Hjem Øre, næse og hals Hørenedsættelse og tinnitus

Øreproblemer

Heya!

Jeg har i længere tid (ca. 1 år) døjet med en slags propper i begge mine øre..
Det startede omkring august sidste år, da jeg skulle til session. Her havde gangske normale propper for ørene som ved forkølelse.. Til sessionen fik jeg så taget en høretest, hvor lægen erklærede mig egnet til at komme ind og aftjene min værnepligt, der var dog bare lige lidt med min hørelse på det venstre øre, men dog ikke noget som ville komme til at betyde det vilde..

Sidenhen er disse slags propper så ikke forsvundet, og det er som om, at de befinder sig langt langt inde i øret. Derudover kan jeg let få mit øre til at sige en klik lyd (som om det er en ventil der åbner og lukker sig). Jeg føler også en indre kløen/irritation inde i begge ører (dog er det værst i venstre øre)..
Dertil skal det siges, at jeg også døjer med at trække vejret ud af næsen (stoppet i begge næsebor(jeg er ryger))

Da jeg så kom op til min ørelæge ca 3 måneder efter det startede, fik jeg at vide jeg skulle lave nogle øvelser, der ville få denne lille ventil inde i øret til at lukke sammen igen. Jeg skulle holde mig for næsen og puste ud. Det skulle jeg gøre 10*6 gange i døgnet.. Det prøvede jeg så men det virkede heller ikke.. Da jeg så kom op til ørelægen igen fik jeg taget en høretest og målt mit tryk i øret.. Her vidste det sig, at jeg lige pludselig havde fået nedsat hørelse, hvilket er at arvelige årsager (min a-test viste den såkaldte ''hængekøje") det kom så lidt bag på mig, da jeg aldrig tidligere har døjet med hørelsen, og ingen fra min familie døjer med hørelsen. Her fik jeg så stukket en nasonex næsespray i hånden, som jeg så skulle tage dagligt en måneds tid. Heller ikke det hjalp..

Tredje gang tog jeg så til en ny ørelæge for at få en second opinion. Her var jeg igennem samme procedure (høretest og måling af tryk i øret) og fik det samme svar som sidst.. Her fik så så udleveret en ny næsespray (Avamys), som jeg fik besked på at tage dagligt den næste måned..

Lægerne kan ikke se noget forkert inde i mine øre samt næse, de kan dog konstatere en nedsat hørelse samt hævede slimhinder (det skulle ikke have noget at gøre med jeg er ryger)..

Jeg søger så spontant hjælp/råd vedr. mit problem. Hvordan kan jeg i løbet af en året lige pludseligt få konstateret nedsalt hørelse af arvelig årsager? Jeg har ikke tidligere døjet med hørelsen, og føler heller ikke at jeg gør det som sådan nu. Og er der hjælp at hente med hensyn til mine hævede slimhinder og propper/irritation i ørene?

Mvh
Kasper på 20
«134

Kommentarer

  • Måske kan jeg hjælpe. !!!!
    Jeg har været udsat for det samme i flere år. Så jeg ved, hvor frygteligt det føles.
    Jeg har rendt til ørelæger uden at få andre råd end dem du har fået. Jo, jeg er også blevet pustet i ørerne, det hjalp heller ikke.

    Men en dag, da jeg var helt desperat tog jeg til en ny ørelæge. Han undersøgte mine ører og sagde noget i denne retning. : Du har infiltrationer i kæben og omkring ørerne. Du skal have massage disse steder. Jeg giver dig en henvisning.
    Fysioterapeuten var en smule usikker, syntes jeg, men gav god massage. Pludselig kunne jeg mærke hun ramte de rigtige steder. Jeg skal lige love for det hjalp.
    Men det kommer igen, fordi man spænder i kæbemusklerne. Jeg gør det på grund af kæbens bygning, siger min tandlæge.
    Måske har du det samme problem.

    Min mor led det meste af sit liv af det samme problem. Hun nåede ikke at blive hjulpet. Min kæbe er sikkert som hendes. Det er forfærdeligt ingen ørelæger tænker på den slags, undtagen ham jeg var hos. Jeg takker himlen for, jeg fandt ham.
    Jeg er ved at trænge til massage igen, men det har holdt nogle år. Jeg håber du har det samme problem, for så er løsningen lige for, massage de rigtige steder.
  • Det er altid glædeligt, når nogen kan bruge et svar man har gjort sig umage med at skrive, til noget.
    "Tak" for intet svar.

    Har man tid til at spørge har man også tid til at give et svar tilbage. Jeg undrer mig.
  • Hej Persille1..

