Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Er Vega Test anerkendt?

Redigeret 4 november, 2016, 08:19 i Alternativ behandling
Jeg er i dag blevet "Vega Testet" i Lene Hansson klinik for fødevareallergi. Jeg har i flere år haft mang problemer med fordøjelsen og "tynd" mave. Jeg har været til lægen flere gange og fik lavet en laktose test for et par år siden, som ikke slog ud. Jeg har lært at leve med de maveproblemer jeg har og jeg gav egentlig op på at finde ud af hvad jeg fejler efter glukose testen for mælkeallergi som ikke viste nogen tegn på allergi. Jeg hørte så om denne Vega test og at den kunne identificere eventuelle ubalancer i kroppen og fødevareallergier.

Testen i dag viser så at jeg er stærk overfølsom for gluten og mælkeprodukter og at min tyndtarm er i ubalance. Jeg føler mig ekstremt lettet over resultatet og jeg har det som om at tingene nu giver mening i forhold til mine symptomer. Jeg er parat til at omlægge min kost og undgå alt det jeg ikke kan tåle.

Mit spørgsmål er bare: kan jeg stole på denne Vega test? Er den anerkendt? Det er jo ikke en almindelig test for fødevareallergi? Kvinden der testede mig var selv sygeplejeske og virkede troværdig på mig, men er det noget hokus-pokus?

Hun spurgte ind til om jeg ikke var meget træt ofte, uden energi og om jeg havde daglig og i hvert fald ugentligt tynd og oppustet dårlig mave. Og til det kunne jeg jo kun svare - Stort JA!

Jeg håber at nogen af jer kan svare mig på mine spørgsmål.
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    For at svare kort: nej Vega-testen er bestemt ikke anderkendt til påvisning af hverken mælke-intolerans (det hun kalder allergi) eller gluten-intolerans, som det retteligt hedder. Der er nemlig ikke tale om en allergi i klassisk forstand. Gluten intolerans hedder også cøliaki ("søliaki").

    Vega-testen bruges af forskellige alternative behandlere, en del af dem er faktisk uddannede sygeplejersker af en eller anden grund, men det har intet med sygeplejerske-gerningen at gøre, og efter min mening burde de holde deres tidligere uddannelse udenfor. Men det er bare mig. Der er vist lidt uenighed i de alternative kredse over, hvad en Vega-test kan og ikke kan. Nogle mener den kan vise specifikke sygdomme, andre at den mere viser krops-energiernes intensitet og fordeling i meridianerne, og at dette kan genoprettes ved fx akupunktur og/eller zoneterapi.

    Men din gode Vega-sygeplejerske har da helt sikkert en pointe i, at du meget vel kan have gluten-intolerans. Du har symptomerne, og ærlig talt burde din læge have tænkt på det da din mælke-intolerans blev udelukket. Hvis du har fået denne test på sygehuset, kan du stole på den. Ellers er det en "ommer" fra din læges side.

    Men der skal altså en blodprøve til for at diagnosticere gluten-intolerans, og nok også en biopsi fra tarmen, det afgøres af læger på sygehusets mave-tarm-afdeling.

    På den ene side er det besværligt at skulle lægge sin kost om til glutenfri, selv om det er blevet meget nemmere takket være indkøb på nettet og supermarkeder i større byer, der er begyndt at have flere glutenfri varer.

    På den anden side, er det vigtigt at du får klarlagt om du helt sikkert har gluten-intolerans, ellers er der jo noget andet galt. Gluten-intolerans og andre tarmsygdomme, som godt kan ligne, kan give problemer med at optage de nødvendige næringsstoffer fra tarmen. Og der er også øget risiko for tarmkræft.

    Så afsted til lægen med dig. Hvis jeg var dig ville jeg nok holde mund med den Vega-test, ikke alle læger er lige tolerante. Men du bør helt sikkert banke i bordet og kræve at du omgående bliver sendt til udredning for gluten-intolerans -og altså mælkeintolerans hvis denne ikke er gjort korrekt, dvs på sygehuset.

    Held og lykke og god bedring
  • Indstillinger
    Hej Christine

    Jeg kan bidrage med et par erfaringer.

    Jeg har altid undret mig over, at folk kan have tillid til en test, som påstår at kunne påvise ubalancer og næringsstofmangler og åbenbart også problemer med at tåle mælk, uden at behandleren overhovedet kommer i kontakt med nogen form for kropsvæske – hverken blod eller urin.

    Men da jeg i januar i år fik en ekstrem forværring af mit i forvejen dårlige helbred, tænkte jeg, at der da ikke kunne ske noget ved at få foretaget en sådan Vegatest. Den var gratis og blev foretaget i min i øvrigt udmærkede helsekostbutiks baglokale. (Det er klart, at helsekostbutikken sælger meget mere, når der sidder en person i baglokalet og finder ud af, at folk mangler alt muligt!)

