Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Knæsmerter og smertestillinde medicin

2»

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Linette

    Det lyder godt nok ikke rart, det du går med. Hvis du har lige så ondt i knæene som Fame og jeg FORUDEN ryggen, ja så er du hårdt ramt.

    Desværre får du intet ud af at ringe til vagtlægen, han vil bare henvise dig til din egen læge fordi det ikke er akut. Så du må bide tænderne sammen.

    Jeg kan som sagt anbefale at lægge is på knæene, 10-15 min 1-4 gange dagligt, det tager faktisk forbløffende mange smerter. Jeg sover fx med en ispose. Den er også god til at lindre de forkrampede muskler og bløde lidt op.

    Hvis det er så slemt burde du da kunne få en mere akut tid hos din læge. Når sekretæren spørger som hun gør, så er det for at finde ud af om du har brug for en akut tid eller om du kan vente lidt længere, desuden skal hun vurdere om hun skal sætte en dobbelt- eller enkelt tid af. Så du burde egentlig bare kunne sige at du har helt uudholdelige smerter og har brug for at komme til hurtigst muligt. Har du ikke mulighed for at sende din læge en mail-besked via besoeglaegen.dk?

    Det er relativ ny viden, at knæproblemer også kan skyldes problemer fra ryg og bækken. Det er derfor at genoptræning af knæ også skal indeholde såkaldt core-træning, dvs mave og ryg, men det får du jo gjort efter din operation.

    Hvis du er heldig kan du måske klare dig med tapening og træning af knæet, du må nemlig ikke få binyrebarkhormon 6 uger før og efter din operation pga. at binyrebarkhormon nedsætter immunforsvaret og på den måde øger din risiko for at få en post-OP infektion. Har din fys tjekket din fodstilling? Det kan nemlig give både knæ- og rygproblemer.

    God bedring
  • Indstillinger
    Jeg ringede for at få en akuttid. Jeg har det virkelig slemt i øjeblikket.
    Jeg har været ude for det før.
    Jeg ringde til sekretæren for at få en dobbeltid. Så skulle hun vide hvad jeg skulle hos lægen. Der var to ting, min ryg og et andet problem. Hun valgte det andet problem, for de havde ikke tid.
    Så bestilte jeg senere en tid til min ryg. Vente, vente, vente. Da jeg kom til lægen blev jeg sendt videre til rheumatologisk afdeling på sygehuset. Jeg blev grundig undersøgt på alle mulige måder indenfor deres felt. Men balancen, kræfterne og smerterne i den nederste del er helt umulig. Jeg blev henvist til scanning, og derfra videre som en hastesag til kirurgerne.
    I mandags ringede jeg for at høre, hvordan det stod til. De havde ikke fået nogen henvisning. Tilbage til det første sygehus. De havde ikke fået skrevet det endnu, og det er seks uger siden de sagde de sendte det. Der stod endda at det hastede.
    Så nu er der håb om, at jeg snart hører fra kirurgerne. Jeg kender jo symptomerne
  • Indstillinger
    -- Undskyld jeg blander mig i en seriøs debat.
    Men mon det nogen-sinde er sket at et menneske har lidt så
    meget af kroniske smerter, at det har begået selvmord for at stoppe med at lide ?
    Undskyld igen med dette dumme spørgsmål, men det kan vel blive u-udholdeligt
    som nogle her skriver.
    Jeg blev nemlig engang bedt om tage livet af et familiemedlem som ikke kunne
    klare mere. øv . Jeg overvejede det , men ville ikke.
    Vedkommende døde på en "næsten" naturlig måde på et sygehus.
    Jeg ved at det var en venlig og forstående sygeplejerske der havde vagt den nat .
    Stor tak til hende ! venlig hilsen søren .
    ps. Min familie ved at jeg ikke vil "leve" som en grøntsag, og har bedt om aktiv
    dødshjælp. Har testamenteret min krop til genbrug (reservedele) ..
    Nå, jeg tror nu ikke at man skal opgive håbet for at blive helbredt !!!
    Læge-videnskaben udvikler sig hver dag. Så der er håb for alle os der lider af smerter.
  • Indstillinger
    Hej Linette

    Øv, det har jeg også prøvet, det med at det går galt med henvisningerne. I mit tilfælde blev det hele forsinket i 6 uger pga en fejl fra sygehusets sekretær. Jeg havde som du meget stærke smerter på det tidspunkt, så hun var ikke videre populær i aftenbønnen!

    Men det lyder da i det mindste til at du er inde i systemet. Og ja, det system kan ofte være noget tungt at danse med. Jeg håber at det at du nu er "inde" kan betyde at du kan se en ende på i hvert fald så stærke smerter som du har nu.

