Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Syg i en anden region

2»

Kommentarer

• God morgen Persille,

Nej, jeg må desværre sige, at det ikke går specielt godt - jeg har lagt et indlæg ind i håb om nogle råd under mave-tarmsygdomme. Jeg er bange for, at jeg må ind igen.

Og ja, jeg er da en smule forbavset over det, du har været udsat for. Jeg mener da egentlig, at jeg netop gav tilladelse til, at min journal blev flyttet, da jeg selv flyttede, så jeg vil da give dig dit eget råd retur, at du da bør henvende dig til din patientvejleder og forhøre dig der.

Forhåbentlig har du nu fået en læge, du trods dette alligevel bliver glad for. Jeg er faktisk meget glad for hende, jeg har nu; hun tager mig seriøst og hører efter, hvad jeg siger.
  • Det er da ikke så godt, jeg føler med dig. Man sidder her og skriver og ville gerne hjælpe, for jeg ved hvordan det er.
    Jeg har været glad for at kunne snakke her, da jeg havde det meget dårligt.

Hæ, hæ, ja du har ret.
    Jeg har ledt på nettet og en læge skriver at de ikke sender en journal videre uden tilladelse. Men jeg ved ikke hvad loven siger.
    Naturligvis havde jeg bedt lægen sende den under alle omstændigheder, men jeg ville gerne selv have givet lov.

Efterskrift.

Det er ikke min "gamle" læges skyld. Det er gået op for mig, der er foregået noget helt andet.
  • Jeg kan love jer, at ingen er mere irriterede over de grænser, der er ved Regionerne vedr. patientoplysninger, som de sundhedsfaglige personer, MEN! Som noget helt nyt kan vi nu se tidligere forløb/ udskrivelsesnotater på sygehuse i andre regioner. Det er, i hvert fald for Region Nord, så nyt som fra september. Kan forekomme en mystisk når vi skriver 2011, men sådan er vilkårene. :/
    At din epikrise/ udskrivelsesnotat vedr. denne indlæggelse blev sendt til din gamle læge er noget der sker automatisk. Ring evt. til afdelingen og bed dem sende epikrisen til din nuværende læge.
  • Jeg tror da bestemt gerne, at de personer, der arbejder i systemet, føler sig dybt generede over et så tåbeligt system.

Jeg har haft henvendt mig til den region, jeg ikke mere bor i, for at bede om forklaring på, hvordan jeg - til tråds for, at jeg naturligvis har meldt korrekt flytning, fået nyt sygesikringskort osv. - stadig står forkert opført. Jeg mener, man kan intet - absolut intet - i de offentlige systemer, uden at der er oplyst CPR-nummer. Hvad er det i grunden værd, når der kommer forkert information ud af det?

Regionen svarede kortfattet tilbage, at jeg skulle henvende mig til mit nuværende folkeregister for at anmelde korrekt flytning!

Goddag mand økseskaft! Det var, hvad jeg skrev i indledningen af mit brev til dem, at jeg naturligvis havde gjort for fem år siden.

Så det var, hvad jeg fik ud af det. Man nægter således helt og aldeles, at der kan være fejl i systemet, og når man gør det, så kan det jo være endog overordenligt vanskeligt at få nogen til at indse, at der skal gøres noget ved det.

Jeg kontaktede i øvrigt også min tidligere læge, der bekræftede at have fået en for ham ubrugelig information, og der fik jeg at vide, at de da tit oplevede at få tilsendt sådanne informationer om tidligere patienter.

Så mit tilfælde var således overhovedet ikke enestående. Jeg kan så føle en smule afmægtighed over, at min tidligere læge ikke handler på det - f.eks. sender det retur med oplysning om, at der foreligger en fejl, - men ganske enkelt bare sletter det.
Log in eller Registrér for at kommentere.