Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Udslæt på hele kroppen.

Redigeret 6 februar, 2013, 03:31 i Allergi
Hej allesammen.
Omkring nytår fik jeg udslæt i armhulerne samt nogle mellemstore, runde plamager af eksem på over- og underarme. Lægen konstaterede at det var børneeksem, så jeg fik noget creme, der hed Locoid 0,1%.
Plamagerne gik væk, når jeg smurte med cremen, men kom igen når jeg holdt op. Jeg fik det efterfølgende også under øjnene. Jeg måtte en tur til lægen igen, og fik så noget andet creme for det under øjnene.
Efterfølgende bredte det sig til mave, overkrop, lyske, hals og knæhaser. Min læge har nu givet mig en tid ved hudlægen, men der er ventetid på omkring to måneder!
Der hvor udslettet er særligt slemt er huden tør, rød og skaller af. Det klør ustandseligt, og jeg er nu begyndt at tage antihistaminer for kløen. Jeg har ikke tidligere haft eksem eller anden allergi, og jeg tager ikke nogen form for medicin ud over p-piller.

Jeg håber, der er nogen, der ved hvad det kan være.

- Stephanie.
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej,
    Jeg lider også af atopisk eksem, og er på det sidste begyndt at mistænke mine p-piller. Jeg bruger yasmin, hvad bruger du?
  • Indstillinger
    Stephanie skrev tilbage i juni.
    Jeg vil alligevel lige kommentere indlægget, i tilfælde af at du også bliver henvist til hudlæge: Der findes mange hudlæger, og de har forskellige ventetider, så det er med at ringe lidt rundt.

    Det er såmænd ganske sandsynligt at det er forårsaget af p-piller. Hvis I læser i indlægssedlen, så står der

    "Ikke almindelige bivirkninger (forekommer hos mere end 1 ud af 1000 kvinder og færre end 1 ud af 100): ændret seksuallyst, for højt blodtryk, for lavt blodtryk, opkastning, akne, eksem, svær kløe, underlivsinfektion, væskeophobning i kroppen og ændringer i kropsvægten"


    Underligt at lægerne ikke er opmærksomme på det.
  • Indstillinger
    I øjeblikket bruger jeg et mærke, der hedder Daisynelle. Jeg skifter lidt mellem to mærker afhængigt af hvilket de foreslår på apoteket som den billigste.
    Jeg har godt nok haft mine p-piller mistænkt for at være synderen, men jeg har brugt p-piller i over 4 år, og jeg har aldrig tidligere haft nogen form for udslæt eller andre hudproblemer.
    Men det kunne da være man skulle tage til lægen og forhøre sig, om det var en mulighed at få nogle andre p-piller, og så se om det ville hjælpe.

    Stephanie
  • Indstillinger
    Jeg ved ikke, hvad der foregår i lægeverdenen, men af en eller anden grund kan de fleste læger overhovedet ikke se nogen som helst bivirkninger ved p-piller, til trods for, at det altså er almindelig kendt, at de har et hav af bivirkninger.

    Det skyldes givet, at de fleste kvinder altså tåler p-piller udmærket og ikke har problemer med dem, men det er altså de fleste - og ikke alle.

    Da rigtigt mange kvinder/piger tager p-piller - vil der uværgeligt så også være en vis procentdel, der ikke tåler dem eller har en del ubehageligheder af dem.

    Stephanie mener således at problemet sikkert kan løses ved at få nogle andre p-piller, og det vil jeg så påstå er ligegyldigt, for det handler jo ikke om, hvad p-pillerne hedder, men at de indeholder nogle hormoner, som en del altså ikke fungerer særligt godt ved. Husk – det er stadig et helt unødvendigt hormontilskud, der påføres kroppen. Meeen – selvfølgelig, det er da bedre end at tage fortrydelssespiller hver gang, man har haft sex, eller gennemgå den ene abort efter den anden, men det er også de scenarier, man skal sætte dette hormontilskud op mod.

