Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Lige fået konstateret for lavt stofskifte

Hej herinde

Jeg har lige været ved en endokrinolog og fik af vide at jeg skulle starte på nogle piller i 6 uger, hvorefter jeg skulle have taget blodprøve igen.

Men jeg syntes faktisk jeg har det ok igen, har det slet ikke på samme måde som jeg havde for 2 uger siden da jeg fik taget mine sidste blodprøver.
Jeg vil helst ikke begynde at tage noget nyt medicin, når jeg sådan set har det godt.

For 5 uger siden var mit TSH 20
For 4 uger siden var mit TSH 22,5
For 2 uger siden var mit TSH 11

Det er den sidste som var udgangspunkt for min samtale i dag.

Er der nogen change for at mit TSH så kan være faldet yderlige nu, da jeg jo først efter sidst blodprøve har fået det godt???

Altså det jeg godt kunne tænke mig, var at få taget endnu en blodprøve for lige at se om den skulle være faldet yderligere, eller skal jeg bare begynde på de piller med det samme?

Ellers nogen råd derude?

God weekend
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hvad sker der egentligt hvis jeg ikke tager min medicin?

    Så vil TSH stige ikke?

    Men den er jo lige faldet til det halve.

    Har godt nok svært ved lige at sluge det her, og aner virkeligt ikke hvad jeg skal gøre.

    Jeg skal over det næste år tabe mig ca. 30-50kg og har allerede smidt 8kg på 2 uger, derfor er jeg simpelthen så bange for at den medicin måske går ind og gør at jeg får sværere ved at tabe mig.

    Samt har den dosis man skal have, vel også noget med vægt at gøre??

    Så et eller andet sted, tænker jeg at jeg helst gerne ville ned i vægt først, og så se, hvad TSH siger og så begynde medicinen derfra?

    Lægen i går sagde jeg havde noget der hed Autoimmun et eller andet.

    Der er bare lang tid til på mandag, hvor jeg kan ringe til min egen læge.
  • Indstillinger
    Hej,

    Jeg kan godt forstå, at du tænker en masse tanker om din ny-diagnotiserede stofskiftesygdom. Jeg har den samme sygdom og havde også en masse spørgsmål og forvirring i begyndelsen. Det skyldes dels at lægerne ikke får informeret grundigt nok og samtidig at det er en lidt kompleks affære at forstå sygdommen og blodprøvernes betydning.

    Men jeg kan hjælpe dig lidt her.
    Du har autoimmunt lavt stofskite. Det kaldes også for Hashimoto. (Du kan du google Hashimoto og læse om sygdommen mange steder på nettet). Hashimoto er den mest udbredte stofskiftesygdom. At den er autoimmun betyder, at din krop danner en bestemt type antistoffer. Dem du danner hedder Tpo. Antistoffer er normalt noget kroppen danner, når den bekæmper en udefrakommende sygdom, som fx. en virus eller en betændelse. Men af én eller anden grund kan kroppen finde på at tro, at et af dens egne organer er en fremmed sygdom. Og så går den selvfølgelig i gang med at danne antistoffer og "gå til krig" mod dette organ, for at udrydde denne "sygdom", som den altså tror organet er. Det kaldes et autoimmun sygdom, fordi din krop egentlig slet ikke er syg, den tager simpelthen fejl og angriber et rask organ. Man kender desværre ikke selve årsagen til autoimmunitet, men man ved, at man kun er i risiko for at få sygdommen, når man har en bestemt vævstype samt nogle bestemte gener.

    Der findes mange forskellige autoimmune sygdomme. Fx. diabetes og sclerose og leddegigt. Og så er der altså stofskiftesygdommene, som både kan resultere i for højt og for lavt stofskifte. Dit stofskifte bliver netop for lavt fordi din krop danner Tpo- antistoffer som angriber din skjoldbruskkirtel. Det er den kirtel som danner dine stofskiftehormoner. Antistoffernes angreb "spiser" nu cellerne i din skjoldbruskkirtel, og derfor vil der være for få celler tilbage i kirtlen, til at du kan fungere ordentligt. Dette kan ikke mærkes lige med det samme. Sådan et angreb kan stå på i mange år, før man får tydelige symptomer. Men det kan altså aflæses på dine blodprøver - også inden du måske selv kan mærke det.
    Jeg kan se at du har alt for lavt stofskifte. Din tsh svinger mellem at være 10-20 gange højere end den bør være. Den bør komme ned på ca. 1. Dine antistoffer må også være blevet målt, siden lægen kan sige ordet autoimmun. Denne prøve hedder Anti-Tpo. Dette tal er normalt mange gange forhøjet ved Hashimoto. Bed evt. lægen om tallet, så du får syn for sagen.

