Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Om at gå i kirke.

Jeg ved ikke, om det er helt udenfor hvad, man kan skrive om i Netdoktor, men her hedder det jo åben debat?
Jeg er medlem af Folkekirken, men kommer der ikke, bl.a. fordi der er for langt at gå.
Pinsekirken ligger lige om hjørnet. For nogle år siden begyndte jeg at komme der, og det var godt. Jeg holdt op, fordi jeg føler jeg svigter "min egen" tro. Men gør jeg det ?
Jeg kan ikke overskue at melde mig ud af Folkekirken og ind i den anden. Men jeg kunne helt sikkert have glæde af at være med der.
Vil nogen svare mig på dette emne ?
God pinse
Kathinga
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Kathinga

    Så vidt jeg ved, så tror både Pinsekirken og folkekirken på Biblens ord, på Gud, Jesus og Helligånden. Hvad der adskiller de to retninger, ved jeg ikke.

    Jeg mener, at hvis Pinsekirken i det store og hele står for noget, du kan gå ind for, så svigter du ikke nogen eller noget. Hvis Pinsekirken har nogle værdier, der strider mod dine egne, så vil du jo nok svigte din egen tro ved at tilslutte dig dem.
    Hvis det kan give dig glæde at være sammen med mennesker i Pinsekirken og det ikke strider mod dine egne værdier, så kan jeg bestemt ikke se, at der vil være noget galt i det.

    Personligt mener jeg, at Gud nok er ret ligeglad med, hvor og hvordan vi giver udtryk for vores tro, hvis vi gør det i hans billede - med kærlighed til os selv og hinanden.

    Også god pinse til dig.


    KH Helene
  • Indstillinger
    persille1persille1
    Redigeret 12 juni, 2011, 09:39
    Jeg tror også Gud er ligeglad om man kommer det ene eller andet sted eller man slet ikke kommer nogen steder.
    Jeg tror, hvis der er en gud, så er han hos en.
    Jeg er ikke medlem af folkekirken, men jeg kommer der alligevel engang imellem.
  • Indstillinger
    Hej
    For mig er tro og religion et stort emne. Så vidt jeg vèd er Pinsekirken og Folkekirken stort set det samme. For dig kommer det an på om du får dækket dit åndelige behov, får du faktisk fred i sindet og svar på dine spørgsmål m.m., der hvor du kommer, er det fint for dig.
    Jeg tror ikke at gud er ligeglad, at være kristen betyder at gå i Kristi fodspor og leve efter Bibelen, det kan give en håb som gør en rigtig lykkelig, hvis ikke nu, så i fremtiden.
    PS Man behøver ikke at være moden for at gå i kirke, men at finde ud af hvor man hører til og tage en beslutning kræver modenhed. KH Helle8
  • Indstillinger
    Nej, jeg mener ikke folkekirken og pinsekirken kan sammenlignes helt. I pinsekirken bruges der tungetale.


    citat
    Jeg tror ikke at gud er ligeglad, at være kristen betyder at gå i Kristi fodspor
    citat slut

    Du misforstår.
    Jeg tror fuldt og fast, at Gud er ligeglad med om man taler med ham i en kirke eller ude i Guds frie natur eller hvor man nu føler trang.
  • Indstillinger
    Vi er alle skabt i Guds billede. Gud er den åndelige, skabende kraft og han er kærlighed. Derfor har vi alle Gud i os.
    Når vi giver udtryk for vores kærlighed til Gud, må det derfor også være et udtryk for kærlighed til os selv og til alle andre, der også er skabt i Guds billede.
    Derfor mener jeg, at det ikke betyder noget for Gud, hvor man lader sin kærlighed til ham komme til udtryk. For man har (forhåbentligt) hele tiden den kærlighed i sig uanset, hvor man er.

    KH Helene
  • Indstillinger
    Hej Persille og andre

    Hvis du ikke er ligeglad med hvad du tror, hvorfor skulle gud så være det?
    Men jeg tror da også det er ligegyldigt hvor du er fysisk, hvis eller når du føler trang til at udtrykke din tro eller få hjælp så er gud der.
    Jeg vidste ellers godt at Pinsekirken har tungetale, det var en smutter.
    Spørgsmålet er så om man får noget ud af tungetalen, den blev givet for at de fremmede også kunne forstå det vigtige budskab, jeg tror det er nødvendigt at forstå det der bliver sagt, ellers må det udlægges, forklares.

    Tak, Helene Ja, gud er indbegrebet af kærlighed og vi er skabt i hans billede.
    Kærlig hilsen Helle8
  • Indstillinger
    Jeg kan ikke forstå hvad du mener, Helle8.
    Skal vi lade det ligge.


    Ja, Helene, den samme opfattelse har jeg. Det må være det, der betyder noget.
  • Indstillinger
    Hej igen
    Det var en anden måde at sige at jeg er enig med dig i at det er ligegyldigt hvor du er hvis eller når du har brug for gud så er han der.
    Måske er det min beragtning om tungetale du ikke forstod, det kan du lade ligge, det står for egen rengning, meningen er at man skal kunne forstå hvad der bliver sagt, ellers kan det jo være forvirrende, i stedet for den hjælp man havde brug for. KH Helle8
  • Indstillinger
    Hej du skriver der er langt til kirken . har du undersøgt om der går en kirkebil der kunne hente dig når der er gudstjeneste. prøv at ringe til kirkegårds kontoret ved den kirke. Der står daglige ord . på engelsk. på computeren fra dag til dag. hvis det har betydning for dig. Jeg mener også som Helene det er vigtig at du i dit liv . lever som din tro fortæller dig . vær ved andre som dig selv. og være et godt og kærligt menneske mod andre. og sig selv. og tænk på din gud ville være stolt af dig. når du gør noget godt. tro mig i nødens stund skal der nok være en gud der hjælper dig . og vi skal huske at være taknemmelige og glade for den hjælp vi får. Hvis ikke du kommer i kirken kan du evt. indvitere præsten hjem til dig til en samtale om din gud og det kan måske berolige dig . og du kan få måder du kan bede til din gud om styrke. og hjælp. held og lykke
  • Indstillinger
    Hej igen
    Bare lige et par ord om at de mennesker der har en aktiv tro lever sundere og længere, det hele hænger jo sammen, derfor har dette emne også en plads her. KH Helle8
Log in eller Registrér for at kommentere.