Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

VÆSKE INGEN APPETIT HJÆLP!

Redigeret 16 april, 2012, 13:53 i Sund kost
Hej jeg er en pige på 14.
jeg lider af og ikke kan spise noget som helst
har appetitløshed .
også vil jeg høre om fordi jeg drikker meget væske..
men er det usundt og drikke over 2 liter væske om dagen ?
jeg drikker smoothie te og mælk nogengange vand.
men er det usundt og tager man på af det hvis man drikker over to liter om dagen af det hvis det er de fire forskellige ting?
Please hjælp da jeg er meget forvirret og rigtig gerne vil vide det !
og jeg spiser slet ikke noget overhovedet.. ved godt det ikke er sundt og kke at spise noget men ja. der er en forklaring bag det. men ville bare høre om nogen af jer kunne hjælpe med at besvare mine spørgsmål om det med væsken.
Knus-Karina
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Karina

    Som du selv fortæller, er det Meget usundt/ farligt det du gør ved din krop. Vi er sådan indrettet fra naturens side, at hvis vi får så få kcal som det lader til du får, vil kroppen holder igen på fedtdepoterne, da kroppen ved den sulter. Ovenikøbet sænker man også sit stofskifte, da kroppen skruer ned for "blusset" for at overleve. Kroppen har alligevel brug for energi til at holde varmen, få hjertet til at slå osv. Kroppen begynder derfor at tære på din muskelmasse, organer og sidenhen hjertet. Så du kan nok se at det kan i sidste ende være livsfarligt. Nogle begynder også at få uønsket hårvækst, skøre negle, grim hud, spaltet hår, menstrautionen stopper ( hvilket også er et tegn på kroppen ikke er sund) osv da kroppen ikke får den nærring den har behov for. Så uanset hvad kan man ikke leve af 2 liter væske eller 3 liter væske for den sags skyld.

    Du siger der er grunde til du ikke spiser, du bør du kontakte lægen så du kan blive ordenligt undersøgt. Der er noget i vejen når du ikke kan spise. Du er måske selv klar over du har en spiseforstyrrelse eller anden lidelse som du har behov for hjælp til?

    Det er meget vigtigt, at få væske ( menneskekroppen ville kun klare få dage uden væske) og det lader det til du får. Det er alt sammen fint ( te, smoothie, vand og mælk) men du har behov for nærring som i rugbrød/ grovbrød, gode fedtstoffer, protein og grønt/frugt osv.

    Ikke at spise kan have mange fysiske konsekvenser og psykiske konsekvenser. Håber du har en voksen du har tillid til, du kan tale med det her om. Du er en ung pige og jeg håber du kan forstå alvoren i det.

    Mvh Anne
  • Indstillinger
    Jeg kan fuldtud forstå det. men hvor meget væske må man drikke i løbet af en dag? er det usundt og drikke over 2 liter?. og jeg har haft deet i tankerne med spiseforstyrelser eller har os tænkt på en depresission og har talt med en voksen om det men den voksen er ret ligeglad hun siger bare at deet bare noget jeg bilder mig selv ind og har sagt jeg os vil tale med en læge om det men hun siger bare det er der ingen grund til. så det er lidt svært og vil os gerne tale med en læge om det da jeg allerede kan mærke på min krop det ikke er sundt mere smerter og ligsom de ting du har skrevet..
  • Indstillinger
    Hej igen

    Det gør mig da ked af at høre, at du ikke bliver taget alvorligt af den voksne du taler om. Det var da en grim udmeldning at det er noget du går og bilder dig ind, alt er jo tydeligvis ikke som det skal være, når man mister appetit eller stopper med at spise.

    En tommelfingerregel er at man skal drikke ca en 1/3 del af dl i vand af ens kropsvægt om dagen. Så hvis man vejer 60 kg, skal man mindst drikke 20 dl vand om dagen, men man skal have mere væske hvis der eks. er varmt eller man dyrker sport, kaster op eller har diare osv.

    Det er ikke sundt at have et overdrevet væskeindtag, da man så skyller vigtige mineraler og livsnødvendige salte ud af kroppen.

    Har du nogen omkring dig der kunne hjælpe dig med, at tage til lægen ? Når man ikke spiser er der noget galt, og som jeg beskrev tidligere kan det være meget farligt for kroppen og jo før du kan få behandling jo bedre.