    Medicinen vil hjælpe dig til at fungere og din vægt vil højst sandsynligt gå ned, når dit stofskifte bliver normalt igen. Du er nødt til at tage medicin for at fungere. Medicinen kan desuden nedsætte mængden af antistoffer i blodet, så angrebene mod din kirtel måske reduceres.
    Der er selvfølgelig meget andet at gøre i tillæg til medicin. Motion og sund kost samt stress-reduktion er nogle af de ting, som måske kan bedre de symptomer, man kan have ved en stofskiftelidelse.

    En vigtig ting: Det er ikke kun tsh der skal falde. Der er to hormoner, som skal stige så de kommer op og ligger højt i normalområdet. Disse er frit t4 og t3. Det er disse to hormoner, som den normalt fungerende skjoldbruskkirtel regulerer. Det kan den angrebne kirtel selvsagt ikke gøre længere. Men når du får den rette dosis Eutyrox eller Eltroxin (=kunstigt skjoldbruskkirtelhormon) og dit tsh falder, skal du huske, at få svar på om dit t4 og t3 også ligger normalt.

    Held og lykke - og skriv bare igen hvis du har flere spørgsmål
  • Indstillinger
    Tak for dit lange og uddybende svar :-)

    Læser det igennem i morgen igen.
    Men har lige hurtigt et par spørgsmål.

    Er det normalt at ens tsh går fra normalt til 22 og derefter falder det til 11??
    Er der nogen chance for at det så er faldet endnu mere nu, hvor jeg har det godt? Altså at det måske er normalt igen?
    Sker der noget ved at jeg venter et par dage med at begynde på medicinen?
    Vil nemlig godt lige have taget en ny blodprøve, for at se tallene i dag.

    Synes nemlig ikke om at begynde på medicin når jeg faktisk har det godt.

    Men jeg havde de der antistoffer, så der er vel ikke noget håb for at jeg ikke har det alligevel?

    Hvor hurtigt kan man mærke virkningen af medicinen?

    Vh
  • Indstillinger
    Hej igen,

    Jeg synes, du skal tale med din læge igen. Evt. skrive dine spørgsmål ned på papir forinden, så du er sikker på at få svar på dem allesammen.

    Jeg forstår godt ønsket om, at sygdomstegnene vil forsvinde og tsh blive normalt igen. Sådan havde jeg det også. Og det er også godt at håbe på, at tingene kan blive normale. Sagen er desværre bare den, at dine gentagne prøver viser, at du har tydelige tegn på kronisk stofskiftesygdom. Det er også derfor lægen vil behandle dig. Så det er nok fornuftigt at begynde på medicinen, som lægen har sagt.

    Der er meget få Hashimoto´er som går i sig selv. Men det kan faktisk ske. Dog ikke sådan lige fra den ene dag til den anden. Er man så mirakuløt heldig, så fungerer det sådan, at man igen holder op med at tage det kunstige hormontilskud. Min læge kender ingen patienter, hvor dette er sket.

    Det du kan gøre udover medicin er fx.:
    At blive tjekket for cøliaki (glutenallergi), da nogle mener, at de antistoffer en glutenallergiker danner, måske kan have indflydelse på stofskiftesygdommens opståen, da de to sygdomme deler samme gruppe antistof (IgA). Testes man positiv for cøliaki, betyder det altså ikke at man dermed ikke har stofskiftesygdommen, hvis man holder op med at spise gluten. Men den præcise sammenhæng, kan du spørge lægen om. Jeg ved ikke om der er noget om snakken. Jeg har ikke cøliaki og derfor spiser jeg helt normalt. Det kan ligeledes være en god idé at sørge for, at man får proboitiske bakterier nok, så man ikke danner candida-svampe i tarmen. Nogle mener, at candida kan have indflydelse på autoimmunitet. Men som sagt: Alt dette er noget af det alternative man selv kan gøre i tillæg til medicin.

    Mine tsh-tal svingede også meget inden medicin og også lidt den første tid på medicin, men dette vil også regulere sig, når du får den rigtige dosis medicin, selvom det kan tage lang tid at få helt stabile tal. Virkningen af medicinen afhænger af om du får den rette dosis, så det er svært at sige, hvor hurtigt du vil kunne mærke det. Det er meget forskelligt fra person til person.

    Kh.
  • Indstillinger
    kære bamsefar - en lille vigtig detalje som lægerne glemmer at oplyse er at stofskiftetallene falder meget i løbet af dagen så for at få en nogenlunde sikkert tal skal du få foretaget det klokken 8 om morgenen medmindre du som jeg har lavet om på din døgnrytme ( mange af os kan jo ikke sove ) , mine tal er højest om natten . og der kan man ikke få lavet blodprøver ;0/
    kan godt være du føler dig nogenlunde men dine tal er alt for høje og det slider på kroppen , hvis du kunne få et ikke syntethisk middel ( laver det på gentofte apotek ) så er det bestemt at foretrække fordi det går ind i både t3 og t4 --- eltroxin f.eks går kun ind i t4 og ikke alle kan omdanne det . - det her er en jungle og som min egen læge siger - det er en gråzone for lægerne , men prøv at sætte dig ind i det - istarten vil det føles som volapyk men der går ikke længe før man forstår en del .

