Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hvorfor passer de ikke på?

2»

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg bliver faktisk vred over at høre om en kvinde der har fået 4 aborter. Det er altså et liv man tager, det er faktum. Dette liv ,hvis det får lov til at leve, udvikler sig til en lille baby. Og ja lovgivningen giver tilladelse til abort før 12 uge, fordi i 12. uge har barnet udviklet samtlige lemmer osv. Det ligner et lille menneske. Men i 1o uge kan fostret(barnet) faktisk også være færdigudviklet fordi fostre udvikler sig forskelligt. Så hvis man får en abort i uge 10 kan det reelt set være et mini lille færdigudviklet foster. Men selvom det ikke ligner et barn i uge 7 så er det vel et barn alligevel. Det er et barn der er ved at udvikle sig til et menneske. Så man kan da ikke sætte sådanne regler op, forstår det ganske simpelt ikke. De er jo overhovedet ikke logiske.

    Jeg er da glad for at jeg ikke blev en abort. Jeg er da glad for livet, selvom mit liv langtfra har været en dans på roser, man vælger jo ikke selv sine forældre.
    Hvis jeg var blevet en abort var jeg måske ikke klar over at mine forældre ønskede jeg skulle dø, men ved ikke. Måske kan fostre fornemme mere end vi tror. Og jeg slap måske for nogle trælse ting i mit liv, men på den anden side så synes jeg at alle liv fortjener en chance.
    Jeg fik en chance, og nu kæmper jeg for de ufødte børns chancer for livet.

    Lisbeth
  • Indstillinger
    Slap af dontknowme. Har du foretaget aborter siden du hidser dig op. Ja faktisk er man et dårligt menneske hvis man vælger at tage fire liv. Du har slet ikke læst hendes indlæg ordenlig for hun er stolt over det 4 aborter og hun skriver at hun ikke ønsker børn. Hvis man ikke vil have børn så skal man bruge beskyttelse eller foretage sterilisation der findes mange måder at beskytte sig på. Der ligger ingen årsag bag hun er bar ligeglad med om hun bliver gravid for hun abortere bare tænk hvor kold man kan være. Det eneste gode årsag er hvis gravidetit går til grunde eller gravid uden for livmoderen alle der bliver gravid ved fejl eller ikke gider tage sig sammen til at bruge beskyttelse skal tage et ansvar og beholde barnet for man er selv uden om det. Man skal tage ansvar for sine fejltagelser om det er et foster eller ej tager man et liv et foster bliver til en baby.
  • Indstillinger
    Lisbeth : en lov er en lov og den kan kun regeringen lave om på man må gå udfra de ved hvad det indebære når de sætter sÅdanne regler op ! Jeg syns det et meget hårdt at skrive som du skrev ! Je tænker ikke hele kokken det skrev hun havde fået 4aborter jeg tænker generelt ! NADA28: jeg har ingen aborter fået men jeg kender et par stykker som har og det var Ulla rart for dem og du kan ikke skrive som du gør ingen ved om du ved et "uheld" skulle blive uønsket gravid og ønske barnet fjernet heller ikke selvom din holdning er en anden ! Du siger nu "det sker ikke for mig jeg beskytter mig" men det kan ske for alle ! Vil gi dog ret i det svinsk hun er stolt af det og mår hun ikke ønsker børn burde hun gøre noget blive steriliseret eller amdet men ingen grund til at være så hård for husk på folk ser forskelligt på tingene !
  • Indstillinger
    Og beklager Mine stavefejl det gik lidt hurtigt på Tlf
  • Indstillinger
    Helt ærligt. Jeg syntes ikke man skal dømme folk - men jeg forstår ikke de piger der helt køligt får den ene abort efter den anden uden så meget som at blinke med øjnene.

    Hvis man ikke ønsker børn bør man tænke sig gevaldigt om - ved ikke om man ligefrem skal have pligt til at sterilisere sig. Det kan jo være man møder manden i sit liv og ændre mening. Men er man fyldt 40 ja så bør man tage sit ansvar.

    Jeg personligt har 1 dreng og er i fast forhold. Jeg blev gravid med spiral - så man kan aldrig vide sig sikker. Jeg er idag glad for at jeg har en fantastisk dreng der bare giver så meget til mit liv - at jeg aldrig kunne drømme om at være foruden. Vi har lige siden passet på og selvom vi er et fast par bruger vi kondom!!! Så vælger vi selv når barn når 2 skal komme.

