Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Irriteret tyktarm - arbejdsdygtig

2»

Kommentarer

• Hej, tak for dit indlæg.
    Det skulle fremgå af mit indlægs andet afsnit, at jeg ved, hvad der er i vejen.
    Jeg har fruktosemalabsorption.
    Jeg behøver derfor ikke at blive udredt mere og er næsten symptomfri, når jeg overholder min diæt.
    Desværre er det de færreste læger, der kender til denne almindelige sygdom, en læge grinede ad mine symptomer, en anden så bestemt på mig og påstod, jeg var sund og rask!
    "Heldigvis" var mine tarme begyndt at bløde en smule og jeg blev derfor henvist til udredning på Holbæk Sygehus.
    Der fik jeg på et tidspunkt lavet en pusteprøve. Den var positiv.
    Jeg følger nu en australsk diæt: The Low FODMAP Diet, den er udarbejdet på det anerkendte Monash University nær Melbourne. De er langt fremme i skoene.
    Jeg kan bl. a. ikke tåle pærer og æbler, nektariner, brombær, stikkelsbær og mange andre frugter; men heller ikke løg, asparges, jord- og artiskokker, kål, rødbeder og korn og kornprodukter - og kostfibre! Min madplan er lidt særpræget, men det virker. Der foregår undersøgelser i Nordnorge, der har vist samme gode resultater.
    Men endnu engang tak for din sympati.
    Hilsen
    Bente67
  • Hej Bente. Jeg er glad for at du er blevet udredt, og kan fortsætte med at leve forholdsvis optimalt, men nu var det mere Julie som mit svar var rettet imod :) . Det virker som om, at hun muligvis kunne have brug for en mere seriøs og målrettet udredning.

Men alt i alt, er det dejligt at vi kan stå sammen i dette forum. Jeg synes ofte jeg læser at mange ikke er blevet taget seriøst af deres læger, og de ligefrem griner patienterne op i hovedet! Det er direkte frastødende. Min læge har altid været der, støttet op og hørt på mine kvaler. Vi har altid talt løsningsforslag når jeg har været der. De speciallæger jeg har været ved, har haft en super bred og skarp ekspertise, men desværre er ''eftersalget'' ikke så godt. Man får en udredning, en besked om at alt ser flot ud, og så skal man til at lære at leve med en irriteret tyktarm. Det er desværre der, at det går galt for de fleste. Men lad os da håbe, at de i fremtiden kan finde et bedre psyko-somatisk samspil.

Men igen, super dejligt at du er blevet udredt :)
  • Hej igen.
    Jeg fik en mail om, at din post var til mig.
    Vi er helt enige.
    Hilsen
    Bente67
Log in eller Registrér for at kommentere.