Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

er min mand alkoholiker?

2

Kommentarer

  • Indstillinger
    Helt enig cirkeline65, ingen bebrejder manden hans arbejdstider.
    Jeg undrede mig også over indlægget.
  • Indstillinger
    Persille skriver:
    Kommer din mand først hjem når børnene sover, så er der da noget galt.
  • Indstillinger
    Ja, det gør jeg og videre skriver jeg:

    Eller arbejder han og drikker i arbejdstiden. Hvis det er tilfældet så mister han jo det job på et tidspunkt.

    Jeg aner jo ikke hvad der foregår. Gør det nu heller ikke vanskeligere end det er. Jeg kender steder, hvor kokken går tidligt hjem, så hvad ved jeg og du med, for den sags skyld.
  • Indstillinger
    Jeg kender restaurationsbranchen, har levet i og med den i mere end 40 år.
  • Indstillinger
    Hvad er det, du vil sige med dine indlæg, Victoria94?
  • Indstillinger
    Hej Maria.

    Jeg tror aldrig at det er en let ting at leve sammen med en alkoholiker lige meget hvor højt man elsker personen.

    Jeg har selv vokset op med en far der drikker for meget, og kender til hvilken frustation som barn det er. Det lyder som om jeres børn stadig er meget unge, men det er sikkert at børn opfatter langt mere end hvad man ofte tror. Hvis du går rundt med frustationer eller bekymringer over din mand, så vil børnene jo også kunne mærke det, selvom de ikke overlever din mand når han er fuld.

    Der er to ting jeg overordnet vil råde dig til:

    Først og fremmest skal du være super opmærksom på dine børn. Du har jo selv valgt at blive hos din mand, trods et længerevarende alkoholmisbrug, men dine børn har jo ikke samme frie valg, så det er vigtigt at du er sikker på at de trives og at de har det godt i deres fars selskab.
    Min egen far var på ingen måder en reel "far" da det var noget min mor stod for. Ingen af børnene havde eller har et særligt tæt forhold til ham til i dag da han netop aldrig var der for os. Ud fra hvordan din mand omgåes jeres børn skal du overveje om det er godt nok, og om det er dens slags far du ønsker til dine børn.

    For det andet vil jeg anbefalde dig at læse "Kvinder der elsker for meget" af Robin Norwood. Du skriver at du har svært ved at snakke med ham om problemet og at du let kommer til at virke som bussemanden. I har jo været sammen i mange år, og det må jo have været godt på et tidspunkt. Jeg tror at din mand nok har en del mere magt over dig end du tror og det kunne hjælpe hvis du bedre kan skildre mellem sund og usund kærlighed. Bogen er en bog som alle kvinder (og mænd) burde læse og burde kunne hjælpe dig til at finde mere frem til hvad præcis du ønsker og kan se klarere på hvordan situationen er.
    Under alleomstædigheder er det sikkert at I ikke har en holdbar løsning som det ser ud og det SKAL der gøres noget ved, og jeg håber bogen kan inspirere til at det bevæger sig i den rigtige retning.

    Anne
  • Indstillinger
    Min mand er mere hjemme end han har været.....det er i perioder vi ikke ser meget til ham og det skyldes udelukkende arbejde. Manden er jo også arbejdsnarkoman, har to restauranter og har (uden tvivl) ADHD/DAMP, som begge børn har arvet og nej han drikker ikke i arbejdstiden.

    Han er der ikke meget for børnene, men det er også et valg man har truffet, når man vælger en sådan mand (arbejdsnarkoman). Men det er jo en anden debat.

    Jeg er studerende og vi har store udgifter i både mit forbrug, hus og bil... så han må løbe hurtigere for at ta sig af os.

    Cirkeline.... han er ikke stangstiv når han kommer hjem :)

    Han kan være fuld når han kommer hjem, men sker ikke så tit idet, vi har lavet en aftale om at rødvinen må vente til han kommer hjem.

    Vi har lige i weekenden været til et arrangement hvor han holdt sig til 3-4 glas, hvilket han ikke blev tydeligt påvirket af og desuden har han været hjemme og ikke været fuld, så tænker om han har kunne mærke det på mig og derfor gør noget noget ved det.

    Ja vi har helt klart svært ved at tale om problemer. Vi har også vores problemer i sengen, hvilket jeg har mistænkt alkoholen for (han kan ikke holde den oppe).

    Ja jeg gør noget... har skrevet et brev til ham, men ikke givet det idet han i denne weekend har været et pragteksemplar og derfor går tankerne igen.....tar jeg fejl!?

    Vil helt klart låne denne bog.... "kvinder der elsker for meget"
  • Indstillinger
    Måske det netop er det helt perfekte tidspunkt at give ham det.

    Sæt dig ned og lav en tilføjelse til brevet. Skriv hvordan det har føltes at han holdt sig til få glas i lørdags, og at han ikke har været fuld derhjemme.
    Du må jo huske at fortælle ham de positive ting også - og faktisk syntes jeg det er en skam, at du ikke allerede i lørdags eller i søndag morgen sagde til ham, at det var dejligt, at han ikke blev fuld til sammenkomsten. For det tror jeg ikke du har gjort i og med at du ikke skriver det.

    Det er nu en gang en noget bedre motivator for at ændre sig at man får ros end end ris.

    Og NEJ DU TA'R IKKE FEJL. Det er bare dejligt, at der nu har været nogle gode dage, og måske vil det at han læser hvor elendigt du faktisk har det når han drikker kan måske medvirke til, at han fortsat vil (forsøge at) afholde sig fra det.
  • Indstillinger
    Hej.
    Det er en meget kompleks sygdom at være alkoholiker. Jeg er det selv og vil altid være det selvom jeg ikke har rørt alkohol i et år. Jeg har været gennem 5 ugers døgnbehandling og det er det bedste jeg nogensinde har gjort, har fået mit liv og familie tilbage. Det kræver at din mand erkender at han har et problem og er villig til at gøre noget ved det. Skriv endelig hvis du har spørgsmål .
  • Indstillinger
    Hej Maria,

    Jeg har en bekendt der arbejder med alkoholbehandling og han har fortalt mig om sit arbejde og jeg kan genkende mange af de ting du skriver og de spørgsmål du har. Jeg tror at du vil have gavn af at besøge deres hjemmeside.
    De har især en blog som faktisk besvarer mange af de spørgsmål du skriver om. Se f.eks. de her to links:

    http://www.danskmisbrugsbehandling.dk/b ... koholisme/

    http://www.danskmisbrugsbehandling.dk/b ... koholiker/

    Nu ved jeg ikke hvor du bor, men de har alkoholbehandling Århus og i mange af de andre store byer i Danmark.

    Held og lykke med det hele ;)
Log in eller Registrér for at kommentere.