Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Magnesium/Kalk/D-vitamin

Redigeret 10 april, 2012, 05:09 i Vitaminer og mineraler
Jeg blev idag ringet op af min Reumatolog, som ville informere mig om min alvorlige d-vitamin mangel.
Tallet er nede på 12.
Det forklarer måske min generelle træthed, ømme muskler og led og hyppige tandlægebesøg.
Jeg skal tage 35 mikrogram 3 x daglig i den første måned + kalktilskud.
Efter at have læst nærmere her kan jeg forstå at det er vigtigt at tage magnesium sammen med kalk.
Mit spørgsmål er nu..hvor meget magnesium daglig? og hvor meget kalk?
Nogen der har erfaring vedr. dette?
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Kunne du ikke bare købe et produkt, der er blandet. For eks. Cal- mag.
  • Indstillinger
    Hej Mette43

    D-vitamin-mangel kan skyldes forskellige ting.
    Har du fået undersøgt, at din D-vitamin-mangel ikke skyldes bly-forgiftning ?
  • Indstillinger
    Jeg har købt blandet D+kalk og magnesium ved siden af.
    Nej, jeg har ikke fået undersøgt om jeg har blyforgiftning, kan lægen gøre det?
  • Indstillinger
    Jeg blev anbefalet Unikalk Forte (præparat med både kalk og d-vitamin) af behandler og apotek da jeg havde d-vitaminmangel.
    Du kan eventuelt sammenligne forholdet mellem kalk og d-vitamin i de tabletter og dermed udregne hvor meget kalk du skal tage sammen med dine 3x35 mg. d-vitamin.
    Eller bare spørge på apoteket.
    Har aldrig fået at vide at jeg skulle tage magnesium sammen med det.
  • Indstillinger
    Hej Mette og alle andre interesserede

    Jeg har med vilje ventet med at skrive noget, for jeg har vist allerede skrevet så RIGELIGT om dette emne i Netdoktors debatter, som du sikkert har set, Mette!

    Problemet er jo, at dette emne er et af den slags, som der tilsyneladende er uenighed om, blandt eksperter. Du har imidlertid fået at vide af din behandler, at du skal tage D-vitamin og kalk, så det råd skal du naturligvis følge.

    Hvad angår kalk, så anbefaler lægerne almindeligvis det produkt, som Anna omtaler, altså Unikalk Forte. Jeg forstår bare ikke hvorfor, for det skulle være bevist, at den form, som kalken kemisk er bundet i, altså calciumcarbonat i Unikalk Forte, er meget svært optagelig. Calciumcarbonat er det samme som skrivekridt som bruges på skolens tavler, og det samme som Møns Klint.

    Ifølge f.eks. radiodoktoren Carsten Vagn Hansen er det bedre at vælge et produkt, hvor kalken findes som calciumcitrat:

    http://www.naturli.dk/brevkassen/carste ... -magnesium

    Nå, der var jeg heldig at finde en henvisning, der også fortæller, hvorfor det er vigtigt at tage magnesium, når man tager kalk!

    Men ellers plejer jeg at henvise til dette sted:

    http://www.vitalraadet.dk/304+M58a4ea02a2e.0.html

    hvor overskriften er: ”Aldrig calcium uden magnesium”

    Og det kan så godt være, at almindelige læger ikke kender til, at calciumcarbonat er svært optageligt, og at det skulle være skadeligt at tage calcium uden magnesium.

    Men selv om det skulle være pure opspind – hvad jeg ikke tror – så vil jeg anbefale, at man følger et forsigtighedsprincip, dvs. vælger calcium, der kemisk er bundet som calciumcitrat og tager magnesium sammen med kalken. Der findes kapsler med både calcium og magnesium i.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Meget interessant læsning...tak for det..:-)
  • Indstillinger
    Hejsa.

    Jeg er også i gang med at komme i gang igen efter et møg lavt D tal. Det der faktisk er mest frustrende er den mssive træthed/udmattelse, muskelkramperne og følelsen af al styrke i musklerne er væk.
    Min mand bliver ved mad at sige jeg skal gå en masse lange ture osv men kan ikke finde kræfterne efter en 8 timers arbejdsdag, handle ind og ofte lave mad. Er totalt opbrugt og lige til at putte i seng.
    Mit spørgsmål er om nogen har erfaring med motion i denne tilstand?
    Hilsen Trine07
  • Indstillinger
    Hej igen,

    Jeg har nu taget 3 x Kalk 500 mg + D 35 ug daglig i en måned, og må sige at jeg mærker en lille forandring.
    Men, da jeg samtidig har siddet med en brækket ankel, er det svært at svare på spørgsmålet om motion.
    Spændt på hvad morgendagen bringer, da starter jeg nemlig på arbejde igen efter 2 måneders hoppen rundt med krykker hjemme.
    Og det er så der jeg for alvor kan føle om min tilstand har ændret sig.For 2 måneder siden kunne jeg ikke hænge sammen og havde svært ved at holde mig vågen allerede fra tidlig formiddag, selvfølgelig kombineret med dårlig søvn pga smerter og ømme led, og bestemt intet overskud til noget som helst. Kunne lige klare det nødvendige der hører med til husholdning og familie.

    God bedring til alle...:-)
  • Indstillinger
    Til Mette43

    Test for kronisk blyforgiftning er kompliceret, da den ikke kan foretages udfra en almindelig blodprøve, men kræver brug af et kelaterende lægemiddel.
    Danske læger har tidligere (engang i firserne) foretaget sådanne test på minearbejdere i Grønland, men synes siden at have glemt metoden.
    De fandt heller ingen forgiftede minearbejdere, men dette kunne måske skyldes, at de ikke havde erfaring med metoden og brugte for lav dosis af det kelaterende lægemiddel EDTA.

    Du må bruge Internettet til at finde de få private lægeklinikker, som tilbyder sådanne tests.
  • Indstillinger
    Til Trine 07

    Har du også det symptom, at du kan blive forpustet uden at have anstrengt dig?
Log in eller Registrér for at kommentere.