    Du tænker selv om det er en spiseforstyrrelse, det er en meget grim lidelse der kan have indflydelse på dit liv på negativ vis. Og det er noget man kan komme til at døje med i mange år. Du har også selv tænkt på om det kunne være en depression, her igen er det vigtigt at få den rette behandling, så du kan få det bedre. Derfor er det meget nødvendigt, at du får lægelig hjælp.

    Håber det bedste for dig og at du finder en der vil hjælpe dig til at tage til lægen, så du kan blive undersøgt.

    Mvh
  • Indstillinger
    Jeg har ikke rigtig nogen de rkan gå til lægen med mig da jeg sidder på opholdsted det er det der er noget lort.
  • Indstillinger
    Hej igen

    Du bor på opholdsted ? Vil det sige at det er pædagogerne der mener det er noget du bilder dig selv ind ? Er det din konkaktperson der mener der ikke er grund til at tage til lægen?

    Hvad med skolen ? går du i intern skole, hvor der evt. er en lærer der vil lytte til dig ? Eller er der en af de andre pædagoger på opholdstedet der vil lytte til dig?

    Har du kontakt til din mor eller far ?

    Jeg kan ikke forstå, at de pædagoger på opholdstedet vil tillade at du intet mad får ? Ved godt du er 14 år gammel, men skal du ikke være hjemme på opholdstedet til spisetiderne ?

    Mange hilsner Anne
  • Indstillinger
    Ja det er min kontakt person og pædegoerne der siger deet til mig . og jeg går i en special skole på en måde de siger ikke noge titl det og har snakket med mine forældre om det men de har os sagt jeg skal tag til lægen men det nytter ikke noget når dem her ikke gør noget. og jeg er her hele tiden er slet ikke ude og kan hellere ikke forstå de tillader at jeg ikke spiser noget de siger bare skal du ikke ha noget så sige rjeg nej i starten og nu siger de ikke noget ere.. de siger det fint at jeg bare drikker smoothies om morgnen også mælk og te resten af dagen med noget honning i. så ved ik lige hvad jeg skal gøre.
  • Indstillinger
    Ej det kan jeg da godt forstå.

    Er der tilknyttet psykolog/ psykiater på opholdstedet ?

    Må du gerne tage til lægen selv ? Jeg synes det er en stor mundfuld for en 14 årig selv og skulle tage til lægen, når det er sådan noget her.

    Jamen så tænker jeg næsten at din mor/ far bliver nød til at kontakte socialrådgiveren fra din hjemkommune ( vedkommet der har anbragt dig)og meddele hende, hvordan du har det og du har brug for at tale med en læge/ blive undersøgt - og at opholdstedet ikke vil hjælpe dig med, at komme til læge.

    Hvor længe siden er det siden du sidst spiste noget rigtig mad ?
  • Indstillinger
    har snakket med psykolog hun kunne ikke gøre noget. og må ik selv gå til lægen. og min rådgiver er pisse ligeglad med mig hun ved godt jeg ikke har det godt og jeg har det afhelvedes til hun er ligeglad med det og har sidst indtaget rigtig føde for lidt over 7 uger siden snart 8 uger siden. men min rådgiver så ligeglad ..
  • Indstillinger
    Det er jo meget naturligt, at man har nogle problematikker når man bor på opholdsted og har en del med i bagagen.

    Nej, tænkte nok du ikke selv måtte tage til lægen!

    Pædagogerne har ansvaret for dig og når de ikke får dig undersøgt ved lægen, når du ikke har spist i 7-8 uger, kalder man det omsorgssvigt.

    Hvordan kan det være du ikke har lyst til rigtig mad ?

    Hvor længe har du boet på det her opholdsted ? Socialrådgiveren har ansvaret for, at du er korrekt anbragt - dvs at du skal med tiden få det bedre af at være der og få hjælp til de vanskeligheder du har og en stabil tilværelse.
  • Indstillinger
    og en ting til disse ting lige nu. kan de os medføre migræne og smerter inde i kroppen i maven og i nyren osv for har pænt mange smerter inden i så jeg nærmest ikke kan gå nogengange og nogen gange kan jeg ikke trække vejret næsten og er helt svimmel og føler jeg er ved at besvime selvom jeg sidder ned og bare stirre i en timme kan jeg gør det hvor jeg nærmest ik kan få luft eller noget . og jeg kan ikke hold etil aat gå særlig langt mere bare jeg går 500 meter eller 100 meter kan jeg ikke mærke mine ben og bliver nød til at sidde nød og har så ondt osv.
Log in eller Registrér for at kommentere.