    mange hilsner fra twinmom
  • Indstillinger
    Hej igen,
    Mht. hvilken type stofskiftehormon du skal tage (som det andet Netdoktormedlem her foreslår) vil jeg bare indskyde, at det er noget du må tale med din læge om. I første omgang ville jeg slet ikke begynde at tænke på at tage Amour.
    Amour er den naturlige variant af stofskiftehormoner og består af tørret grise-skjoldbruskkirtel. Dette naturlige præparat laves kun på Glostrup Apotek og indeholder både t4 og t3 (det er de to hormoner vi har brug for til vores stofskifteprocesser).
    Det kunstige hormontilskud indeholder kun t4 og ikke noget t3. De fleste stofskiftesyge er i stand til selv at omdanne t4 til t3 i kroppen. (Vi har som nævnt brug for begge disse hormoner i vores stofskifteprocesser, derfor er det vigtigt at man kan omdanne det selv). Kan man ikke selv omdanne t4 til t3 kan man tale med lægen og overveje at få Amour.
    Du vil vide om du omdanner t4 til t3 når du ser dine blodprøvesvar. (Læs også mit første indlæg vedr. dette.)

    De fleste tager altså det kunstige hormon (Eltroxin eller Eutyrox) og får det ok på det. Du kan dog læse om folks erfaringer med hhv. Eltroxin og Eutyrox herinde og flere steder på nettet. Der er folk der har det bedst på det ene fremfor det andet mærke. Men husk! Det er altid muligt at skifte mærke.

    Kh.
  • Indstillinger
    Tak skal I have.

    Jeg må få købt det medicin, og komme igang med at tage det (:

    Forstår bare ikke helt, hvorfor det lige pludselig kommer... Men på et eller andet tidspunkt skal det jo selvfølgelig komme.

    Har fået målt det et par gange tidligere og så for et år siden var det lige over 5, og min læge fik mig til at komme 3 mdr. efter for en ny prøve og der var TSH normalt igen og så nu her et år efter er det helt galt.

    Så må vi se, hvad det siger om 6 uger, når jeg skal til kontrol og samtidigt have scannet min skjoldbruskirtel.

    I øvrigt så sagde lægen ikke at det hed Hashimoto men autoimmun tyreoiditis eller noget lignende... Men det er måske det samme?

    Forsat god søndag.
  • Indstillinger
    Ja, det er det samme (Hashimoto og autoimmun tyreiditis - det kaldes også hypotyreidisme og myxødem...men disse navne kan også dække over en ikke-autoimmun variant....pyh..kært barn har mange navne!

    Nej, vi forstår ikke hvorfor det lige kommer det skidt. Og det vil tage tid at vænne sig til pludselig at have en kronisk sygdom og skulle tage medicin. Men sådan er det desværre... indtil forskerne har knækket koden og måske helt kan helbrede os.

    Husk at dit stofskifte næppe er normalt, hvis det ligger over 2. De danske referenceværdier er højt sat. I andre lande arbejder man med en øvre grænse på 2- 2,5. Rigshospitalet prøver at ramme en tsh omkring 1 - men altid i samråd med patienten og dennes symptomer og velbefindende. Man kan jo også få for højt stofskifte hvis man får for meget medicin, så mærk efter i kroppen, hvordan du har det.

    Al mulig held og lykke herfra
  • Indstillinger
    Hej
    Jeg har også lige fået konstateret for lavt stofskifte. Været ved læge i dag og drøftet behandling. Lægen var mest motiveret for at vente med behandling.
    Da jeg har det rigtig dårligt, har jeg valgt behandling med Euthyrox. Er lidt i tvivl om jeg skal vente med at tage medicinen.
    Mine tal er følgende p-tsh 4,9 og t4 frit 13,8 og t3 frit 5,0

    Jeg danner ikke antistoffer. Tpo-ab er 29.

    Vh
  • Indstillinger
    Kære 123456lisa.
    Har haft for lavt stofskifte i mere end 30 år, med mange forskellige værdier af TSH. Min erfaring er at jeg har det bedst når TSH ligger omkring 1.o
    Jeg får også Euthyrox, og er godt tilfreds med den medicin. Skiftede fra Eltroxin da den blev sammensat på en ny måde. Men havde ellers været velbehandlet med dette præparat.
    Det er vigtigt at du hele tiden sammenholder dine tal og blodprøver med dit almenbefindende, noget visse læger har lidt svært ved. De er kun fokuseret på blodprøverne.
    Kan kun sige at der skal tales med store bogstaver af og til - så held og lykke.
    VH
    eva2002
Log in eller Registrér for at kommentere.