    Ps. Jeg kan jo ikke sige med sikkerhed at din knude er lig med et hævet Hoffa-legeme, men du beskriver knuden som siddende hvor Hoffa sidder. Smerter ligner også meget nervesmerter bortset fra at der ikke er nogen snurren, den er svigende og brændende pga. smertefibrenes nervetype. Så det er da en overvejelse hver.

    Til Søren

    Jo, det er da sket at personer har begået selvmord pga smerter. Uhelbredelig syge kræftpatienter er et eksempel, og Hortons hovedpine er så slem, at personer har taget deres eget liv i desperation over de stærke smerter.

    Jeg håber ikke du er i en situation hvor du overvejer selvmord! Har du været henvist til en smerteklinik? Selv den mindste lindring kan jo betyde at man går fra uudholdeligt til noget der er til at leve med.

    Dit familiemedlem må have været meget langt ude for at spørge dig om du ville "gøre en ende på det" for vedkommende. Jeg synes ikke det er noget man skal spørge sin familie om, der må være en anden måde. Det er jo dem der skal leve med det -og tage straffen -bagefter.

    Det forskes meget i smerter og ligesom det 20. århundrede var kroppens århundrede, er jeg sikker på at det 21. århundrede er hjernen og nervernes århundrede. Så der skal nok komme en løsning før eller siden. Og jeg tror at vi får vores "wonderdrug" væsentligt før kuren mod skizofreni. Der er flere penge i smerter og lamme end i psykisk syge, desværre. Selv om smerter bestemt ikke er noget jeg på nogen måde nyder! Jeg har dog haft dem så længe at jeg mentalt kan skrue forbløffende meget op og ned for dem. Men det tærer på kræfterne, så jeg bliver hurtigt træt og særligt når det er slemt.
  • Indstillinger
    Hej Asklepios12

    Jeg vil prøve at få et hul til min læge, men jeg har ikke de stor forventninger, da hun jævnlig fortæller mig at hun bruger meget tid på mig og det skal jeg være taknemmelig for. I det tilfælde at hun ikke vil sende en henvisning, hvor finder jeg så så de to omtalte læger.
    Tusind tak for at du har givet mig noget at arbejde videre med.

    Jeg var i fredags på smertecenter Skørping, jeg tror aldrig at jeg har været så skuffet, jeg glæde mig til at blive mødt mod forståelse og af nogen som vidste hvad jeg talte om. Så jeg går lige og overvejer om jeg jeg skal prøve at få sendt min henvisning videre, men det får jeg nok ikke lov til at jobcenteret.

    Jeg kan ikke lige huske hvem der skrev noget om selvmordstanker, men det kan jeg kun nikke genkendende til. Jeg er efterhånden ved at være socialt isoleret, da jeg stort set ikke kan deltage i sociale arrangementer af nogen art.
    I det her forløb jeg har haft, er jeg blevet meget overrasket over, hvor mange mennesker der er uhyggelige inkompetent til deres arbejde og som følge af det er det nødvendigt, at jeg selv agere læge, fys, sagsbehandler, socialrådgiver, psykolog osv.

    I må alle have en skøn solskins dag
  • Indstillinger
    Kære Fame

    Da jeg var længst nede, havde jeg det ligesom dig. Men du KAN godt klare det. Husk på, at jeg har haft det i 14 år! I den periode har jeg gennemført en videregående uddannelse nr 2, undervist, deltaget i konkurrencer (ikke sport selvfølgelig), været formand for en forening, og er blevet gift. Jeghar iden periode kunnet gå mellem 10 og 1000 meter. Mine dejlige venner ved at vilkårene er, at arrangementer i vid grad må holdes hos mig og at de ind i mellem må hjælpe meget til, fx komme med mad osv. for at en fest eller en hyggedag kan blive til noget.

    Min skønne mand står for alle indkøb, jeg kan jo ikke bære noget selv om vi har et supermarked lige over for vores hus. Vi har købt en robotstøvsuger til at klare det meste. Når jeg forhåbentligt inden for de næste 6 måneder starter med at arbejde igen, regner jeg med at skulle køre i taxa frem og tilbage for egen regning, ellers kan jeg ikke komme frem.

    Er det sk... irriterende? Ja, ved gud! Men alligevel bedre end døden. Jeg var lige ved at give op for et par år siden, min krop var blevet så stresset af smerter og noget medicin jeg slet ikke kunne tåle, at jeg lå i sengen i næsten et år med smerter i hele kroppen og en ulidelig træthed. Du kan tro jeg har fået respekt for dem der har kronisk træthedssyndrom! Jeg vil faktisk hellere have ondt! Det forsvandt heldigvis mirakuløst da jeg pga hævet slimhinde i knæet fik binyrebarkindsprøjtninger, jeg har nok haft en relativ mangel på hormonet. Det er også et hormon der beskytter kroppen mod stress, ser du.