    Så jer der ikke vil have børn- tag jer sammen og lev op til jeres ansvar.!!!

    MVH.
  • Indstillinger
    PS. Vil lige sige man kan godt få børn efter man er fyldt 40 -hvis man øsnker flere. Men mente bare at hvis man absolut ikke ønsker børn må der være en grænse der hedder at man om som 40 årig bliver seriliseret.
  • Indstillinger
    For nu at vende tilbage til det oprindelige indlæg, så tror jeg ikke, at unge mennesker i dag beskytter sig, fordi sex for det første er blevet en salgsvare. Det er på den ene side noget, man har "ret" til og på den anden side er vi blevet mere og mere kropsfikseret men samtidig mere og mere fremmede overfor vores krop og seksualitet. Derfor hænger hovede og krop ikke sammen for ret mange mennesker. Så det er ok, at få en abort, fordi min krop er ligesom ikke rigtig mig. Det er mere et stativ, som jeg kan hænge mit tøj på og som kan beundres af andre. Denne fremmedgørelse gør, at abort bliver en form for prævention. Tror jeg.
    For det andet er rigtig mange mennesker i dag ufattelige umodne forstået sådan, at de er dybt egoistiske og navlepillende. Derfor er det, der sker i deres krop ikke begyndelsen til et lille barn, men et teknisk uheld - en uheldig samling af gener, og der for opfattes det ikke som at slå noget ihjel. Det vil også være for svært at opfatte en graviditet sådan, for det vil jo betyde, at man er nødt til at tænke på andre end sig selv. At man er nødt til at se ud over sin egen næsetip og, at man er nødt til at påtage sig et ansvar. Ting er pludselig ikke et uheld mere, men en konsekvens af, at JEG handlede uansvarligt. Og det er jo en grim tanke!
    Personligt forstå jeg ikke, at man kan "fejle" så mange gange, at man får 3,4 eller flere aborter, men det er måske netop fordi, man har en meget stor følelsesmæssig umodenhed. Eller fordi man har en lav iq, hvilket måske er den 3. mulighed i den har historie.
  • Indstillinger
    Jeg synes det er en interessant vinkel at det er fremmedgørelse overfor vore kroppe, der er i spil. Jeg tænker også at der er en meget svag forbindelse mellem seksualakten og befrugtning. Jeg tænker på at nogen måske opfatter tiden mellem samleje og 12. uge kun er POTENTIELT liv og derfor ikke "rigtigt" liv, hvilket biologisk set er noget værre sludder. Jeg deler bekymringer fra etisk råds formand om at vi har fået et alt for let syn på abort og ønsker at debatten igen overvejer alvoren.
    Jeg studere til at være biologilærer i folkeskolen og skal derfor give børnene deres første seksualundervisning, samt tage de svære etiske spørgsmål op med dem. Men jeg tænker at det bliver en meget svær balance.. Mange af børnenes mødre og bedstemødre har selv fået foretaget abort og jeg tænker at det at stille spørgsmålstegn ved retten til fri abort eller brugen af denne, ret hurtigt kan opfattes som et personligt anliggende. Man kan sammenligne den med debatten om brug af befrugtede æg til stamcelleforskning, som kommer ind over de samme etiske overvejelse uden at berøre kvinders personlige valg.

    Jeg ønsker ikke at underkende NOGENS beslutning om at foretage en abort - det er inden for lovgivningen og derfor en ret for den enkelte. Men at undvige de etiske dilemmaer der ligger i abortlovgivningen, synes jeg er en falliterklæring. Jeg er bekymret for at debatten bliver tabuiseret og derved efterlader den enkelte unge pige med et etisk valg, som hun alene skal tage beslutning om.
  • Indstillinger
    Til Frkravn.

    Hvor er det rigtigt. Rigtigt godt skrevet.

    Lisbeth
  • Indstillinger
    Jeg tænkte selv da jeg var yngre at jeg "bare" kunne få en abort og spekulere egentlig ikke så meget over det.

    - Men da jeg så var 16 blev jeg gravid og fik efterfølgende en abort.
    Det var forfærdeligt, jeg vil aldrig igennem den oplevelse.

    Det fik virkelig mig til at åbne øjnene og sikre mig at når jeg havde sex var det beskyttende!
Log in eller Registrér for at kommentere.