Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Nyt om blodtryk

persille1persille1
Redigeret 28 februar, 2012, 03:56 i Hjerteproblemer
http://videnskab.dk/kort-nyt/mekanisme- ... ryk-fundet


Kameliadamen, dette er interessant, mener jeg. Selv om jeg naturligvis aldrig får glæde af det, men måske gør mine børnebørn.
I stedet for at fylde sig med gift kan årsagen måske afhjælpes på en bedre måde. Det er åbenbart en genfejl man fører videre. Men det tænkte jeg nu nok.
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Redigeret 25 februar, 2012, 00:48
  • Indstillinger
    Havde jeg bare holdt min mund. !!!!

    Hvis det ALTID havde noget med med overvægt, motion, rygning o.s.v. at gøre, så havde jeg ikke haft forhøjet blodtryk.
    Hele min mors familie har haft forhøjet blodtryk, jeg arvede det og mine børn også.
    Naturligvis kan det have noget med genfejl at gøre og det har forskere altså også fundet ud af nu.
    Hvem er du at have så klare beviser for det modsatte.

    Faktisk er jeg dødtræt af mennesker, der bare slynger ud, det er folks egen skyld, hvis de enten har dårligt hjerte, sukkersyge, for højt blodtryk o.s.v.
    Sådan er det ikke altid.
  • Indstillinger
    Redigeret 25 februar, 2012, 00:47
  • Indstillinger
    Selv om du er "dødtræt" er det ikke noget bevis for din påstand. Din påstand om min familie er heller ikke noget du har bevist.

    Men naturligvis har det man spiser indflydelse, f.eks. kan en halv liter rødbedesaft om dagen sænke mit blodtryk, men hvorfor.
    Bliver man fed forhøjes blodtrykket, men hvorfor.
    Man kan selvfølgelig også forværre tingenes tilstand ved at leve usundt, det er noget alle ved.
    Men nogle mennesker fødes med dårligt hjerte. Nogle mennesker fødes med tendensen til bestemte sygdomme, som kan blive forværret ved usund levestil..

    Fordi du bliver vred over forskningsresultater er det ikke noget bevis for, du har ret i din påstand.
    Læg mærke til jeg udtaler mig ikke, som om genfejl er/kan være, den eneste grund. Jeg ville aldrig være så naiv, at jeg på så lille et grundlag træffer en så afgørende beslutning.
    Men der er dog alligevel en mulighed for man i fremtiden kan rette op på en eventuel fejl. For, ser du, for højt blodtryk kan man få selv om man lever sundt, ikke ryger, dyrker motion og ikke er fed.
  • Indstillinger
    Hej Persille og nhs

    Tak for linket, Persille.

    Nu er det så bare sådan, at jeg er den eneste i min familie, der har hjerte- og karproblemer. Hvis der skulle være tale om en arvelig genfejl i mit tilfælde, så skulle andre i familien vel have samme fejl?

    Jeg tror, at helbredsproblemer er individuelle.

    I det hele taget tror jeg, nhs, at det er en fejltagelse at have alt for fastlåste meninger om årsagen til diverse helbredsproblemer, og især tror jeg, at man begår en fatal fejl, hvis man ihærdigt forsøger at pådutte andre sine meget fastlåste meninger.

    Hvis man ønsker at rådgive andre, så tror jeg, at det er vigtigt at lytte og være åben og forholde sig til, hvad personen med helbredsproblemet rent faktisk siger.

    Hvis der er noget, jeg er dødtræt af, så er det læger, der kommer med firkantede råd, uden at kende noget som helst til personens individuelle situation, så som ”Hold op med at ryge” (når man aldrig i sit liv har røget) eller ved søvnproblemer: ”Hold op med at drikke aftenkaffe” (når man aldrig i sit liv har drukket kaffe om aftenen).

    Min pointe er, nhs, at du meget vel kan have ret i noget af det, du siger! Men din måde at rådgive folk på virker desværre stik imod din hensigt, hvis det altså er din hensigt at hjælpe folk og ikke bare skilte med din viden!

    Jeg har tidligere set, hvordan folk i andre debatfora er blevet vrede på dig!

    Du skriver, nhs, om årsagen til nogle tilfælde af forhøjet blodtryk:

    ”Det kan f.eks. skyldes undervægt og indtag af andre naturhelsemidler som man tror, at man mangler.”

    Nu er der vel ingen, der tror, at de mangler naturhelsemidler, hvis du med det udtryk mener naturmedicin. Sygdom kommer ikke af mangel på medicin – heller ikke af mangel på naturmedicin.

