Hjem Ældre Åben debat for modne mænd og kvinder

Personlighedsspaltning

Er der nogen eller har levet sammen med en ægtefælle der har personlighedsspaltning ? Hvad gjorde I, da I fik viden om det ? og hvad var det der gjorde at I fandt ud af det ? Er personen samtidig meget "lukkede" i sine følelser, for ikke at røbe sig ? Har I nogle gode råd ?
«1

Kommentarer

  • Hej sandheden.

    Jeg syntes, at du skal skrive noget mere om din situation.

    "Personlighedsspaltning" dækker over flere tilstande og sværhedsgrader...
  • Jeg oplever f.eks. tit et skift hos hende fra nogle gange at, være en kvinde, og andre gange til en "mand". Det er som om personligheden ændres. Det sker når vi er uenige, eller at når hendes kontrol er ved at "glide" fra hende. Personlighederne kan være vidt forskellige.
    Når vi er ude blandt andre, kan hendes kvindelige facade fastholdes, indtil vi køre hjem og her kan pludselig ske ændringer hvis der har været en hændelse i det sociale forløb, med andre. Når jeg spørger til det, svares der ikke, og ansigtet er tydeligt ændret hos hende.

    Det virker som om, at der er en overdreven følelse af, at hun selv er meget betydningsfuld. Tror at man er speciel og unik og kun kan blive forstået af andre specielle.
    Hun har urealistiske forventninger om, at have krav på at blive behandlet bedre end andre.
    Har en arrogant eller hånlig attitude, når jeg fremsætter en holdning eller forslag.

    Hvis jeg er igang med et eller andet, kan hun hånligt gøre opmærksom på, at jeg ikke har f.eks. dækkede af tilstrækkeligt. Hun er ikke god til at anerkende andres følelser eller mål, det virker som om, at det er hende magtpåliggende at holde andre nede for at bibeholde "magten", kontrollen.

    Hun udnytter andre til at opnå sine egne mål. Erobre andre mænd, mhp. at selv at blive tilfredstillet, med at opnå fortrolighed på kort tid, og hurtig sex uden at blive for involveret. For den der er tæt på hende, mig, er "farlig" for hendes følelser. Når hun har haft denne form for kontakt har hun ændret personlighed når hun kommer hjem. Det er "manden" som dukker op i hende. Hun er på ingen måder til at komme tæt på, kun når hun får lov til at bestemme. Hun benægter i sådan en grad. Hun bliver let frustreret, aggressiv. Hun har en tilbøjelighed til at skyde skylden på andre, mig.
    O.m.m.
  • Tjae, jeg kan nikke genkendede til de ting, du beskriver med undtagelse af at han aldrig var "kvinde".
    Så om du taler om noget andet ved jeg ikke.
    Jeg ved kun det var et helvede og blev værre og værre. Hvad jeg gjorde, jeg søgte skilsmisse, da jeg ikke kunne klare mere.
  • persille1persille1
    Redigeret 9 september, 2011, 02:30
    Jeg skriver videre.
    Omgivelserne lod sig helt narre af hans attituder og ingen troede andet end jeg var vanskelig. Man bliver totalt nedbrudt, jeg begyndte at blive overbevist om det var mig, der var helt forkert uden at kunne definere det.

    Men igen, jeg aner ikke om du taler om psykopatiske tilbøjeligheder eller ægte personlighedsspaltning. Det er sikkert lige svært at holde ud i længden.
    Jeg kunne intet gøre andet end forlade ham, da det gik voldsomt ud over mit helbred.


    http://www.psyke.dk/psykopat.offer1.html
  • Hej persille

    Det er nøjagtigt det jeg også er udsat for, at det er mig som er problemet. Men der er heldigvis også dem der er klar over at det ikke er mig.

    Jeg tror at der er en kombination af begge dele, psykopati/personlighedsspaltning.
  • Hej sandheden9


    Man er i et frygteligt dilemma, for på den ene side elsker man jo det menneske, men "den anden" side gør en helt rådvild.
    Jeg tror desværre ikke på man selv kan gøre noget som helst.
  • Hej sandheden9. Ja det lyder til at hun har det rigtigt svært . vi har alle en feminin side . og en maskulin side i vores liv. Der er noget der gør at hendes maskuline side blive ekstra aktiveret. Der er en brist i hendes opvæskt , der kan gøre hun reagere sådan . og evt selv har mødt en nærstående person der har behandlet hende sådan i hendes liv. og hun ikke kan fornemme smerte hos andre. hun kan nok heller ikke mærke sine egne føelser helt. og at tage i byen og få sex betyder ikke kun at tilfredsstille sexual driften. det kan sagtens være en magt. for at kunne mærke sig selv et øjeblik. og ikke forholde sig til personerne. hvor dig kender hun bedre og tør sige sin mening til at du gør ting forkert. så på en måde kan du være lidt glad, hun tør sige en masse lort til dig. for det kræver også en man har tillid til. Og ja det er anderledes med dig for , hvis en person med forstyrelser i sit liv er for tæt på andre, kan det forvære deres symtomer , og blive mere syge. De har indimellem brug for at være alene og mærke sig selv. og kan ikke sidde tæt. ligge tæt. holde om . det kan være svært at rumme. Når hun siger du skal gøre tingene anderledes . kan du prøve at rykke papiret. for inde i hendes hoved er tingene på en bestemt ,måde, nok som hendes forældre har lært hende, og det er ikke unormal at det er svært at forestille sig at andre gør tingene på en anden måde , og der kun er en rigtigt måde at gøre tingene på.sådan vil hun tænke. Så længe hun ikke er under behandling af læge og psykriatre kan du ikke ændre hendes menning. så derfor skal hun henvises til psykriatre. og have samtale terapi. og evt medicin til bedre at kan leve et bedre liv. og du kan støtte hende til at komme til lægen. Du kan være hendes ven , og støtte , På nuværende tidspunkt lyder det ikke til hun er helt tilfreds med kærste forhold. Men hvis du holder af hende skal du ikke forlade hende mens hun er så syg. Det er bagefter behandling og evt syghus ophold man har brug for at der er nogen at komme hjem til , og der besøger en. Du skal ikke diskutere med hende , men hvis hun siger noget , blot give en fornuftig svar. og evt give hende ret . så længe hun er syg. og spille med på det hun siger. så bliver hun ikke så gal indeni hvis hun føler du forstår hende. Samtidig skal du søge hjælp så hun kan blive behandlet. held og lykke
  • Tak for dit indlæg, det er af signifikant betydning for mig. Det er også derfor at jeg er der, og vil være der.
  • Tak , dejligt du bliver hos hende.og støtter. så godt du kan , når hun får hjælp , kan hun få det meget bedre med sig selv og forsøge at leve på en mere normal måde. Men det kan tage lang tid i samtale terapi inden hun får beabejdet oplevelserne fra sit liv. men med kærlighed og forståelse kan man nå langt . held og lykke
  • Til spider68

    Jeg har reflekteret over hvilke mænd hun får i sit "net" ? Har de en bestemt karakterer ? Jeg er ihvertfald blevet "fanget".
    Hvordan kan jeg støtte hende i at opsøge hjælp hos en proffesionel, uden at hun "lukker" af ?
    Kan hun også være lystløgner og teatralsk, skuespiller ?
    Jeg vil være glad for om du kan svare på dette, eller andre. Tak
Log in eller Registrér for at kommentere.