Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Søvnparalyse - Flere gange månedeligt, over 1års tid.

2»

Kommentarer

  • Indstillinger
    Skønt at falde over dette indlæg!
    Jeg har selv lige haft de første oplevelser med søvnparalyse. Har haft to anfald - ikke meget i forhold til jer andre, men jeg er super glad for, at jeg fandt denne tråd, inden jeg nåede at gå helt i panik over anfaldene :-)

    Begge anfald er kommet om eftermiddagen og begge mens jeg sov på ryggen. Jeg har ikke som sådan set noget under anfaldene (kan ikke rigtig åbne øjnene, men er helt bevidst om, hvor jeg er), men lige meget hvor meget jeg prøver, kan jeg ikke bevæge mig. Jeg prøver typisk at bevæge en arm eller tvinge øjnene op, men kan ikke. Og det i sig selv kan være skræmmende nok. Fornemmelse af at lige meget hvor meget man prøver, kan man ikke åbne øjnene og vågne ordentligt op.

    Men hvis det sker igen, skal jeg da helst sikkert prøve nogle af de forskellige råd, der er beskrevet i tråden.
  • Indstillinger
    Jeg ved godt det er længe siden indlægget er blevet brugt, men jeg har også en metode, der måske kan hjælpe andre. Jeg har oplevet søvnparalyse rigtig mange gange, folk sagde, at det bare måtte være en drøm...

    Jeg plejede at gå i panik når jeg fik søvnparalyse. Når jeg bruger alle mine kræfter på at bevæge armen, sker der næsten ingenting og det er en vildt ubehagelig følelse. Men hvis jeg slapper helt af, trækker vejret roligt, løsner min krop op og jeg rykker så armen så hurtigt jeg kan, hvorved jeg vågner op.

    Det er ikke sikkert alle har helt kontrol over vejrtrækningen (folk lader til at have en smule forskellige paralyser) men jeg oplever i hvert fald at jeg kan bruge kroppen til at vågne hvis jeg først prøver at slappe helt af og tage det roligt under paralysen.
  • Indstillinger
    jeg har selv haft det siden jeg var 17 år gammel - i begyndelsen var det hver nat , men med tiden med længere og længere mellemrum .
    i dag er det max en gang om året det sker - og også jeg fandt tideligt en måde, at komme ud af tilstanden på -

    1: bliv bevidst om at det er i gang

    2: ryst med hovedet- (Det er faktisk mugeligt)

    3 rejs dig op og vent et par minutter med, at sove igen

    Har fundet en amerikansk dokumentarfilm der omhandler emnet: The nightmare.

    Claus.
Log in eller Registrér for at kommentere.