Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hvornår er man klar igen efter kikkertoperation i knæ?

2

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej

    Jeg har fik nyligt en kikkeretoperation i mit venstre knœ hvor der blev trimmet arvœv fra patella ledbånd, på undersiden af knœdskallen. Har gået med en smerte under skallen i snart 8 måneder og nu er den vœk! Jeg vil klart anbefalde en kikkeretoperation hvis alt andet alternativt er udelukket! ( div fys, gigt medicin osv )
    Jeg var på benene igen efter 7 dage og på cykel igen efter 10 dage ( med blød belastning ) Selve indgrebet tager ikke lœngere ind 30 minutter med lokal bedøvelse. Det skal siges at jeg ikke fik lavet min menisk så hvis det er et menisk problem kan situationen godt se anderledes ud!

    Jeg valgte at få mit knœ lavet på en privat klinik sports klinik og kan 100% anbefalde dette! super professionelle lœger og metoder!
    hvis i bor tœt på Kbh ligger www.solbjergklink.dk på frederiksberg

    Robin
  • Indstillinger
    hej efter jeg fik fjernet en stor plica i knæet og slebet lidt brusk den 20/11-2014. gik der 1 mdr ør jeg kunne arbejde lidt igen. og det var først efter et halvt år jeg syntes mit knæ var stærkt igen. jeg går rigtig meget på min arbejdsdag. men syntes ikke det er stærkt nok til at gå meget på trapper så får jeg ondt. eller bare det mindste vrid i knæ. og kan ikke ligge på knæ som jeg kunne før. køre bil er heller ikke det bedste for mit knæ. men at cykle er nok det bedste for mit knæ. har selvfølgelig været hos fys og lave øvelser.fik at vide at svømning var godt,MEN det blev kun værre det føltes som dengang at det var værst med mit knæ. så hva med jer andre??
    men nu her 10 mdr efter oprerationen er status på mit knæ. disse ting får jeg stadigvæk ondt af at gøre: løbe køre bil, svømme, støtte mod gulv, stiger.
    rigtig godt for mit knæ: gå ture cykle.
  • Indstillinger
    Hejsa ! Jeg fik i starten af oktober en kikkert operation i højre knæ. Baghornlæsion af mediale menisk samt fjernelse af plica. Det er nu 3 mdr siden og jeg har stadig problemer med let hævelse samt ømhed i og omkring menisken dog ikke på samme måde som inden operationen, men også her noget skidt når jeg skal ned af trapper eller lægger for meget vægt på knæet. Føles også hos mig som om knæet ikke hænger ordentlig sammen. Det gør ind imellem også ondt andre steder f.eks under knæskallen hvad jeg ikke har haft før. Skal også passe på hvorledes jeg vrider knæet ved alm brug. Jeg kan ikke løbe endnu men går fint og normalt dog ikke uden at kunne mærke mit knæ. Jeg cykler gerne og også langt hvilket der ikke er problemer med. Har været gennnem " turen " en gang før 2004 i venstre knæ ( ingen problemer i dag ) men husker det også tog lang tid dengang, så det er åbenbart helt normalt med lang helings tid. Troede kun det var mig. Er positiv og tænker det nok skal blive godt selvom jeg til tider får " mørke " tanker.
    Vigtigt med stræk og bøje øvelser med gradvis mere belastning. Inden operation,vær sikker på det er sidste udvej, for det gør nas et godt stykke tid bagefter.
    Held og lykke til andre, ved der er mange hvor det ikke tager så lang tid.
    vh
    PS jeg : plus 60 ( gør det heller ikke nemmere )
  • Indstillinger
    Hej.

    Jeg blev for 2½ måned opereret i knæet for plicadannelse (slimhindefolder), hvoraf den ene havde trukket sig skævt ind over toppen af menisken. Jeg havde forinden gået knap 3 år med smerter i knæet. Det gjorde mest ondt når jeg sad ned, hvor jeg også fik låsningsfornemmelser, når jeg trak benet ind mod mig selv. Smerterne var irriterende, men ikke så voldsomme (måske 5 på en skala hvor 10 er værst).

    Efter operationen fik jeg at vide at jeg kunne genoptræne så meget jeg overhovedet følte jeg kunne klare. Første uge lavede jeg små øvelser hvor jeg rejste mig og satte mig på en stol. Allerede ugen efter begyndte jeg på små cykelture. Jeg cykeltrænede meget før operationen, så det var det jeg ville kunne igen så hurtigt som muligt. Jeg har nu 2½ måned efter cyklet over 350 kilometer, og jeg kører med min cykelklub igen, men det er ikke smertefrit. Desuden kommer de værste smerter når jeg sætter mig på hug eller støtter på knæet. Jeg er nu begyndt på fysioterapeut-genoptræning 2 gange om ugen, men jeg føler ikke jeg kommer nogen vegne. Nu læser jeg så på jeres andres indlæg at nogle er et helt år med smerter. Det var ikke hvad jeg blev fortalt inden operationen.. Smerterne nu er værre, end før operationen (måske 7 på en skala hvor 10 er værst og 8-9 stykker når jeg sidder på hug), så jeg føler operationen har gjort det hele værre.

