstyrrelser. I de fleste tilfælde vil det kun vise sig ved hovedepine eller ondt i øjnene, men i andre tilfælde vil det vise sig som et lille dobbeltsyn, hvilket ville kunne forveksles med så skygger.

    Jeg har oplevet nogen få som er gået fra små briller til forholdsvis store briller, som har haft svært ved at vænne sig til det. Det de har beskrevet har været svimmelhed som følge af forvrængninger - hvilket også kunne beskrives som skygger.

    Jeg kan lige skrive det igen - et par briller UDEN refleksbehandling er det rene lort. Du vil få reflekser fra alt muligt som udsender lys, desuden vil du i mange tilfælde kunne se en spejling af dit eget øje på indersiden af glasset, hvilket vil være ufatteligt generende. Dette kan også opfattes som skygger. Så jo, hvis der ingen refkelsbehandling er på brillen, vil det med garanti (100%) give problemer.

    Du har ganske ret i, at alle med den nævnte styrke ville få problemer med en fejlcentrering. Dog kommer det også an på hvor meget glassene er fejlcentrerede. Der er tolerencer som bestemmer hvor meget eller hvor lidt man kan tillade sig at "ramme ved siden af", men det er korrekt at der ikke skal meget til, når man har -6,75 eller hvor meget der nu er tale om her.

    Jeg ved ikke hvorfor folk her på netdoktor altid vil have tingene til at være så komplicerede. Der skal altid helst være en helt speciel diagnose eller beskrivelse af et sjældent syndrom før folk er tilfredse. Der er jo nok en grund til at hverken øjenlægen eller optikeren har hørt om "ghost images". Det er simpelthen ikke et begreb som bliver nævnt lærebøgerne, hvilke bliver opdateret årligt, hvis ikke mere. Så begrebet er altså ikke et anderkendt begreb.
  • Indstillinger
    Hej allesammen.

    Tusinde tak for jeres svar!! :)

    Jeg har været ved optikeren igeeeeen, og han tjekkede mig i hoved og r*v... Han kunne heller ikke finde noget galt med hverken øjne eller briller. Mine øjne er sunde, de arbejder perfekt sammen, og både bygningsfejl og styrke korrigeres perfekt. (Jeg har desuden Zeiss glas - til Persille :) )...

    Han anede simpelthen ikke, hvad det kan være, men nævnte, at det MÅSKE kan være noget med krumningen af mit øje.. Men jeg ved det simpelthen ikke. Det mest frustrerende er, at ingen kan finde ud af, hvad katten det er :S
  • Indstillinger
    persille1persille1
    Redigeret 3 oktober, 2012, 03:59
    Det er da noget underligt noget.

    Måske har din optiker ret, mærkeligt du ikke har set det før. Men jeg ved jo øjnene kan ændre sig. Jeg har aldrig fået korrigeret for bygningsfejl før sidste gang. Da var det meget nødvendigt, jeg så uklart.

    Min bror har arbejdet med glas og han har informeret mig om meget. Jeg har brugt briller siden jeg var 6 år. Den eneste på hele skolen, så det var meget lidt morsomt. Men jeg kunne se !!!!
    Jeg skal forresten have spurgt ham, om han kender dit problem. Hvis han gør skriver jeg igen.

    I dag har jeg en optiker, jeg stoler fuldstændig på. Det kan man ikke på alle har jeg opdaget. Godt din optiker tager dig alvorligt og er til at tale med.

    Da jeg første gang fik glas med glidende overgang kunne jeg ikke se. Jeg så ud gennem læsefeltet og det ville optikeren ikke tro på. Det skulle jeg "vænne " mig til. Han må have "spist søm".

    Jeg måtte til en anden, som forstod problemet. Jeg skal have læsefeltet så langt nede, som det kan komme. Jeg er så pokkers "vigtig", at jeg knejser for meget med nakken.
    Men der er jo lidt tid til du får det problem.

    Selv om glassene uden antirefleksbehandling aldrig generede på nogen måde var det en stor fordel, da de tynde glas med antirefleksbehandling kom frem. Det så betydeligt pænere ud og glassene var ikke så tunge at gå med.

    Jeg må desværre have læsebriller også, fordi læsefeltet er trukket meget langt ned. Dem vælger jeg uden antirefleks, det generer overhovedet ikke. Jeg vælger heller ikke den dyre kvalitet, det er ikke nødvendigt til læsebriller, som ikke har den styrke mine "gåbriller" har. Så der slipper jeg rimeligt billigt. Jeg ved godt den oplysning har du ikke glæde af, men måske andre har.

    Før var det tykke glas, folk troede som regel man var ubegavet med sådanne briller. Men jeg lagde dem aldrig, for jeg kunne ikke se. Jeg husker endnu min overraskelse over, der var små sten på jorden.

    Jeg kan fortælle dig, jeg har fået ændret glasstyrke en til to gange om året de sidste 4 år. Det har været en meget dyr fornøjelse, men absolut nødvendigt. Heldigvis lever vi i en tid, hvor brilleglas findes. Det har været slemt for dem, der levede før den tid.

    Så du har noget at "glæde" dig til, hvis du kommer til at opleve det samme.
    Det er jo heldigvis ikke sikkert, men nu er du forberedt. Held og lykke med fremtiden.
  • Indstillinger
    Jeg har talt med min bror og jeg indrømmer blankt, der var noget jeg ikke vidste.
    Han kender udemærket fænomenet, Ghost image, der kan være flere årsager.
    En større forklaring, som jeg vist ikke har viden nok til at forstå.

    Kort sagt tror han bestemt ikke det har noget med dine øjne at gøre, men uden flere oplysninger vil han tro, det er glassets størrelse. Hvilket jeg ville have forsvoret, da jeg har brugt mange forskellige størrelser og aldrig har oplevet det. Så jeg er blevet klogere.
Log in eller Registrér for at kommentere.