    Vegatest-personen sagde indledningsvist, at jeg helst ikke måtte sige noget om mit helbred på forhånd. Det ville kunne påvirke resultatet, sagde hun. Og bagefter sagde hun, at alt så ud til at være fint, bortset fra at jeg manglede B12-vitamin. Det kunne jeg ikke forstå, eftersom jeg ikke har symptomer på B12-mangel. Men på den anden side fik jeg medicin, som i visse tilfælde kan give B12-mangel, så måske var det rigtigt nok. Altså købte jeg B12-vitaminer med hjem, for jeg var jo desperat og meget ivrig for at gøre noget for at bedre min tilstand.

    Men jeg skyndte mig at bestille en tid ved min læge for at få tjekket mit B12-niveau. Da blodprøven var taget, begyndte jeg at tage B12-vitaminer. Få dage efter indløb svaret fra lægen, som viste, at jeg har et meget højt B12-vitamin-niveau og altså overhovedet ikke nogen mangel!

    Nu ved jeg godt, at B-12-blodprøver hos lægen kan være misvisende, men jeg har jo ikke nogen symptomer på B12-mangel. Og kort tid efter fandt lægerne omsider ud af, hvad jeg fejler: søvnapnø (altså at jeg ikke trækker vejret tilstrækkeligt under søvnen).

    Jeg vil ikke sige, at den pågældende Vegatest-terapeut var bedrager. Det tror jeg ikke, at hun er. Hun sagde faktisk mange fornuftige ting. Jeg tror, at hun har en veludviklet intuitiv evne til at føle, hvad der er i vejen med folk. Og så har hun dette Vega-apparat, som giver nogle udsving, som hjælper hendes intuitive evne på vej.

    Jeg forestiller mig, at det fungerer lidt, som når en spåkone spår i kaffegrums, tarot-kort eller en krystal-kugle. I virkeligheden er der tale om, at spåkonen ”ser” nogle ting, som andre mennesker ikke kan se, og i virkeligheden behøver hun hverken kaffegrums, tarot-kort eller krystalkugle. Men folk har svært ved at tro på, at en spåkone kan se noget om fremtiden, uden nogen form for hjælpemidler. Krystalkuglen eller hvad det nu er, flytter fokus og give en form for ”troværdighed”, så spåkonen kan udnytte sin intuitive evne i fred og ro.

    Og så er ikke alle spåkoner seriøse – nogle er bedragere!

    På samme måde med Vegatesten. Jeg tror, at denne Vegatest-terapeut havde en så stor indfølingsevne, at hun kunne mærke mange ting vedrørende mit helbred. Og det, hun mærkede, fik maskinen til at slå ud. Hun mærkede måske, at jeg lige havde nærstuderet oplysninger om B12-vitaminer samme dag?

    Jeg tror ikke, at en sådan indfølende Vegatest-terapeut behøver nogen maskine for at sige det, hun siger, lidt på samme måde som en spåkone ikke behøver nogen krystalkugle. Men Vegatest-maskinen giver folk et indtryk af ”videnskabelighed”, på samme måde som en krystalkugle kan give indtryk af en eller anden form for ”garanti” for en spåkones forudsigelser.

    Kan du se, hvad jeg mener?

    Og din vegatest-behandler kan sagtens have ret i, at du ikke tåler mælk.

    Jeg har selv for ca. 9 år siden holdt en mælke- og glutenfri diæt i 3 måneder i et (forgæves) forsøg på at finde ud af, hvad jeg fejler. Det var slet ikke svært at undvære gluten og mælk. Jeg måtte begynde på begge dele igen, fordi lægerne faktisk gik med til at undersøge mig for, om jeg kunne tåle mælk og gluten. Og det kunne jeg! Og det er jeg da glad for. Men hvis det kunne have hjulpet på mit helbred, havde jeg gladeligt undværet gluten og mælk resten af mit liv.

    Efter alle disse år har lægerne så endeligt fundet ud af, hvad jeg fejler: Søvnapnø!

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej Christine
    Dejligt at høre du tager sagen i egen hånd og gøre noget for dit helbred. Jeg mener du skal følge din vegatesters råd og selv mærke om det hun anbefaler hjælper på dit problem. Hilsen Sanne
  • Indstillinger
    Jo, vegatest virker. Wegamed i Tyskland laver maskinerne. Hvis der kun er fundet mangel på B12 i en test, kunne dette tyde på, at en gammel bioanalyse-maskine fra wegamed er brugt. Denne maskine tester kun for vitaminer og mineraler, altså overflade-test...en rigtig test i en butiks baglokale koster i omegnen af 600 kr.

