Hvordan gik behandlingen, tjae
Er der sat nok tid af til lægebesøget ?
Konsultationer afvikles efter tidsbestilling. Herved opnås minimal ventetid for patienten og et roligt arbejdsmiljø for læger og sekretærer. Hvis der ikke er aftalt andet, vil der normalt være afsat ca. 10 min til en konsultation. Hvis du har mange spørgsmål eller problemer, anbefales det derfor at de vigtigste problemer udvælges og at der aftales en ny konsultationstid hos lægen, en anden dag.
Spørger sekretæren om årsagen til henvendelsen, er det netop for at sikre den bedst mulige konsultation. Der vil altid være mulighed for at konsultere lægen samme dag, hvis det drejer sig om akut sygdom. Tidspunktet aftales med lægen i telefontiden mellem kl. 8.00 og 9.00 eller med sekretæren efter kl. 9.00.
Ved børneundersøgelser, operationer, samtaleterapi og lignende afsættes ekstra tid automatisk, hvis man gør sekretæren opmærksom på dette.
citat slut
Jeg har aldrig oplevet, jeg fik nogen tid tildelt. Ud af vagten, jo hurtigere jo bedre.
Ganske glimrende med et roligt arbejdsmiljø for sekretær og lægen.
At det er modsat for patienten betyder mindre. Kort ventetid, ja måske, men hvad hjælper det, når man ikke får talt med lægen om noget.
Nu forstår jeg bedre lægens irritation. Der aflønnes for 10 min. Det aner man ikke som patient. Jeg gjorde ikke. Jeg troede lægen bare ville af med mig i en fart. Og det kan mærkes. Derfor skrives der på computer, medens man fortæller og ikke føler sig hørt.
Det burde stå med stor skrift i venteværelset. 10 minutter er alt hvad du får. Så skynd dig at sige hvad dit ærinde er. Husk, lægen skal bruge noget af tiden på at svare.
Som ældre er vi fra en anden tidsalder. Vi er ikke vant til det opskruede tempo. Og når man bliver ældre går det langsommere.
Hvorfor står der ikke hos lægen: Ældre mennesker, der ikke kan skynde sig og sige, hvad der skal siges på under 10 min. er ikke velkomne.
citat
Hvad forventer lægen af patienten ?
Den praktiserende læges arbejde består for en stor del, i samarbejde med patienten, at afklare om der er sygdom eller ej. Udredningsarbejdet er ofte en proces, som nødvendigvis strækker sig over længere tid.
Det er en god ide, at forberede besøget hos lægen, ved at gøre sig nogle tanker om, hvad man selv tror der er galt og hvad man forventer af konsultationen. Hvis du bruger medicin, er det en god ide, at medbringe den eller en medicinliste. Hvis du af en eller anden grund ikke har taget medicinen som lægen har ordineret, er det vigtigt at orientere ham om dette.
Den praktiserende læge søger at afklare hvordan og af hvem udredning og behandling bedst udføres. Overflødige prøver og henvisninger er generende, både for patienten og de specialister, der involveres.
citat slut
Hvad forventer patienten af lægen. Det tales der ikke om.
citat
Hvad kan du bruge din læge til ?
Udover behandling af sygdomme og kriser i dit liv, kan du bruge din læge til rådgivning om forebyggelse af sygdom, leveform, medicin ol. Udsættes du for en arbejdsskade bør du kontakte din læge før du opsøger andre behandlere, idet attester ol næsten altid skal skrives af din praktiserende læge.
En række sygdomme behandles med medicin. Enkelte sygdomme er livsvarige og skal medicinsk behandles i mange år. Andre sygdomme og kriser kræver kun kort tids medicinsk behandling.
Der bestilles daglig megen medicin over telefonen, uden at patienten snakker med lægen. Derfor er der altid en risiko for at en medicinsk behandling strækker sig over unødig lang tid. Den mest ideelle situation er derfor at langtidsbehandling administreres ved jævnlige kontroller hos lægen og at patienten udstyres med en recept der gælder indtil næste aftalte besøg. Er du i tvivl, om hvor længe du skal fortsætte med den ordinerede medicin, bør du kontakte lægen.
Specielle typer medicin, som alle former for antibiotika, beroligende medicin, sovemedicin, stærkt smertestillende medicin, hormoncreme og lignende skal aftales med lægen i telefontiden kl. 8.00 til 9.00
citat slut
Jeg kan ikke få forbindelse til lægen fra 8 til 9. Der er konstant optaget. Så det har jeg opgivet for flere år siden.
Hvad kan du bruge din læge til ?
