Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Jagende smerter i fod

2»

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hold da op, hvor er det befriende at høre at jeg ikke er den eneste.

    Mit begyndet efter jeg havde født - den samme dag. Kunne om natten eller morgenen knapt gå, fordi jeg havde så sindsyg ondt i knoglerne og kødet omkring i siderne (fra 2. tå og ned mod knysten). Det var værst når jeg slappede af om aftenen.
    Om morgenen føles smerten som om mine knogler var brækket i hver eneste lille centimeter i fødderne. Om dagen kunne jeg trave løs uden at mærke noget som helst. Vi taler op mod 12-15 km om dagen. Om aftenen, når jeg lå i min seng (uanset om jeg havde motioneret eller ej) føltes mine fødder som om knoglerne var lavet af stål og isenden kolde (selvom mine fødder udenpå var varm) , og der var dundren som om een der hamrede med en jernhammer "dooooiiiiing - doooooiiiing" ind i knoglerne. En vanvittig smerte.

    Efter et år - med stadig kvalmende smerter om aftenen - kontaktede jeg en zoneterapeut der også lavede akupunktur. Hun bad mig kontakte egen læge for at få lavet test af mine vitamin og mineraldepoter. Min læge blev enormt fornærmet over jeg havde kontaktet alternativ behandler og sagde belærende at: "Nu er hun jo ikke læge, det er vi enige om ikke? Du skal da gå til mig med sådanne problemer". Da jeg sagde at det havde jeg jo gjort for 9 mdr siden, svarede hun at det kunne hun ikke huske og hun havde ikke skrevet det ned i sin journal. Jeg fik derpå stukket nogle papirer i hånden på "hælsporer". Godtså... det er så lige der det IKKE gør ondt. (Lægen er nu skiftet ud)
    Nå enden på det var at jeg havde stor mangel på D-vitamin.

    Akupunktøren hjalp med at få varme i mine fødder igen og så aftog smerterne med optil 60 procent og holdt i 2 mdr.

    Jeg er dog stadig interesseret i at vide hvad det kan være, for nu er det ved at vende tilbage igen. Den "Traumatiske oplevelse" kan jeg egentlig godt nikke genkende til, fordi det var fødslen for mig.
  • Indstillinger
    Hej Vilja

    Jeg forstår ikke rigtigt dit spørgsmål, for efter hvad du skriver, skyldtes dit problem jo D-vitaminmangel, som jo sagtens kan give den slags voldsomme smerter.

    Du skriver faktisk:

    ”Nå, enden på det var, at jeg havde stor mangel på D-vitamin”

    Men du skriver, at dine smerter er ved at komme igen. Hvad er årsagen til, at du denne gang ikke mener at kende årsagen? Hvad ligger dit D-vitamin-niveau på nu?

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Oh - se den forklaring kendte jeg ikke - at D-vitaminmangel kunne give smerter i fødderne. Det forklarede min læge ikke - det var bare resultatet af testen på hvilke mineraler og vitaminer jeg manglede ( til akupunktøren). Lægen gav mig jo papirer hælsporer.

    Men jeg er gået ned i dosis med D-vitamin. Fik 100 micron (jep 10xnormal dosis) om dagen i et par måneder. Er nu gået ned på 10 - måske jeg skulle sætte dosis lidt op igen.

    Men tak for info med D-vitaminet.
  • Indstillinger
    Hej Vilja

    Hvis jeg var dig, ville jeg bede lægen om en ny vitamin-kontrol. Når man har fået konstateret, at man har et helbredsproblem og er i behandling for det, er det normalt, at man efter nogen tid bliver undersøgt for, om behandlingen har hjulpet.

    Det, synes jeg, er rimeligt! Og hvis jeg var dig, ville jeg bede om en udprintning af blodprøvesvarene, så du kan se sort på hvidt, hvad dine tal ligger på. Det er muligt, at du ikke mener, at du har forstand på den slags information, men jeg kan love dig for, at det ikke er spor svært at sætte sig ind i disse ting, evt. ved hjælp af denne Internetside:

    http://www.dr.dk/sundhed/Sygdom/Blodpro ... 103133.htm

    Jeg synes, at det lyder mystisk, at lægen ikke kædede dine smerter sammen med et faktisk konstateret lavt D-vitamin-niveau. Det er klart, at der også kan være andre årsager til smerter i en fod, men når nu D-vitaminmangel er kendt for at kunne give smerter i knogler og muskler, synes jeg, at det er oplagt at tro, at D-vitamin-mangel er årsagen, og at man i hvert fald sikrer sig, at D-vitamin-niveauet er normalt, før man begynder at lede efter andre årsager.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej alle sammen
    Her for 3 uger siden fik jeg ondt i min fod, det var ikke til at sove om natten og min fod hævdede. Jeg gik til lægen, hvor han troede det var urinsyregigt, hvorefter jeg i blodprøven fik afklaret at det var det ikke. Jeg gik med dårlig fod til for ca. 1 uge siden(dvs. 2 uger ialt), fik smertestillende og smerterne fortog sig gradvist.

    Her i sidste uge fik jeg så ondt i min anden fod, samme symptomer dog er det heldigvis ikke hævet endnu. Jeg undrede mig over hvad der kunne være galt, indtil jeg kom i tanke om, at jeg lige havde købt nogle nye Hummel sko, for 3 uger siden! Og at jeg ikke havde haft dem på indtil jeg for en uge siden, hvor jeg var til koncert.

    Jeg kontaktede lægen igen, og derefter en ortopæd. Lægge sagde at jeg skulle forbi dem, det samme gjorde ortopæd. Så jeg venter nu på at kunne komme til læge for anden gang for at få adgangsbillet til ortopæd.

    Rimelig træls situation at skulle melde sig syg pga. fod smerter for anden gang i en kort periode.

    Jeg lærte dog at fodtøj skal være iorden, selv de mindste fejl i skoen, kan have alvorlige konsekvenser. Ved ikek om der er andre der har dårlig erfaring med Hummel, men de har kostet mig 3 ugers smerte nu .-(
  • Indstillinger
    Min bror har slidgigt i sine fødder. Han har lige købt sig et par sko. De bedste sko han nogensinde har haft, siger han.
    Jeg vil selv kigge efter sådanne sko for mine fødder er også sarte. Jeg håber bare han har ret.

    http://www.mephisto-danmark.dk/
Log in eller Registrér for at kommentere.