Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Ekstrem hjertebanken når jeg skal sove

Redigeret 3 november, 2014, 07:28 i Hjerteproblemer
Hej alle.

Jeg er en ung mand der næsten lige er fyldt 20.

Jeg har gennem de sidste par uger oplevet en hjertebanken (startede mildt) i løbet af dagen, ikke specielt fordi jeg havde dyrket motion eller lign, men bare ret pludseligt - det havde jeg dog prøvet før og tænkte ikke videre over det.
Siden da er det blevet slemt.
Hjertebanken kommer hyppigere og er mere ubehagelig samt den giver delvist åndenød, til tider stikker det om hjertet og ud i armene (primært venstre).

Det værste af det hele er den følelse der kommer når jeg skal sove.
Hver eneste gang jeg er "ved" at falde i søvn, så bliver kroppen helt varm, hjertet banker hurtigt og hårdt og en meget ubehagelig følelse strømer op til halsen og det føles som om der kommer væske op i halsen (selvom der ikke gør det).
Og det er HVER gang jeg er ved at falde i søvn, så de sidste to nætter har jeg ikke fået meget mere end et par timers søvn - i alt.

Prøver at sove - får følelsen - prøver igen - får følelsen - prøver igen osv.
Sidste nat lå jeg i over 6 timer på denne måde.

For næsten 2 år siden havde jeg også åndenød, hjertebanken og trykken for brystet, fik foretaget EKG og alt så fint ud, så min læge mente det var stress.
På daværende tidspunkt havde jeg meget om ørerne og da det ligesom forsvandt, forsvandt symptomerne også.

Men nu synes jeg på ingen måde jeg har stress, det er sommer, jeg er lige blevet student og har stadig en dejlig lang ferie.

Jeg har tid hos min læge på onsdag, men ville gerne høre om der er andre der har prøvet lign. ?

PS: Jeg føler ikke jeg bliver hurtigere forpustet når jeg styrketræner eller løbetræner - synes problemerne er der mest når jeg er i hvile (f.eks. sidder og slapper af eller når jeg skal sove, hvor det jo er værst).

Håber der er nogle gode svar derude :)
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Tillykke med student-titlen.

    Har du tænkt om der kan være stress-årsag til din hjertebanken.
    Nogle gange tror vi, at vi er sejere end vores psyke har behov for.
    Når så du skal slappe af og finde god ro - dukker det op og får frit løb.

    Jeg håber din læge kan hjælpe dig.

    Imellemtiden kunne du forsøge at slappe af og evt. falde i søvn til noget
    musik og toner der indeholder healende toner samt vind/vand/fugle osv.

    Ønsker dig lykke til med alt hvad livet byder dig

    pøjpøj -fra Sjael1
  • Indstillinger
    Mange tak :)

    - Ja jeg har haft overvejet om det var stress, men kan ikke se hvordan det skulle være det?

    Jeg er rimelig opmærksom på mit helbred og kan godt føle mig lidt som en hypokonder til tider, men jeg har det sådan "Better save than sorry".
    Så spekulerede også på om det kunne være angstanfald, men jeg tvivler på at jeg har 30-40 angstanfald på en nat (som det hurtigt kan blive med det jeg oplever når jeg prøver at sove)

    Min familie har ingen historie med hjerteproblemer eller lign. så ville blive pænt irriteret hvis jeg skulle være den første, også i en alder af 20.
  • Indstillinger
    Min tanke var også, at det kunne lyde som noget angst. Du er kun 20 år og du er fysisk undersøgt og der er ikke fundet nogle hjerteproblemer.

    Angst behøver ikke som sådan at være et 'anfald'. Det kan godt være en permanent forhøjet stresstilstand.
    Du har før haft stress og så vil man fremover tåle mindre. Man vil være blevet mere sensibel overfor stresspåvirkninger og pres.

    At symptomerne netop kommer, når du slapper af og ultimativt, når du lægger dig til at sove, bekræfter teorien om, at det har noget med stress/angst at gøre. Det viser sig typisk, når man slapper af og er alene med sig selv uden at skulle noget.

    Du skriver, at du lige er blevet student. Du må sikkert have været igennem en hektisk periode, hvor du har været presset op til eksamen. Måske har du også deltaget i en del fester o.a. Nu går du måske og venter på at komme i gang med noget nyt efter sommerferien. Måske har du fritidsjob. Du skriver, at du bekymrer dig meget om dit helbred - måske også om andre ting. Bekymringer er vedvarende stress.
    Så vidt jeg kan se, kan der sagtens være en del stressfaktorer. At det er noget, der hører til 'det almindelige liv' har intet at sige. Derfor kan det godt stresse.