    Mit udviklede sig så slemt, at jeg fik væske i knæet pga hævet slimhinde, betændelse i knæskals-sene og senen over knæskallen samt betændelse i hele musklen på lårets forside, en af kroppens største muskler. Det samme i begge ben, naturligvis. Pga. smerter i benene, fik jeg ulidelige spændingssmerter bækkenmusklerne som jeg ikke kunne strække ud.

    Jeg fik akupunktur, og det hjalp faktisk en hel del, men det mest effektive har været chockbølgeterapi. Det har på 6 mndr fjernet betændelsen i musklerne, jeg har kun betændelse i knæskals-senen og mit Hoffa-legeme er blevet 70% mindre selv om det stadig er meget smertefuldt og hævet. Jeg fik 6 indsprøjtninger med binyrebarkhormon i knæleddene på et år i 1½ år og det tog til sidst hævelserne inde i leddet. Takket være chockbølgeterapien er jeg begyndt at kunne træne en lille smule, bla kan jeg nu lave mavebøjninger uden at mine knæ får det værre for første gang i 14 år. Ud over det laver jeg squats, men kan endnu ikke lave dem hver dag.

    Noget der virkelig har hjulpet er noget så lavpraktisk som knæbind, nogle specielle nogen fra fysioterapeuten der kan skubbe min knæskal på plads (den kører lidt skævt) og væk fra Hoffa-legemet. De giver mig ledstabilitet uden at tage arbejdet fra musklerne, og jeg kan 500% mere når jeg har dem på. De var de 600 kr værd, og jeg kommer nok til at gå med dem på arbejde resten af mit liv. Men det er en lille pris. Jeg har dem også på når jeg har gæster og er på besøg, ellers kan jeg slet ikke sidde på en stol i særlig lang tid. Derudover er jeg tapet med kinesiotape, det samme som professionelle sportsfolk bruger i dag. Jeg har også meget dårlige vener og får nemt vand i benene, har haft det siden jeg var barn. Og det giver ind imellem smerter i knæ og fodled, pga vandophobningen. Akupunktur har virkelig hjulpet her, desuden støttestrømper. Jeg regner med at købe nogle specielle strømper til maraton og vandreture til arbejdet, de gør det samme.

    Men nej, det er ikke nemt. Jeg savner en tur i skoven, stranden, strøget, mit arbejde. Jeg ser ikke familien og venner så meget som jeg gerne ville. Jeg glæder mig til mine indsprøjtninger men regner med at jeg nok skal have mere end 1. Min krop er ikke god til at komme af med irritationsbetændelse. Og så skal der trænes. Og nok mere chockbølgeterapi.

    Du kan finde de omtalte læger på mit sidste link nederst på side 1 i tråden. Du må lige rode rundt på hjemmesiden, men den er nem at finde rundt i. Der er jo også professionelle sportsklubber i Aalborg, så der er helt sikkert også læger der kan gøre det dér.

    Og skift så lige den læge ud! Hun er der for dig, IKKE omvendt! Får du måske løn for at komme til hende? Får hun mon løn for at se dig? Jeg ved godt at lægesituationen i Aalborg ikke er nem, men hun er da et fjols! Lyder faktisk lidt TERM-agtig. (se mere under emnet "hvordan gik behandlingen")

    Du kan forresten måske få fat i artiklen på Aalborg Universitets biblioteks computere. Der skulle være offentlig adgang. Det kunne være en hjælp for dig til smertecentret.
  • Indstillinger
    Hej
    Jeg har en datter på 15 år der har voldsomme knæsmerter pga. kondromalaci, eller forreste knæskals smerter. I perioder er det så voldsomt, at hun ikke kan gå i skole, hvilket ikke er acceptabelt for en 15-årig, der burde være aktiv og sammen med sine venner.
    De største frustrationer vi har, er, at hun ikke kan smertedækkes!!! Praktiserende læge siger, at der ikke findes noget, hvis ikke 400 mg Ibumetin og 2 stk. Pamol kan smertedække. De har faktisk meget svært ved at forstå når vi siger, at det ikke hjælper spor.
    Har nogle erfaringer med så unge mennesker og smerter?
    Irene
  • Indstillinger
    Hej pig4eh


    Jeg er ked af at høre at din datter er så hårdt ramt af chondromalacia patellae. Det kan være en meget invaliderende lidelse.

    Til andre der ikke ved hvad det er:

    Chondromalacia betyder "dårlig/syg brusk" patellea viser at det er i knæet.

    Ved chondomalacia bliver brusken syg og blød og kan i de sværeste tilfælde forsvinde helt. Den rammer oftest teenagere og hyppigst piger, der også har de værste symptomer. Symptomerne kan minde lidt om slidgigt, bare uden morgenstivhed. Og i sværere tilfælde, som pig4eh's datter, kan man næsten ikke gå og har smerter.