    Det er faktisk meget nemt at finde ud af, om det er p-pillerne, der giver problemerne: Man skal simpelt hen holde op med dem et halvt års tid.

    Forsvinder problemerne, så er det fordi, man ikke tåler p-piller. Forsvinder problemerne ikke, ja, så er det ikke p-pillerne.

    Men -men – men – det er en beslutning, man selv skal tage, for lægerne vil til en hver tid påstå, at det bestemt ikke kan være p-pillernes skyld, og det er her, jeg ikke fatter, hvad der foregår mellem lægerne og de p-piller.

    Personligt blev jeg for år tilbage nærmest truet af min læge, da jeg mistænkte p-piller for voldsomme bivirkninger. Han næsten garanterede mig, at hvis jeg holdt op, så ville jeg få det endnu værre, og derfor gik der faktisk flere måneder før jeg fik modet til at prøve alligevel – og den positive virkning indtraf øjeblikkeligt!! Og nej – jeg er ikke alene om en sådan oplevelse.

    I øvrigt Stephanie - så kan der sagtens gå flere år, før kroppen føler sig "mættet" med de hormoner og begynder at sige fra. Det er meget almindeligt at problemer først kommer efter længere tids brug.
  • Indstillinger
    Jeg har som I andre også fået udslæt, dog "kun" i ansigtet. Jeg har været til både hudlæge og alm. læge og fik at vide at jeg har let allergi for nickel i madvarer, men mine udslæt hænger på ingen måde sammen med tidspunkter hvor jeg spiser meget af "de dårlige madvarer". Min læge har også flere gange "bare" givet mig binyrebark hormon i højere eller lavere dosis, men som en af jer også skriver, så kommer udslettet igen efter jeg stopper med at bruge det.

    Men Stephanie, har du fundet en løsning på dit problem, eller hvordan er det endt? Jeg er nemlig også i tvivl om jeg skal stoppe med P-pillerne...
  • Indstillinger
    Er der nogen med dette problem, der måske sidder inde med hvad de bruger af alternativ prævention i stedet for p-piller?
    Jeg har altid lidt af eksem på ben, arme, hals og ansigt, i teenageårene blev det dog til håndeksem, hvilket virkelig kan være en hæmsko for alt. Jeg kom på p-piller som 16-årig, og lagde egentlig ikke mærke til at det blev værre, men da jeg så stoppede med pillerne 8 mdr. senere, så godt som forsvandt eksemen fra mine hænder! Jeg kom så på piller igen for et år siden, min eksem tog lidt til mellem fingrene, men ikke, så det gik ud over min selvtillid. Det er dog eskaleret kraftigt indenfor de sidste to måneder til at være på både håndryg og håndled og ser virkelig slemt ud. Uanset hvad nogle stædige læger siger, så har p-piller en klart forværrende effekt på os med eksem, og åbenbart også på folk, som tidligere var foruden!
    Så har besluttet mig for at stoppe med dem, men er der nogen, der så har forslag til, hvad man kan gøre? Har læst at spiral skulle have samme dårlige effekt, så den er udelukket...
  • Indstillinger
    Hej alle sammen

    Jeg har ikke noget godt svar til dig, Eva, for så vidt jeg kan se, findes der ikke præventionsformer, der både er sikre og uden besvær.

    Jeg brugte pessar, indtil jeg ikke mere kunne blive gravid, fordi min livmoder blev fjernet.

    Når jeg blander mig i debatten om P-piller, så er det, fordi jeg vil give Lotte ret. Og så desuden, fordi jeg via et indslag i TV-avisen har fået et indblik i, hvordan man tænker inden for lægeverdenen og hos sundhedsmyndighederne:

    http://www.dr.dk/tv/se/tv-avisen-med-sp ... ten-143#!/ (Indslaget om p-pillerne kommer ca. efter 16 minutter. Ved hjælp af musen kan man springe frem til det rigtige indslag).