    Jeg kunne derfor godt tænke mig at vide, hvad du mener med ovenstående sætning ;o)

    Mange hilsner

    Kameliadamen

    P.S. Man kan vel godt være uenige og så alligevel diskutere sin uenighed i al fordragelighed ;o)
  • Indstillinger
    Redigeret 25 februar, 2012, 00:47
  • Indstillinger
    Hej nhs

    O.k. det må du så selv om.

    Min overbevisning er bare, at det er vigtigt at formidle sit budskab på en sådan måde, at det hjælper folk! På et senere tidspunkt vil jeg med et eksempel illustrere, hvad der sker, når folk, akkurat som du - via deres måde at skrive på - selv skaber barrierer for, at rådgivningen har nogen som helst positiv funktion!

    Men jeg vil stadig gerne have et svar på det spørgsmål, jeg stillede:

    Hvad er det for ”naturhelsemidler”, som du omtaler – altså de naturhelsemidler, som du mener, kan være årsag til forhøjet blodtryk?

    Jeg synes, at det er betænkeligt, at du udslynger en sådan påstand, uden at du forklarer, hvad det drejer sig om, og hvilket belæg du har for at mene dette!

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Redigeret 25 februar, 2012, 00:48
  • Indstillinger
    Hej nhs

    Javel, så det VAR altså perikon, du hentydede til. Men hvorfor siger du det ikke ligeud, i stedet for at anvende den kryptiske formulering: ”… og indtag af andre naturhelsemidler som man tror man mangler”?

    Nå ja, jeg ved det, sådan er du, og det ønsker du ikke at lave om på. Men det ville være så meget rarere, hvis vi her på Netdoktor kunne udveksle tanker og meninger på en ordentlig måde. Man skulle næsten tro, at du forsøger at efterligne Christiansborg-politikernes måde at debattere på ;o)

    Det er klart, at jeg har været meget påpasselig med mit perikon-indtag, for jeg har selvfølgelig frygtet, at perikon skulle have en blodtryksforøgende virkning.

    Og jeg har virkelig søgt informationer om en sådan sammenhæng overalt. Og af og til har jeg advaret om en sådan mulig sammenhæng på nettet – også her på Netdoktor.

    Jeg forsøger at tage en så lille dosis som mulig, og når det er muligt trapper jeg helt ud. Jeg kan normalt undvære det om sommeren, men ikke om vinteren.

    Og hvad er for øvrigt alternativet? Jeg kan ikke mere klare at have svære depressioner. Det tror jeg ikke, at der er nogen mennesker, der kan.

    Risikoen for blodtryksforhøjelse havde formentlig været den samme, hvis jeg tog et lægeordineret antidepressivt middel. Jeg er nødt til at have et middel, der øger virkningen af signalstoffet noradrenalin. Jeg tror, at det er hip som hap, om jeg får perikon eller et middel som f.eks. Saroten eller Efexor – altså hvad en eventuel blodtryksforøgende virkning angår. Hvad angår bivirkningerne, som kan være meget plagsomme ved lægeordineret antidepressiv medicin, f.eks. vægtøgning, er det ikke ligegyldigt! Der er nemlig normalt ingen bivirkninger ved perikon.

    For en ordens skyld: Jeg går ikke rundt og tror, at jeg mangler et ”naturhelsemiddel”. Som før skrevet, så er der ingen mennesker, der bliver syge af at mangle medicin − heller ikke af at mangle naturmedicin. Men jeg tror absolut, at jeg bliver syg af at mangle noradrenalin. Og heldigvis kan perikon hjælpe mig med at få niveau’et af noradrenalin normaliseret.

    I øvrigt har jeg været i behandling for forhøjet blodtryk, længe før jeg begyndte på perikon.

    Desuden ser det ud til, at årsagen til mine helbredsproblemer, herunder blodtryksproblemet, er ved at blive fundet. Og den årsag har hverken med livsstil eller med perikon at gøre! Derom senere!

    Men ved du hvad, nhs, når du nu har læst den slags information om perikon, så synes jeg da, at det er fint at skrive og spørge mig, om jeg er klar over det. Men det er jo ikke, hvad du gør. Du skriver det på en polemisk og kryptisk måde, så man skal gætte sig til, hvad du mener!

    Men o.k. sådan er du, og det ønsker du ikke at lave om på!

    Mange hilsner og god weekend

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Nå, så blev nhs åbenbart fornærmet, siden han har slettet alle sine indlæg i denne tråd.
Log in eller Registrér for at kommentere.