    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    Jeg har en bror med meget dårligt hjerte. Det er slet ikke de symptomer, som du beskriver.
    Det er ikke unaturligt du har eftervirkninger (stress) efter en belastning.
  • Indstillinger
    Nu er jeg god til at passe på mit helbred, med det sagt at jeg motionerer samt styrketræner, og jeg hverken ryger eller drikker, samt prøver at spise så sundt som muligt.

    Det er da rart at vide det højst sandsynligt ikke er hjertet der er noget galt med, men "blot" at det kan være angst/stress.

    Jeg tager dog alligevel til lægen og bliver undersøgt, også vil jeg tage den derfra.

    Men hvordan kommer man over denne stress/angst?
  • Indstillinger
    Hvad jeg har læst mig til på denne hjemmeside (på eng.), og hvad jeg synes passer med mine og andres erfaringer -

    http://palps.chemicalforums.com/cgi-bin ... rd=general

    - er at man:

    1: Skal få checket sit hjerte af lægerne. Hvis det bliver erklæret raskt, hvad det jo lyder til i dit tilfælde, så skyldes hjertebanken sådan cirka dette:

    2: Det autonome ("selvkørende") nervesystem kan under visse omstændigheder sende "fejlsignaler" ind i hjertet via vagusnerven. Dette system har forbindelse også til fordøjelsessystemet og flere andre organer. "Fejlsignalerne" er ufarlige for hjertet og kommer altså slet ikke "inde fra" hjertet, men UDEFRA. (En kendsgerning der har fået mig til at slappe af ...) Fejlsignalerne kan bl.a. skyldes:
    Påvirkninger fra mave, mellemgulv, tarme, indespærret luft, tryk. Syre"opstød" (reflux). Overspisning (har jeg selv oplevet).
    Bestemte bevægelser. (Nogle folk fortæller fx at det sker når de lægger sig på venstre side ...)
    Stimulanser som for meget kaffe el. alkohol.
    Stress og "angst" (måske et dårligt ord i denne forbindelse) kan også gøre det autonome nervesystem mere "elektrisk", mere påvirkeligt, så det oftere sender sine små "fejlstrømme" af sted.
    Hjertebanken/ekstraslag kan godt ændre karakter og føles lidt forskelligt fra dag til dag uden at det betyder noget som helst.

    3: Man kan komme langt med at lære sig at hjertebanken ikke er farligt, så pisseirriterende og ubehageligt det så absolut er.
    Mange mennesker får straks en "angst-følelse" når det føles som om hjertet slår et "forkert slag". Men jeg tror det kan "aflæres", ligesom nogle høje lyde der pludselig opstår, kan gøre én bange, men hvor man kan vænne sig til at de kommer nu og da, og når man ved hvad det er (og ikke er), kan man vænne sig/lære sig at de ikke er farlige. Lad ikke din hjertebanken styre dine tanker, men opfat det lidt som hikke.
    Hvis lægen har sagt at hjertet er ok, er godartet hjertebanken IKKE farligt, og det er IKKE noget forstadie til hjertesygdom.

    v.h
    Martin
  • Indstillinger
    Hej når du får de symtomer ud i armen og trykken i brystet . er det en god ide lige at tale med lægen. det er også symtomer på blodpropper. jeg får også samme symtomer som blodpropper når jeg kommer i kraftig stress tilstand. hvis du ikke bliver behandlet for gentagende stress kan det gøre dig endnu mere syg. Det er vigtigt du får sovet . for ellers bliver du syg af ikke at få søvn. og hvile. Prøv at låne en blodtryksmåler hos lægen eller selv køb en . og når du får det sådan måler du din blodtryk . om det er for højt . eller for lavt. på den måde kan du se om der er evt noget galt . med dig. og det kan berolige dig . hjerte slag er ok . puls . er ok . og blodtryk er ok . så kan du være mere rolig. og du ved dit hjerte ikke har hjerte fejl. men selvom det er stress skal du tage kroppens signaler alvorlige. når vi har stress skal kroppen kæmpe for at vi overlever. og du må stoppe det der giver anstrengelse. og hvile dig. og sige nej til noget i en periode til du kommer til kræfter igen. Det at du lige er blevet student. kan også give en slags præstistations angst. og stress. for at følge med i skolen. og anstrenge kroppen til at yde en insats. For at bestå sit fag. Du skal søge hjælp til at løse din angst og stress. så du kan have håb om at bruge din uddanelse. og få et arbejde. og ikke ende som mig med højeste førtidspension . grundet af stress. mm . held og lykke
  • Indstillinger
    Jeg har også været udsat for ekstrem hjerte banken. Så slemt, at jeg kan mærke hjertet hoppe rundt og det får mig til, at hoste, da jeg kan mærke banken helt oppe i halsen.
    Hjerte rytmen falder og banker med 2 bank og en og nogle gange 2 gange og kort pause, efter banken. Det er især slemt, når jeg ligger ned eller læner mig op af noget.
    Jeg er begyndt, at træne hårdt og indtager designer protein (30 gr. før og efter træning, blandet i minimælk) og 3 gr kreatin før og efter træning, blandet i proteinen samt 45-50 gr kulhydrater før og under træning, blandet i koldt vand.
    Ved ikke om det kan have noget, at gøre med min træning. Min personlige træninger, siger at det kan være fordi, at min krop vokser og hjertet skal omstille sig, til en store krop.
  • Indstillinger
    Hej esinger