Udover behandling af sygdomme og kriser i dit liv, kan du bruge din læge til rådgivning om forebyggelse af sygdom, leveform, medicin ol.
Undskyld, jeg griner.
Nå, men nu har jeg skiftet læge. Nu ved jeg også, der er afsat 10 min efter deres overenskomst. Så forstår jeg bedre tempoet. Men jeg håber også på lidt mere hensyn til mig, så jeg kan blive lidt roligere.
Det er snart 7 måneder siden, jeg sidst var hos lægen, så jeg er da ikke en, der overrender nogen. Og penge får lægen jo alligevel.
Bevares, jeg har talt med lægens sekretær. Så jeg har jo været til ulejlighed.
Jeg undskylder og begynder på en frisk et andet sted.
Konsultationer afvikles efter tidsbestilling. Herved opnås minimal ventetid for patienten og et roligt arbejdsmiljø for læger og sekretærer. Hvis der ikke er aftalt andet, vil der normalt være afsat ca. 10 min til en konsultation. Hvis du har mange spørgsmål eller problemer, anbefales det derfor at de vigtigste problemer udvælges og at der aftales en ny konsultationstid hos lægen, en anden dag.
Spørger sekretæren om årsagen til henvendelsen, er det netop for at sikre den bedst mulige konsultation. Der vil altid være mulighed for at konsultere lægen samme dag, hvis det drejer sig om akut sygdom. Tidspunktet aftales med lægen i telefontiden mellem kl. 8.00 og 9.00 eller med sekretæren efter kl. 9.00.
Ved børneundersøgelser, operationer, samtaleterapi og lignende afsættes ekstra tid automatisk, hvis man gør sekretæren opmærksom på dette.
citat slut
Jeg har aldrig oplevet, jeg fik nogen tid tildelt. Ud af vagten, jo hurtigere jo bedre.
Ganske glimrende med et roligt arbejdsmiljø for sekretær og lægen.
At det er modsat for patienten betyder mindre. Kort ventetid, ja måske, men hvad hjælper det, når man ikke får talt med lægen om noget.
Nu forstår jeg bedre lægens irritation. Der aflønnes for 10 min. Det aner man ikke som patient. Jeg gjorde ikke. Jeg troede lægen bare ville af med mig i en fart. Og det kan mærkes. Derfor skrives der på computer, medens man fortæller og ikke føler sig hørt.
Det burde stå med stor skrift i venteværelset. 10 minutter er alt hvad du får. Så skynd dig at sige hvad dit ærinde er. Husk, lægen skal bruge noget af tiden på at svare.
Som ældre er vi fra en anden tidsalder. Vi er ikke vant til det opskruede tempo. Og når man bliver ældre går det langsommere.
Hvorfor står der ikke hos lægen: Ældre mennesker, der ikke kan skynde sig og sige, hvad der skal siges på under 10 min. er ikke velkomne.
citat
Hvad forventer lægen af patienten ?
Den praktiserende læges arbejde består for en stor del, i samarbejde med patienten, at afklare om der er sygdom eller ej. Udredningsarbejdet er ofte en proces, som nødvendigvis strækker sig over længere tid.
Det er en god ide, at forberede besøget hos lægen, ved at gøre sig nogle tanker om, hvad man selv tror der er galt og hvad man forventer af konsultationen. Hvis du bruger medicin, er det en god ide, at medbringe den eller en medicinliste. Hvis du af en eller anden grund ikke har taget medicinen som lægen har ordineret, er det vigtigt at orientere ham om dette.
Den praktiserende læge søger at afklare hvordan og af hvem udredning og behandling bedst udføres. Overflødige prøver og henvisninger er generende, både for patienten og de specialister, der involveres.
citat slut
Hvad forventer patienten af lægen. Det tales der ikke om.
citat
Hvad kan du bruge din læge til ?
Udover behandling af sygdomme og kriser i dit liv, kan du bruge din læge til rådgivning om forebyggelse af sygdom, leveform, medicin ol. Udsættes du for en arbejdsskade bør du kontakte din læge før du opsøger andre behandlere, idet attester ol næsten altid skal skrives af din praktiserende læge.
En række sygdomme behandles med medicin. Enkelte sygdomme er livsvarige og skal medicinsk behandles i mange år. Andre sygdomme og kriser kræver kun kort tids medicinsk behandling.
Der bestilles daglig megen medicin over telefonen, uden at patienten snakker med lægen. Derfor er der altid en risiko for at en medicinsk behandling strækker sig over unødig lang tid. Den mest ideelle situation er derfor at langtidsbehandling administreres ved jævnlige kontroller hos lægen og at patienten udstyres med en recept der gælder indtil næste aftalte besøg. Er du i tvivl, om hvor længe du skal fortsætte med den ordinerede medicin, bør du kontakte lægen.
