Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Magnesium mod hjerteforstyrrelse

2»

Kommentarer

  • Indstillinger
    Fortsat fra indlægget ovenover:

    Jeg er sikker på, at der er Netdoktorbrugere, der efter læsning af denne lange liste vil sige to ting:

    1. Det må da være bedre at få næringen fra mad i stedet for fra alle disse tilskud. Dertil vil jeg svare JA!

    Men jeg får blodtryksmedicin, der uddriver flere vigtige stoffer (kalium, natrium, magnesium, zink og Q10), så derfor kan jeg nok ikke skaffe de nødvendige næringsstoffer fra maden, selv om jeg spiser sundt.
    Jeg dyrker selv spinat, grønkål og andre virkelig sunde ting i min have. Jeg kan helt tilslutte mig Tholstrups lovprisning af spinat. Men i stedet for at bruge dybfrost-spinat og en mikrobølgeovn, er det altså bedre at bruge frisk, nyplukket spinat og smide det ned i lidt kogende vand i to minutter, til det er faldet sammen.

    Desværre er jeg nødt til at begrænse mit forbrug af spinat og grønkål og andre grønne grønsager, fordi jeg er i blodfortyndende behandling. (K-vitaminet i grønsagerne modvirker medicinens virkning). Det er jeg virkelig træt af, og jeg håber derfor, at jeg snarest kan komme ud af den behandling, eftersom jeg ikke har atrieflagren mere.

    2. Den anden mulige indvending fra Netdoktor-brugere: ”Jamen, når du har taget alle disse tilskud i årevis, hvorfor er du så ikke for længst blevet rask?”

    Dertil vil jeg svare: Det har jo også været en gåde for mig, men jeg vidste jo ikke, hvad jeg fejlede, og der var ingen, der ville hjælpe mig med at finde ud af det. For et halvt år siden var der så en hjælpsom hjertelæge, der fik en lys idé: ”Du har søvnapnø!”, sagde hun, og ja, det havde jeg, viste det sig.

    (Søvnapnø er en sygdom, hvor man ikke trækker vejret tilstrækkeligt om natten under søvnen).

    Det forholder sig nok sådan, at den manglende ilt slider på organismen, herunder hjertet. Men hjertet skulle være kureret nu. Nu mangler jeg bare at få kureret søvnapnøen. Indtil den er kureret, vil jeg blive ved med at bruge alle de ovenstående råd ;o)

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej igen Kameliadamen.

    Det er jo rigtig godt du igennem et langt studie, endelig har fundet frem til det som virker godt til dig.
    Ja, det er bestemt det bedste for de fleste at få de vigtige vitaminer og mineraler igennem kosten. Men det giver jo helt sikkert mening, at du må tage ekstra tilskud når din blodtryks medicin ødelægger den optimale optagelse af næringstofferne.
    Det er jo fantastisk at høre at du har sluppet af med sygdommen i hjertet. Det giver jo også håb for os andre med urolige hjerter, hvad end det er ekstrasystoler, arytmier, eller andre karlidelser. Men det kræver også en indsats fra patienterne. Du har jo haft et stort job med at få det bedre og få et tåleligt liv.

    Når du nævner din søvnopnø, kan jeg ikke lade være med at tænke på yogatræning. Det handler meget om vejrtrækning og afspænding. Det er jo godt for alle, men tænker om du måske kunne få gavn af det med din vejrtrækning.
    Du får jo selvfølgelig den ilt du skal bruge om dagen, men tænker om man igennem yoga kan tricke kroppen til den korrekte vejrtrækning, så det nærmest bliver en selvfølge for hjernen at hente tiltrækkelig ilt når du sover.
    Jeg aner det ikke, men det var bare en tanke.

    Med hensyn til Kalium, så undre jeg mig så meget over jeg mangler det. Jeg har jo slet ikke prøvet at kaste op i mange år, og tager ingen form for medicin eller lider af dieré.
    Tænker om det kan ske hvis man ikke spiser nok i heletaget.