    Der findes mange forskellige former for uregelmæssig eller forstyrret hjerterytme. Det, du beskriver, er muligvis ekstrasystoler. Du kan læse lidt om ekstrasystoler her:

    http://www.apoteket.dk/Sygdomsleksikon/ ... toler.aspx

    Der står vistnok, at alle mennesker har ekstrasystoler, og at det ikke er farligt. Men derfor kan det jo godt være meget ubehageligt. Og det faktum, at det ikke er farligt, er jo ikke nogen god begrundelse for at holde det ud, hvis det er muligt at gøre noget ved det! Der er jo ingen grund til at spille helt :o)

    Motion er godt – også for hjertet, siger man. Men min erfaring er, at hård fysisk aktivitet godt kan fremprovokere en unormal hjerterytme. Den form for forkert hjerterytme, jeg kender til, er atrieflagren, dvs. alt for hurtig og overfladisk pumpeaktivitet. Hos mig starter problemet altid, når jeg sover eller lige før jeg skal sove, altså når jeg ligger ned. Det begynder med nogle alt for hårde og uregelmæssige hjerteslag. Hvis jeg så skynder mig at sætte mig op i sengen, kan jeg forhindre et regulært anfald, som ellers kan kræve indlæggelse, hvis det ikke går over af sig selv i løbet af nogle timer.

    Du skriver, at dit problem er værst, når du ligger ned. Hvis jeg var dig, ville jeg opgive at ligge ned, indtil hjertet er faldet til ro.

    Det, du gør, er muligvis godt for dine muskler, og hjertet er jo også en muskel, men det har behov for andet og mere end træning og protein, kreatin og kulhydrat! (Jeg skal lige huske at nævne, at jeg intet aner om de tilskud, du tager. Men jeg fornemmer, at der mangler noget i din kost eller tilskudsplan).

    Jeg tænker især på magnesium, som er et mineral, mange mennesker mangler. Det findes især i grønsager og mandler. Jeg vil tro, at du mangler magnesium. Mange mennesker oplever, at deres hjerte falder til ro, når de tager et tilskud af magnesium. Husk, at det skal være kemisk bundet i en form, som organismen har let ved at optage, f.eks. magnesiumcitrat.

    Her kan du læse om andre menneskers erfaringer med hjerterytmeforstyrrelser og magnesium:

    viewtopic.php?t=19773&f=

    jeg har ikke genlæst ovenstående debat, men der må være erfaringer, du kan bruge.

    I øvrigt havde jeg også meget hjerteuro, da jeg for mange år siden manglede jern (havde en meget lav blodprocent).

    Og så skal jeg jo også huske at nævne hjerte-mirakelmidlet Q10. Desværre er det lidt dyrt, og jeg fornemmer, at du er en yngre person, så egentlig skulle det ikke være nødvendigt med tilskud, hvis du spiser sundt og ikke tager medicin. Men hvis jeg var dig, ville jeg alligevel tage tilskud af Q10, indtil dit hjerte har det bedre. Q10 kan købes hos Matas og i helsekostforretninger.

    Du kan læse om Q10 her:

    http://www.nytomsundhed.dk/selvhelbrede ... dit-hjerte

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Jeg syntes ellers jeg spiser grønsager, til næsten hver aftensmad, men måske jeg skulle tage mig sammen til, at indtage vitaminer. Jeg er en gut på 38 og har næsten altid styrtrænet, men uden kosttilskud fra bodyman.DK
    Hjerte banken, mærker jeg kun, når jeg skal i seng og det får mig til, at hoste og vågner af hosten, som reelt omkring kl. 06. Det er noget tid siden, jeg har en god nats søvn.
    Jeg prøvegr så vidt muligt, at spise sundt mad med protein.
    Jeg vil prøve med magnisium og se, hvordan det kommer til, at gå.
Log in eller Registrér for at kommentere.