    Sagen er, at der et mærke af p-pille (Diane Mite), der er blevet forbudt i Frankrig, efter at der har været 4 dødsfald på grund af pillerne. Det fremgår desuden af indslaget, at der har været tilfælde af hjerneblødninger, uden at kvinderne er døde af det.

    I Danmark er én kvinde for 20 år siden død på grund af Diane Mite. Men Sundhedsmyndighederne har ingen overvejelser om at forbyde Diane Mite.

    Begrundelsen er, at brugen af Diane Mite – statistisk set – opvejer ulemperne. Det vil altså sige, at sundhedsmyndighederne har den opfattelse, at det faktum at nogle kvinder får hjerneblødninger eller dør på grund af pillerne, opvejer de komplikationer, der – statistisk set − vil opstå, hvis kvinderne bruger mere usikre præventionsmidler og derfor blev uønsket gravide og skal have abort eller måske gennemfører en uønsket graviditet. Der er jo også en vis risiko ved at få en abort eller ved at føde. Der er faktisk nogle enkelte kvinder, der dør af det.

    Det kan sundhedsmyndighederne selvfølgelig have ret i! Men jeg ville altså nødig være den kvinde, der – ifølge statistikkens love – rent faktisk får en hjerneblødning af Diane Mite. Og så har jeg endnu ikke nævnt andre mulige skadevirkninger af at tage P-piller: depression, vitaminmangel og altså også eksem, og sikkert meget, meget mere.

    Når lægerne fortier bivirkningerne, skyldes det formodentlig, at de er nødt til at følge sundhedsmyndighedernes retningslinjer. Man kunne også udtrykke lægernes holdning sådan her:

    ”Vi vil hellere have, at du dør, får en depression, en hjerneblødning, vitaminmangel eller eksem eller andre ubehagelige ting, end at du bliver uønsket gravid. Du er formodentlig så dårlig til at søge information, at vi sagtens kan slippe af sted med at fortie sandheden om P-pillerne for dig. Og du er formodentlig så sjusket, at du ikke kan finde ud af at bruge andre præventionsformer end P-piller.”

    Jeg er selvfølgelig godt klar over, at det er lidt hårdt sat op. Men er det ikke sandheden?

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej igen

    Måske skulle jeg lige skrive, hvad det er for vitaminer og mineraler, man kan komme til at mangle, hvis man tager P-piller. Det problem kan man trods alt forebygge ved at tage tilskud, der kompenserer for manglerne:

    • B2
    • B6
    • B12
    • C
    • Folsyre, somme tider kaldet B9-vitamin, og altså et B-vitamin
    • Zink
    • Magnesium

    Oplysningerne stammer fra:

    http://www.cetcenter.dk/pdf-filer/artik ... midler.pdf

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    P-piller kan øge blodets niveau af kobber.
    Kobber og zink er antagonister, og ved højt kobber-niveau kan zink-niveauet blive for lavt.
    Ved lavt zink-niveau ses blandt andet hudlidelser.
  • Indstillinger
    Jeg er holdt op med at tage mine p-piller. Både for at se om min hudeksem ville blive bedre og fordi der netop er blevet sat så meget fokus på p-piller og de stoffer, der er i dem.
    Jeg har nu været p-pille-fri i 4 måneder ca, og det er sikkert ikke nok til at kunne vurdere om det virkelig er det, der har været skyld i det. Indtil videre har jeg ikke andet end lidt på ryggen mellem skulderbladene. Jeg er også begyndt at få på mine håndrygge og mellem fingrene, hvilket undrer mig, for der har jeg aldrig set tegn på eksem før.
    Jeg kan desuden se, at det er meget stressbetonet. Er jeg stresset, så slår jeg ud. Jeg kan smøre alt det jeg vil, men det kommer igen, så snart jeg holder op.
    Hvad det helt præcist skyldes, er der stadig hverken læger eller hudlæger, der kan give mig svar på. Jeg ved bare, at hvis jeg vil undgå alt for meget eksem, så skal jeg passe på mig selv og ikke stresse mig selv mere end højst nødvendigt.

    - Stephanie.
Log in eller Registrér for at kommentere.