    Eftersom jeg fra lille barn blev underernæret og ofte gik på tom mave fordi mine forældre var så fattige og prioriterede forkert, tænkte min gamle terapeut at jeg helt automatisk undertrykker min sult.
    Jeg tænker at det kan have noget med det at gøre. Jeg troede dog ikke jeg spiste så lidt, men ved ikke hvad og hvor mange gram mad en person på min størrelse skal have.
    Det er bare noget jeg kommer i tanke om med forbindelse med mit kalium mangel. Men det kan også være jeg spiser i normale mængder i dag, for jeg spiser mere end da jeg var helt ung.

    Du skal ellers have mange tak for din interesse for emnet, samt dine erfaringer og historie.
    Hav en rigtig god aften.
  • Indstillinger
    Hej Alaska

    Tjah, helt rask er jeg jo ikke, men det ville være værre, hvis jeg ikke brugte alle disse råd.

    Jeg syntes ellers, at mit hjerte var blevet meget mere robust, og en hjertelæge sagde for 14 dage siden, at optagelser gennem 5 døgn havde vist, at der ikke var den mindste uregelmæssighed :o)

    Men i aftes – jeg har nok haft for travlt i går – tog mit hjerte lidt på vej igen, da jeg var kommet i seng. Heldigvis havde jeg lige en teskefuld tørret hvidtjørn tilbage, som jeg fik brygget noget te af. Og heldigvis gik det hurtigt over igen.

    Men det minder mig om, at træerne ikke vokser ind i himlen. Tilbagefald er en mulighed, hvis jeg ikke passer godt nok på mig selv, og så længe søvnapnøen slider på mig.

    Og ja, det ville nok være en god ide med yoga- eller meditationsøvelser. Desværre har jeg aldrig rigtig haft tålmodighed til den slags. Jeg plejer at sige, at den slags øvelser (hvad praktiske resultater angår) svarer til at tømme et svømmebassin med en teske.

    Men jeg har faktisk to hjemmelavede meditationsøvelser, som jeg kan mærke nytten af. Tak, fordi du minder mig om, at jeg skal bruge dem!

    Problemet er, at der så mange ting, jeg li-i-i-ge skal huske at gøre. Af og til bliver jeg træt af det hele og ønsker bare at leve helt almindeligt, uden alle de ting at tage hensyn til!

    Ja, det er meget underligt, at du har fået kaliummangel. Det er sikkert en mulighed, at det er kommet af, at du ikke spiser tilstrækkeligt. Men egentlig burde du jo undersøges grundigt, for at det kan blive opklaret, hvad det kommer af. Men så vidt jeg forstår, skal du snart have foretaget en ny måling, og så kan det jo være, at det har rettet sig.

    Men når du kan få kaliummangel, så har du helt sikkert en risiko for at have andre mangler også. Jeg kan forstå på et tidligere indlæg, at du faktisk har fået tjekket din D-vitamin-status.

    Jeg kan se, at du i et indlæg fra den 26. maj har skrevet:

    ”Jeg spurgte min læge om det ikke kunne være smart at tjekke om jeg manglede magnesium og jern, og det mente han ikke var nødvendigt.

    Han sagde, at det ikke havde noget med hjertet at gøre, men at det var kalium, som havde påvirkning på hjertet.”

    Med al respekt: DET PASSER ALTSÅ IKKE!

    Ved blodmangel, altså lav blodprocent, også kaldet lav hæmoglobin er der tre vigtige ting, der spiller en rolle:

    • Jern
    • B12
    • Folinsyre

    Ved blodmangel gælder der følgende:

    ”De første symptomer vil være træthed og hjertebanken, og man kan desuden få åndenød og blive svimmel.”

    Citatet er taget fra

    http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/ ... eljern.htm

    Jeg kan love dig for, at jeg havde hjerteuro i de år, jeg havde jernmangel! Din læge er simpelthen forkert underrettet.