    Inden jeg svarer på dit spørgsmål vil jeg lige sikre mig nogle ting:

    Jeg går ud far din datter går til fysioterapi og bliver behandlet med øvelser -ultraltyd har INGEN effekt, dette er vist i talrige videnskabelige studier.

    Jeg går ud fra, at din datters fødder er blevet vurderet og at hun har fået korrigerende såler hvis det var nødvendigt -chondromalaci kan komme af løshed i foden som gør at knæet belastes forkert.

    I har vel også fået taget røngten og MR af hendes knæ.

    Og hun er blevet set af en ortopædkirurg eller reumatolog.

    Jeg kan anbefale at I køber nogle knæbind hos fysioterapeuten. De virker stabiliserende på knæet så hun ikke fejlbelaster når hun går, og vil derved også virke lidt smertestillende. Hun kan sikkert også gå en del længere uden at få meget ondt.

    I bør også købe nogle isposer. Is virker fremragende smertestillende. Læg på op til 4x dagligt i max 15 minutter.

    Når din datter har så ondt, så lyder det til at der er andet end chondromalacien i vejen med de knæ. Chondromalaci hører under de tilstande kaldet "anteriort patellofemoralt syndrom" som dækker over flere tilstande der giver forreste knæsmerter. Desværre kan den ene føre til den anden. Fx. kan chondromalacia skyldes plica syndrom. Årsagen er den samme: Forkert (over)belastning af knæet, fx pga hypermobilitet. Det er derfor det er så vigtigt at få tjekket de fødder samt se om den såkaldte Q-vinkel ikke er for stor.

    70% af os har nogle små slimhindefolder i knæet som er en rest fra fostertilstanden. Hvis de bliver irriterede får man smerter fordi de hæver og begynder at vokse. Det er oftest den slimhindefold der sidder ved knæets storetå-side, der giver problemer. Det kan kun inddirekte ses på MR, som vil være helt normal. Men HVIS plicafolden er synlig på MR + man har symptomer på at den er hævet, tyder det på at man har plicasyndrom. Diagnosen kan kun stilles sikkert med en kikkertundersøgelse. Her vil man så gå ind og skære vævet væk. Det bedste er dog hvis man kan klare det med øvelser, så man vil helst lade tiden gå i 6 måneder inden man foreslår operation.

    NB! kirurgen må IKKE file på jeres datters brusk hvis han alligevel er derinde. Den kirurgiske behandling er simpel men kræver en rutineret kirurg, der kan gå hurtigt ind, fjerne det forstørrede væv, og hurtigt ud igen. Ellers kan hun få flere smerter. Men gøres det godt, er succesraten meget meget høj, målt på smerter.

    En anden struktur som kan være irriteret, er Hoffa-legemet som jeg har skrevet om tidligere i tråden. Den giver også forreste knæsmerter, og kan være så smertefuld at man stort set ikke kan gå eller sidde.

    Mht. smertedækning så ved jeg ikke så meget om smertedækning til unge. Man skal være lidt mere varsom med at påvirke en hjerne der stadig er i udvikling. Normalt ville jeg foreslå Lyrica eller imipramin, hhv anti-epileptisk medicin og antidepressivt medicin, der i små doser også virker smertestillende på nervesmerter. De strukturer i knæet din datter har ondt i, har mange nerver. Derfor kan hendes smerter godt være nervesmerter. Men jeg synes I skal høre en smertelæge eller reumatolog. Det ved en praktiserende læge intet om.

    Jeg synes også at I skal insistere på, at jeres datter kun får "closed chain"-øvelser hos fysioterapeuten. Hvis hun har mere end eet problem i det knæ, så kan øvelser som fx at sidde på et bord og bøje/strække benet (open chain), gøre det værre. Hun må godt blive øm, men øvelserne må IKKE gøre ondt! Det gælder også fx svømning.

    Hun skal også passe på med ibumetin. Det hindrer faktisk optræning af hendes muskler. Ibumetin bør ikke bruges ud over 10 dage, man kan forsvare 3 uger men helst ikke mere. Dette skyldes at inflammationen (irritationsbetændelsen) er nødvendig for opheling, da den øger kommunikationen mellem knæleddet og blodbanen hvilket er nødvendig for opheling. Dette er ny viden der ikke er kommet ud til alle læger. I kan evt få jeres læge til at udskrive Panodil 665 mg, de virker længere og bedre end almindelige panodiler. Og så må i konsultere en smerteekspert, dvs. idrætslæge, reumatolog, for at få den optimale smertedækning forløbet ud.

    God bedring



    Jeg håber din datter snart kan gå normalt igen. Du kan tro jeg føler med hende. Jeg havde selv chondromalacia patellae grad 3 som 12-årig. Det tog 1½ år.
Log in eller Registrér for at kommentere.