Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Erfaring med laseroperation på Århus universitetshospital?

2»

Kommentarer

  • Indstillinger
    Fik foretaget SMILE operation for 1 uge siden. Var faktisk nervøs inden operationen. Især tanken om at man nu er i gang med noget der er irreversibelt kan virke skræmmende.

    Mine øjne var omkring -5 krydret med solid bygningsfejl. For 3 måneder siden fik jeg først lavet en PRK i højre øje. Jeg lider af Cogans Dystrofi - hvilket er "ujævne, celleforandringer på hornhinden". Jeg fik brændt det yderste cellelag væk med PRK. Det tog ca. 1 uge for dette at hele fornuftigt op. Og...jeg har aldrig nogensinde haft så ondt som efter denne operation! Det svarer ifølge øjenlægen til at stikke en gren i øjet. Men resultatet blev rigtigt godt. Med efterfølgende fint samsyn, som ikke før fungerede.

    Ifølge kirurgen gik SMILE operationen fint. I alt tog det ca. 30 min. Og kirurgen var god til at fortælle hvad der skete. Det eneste man skal koncentrere sig om er at holde øjet i ro, når der er "Suction On". Selve laser arbejdet varer ca. 30-40 sek. Desværre viste det sig efterfølgende at cellerne på hornhinden i højre øje igen skal bruge en del tid til at hele op. Ca. 1 uge. Normalt vil det være klart allerede efter få dage. Jeg skal til kontrol nu på tirsdag, og har haft en del "grus fornemmelse" i øjet. Det venstre øje har ikke givet nogen gene overhovedet.

    Umiddelbart efter operationen var det temmeligt tåget og jeg tog direkte hjem i seng (husk chauffør + Øjenskjold!). Det virker til at jeg er ved at få fornuftigt syn, dog er skarpheden ikke ok endnu. Men jeg har fået at vide at mit syn vil ændre sig i op til 3 måneder. Hvor der bliver en endelig kontrol af mine øjne.
  • Indstillinger
    Jeg oplevede lidt problemer med tørre øjne lige efter, men ikke noget der er blevet ved - det er cirka et år siden nu.

    For mig var det vigtigt at vælge den rigtige metode, og jeg fandt hurtigt ud af at der ikke er en bestemt metode som er bedst. Jeg kan altså ikke sige SMILE er det bedste til alle. Jeg tror at jeg brugte cirka en måned på kigge rundt og snakke med forskellige mennesker.

    Så for mig blev det enten NoCut eller SMILE.
  • Indstillinger
    Mange tak for svar. Så tror jeg også jeg hopper ud i det :)

    Hvordan er dit syn ny efter 14 dage?
  • Indstillinger
    Her 15 dage efter SMILE operationen er mit syn markant bedre. Jeg kører bil, læser avis og læser ved skærm. Fortsat er mit syn lidt ude af "fokus", sådan at konturerne ikke er helt klare. Ofte har jeg bedst syn sidst på dagen -og dårligst om morgenen.

    Dog kan jeg mærke at efter en dag på arbejde med en del skærmarbejde er jeg træt. Jeg skal bruge en del energi på at fokusere. Sært nok bliver jeg ligeledes træt efter at have kørt bil.

    Derudover er jeg lysfølsom for især solskin - Mine RayBan er aldrig langt væk!

    Jeg er spændt på at "se/opleve" hvordan synes ændrer sig den kommende tid. Men til nu er jeg positiv!
  • Indstillinger
    Hej allesammen.

    Jeg kan fortælle at jeg for 7 år siden (helt præcist 7 år siden den 09. januar 2014) fik foretaget en laseroperation på begge øjne - Det var så godtnok i USA og ikke i Århus, men som man siger i Thailand "same same but different". Det er jo samme type operation uanset hvor man får den foretaget.

    That being said - Det er nogle af de bedste penge jeg har brugt i mit liv!

    Jeg dyrker en hel del ekstremsport (bla. skiløb, wakeboarding, klatring, paragliding, dykning) og briller har altid været en hæmsko for mig.
    Jeg forsøgte med kontaktlinser, både éndags og månedslinser, men det gik bare ikke. For det første kunne jeg bruge op til en halv time på at få de satans linser sat ordentlig ind i øjet. Det er bare ikke naturligt at stå med hele klør fem inde i øjet. Og jeg kunne aldrig vænne mig til at have fremmedlegemer i øjet. Jeg tabte dem også når jeg dyrkede sport. Specielt på dykkerturene mistede jeg ofte linserne og det er satme ikke sjovt at være halvblind på 28 meters dybde...

    Som skrevet, lagde jeg mig under laseren og på 2x45 sekunder fik jeg "snittet" øjnene til.
    Jeg havde før henholdsvis -1,75 på venstre og -1,25 med bygningsfejl på højre. Det har jeg ikke længere og hvor er det bare mega super fantastisk.

    Den eneste udfordring jeg oplever efter operationen er når jeg står på ski eller dykker, hvor jeg får henholdsvis meget vind eller vand i øjnene. Så kan de godt virke lidt tørre og "trætte" om aftenen. Og som jeg skrev tidligere er jeg ikke særlig god til det der med ting i øjnene, så almindelige øjendråber endte oftest i hele ansigtet istedet for øjet ;o)

    Til gengæld har jeg endelig fundet et produkt, som giver mening. Tearsagain hedder det og det er en øjenspray. Yep, ikke noget med dryp dryp dryp, men spray istedet. Jeg kan anbefale alle der har issues med fingre eller fremmedlegemer i øjnene at kigge ind på http://www.tearsagain.dk og læse mere om det, hvis i er nysgerrige.

    Så uanset om du vil have foretaget en laseroperation i Århus, Polen eller USA så kan jeg kun anbefale det. Det er fantastisk ikke at være slave af briller eller linser.... NÅ ja, så er det da også fedt at jeg kan se ;o)

    Vh.

    Søren Van der Schleckel.
  • Indstillinger
    Hej Alle Primært LassePedersen1
    (håber stadig du er på linjen.)

    Du beskriver meget godt det forløb og symptomer jeg oplever.
    Mit spørgsmål er, hvordan oplever du opperationen her ca. 1 år efter?
    Jeg er meget "spændt" ift. det videre forløb. Det er ca. 5 dage siden jeg blev opereret.

    Hilsen
    Michel Berg
  • Indstillinger
    Hej Michael.

    Jamen, jeg oplever ikke nogen issues faktisk...
    Det er de første par uger (måske 2 måneder, det er lang tid siden, så jeg kan ikke helt huske det), som er mest irriterende.

    Mit syn var meget "flyvsk" de første par uger. Forstået på den måde at der var dage, hvor jeg så værre end før operationen og dage hvor jeg så meget bedre.
    Det udligner sig stille og roligt og da jeg var til synsprøve 3 måneder efter operationen havde jeg 20/20 syn (det hedder det i USA).

    Så mere var der faktisk ikke i det ;o)

    Vh.

    Søren.
Log in eller Registrér for at kommentere.