    Men husk, blodmangel kan både skyldes mangel på jern, B12-vitamin og folinsyre. Det er vigtigt at få alle tre ting tjekket og selvfølgelig blodprocenten.

    Hvis det var mig, ville jeg insistere på at blive tjekket for alle de næringsstofmangler, som en praktiserende læge kan tjekke for.

    I sin tid, da jeg havde denne alvorlige hjerteuro, træthed, svimmelhed og åndenød, var jeg alt for "pæn" og tilbageholdende. Jeg er - som mange andre - opdraget til at undgå at være til ulejlighed. Og når nu min daværende læge sagde, at jeg var så rask, at jeg ville kunne blive 100 år, så insisterede jeg ikke på at blive undersøgt.

    Men det viste sig jo, at jeg havde alvorlig jernmangel. Og sådan som det ser ud, er det denne alvorlige jernmangel, som jeg jo har gået med i flere (adskillige?) år, der efterhånden har ført til behandlingskrævende hjerteproblemer og formodentlig også søvnapnø.

    Man får altså ikke en præmie for at være alt for velopdragen og for at undgå at være til ulejlighed!

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Meget apropos, så er dette link "tikket" ind i min mail-boks i dag.
    Review of epidemiological studies on drinking water hardness and cardiovascular diseases.
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16874137

    CONCLUSION:

    Information from epidemiological and other studies supports the hypothesis that a low intake of magnesium may increase the risk of dying from, and possibly developing, cardiovascular disease or stroke. .....
  • Indstillinger
    Har I været inde og kigge på denne hjemmeside Af Dr. Mark Sircus.

    http://magnesiumforlife.com/medical-app ... -medicine/
  • Indstillinger
    Hej igen.

    Jeg har også tænkt på om der var andre mangler, og jeg er heller ikke enig med min læge om at Magnesium ikke kan påvirke hjertet.

    Det er tankevækkende at din læge ikke troede på der var noget galt med dig, og at du var frisk som en havørn. Man skal virkelig lytte til sin krop, og i og med at lægerne ikke kan føle det som vi andre føler, så gælder det som du også selv nævner, om at være vedholden og kræve den undersøgelse som er nødvendig.

    Jeg har nemlig også selv været bange for at være til besvær, og frygte at spilde lægens tid. For det kan meget vel være at der ikke er noget voldsomt galt. Men føler man der er noget, så skal man bare have det tjekket.

    Det er jo så ærgeligt du skal plages sådan af den søvnopnø, og jeg har det lidt på samme måde som dig med yoga og meditation. Det går så langsomt, og det kræver virkelig tålmodighed i starten. Til gengæld tror jeg at man efter noget tids træning får ekstra meget tålmodighed på rigtig mange områder.

    Hjertet skal man rigtig nok blive ved med at passe på, også efter operation.
    Selvom min søster fik brændt tråde over i hjertet, så kan hun stadig få ekstrasystoler og arytmier engang imllem. Ikke fordi det skulle være så sønderlig farligt, men hun er opmærksom på det alligevel.
    Det siges at alle mennesker får lidt arytmier og ekstrasystoler en gang imellem i løbet f livet, men jeg tror at man er ekstra opmærksom på det, hvis man har haft sygdom i hjertet. Tror man bliver ekstra opmærksom på alt hvad der foregår i brystet.

    Sådan som du passer på dig selv, tror jeg ikke dit hjerte kommer til at gå helt i baglås igen, men igen, jeg ved langt fra alt om hjerter. Du virker bare til at have godt styr på de ekstra tilskud som du har behov for, samt gør som indianere og mange andre folkeslag har gjort i tusindvis af år, nemlig bruge naturens urter .

    Nu må man bare se hvad fremtiden bringer, og det gælder bare om at passe på sig selv, og lystre til kroppens signaler.

    Hav en rigtig god dag.
Log in eller Registrér for at kommentere.