Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Borderline og antidepressiv medicin

Hej,
Jeg er en ung kvinde på 26 som for nogle år siden fik diagnosen Borderline - Jeg er lige stoppet med min antidepressive medicin, og vil høre om nogen ved hvor længe det tager før det er ude af ens krop, og om jeg kan se frem til et vægttab, da jeg desværre har taget 20 kg på siden jeg startede på pillerne..
Håber I kan komme med nogle gode svar, og hjælpe mig lidt.
Vh Jennifer
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Når du har taget 20 kg. på, har du utvivlsomt taget denne medicin i måneds- eller årevis, så når du skriver "Jeg er lige stoppet" bliver jeg bekymret for, om du er holdt op fra den ene dag til den anden uden psykiaters/behandlende læges indblanden.

    I så fald: Tag kontakt til din behandler som det allerførste i morgen! Det er farligt.

    Kan ikke svare på hvor lang tid der går før det er ude af kroppen, da det er forskelligt fra præparat til præparat.
  • Indstillinger
    Jeg har taget medicinen i halvandet år, og ja jeg er stoppet uden videre nedtrapning eller noget - Ved godt det er farligt, men bliver endnu mere deprimeret af at gå og være fed, og skal starte terapi om en måned, så håber jeg klarer den - Det har jeg gjort før. Var på Sertralin..
  • Indstillinger
    Jeg syntes stadig at du skal tage kontakt til din behandler I MORGEN og tale om det her.
    Ikke bare det med at du er stoppet med medicinen, men også om at du har det rigtig skidt.

    Som du selv siger, så bliver man aldrig helt rask når man har haft en spiseforstyrrelse (ihvertfald de færreste der gør), men man kan holde det i skak.
    Det lyder som om, at du er godt på vej til at falde i den igen, og du hverken skal eller vil tilbage i anoreksiens vold, så du skal have god støtte af både behandler og diætist til at få gang i et vægttab på den sunde måde.

    P.S. Du risikerer at få det rigtig dårligt fysisk og psykisk pga. det bratte medicinophør. Vær opmærksom på det og del det med din behandler hvis du får symptomer. Det kan blive slemt.
  • Indstillinger
    Jeg skal nok lige tage kontakt til min læge vedr. mit spontane stop med medicinen :)

    Men søger stadig nogen som kan give mig svar på mine spørgsmål :)
  • Indstillinger
    Jeg kender ikke halvveringstiden på Sertralin, og ved derfor ikke hvor hurtigt det forsvinder.

    For flere år siden startede jeg ny medicin.

    Først fik jeg et præparat, og jeg tabt 4 kg i opstartsfasen pga kvalme og nedsat appetit. Nogle måneder senere begyndte jeg på endnu et præparat og jeg tog 18 kg. på. Dvs. en vægtøgning 14 kg. over min normalvægt.

    Jeg trappede ud af det i samråd med psykiater, og jeg tabte halvdelen uden nogen synderlig indsats. Min appetit normaliseredes.
    Derpå gik jeg igang med træning og kalorietælning for at tabe resten, og det tog overhånd, så den spiseforstyrrelse der siden puberteten havde kigget frem fra tid til anden men aldrig var kommet i fuld flor for alvor sprang frem og tog totalt overhånd over min hverdag.
    Det betød 1½ år i det helvede du også kender fra tidligere - indtil jeg endelig kom i behandling.

    Det er derfor jeg siger, at du skal sørge for at blive mandsopdækket gennem det vægttab du ønsker. Vi med (tidligere) spiseforstyrrelse er ekstremt følsomme i forbindelse med vægttab.
    Du kan sagtens tabe dig på den sunde måde, og holde spiseforstyrrelsestankerne på afstand hvis du får hjælp til dem.
  • Indstillinger
    Okay, så du kender jo til det kan jeg høre - Det var egentlig rart at vide.

    Ved godt du har ret i det du siger, men som du så også ved, så er det ofte min spiseforstyrrelse der tager snakker for mig - Jeg vil egentlig bare tabe mig, og selvom det lyder helt tosset i mange ører, så koste hvad det vil. Er snart ligeglad hvad jeg skal gøre - Er gået fra 55 kg til 75, og er 171 høj, så er desværre lige på vippen mellem normal - og overvægtig (ifølge min BMI)

    Det vejer meget i mit hovede, og vil bare tabe mig så hurtigt som muligt - Også selvom min fornuft siger noget helt andet.
  • Indstillinger
    Hej
    Det tager 2 dage... prøve med at tage dem hver anden dag.
    Jeg er også selv træt af det og har taget 12 kg på siden jeg fik dem.

    Hilsen herfra
  • Indstillinger
    Hej Lene.

    Hvor har du det fra?

    Det må da komme an på hvilken dosis det drejer sig om.
    Medicinen nedbrydes i kroppen, og det må vel betyde, at det tager længere tid før 200 mg. er ude af kroppen end det tager før 50 mg. er.

    Det drejer sig jo ikke om hvor lang tid et eller andet er om at komme gennem tarmsystemet.
  • Indstillinger
    Nogle siger det tager en måned, andre siger 3 måneder, men som Anna siger, så fik jeg en høj dosis, og det tager så nok længere tid end så mange andre doser..

    Jeg vil bare gerne have det ud af kroppen - Håber det kan medføre et vægttab, at jeg ikke tager dem længere.. Var på noget andet antidepressiv engang, som jeg også tog åndssvagt meget på af - Da jeg stoppede på dem tabte jeg mig sindssygt... Men kan desværre ikke huske hvor lang tid der gik :(
  • Indstillinger
    Eftersom det var et andet præparat, så er det også ligegyldigt hvor lang tid det tog, for det kan du ikke bruge som pejlepind - halveringstiden er nemlig meget forskellig på forskellige præparater :)

    Prøv nu at tage en dyb indånding. Første skridt på vejen er taget, og nu skal det ikke gå for stærkt.

    Hvad med at prøve at fokusere på noget andet? For eksempel på at genopfriske de psykologiske værktøjer til at holde spiseforstyrrelsen i kort snor. Eller på noget helt andet - noget som kan styrke dit selvværd.

    Vægttabet skal nok komme snart - men anoreksien skal ikke komme sammen med det!!
Log in eller Registrér for at kommentere.