    Jeg vil forsøge at vende tilbage her, så andre kan høre, når jeg er ovenpå igen.
  • Indstillinger
    Hej

    Er smerterne værre nu end de var efter operationen? Hvis det er tilfældet er det nok ikke operationens skyld men din træning som er for hård.
  • Indstillinger
    Hej igen :-)
    Skrev her sidste år i maj, og lige en opfølgning:
    Det er nu 1 år og 2 mdr siden jeg fik fjernet en plica i knæet. Har været igennem et helved af smerter og frustrationer. Fik en følgeskade med smerter i baglåret som forstrækning, som ingen kunne give svar på, hverken læge, ortopæd, fys eller ekspert i zoneterapi. Fik trænet knæet op til løb i dec 15 dog med smerter både i knæ og baglår. Er stoppet med løb pågrund af baglåret men har fået svar på låret, som simpelhen ikke er stærkt nok da jeg pågrund af knæet har haltet og ikke fået styrket baglåret.
    Har i sidste uge haft min første dag uden smerter i knæet siden maj 2014 ( 2 år ) så det vigtigste ved operationen er genoptræning, genoptræning og genoptræning.
  • Indstillinger
    Hej igen :-)
    Skrev her sidste år i maj, og lige en opfølgning:
    Det er nu 1 år og 2 mdr siden jeg fik fjernet en plica i knæet. Har været igennem et helved af smerter og frustrationer. Fik en følgeskade med smerter i baglåret som forstrækning, som ingen kunne give svar på, hverken læge, ortopæd, fys eller ekspert i zoneterapi. Fik trænet knæet op til løb i dec 15 dog med smerter både i knæ og baglår. Er stoppet med løb pågrund af baglåret men har fået svar på låret, som simpelhen ikke er stærkt nok da jeg pågrund af knæet har haltet og ikke fået styrket baglåret.
    Har i sidste uge haft min første dag uden smerter i knæet siden maj 2014 ( 2 år ) så det vigtigste ved operationen er genoptræning, genoptræning og genoptræning.
  • Indstillinger
    Det lyder interessant at det kan være træningen som er for hård, men jeg kan ikke helt få det til at passe. Jeg var tilknyttet den kommunale genoptræning sideløbende, som ikke har hjulpet. Til sidst skaffede fysioterapeuten en ny tid på Slagelse Ambulatorium, fordi træningen ikke bar frugt. På Slagelse gav de mig en blokade i knæet. (Lægen mente det skyldtes arvæv) Allerede da jeg kom hjem gjorde det ondt når jeg gik op ad trapperne, så jeg kunne altså ikke bare træne videre med blokaden, som han sagde jeg skulle! Jeg har siden nedtrappet cyklingen. Har kun kørt 400 kilometer siden jeg skrev sidste indlæg i april måned. Da jeg havde plicadannelsen i knæet før operationen kunne jeg sagtens cykle uden det gjorde ondt, så der er vel tale om en forringelse? Det gjorde heller ikke ligeså ondt når jeg gik op af trapper og kun sjældent når jeg sad på hug. Nu er det hele tiden ved begge dele.
  • Indstillinger

    Hej derude...
    Nu er det ved at være noget tid siden denne tråd har kørt...

    Jeg går med knæsmerter, og nu også smerter og spændinger i benene og op ad ryggen...

    Jeg har fået konstateret plica synovialis ved en scanning på idrætsklinikken i Silkeborg...

    Jeg ved snart ikke, hvad der kom først... Rygsmerterne eller knæsmerterne... - Om det er plica'en, der giver spændinger ud i benene og opad ryggen, eller om plicaen bare er en lille del af mine gener...

    Jeg har været meget aktiv de sidste 4 år, med opbygning af mit firma, der der tager rundt og klipper hæk og fælder træer... Så jeg er afhængig af at have en krop, der er i topform.
    Det er gået godt i lang tid, men siden jeg lavede noget styrketræning for et år siden, har jeg døjet med smerter lige siden...

    Jeg håber på at få lidt vejledning af folk, der har været igennem processen efter en plica operation...?

    Har I noget nyt at tilføje?

    God jul fra Malte

  • Indstillinger

    Hej alle!

    Har søgt rundt på nettet, da jeg virkelig savner information om tiden efter en kikkertoperation og faldt over jeres indlæg. J

    eg kan godt se, at de fleste indlæg her efterhånden er nogle år gamle. Men det ville betyde meget for mig, hvis nogle af jer alligevel har lyst til at bruge lidt tid på at skrive lidt om hvordan det er gået jer siden.


    Det kunne være rigtig rart at vide noget om, da jeg for 10 dage siden fik fjernet slimsække i begge knæ. Jeg har smerter og kan slet ikke gå uden krykker. Det føles som om jeg slet ikke har nogle kræfter overhovedet i mine ben og føler at jeg går fuldstændig stift og forkert med benene, da jeg slet ikke kan bøje dem der mindste når jeg går. Laver små liggende styrkeøvelser af lår og strækøvelser af knæ.

    Ved godt at jeg ikke kan forvente alverden efter 10 dage, men kunne være meget fortrøstningsfuldt evt. at vide at det er normalt og at der er håb forude, da man føler det hele er lidt håbløst pt.

    Håber meget på svar fra nogle af jer, tusind tak.

    Mvh. Julia.

Log in eller Registrér for at kommentere.