Specielle typer medicin, som alle former for antibiotika, beroligende medicin, sovemedicin, stærkt smertestillende medicin, hormoncreme og lignende skal aftales med lægen i telefontiden kl. 8.00 til 9.00
citat slut
Jeg kan ikke få forbindelse til lægen fra 8 til 9. Der er konstant optaget. Så det har jeg opgivet for flere år siden.
Hvad kan du bruge din læge til ?
Udover behandling af sygdomme og kriser i dit liv, kan du bruge din læge til rådgivning om forebyggelse af sygdom, leveform, medicin ol.
Undskyld, jeg griner.
Nå, men nu har jeg skiftet læge. Nu ved jeg også, der er afsat 10 min efter deres overenskomst. Så forstår jeg bedre tempoet. Men jeg håber også på lidt mere hensyn til mig, så jeg kan blive lidt roligere.
Det er snart 7 måneder siden, jeg sidst var hos lægen, så jeg er da ikke en, der overrender nogen. Og penge får lægen jo alligevel.
Bevares, jeg har talt med lægens sekretær. Så jeg har jo været til ulejlighed.
Jeg undskylder og begynder på en frisk et andet sted.
Kommentarer
10 min. til at fortælle hvad problemet er og få en diagnose. Det er ikke meget og kan ikke lade sig gøre på god vis.
Lægen er irriteret og man mærker det meget. Jeg bliver nervøs og blodtrykket stiger.
Det begynder allerede, når jeg tager hjemmefra.
Nu har jeg skiftet læge og håber på lidt mere ro, når jeg engang aflægger besøg.
Jeg har aldrig tænkt over, at de 10 min. var en del af lægernes overenskomst, men jeg vidste godt, at det sådan ca. er den tid, der er sat af.
Det har nu aldrig været noget problem hos min læge. Der hænger et skilt ude i venteværelset, hvor 'lægerne beder om forståelse for eventuelle forsinkelser, for alle vil jo gerne have tid til at tale færdigt med lægen - også én selv'.
Jeg har heller aldrig oplevet, at min læge har stresset eller har virket utålmodig. Jeg har været patient hos ham i over 20 år og vores kemi er rigtig god. Han har gennem alle årene prøvet at hjælpe mig på bedst mulig vis inden for systemets (begrænsede) muligheder.
Han er vist jordens roligste mand; han virker meget personligt interesseret, spørger ind til tingene og har altid overskud til en lun eller medfølende bemærkning. Faktisk var der en overgang, hvor jeg ikke behøvede at sige min fødselsdato, når jeg ringede derop, for han kunne huske den :-)
Det bliver svært at finde en anden læge, jeg kan blive lige så tilfreds med, når han går på pension.
Men også den tidligere læge, jeg havde, må lige nævnes. Da jeg første gang kom til ham, var jeg 22 år og ekstremt genert og usikker. Jeg skulle bare have en henvisning til en fysioterapeut. Lige da jeg skulle til at gå, væltede det nærmest ud af munden på mig: 'Jeg skal også bede om en recept på Orap'. Det var SÅ pinligt at sige det - det var antipsykotisk medicin.
Han lænede sig tilbage i stolen og kiggede på mig og sagde: 'Jeg vidste, at der var ét eller andet - og det var altså det'. Så sad han og talte med mig i over ½ time, selvom venteværelset var fyldt med patienter. Vi måtte jo lære hinanden at kende, som han sagde.
Da jeg flyttede, fik jeg over 10 km til lægen og skulle derfor skifte læge. Han sagde, at jeg jo kunne lade være med at skifte læge. Går den, så går den. Det gik i et år, inden det blev opdaget og jeg fik brev fra amtet eller kommunen med pålæg om at skifte læge.
Da jeg ringede til ham og sagde, at nu blev jeg nødt til at skifte, så sagde han, at jeg altid kunne komme og tale med ham, hvis jeg fik brug for det. Jeg skulle bare komme derop og sige til sekretæren, at jeg skulle puttes ind. Det glemmer jeg ham aldrig for. Han ville ikke have fået en krone for det.
Så de gode menneskelige læger findes altså også. Men måske er det mest de ældre læger og udenfor de større byer.
Ialtfald håber jeg, at du finder en god læge, du har god kemi med.
KH Helene
Underligt, så mange, mange år efter.