    Wega Test Expert-maskinen til 90.000 kr. tester mere end 1300 forskellige emner i kroppen; hvor dybt sidder problemet, og omfanget. Maskinen kryds- kombinerer selv løsningsforslag, hvilket vegatesteren ingen indflydelse har på.

    Det er jo ikke for sjovt, at hospitaler i Tyskland har vegatestmaskinerne; men lægestanden her i landet kunne halveres, såfremt lægerne benyttede sig af wegatest-expertmaskinen.

    Og jo, det virker. Er selv blevet renset for amalgam(tung)metal-forgiftning, sukkerubalance i bugspytkirtlen.

    F.eks. har vi næsten allesammen arv af gonorré og syfilis, som florerede for flere århundreder siden. Den tilbageblevne rest derfra, sidder og irriterer immun-systemet, og kommer somatisk til udtryk på forskellige måder hos den enkelte. For mit vedkommende i tilbagevendende halsirritation/betændelse før min behandling via Wegamed-expert-maskinen. Nu har jeg kun sjældent sporadisk ondt i halsen, og aldrig halsbetændelse som før.

    Efter mit skøn, kunne alle 40 årige have gavn af et midtvejs tjek, få styrket deres immun, og derved minimere sygdomsudbrud.

    Tænk på, hvem der italesætter anerkendelsen og har definitionsmagten dertil....og hvilke konsekvenser det kunne have for hvem...for/imod.

    Har folk selv prøvet det, eller taler de af uvidenhed?
  • Indstillinger
    Øhhh, vil godt lige tilføje, at de hospitaler i Tyskland der bruger Vega-test altså er Steiner-inspirerede hospitaler. I Tyskland findes der nemlig en uddannelse til holistisk læge der inddrager Steiner-filosofien, de såkaldete antroposofiske læger. Så det har intet med de "almindelige" hospitaler at gøre.

    Jeg har selv prøvet at blve vega-testet -mange gange. Hos en af de aller-dygtigste. Og maskinen kan iKKE diagnosticere noget som helst, uanset prisen. Det kan ingen maskiner, heller ikke på de almindelige sygehuse.

    Maskinen kan måle nogle parametre, i dette tilfælde strømmodstanden i huden. Men det kræver en uddannet persom at tolke på svaret, ligesom ved alle mulige andre test, inkl. blodprøverne hos lægen.

    Desuden må kun læger stille diagnoser. Det må alternative behandlere, psykologer eller sygeplejesker ikke.


    Og det er der en god grund til.
  • Indstillinger
    De sidste 2 indlæg viser tydeligt forskellen på det etablerede sundhedsvæsen og det alternative.
    Med Vegatest er det muligt at rette op på ubalancer inden det bliver til sygdom, hvorimod men indenfor det etablerede system ikke kan stille en diagnose uden der er en sygdom.
    Jeg har selv benyttet Vegatest i mange år og er også med på at de er blevet meget bedre.

    Venlig hilsen Sanne
  • Indstillinger
    Der stilles ingen diagnose af samme førnævnte grund; men indikatorer som viser kroppens ubalancetilstand, og hvor og hvilken del af kroppen det drejer sig om.

    Folk som ikke har prøvet mere end 1 test med vegamed Expert plus, har simpelthen ikke viden nok.
  • Indstillinger
    Hver enkelt må jo mærke efter, hvad der er godt for dem. ...

    Min mand og jeg går en gang om året til vegatester, og når der konstateres ubalancer, ordineres der homoøpatisk medicin - både til udrensning og til behandling af symptomerne.

    Her i huset tænker vi da, at der kunne spares rigtig mange penge og megen medicin, hvis etablerede vegatestere blev lukket ind i varmen f. eks. i vore lægehuse?

    Vores erfaring er, at vist kan vi rende ind i problemer med helbredet, men at de lettere overvindes, når vore regelmæssige ture til vegatesteren bliver overholdt.

    Om der findes flere forskellige apparater, ved jeg jo ikke, men "vores" behandler har flere gange overrasket os med at påvise følsomhed hos os over bl.a. elektriske apparater og meget mere. ...

    Vi har tillid til vores vegatester - har det godt med det - og fortsætter, men andre skal selvfølgelig "følge deres vej", tænker jeg. ...

    Alt vel og venlig hilsen.
  • Indstillinger
    Der findes rigtig gode læger og der findes umådelig dårlige læger.
    Der findes rigtig gode VEGA-testere og der findes umådelig dårlige VEGA-testere.
    Så se dig blot for!
  • Indstillinger
    kan vi ikke få et par anbefalinger på en/flere dygtig(e) vegatestere i Aarhus området?
Log in eller Registrér for at kommentere.