    Jeg har været udenbys i weekenden, så har ikke haft tid til at tjekke mit feedback... Men mange tak for det gode råd og ikke mindste det hurtige svar. Det er bestemt et råd jeg vil gøre brug af. Har faktisk allerede planer om at ringe til en bekendt, der er massør og få en tid hurtigst muligt, og hvis det ikke hjælper må jeg se om jeg ikke kan finde en god fyseterapeut..

    Jeg har lige et par ekstra spørgsmål til dig, hvis det er i orden:
    Hvordan påvirkede dine propper dig sådan ret høre mæssigt, og var der andre ting de gjorde ved dig?
    Har du døjet med hævet slimhinder?

    På forhånd mange tak..

    Mvh Kasper
  • Hej
    Det glæder mig meget du måske kan få nytte af rådet.
    Dette emne optager mig, fordi det er så ubehageligt og læger intet gør.

    Det kunne være begge ører der var lige slemme eller det ene øre havde det værre end det andet. Til tider var det knapt så slemt ellers var jeg blevet skør, for det er et forfærdeligt pres, som jeg ikke syntes læger tager alvorligt.

    Jeg havde problemet i 20 år uden at være klar over, hvad det skyldtes. Det i sig selv er en utrolig belastning.
    Min hørelse, det påvirkede både hørelsen og mine slimhinder.
    Det med slimhinderne, tror jeg, var fordi jeg hele tiden måtte holde for næsen og puste ud til det gav et knald/klik i ørerne. Det lettede presset et øjeblik.
    En overgang rendte der ligefrem slim fra næsen ned i halsen. Det var modbydeligt.
    Tænk, hvis ikke jeg havde mødt den øre/halslæge, som vidste besked. Nu ved jeg da hvad det skyldes.
    Jeg trænger hårdt til massage i øjeblikket. Men massagen skal altså gives korrekt for at virke.
    Hvis, du fejler det samme vil massage hjælpe. Så, hvis du er "heldig", at det "kun" er det samme kan du få hjælp.

    venlig hilsen.

    ps. Kløen i ørerne, den har jeg også. Det kan skyldes eksem, men er det ikke i mit tilfælde. Jeg har ingen problemer med luft igennem næsen. Det var sikkert det klogeste, du stoppede med at ryge.
  • Det må have været en stor pine for dig at have døjet med det i så mange år. Har haft det i et år nu og er allerede ved at gå ud af mit gode sind! Men mange tak for hjælpen, det er dejligt med råd fra en der ved hvad det drejer sig om. Hvordan påvirkede det din hørelse? Jeg føler mit tit træt og som om mine øjne hænger når jeg er social med andre mennesker. Men føler slet ikke at jeg har problemer med at høre hvad der bliver sagt. Ved ikke om det er noget i den stil du har oplevet? Mvh Kasper
  • Hej

    Det var forfærdeligt, men heldigvis ikke altid lige slemt. Jeg kan sagtens høre og blev ikke påvirket på anden måde end den omtalte.
    Dine øjne hænger ?? Næe, sådan har jeg ikke følt det. Kun det frygtelige pres i ørerne.
  • Har fulgt tråden, har selv præcis samme problem, har haft det i over 2 år, er 20 nu. Propper i ørene, ondt i øjne. Har været til læge, ørelæge, prøvet diverse ting, der er intet at se og ingenting hjælper, så nu er jeg selvfølgelig interesseret i at høre mht. kæbespændinger og massage af fys. :) Hvor lang tid tog det få dig at mærke en forskel, er du kommet dig helt, altså indtil tilbagefaldet? :)

    Mvh en ligestillet ;)
  • Gives massage det rigtige sted går der ikke lang tid før det hjælper, hvis det er spændinger "propperne" kommer fra.
    En fysioterapeut der ved, hvad det drejer sig om kan hurtigt hjælpe. Allerede første gang kan jeg mærke bedring.
    Men, det vender tilbage. Det er svært at undgå spændinger. Min tandlæge siger det er kæbens bygning, der har skylden. Så med passende mellemrum må jeg have massage på kæben.
  • Mange tak for svaret, jeg vil prøve at nævne det for min ørelæge, da jeg skal derned igen i morgen :) Hvordan har man det så bagefter massagen, glad og med overskud? for det er desværre ikke noget jeg kender til lige pt. :( Vil egentlig også gerne høre hvor ofte du trænger til massage for at holde det nede? :)

    Mvh
  • Det er forskelligt. Jeg går til massage , for det er slemt i øjeblikket. Men det er mindst to år siden sidst.
    Det er rart efter massage. Man kan ligefrem se ansigtet slappe af.
Log in eller Registrér for at kommentere.