Det er en ældre læge, som jeg ellers har været glad for før i tiden. Men en læge kan jo også få problemer. Der har været noget forkert de sidste 2 til 3 år.
Måske er hun overbebyrdet. Jeg har ledt efter alle mulige undskyldninger for hende, men bliver samtidig gal på mig selv.
Nu kunne jeg ikke holde til det mere.
Jeg håber på, jeg får en bedre læge nu.
Synes nu ikke, det er mærkeligt, at de gamle ting omkring mobning kommer op i dig. Det er jo det, der sker, når man i nutiden bliver udsat for en behandling eller kommer i en situation, hvor man føler sig behandlet på samme måde som dengang - så vækkes også de gamle følelser af at være umulig, i vejen og alt muligt andet.
Ja, der er jo givetvis en forklaring på din læges opførsel, som ikke har noget med dig at gøre (ligesom der har været en forklaring på mobbernes opførsel, der ikke havde noget med dig at gøre). Det behøver jo ikke at være undskyldninger - det kan være forklaringer.
Selvfølgeligt har læger også deres egne problemer - som alle andre har det. Jeg hørte f.eks. på et tidspunkt, at min læge gik til møder í AA. Det ville jeg aldrig have forestillet mig, men når en veninde ligefrem mødte ham dér...
Når du så kommer til din nye læge, så vil jeg anbefale dig at være meget opmærksom på, hvad du umiddelbart oplever. Føles det godt nok? Føler du dig set, hørt, imødekommet? Føler du, at det er en person, du kan have tillid til og er kemien i orden?
Efter et par besøg kan du nok vurdere det. Hvis ikke det føles godt nok, vil jeg anbefale dig at skifte igen. Det er så vigtigt, at man har en god læge, så hellere prøve indtil den rigtige er der, end at lade sig nøjes.
KH Helene
De citater, du bringer, hvor stammer de fra? Fra din nye læges hjemmeside?
Jeg har jo erfaringer, som minder om dine – altså at ingen har orienteret mig om de regler, der arbejdes efter hos lægen, og at lægen er blevet umådeligt irriteret og vred, når jeg er kommet til at overtræde de regler, som jeg ikke anede eksistensen af!
Problemerne opstod, enten fordi jeg ikke vidste, at der var så kort tid til rådighed, eller også fordi jeg forsøgte at stille et tillægsspørgsmål ud over det problem, jeg havde bestilt tid til.
Jeg troede dengang, at sekretæren havde afsat tilstrækkelig tid. Hun bad jo om at få at vide, hvad jeg søgte læge for, og når hun gjorde det, troede jeg, at det var med henblik på at afsætte tilstrækkeligt med tid. Det viste sig at være en fejltagelse fra min side. Og lægen blev frygtelig irriteret på mig, men forklarede på intet tidspunkt, hvor meget tid der var til rådighed.
Desuden var der en af mine tidligere læger, der blev meget vred, fordi jeg bad om råd for kløe i mine ører, da jeg alligevel var hos lægen til en undersøgelse for livmoderhalskræft. Han brugte en masse af den dyrebare tid på at skælde mig ud. Problemet var vistnok, at han blev aflønnet på en særlig måde i forbindelse med livmoderhalskræftundersøgelser, og at han ikke ville få betaling for kløen i ørerne, fordi det spørgsmål hørte ind under almindelig konsultation. Den dag i dag fatter jeg ikke, hvorfor han brugte så meget tid på at skælde mig ud. Han kunne jo bare stille og roligt have forklaret mig, hvordan reglerne var. Det siger sig selv, at jeg trak mit spørgsmål tilbage og skyndte mig at gå.
Alle mennesker – også læger – kan have en dårlig dag, og det kan forklare meget vrede og irritation, sådan som I er inde på, Persille og Helene. Men jeg har faktisk skiftet læge adskillige gange, uden at opleve, at nogen har givet sig tid til at forklare mig reglerne, og gang på gang har jeg oplevet denne irritation og vrede. Så i mit tilfælde kan reaktionen ikke forklares med en enkelt dårlig dag hos en enkelt læge.
Nu har jeg selvfølgelig fattet systemet ) Men al den vrede og irritation har jo gjort, at jeg er blevet bange for at gå til læge!
Jeg synes, at det lyder som en god ide, hvis lægerne sætter et skilt op i venteværelset, hvor de forklarer reglerne. Og jeg synes, at der burde være plads til, at tiden kan overskrides, når det er nødvendigt, sådan som Helene skriver, at det er hos hendes læge. Det er meget ubehageligt, når man er nødt til at gå med uforrettet sag, fordi lægen ikke har mere tid. For det første er der det absurde i, at man har bestilt tid ved en læge, men alligevel bliver nødt til at gå midt i det hele, fordi tiden er udløbet. Og for det andet kan man ikke undgå at blive påvirket af lægens irritation. Man kan ikke undgå at føle, at man er til ulejlighed, som Persille også skriver.
Mange hilsner og god pinse )
Kameliadamen
Jeg skrev på google og spurgte om lægernes aflønning. Jeg fandt dette:
http://www.bredgade13.dk/side3.html
Jeg går da ud fra det er korrekt, hvad der skrives.
Jeg havde ingen som helst anelse om, der var sådan et system. Men nu har jeg forstået det. Jeg troede også, når jeg havde oplyst mit ærinde fik jeg den tid, der skulle bruges.
Jeg ville have sat stor pris på at vide det på forhånd. Man mærker lægens travlhed og ved ikke, hvad der er galt andet end man skal ud i en fart.
Jeg har også fået at vide, der ikke er tid til nogen uvedkommende snak. Og jeg har altså brug for lige at falde lidt ned et par min. Bare lige sige pænt god dag og det er vel nok koldt eller solen skinner, ikke andet.
Sådan jeg føler, jeg er et levende menneske og ikke en genstand.
Når blodtrykket bliver målt næsten inden jeg får sat mig ned kan det da være fuldstændig ligegyldigt. Hvorfor bruger lægen dog tid på det.
Jeg troede faktisk man lige skulle sidde 5 min før blodtrykket blev målt, og lige slappe af. Jeg var i god tro.
Man sidder der og aner intet om, hvad der er galt. Jeg anede ikke man skulle sige det til sekretæren, hvis der var mere end en ting. Hvad bilder de sig egentligt ind. De kan da oplyse det på forhånd.
Jeg er også blevet bange for at gå til læge. Faktisk er jeg hamrende nervøs.
Jeg kan komme ind til sygeplejersken, når jeg bestiller tid hos min læge.
Jeg ved aldrig på forhånd, hvor jeg havner og det undrer mig en del.
Hvor er fleksibiliteten så henne, hvis der kun er 10 min til akutte ting? Jeg tror faktisk de kun er til samtale eller undersøgelse, den personlige kontakt, bagefter bruges der jo tid til journalskrivning og andet.
Hvis du kun skal have målt blodtryk, har du måske siddet og slappet af i venteværelset, især hvis de er forsinkede.
Nogle ting kan en sygeplejerske lige så godt hjælpe med, hvis jeg er i tvivl om hvem der kan ordne mit problem, plejer jeg at spørge.
Det jeg kan opleve som et problem er, hvis det akutte opstår når det er min tur og jeg allerede er i konsultationen, selvom der bliver sagt undskyld og jeg godt kan forstå at det kan ske, virker det forstyrrende og jeg får måske ikke fremført mit ærinde rigtigt, så jeg kan få løst mit problem, så kan jeg være nødt til at få en ny tid. God bedring. Helle8
Journalskrivning, det bliver foretaget inden for den samme tid.
Af hvilken grund skriver du "god bedring". Hvis det er den nervøsitet man ikke kan undgå at føle, du mener, så håber jeg det bliver bedre hos min nye læge.
Jeg er godt klar over, at det er 10 minutter man får tildelt. Også at man kan bede om en dobbelt tid, hvis det er nødvendigt.
Herfra er det op til lægen at få patienten til at føle sig godt tilpas. Det kan være svært, når han både skal lytte, stille diagnose, skrive journal, evt. tage blodprøver og andre ting inden køen i venteværelset bliver alt for lang.
Jeg har oplevet MANGE gange, at føle mig som hypokonder når jeg kom til lægen. Samtidig skulle jeg nærmest selv komme på en diagnose, og så hurtigt ud af vagten igen.
Sådan tror jeg mange har det. 10 minutter er ikke lang tid, og jeg tror samtidig, at der er mange konsultationer der ordnes på kortere tid.
Jeg har nu gennem 3-4 år haft den dejligste læge. Jeg har ALDRIG oplevet, at føle jeg kom ivejen, eller føle jeg var for pylret. Jeg bliver altid taget alvorligt - selv da jeg kom anstigende med min lille spæde datter, der havde fået de underligste knopper på fødderne. Lægen spurgte bare om vi havde husdyr, for så var det vist en loppekur vi skulle have fat i
Jeg oplever aldrig, at han "skynder sig" - han er altid rolig og grundig. Lytter til hvad man fortæller og kommer med spørgsmål.
Han er guld værd!!
Johanne