Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Udmattet efter at have drømt hele natten - hver nat

Jeg er efterhånden så udmattet efter min søvn -læs drømme, at jeg søger råd.

Jeg drømmer i gennemsnit hver nat og det er altid meget livligt og kan huske det lige efter jeg er vågnet og sommetider hele dagen.

Jeg har også tit mareridt, hvor jeg kan vågne op og tro det er virkeligt og være 'badet' i sved - have grædt i søvne - eller have ondt i mine tænder fordi jeg har bidt dem sammen/holdt dem fast i løbet af drømmen (Skærer ikke tænder).

Ovenstående tilfælde med mareridt er sikkert "normalt", men det der er hovedgenén her er at jeg har utrolig svært ved at vågne! Også når jeg stiller alarm-ur, kan jeg have svært ved at registrere det ordentligt og kan slå det fra i 'søvne' da det oftest føles som noget der sker i drømmen og fordi jeg oftest slet ikke er helt vågen til at registrere at det er mit alarm-ur. Når jeg så endelig er vågnet - hvilket typisk tager mig længere tid -som en 10 min. mindst, er jeg meget udmattet!

Selvom det har været et problem længe, har jeg altid troet det skete- og at jeg ikke kunne vågne - pga. jeg gik for sent i seng. Men det sker selv når jeg går tidligt i seng og når jeg får mine 8 timers søvn.

Jeg er træt af at være udmattet når jeg vågner og ikke at kunne føle mig udhvilet, selvom jeg - i princippet har fået de timer jeg skal have. Jeg spiser sundt og motionerer (løber/styrketræner) 2-3 gange om ugen i gennemsnit og er snart 25 år.

Er der overhovedet noget jeg kan gøre???

MVH. -og med håb på hjælp
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg kommer til at tænke på min søn. Han havde nogle meget uhyggelige drømme. Det var epilepsi. Jeg havde meget svært ved at vække ham.
    Hvis du får medicin kan det også være en mulighed.
    Der kan sikkert være andre grunde også.
  • Indstillinger
    Drømme er meget vigtige, for de har en problemløsende funktion. Drømme er underbevidsthedens budskaber. Hvis man lytter til drømmene og lærer at forstå budskaberne, så kan man få løst de ubevidste problemer og så holder drømmene op med at være så påtrængende.

    Mareridt er helt klart tegn på uløste problemer. Så når du drømmer så meget og så heftigt, så er det fordi, din underbevidsthed prøver at råbe dig op og fortælle dig noget vigtigt.
    Der kommer mange følelser frem i dine drømme og du reagerer fysisk ved at spænde, græde og bide tænderne sammen og det er tydelige tegn på, at der er noget galt og at du ikke har det godt.

    Når der er så heftig aktivitet, mens du sover, så er det klart, at du er for træt til at vågne, når vækkeuret så ringer.

    Du spørger, om der er noget, du kán gøre og det er der jo altså. Men det er ikke nødvendigvis let og ikke nødvendigvis noget, du kan klare uden professionel hjælp. For det kan meget vel handle om problemer, som er skabt i din fortid, så du måske ikke engang husker dem, eller det kan handle om problemer i din nutid, som du måske og måske ikke anser for at være problemer.
    Det kan være ting fra din barndom, der spøger eller det kan være, at du er stresset af forskellige årsager i din nutid. Under alle omstændigheder er der noget, der er årsag til dine drømme og de følelser, der kommer ud, når du drømmer. Sikkert følelser du ikke er bevidst om, når du er vågen eller som ikke får lov at komme ud, når du er vågen. Og følelser vil ud - de vil forstås og lyttes til, så du kan forholde dig til og få løst de problemer, der skaber dem.

    Som sagt: Når problemerne er løst, så forsvinder drømmene.

    Jeg håber, dette giver dig en forståelse, som du kan bruge? Ellers svarer jeg meget gerne, hvis du skriver igen.


    KH Helene
  • Indstillinger
    Mareridt er helt klart tegn på uløste problemer.

    Ja, men trods alt ikke i alle tilfælde. Jeg havde de mest forfærdelige mareridt i lang tid. Til sidst talte jeg med lægen om dem. Han vidste med det samme, hvad det var. Det var min blodtryksmedicin, der havde skylden. Også epilepsi kan give mareridt. Det oplevede jeg med min søn.
    Så selv om mareridt i mange tilfælde skyldes uløste problemer behøver det ikke altid at være grunden.
  • Indstillinger
    Hej Persille

    Det sete afhænger af øjnene, der ser. Hvis man anser fysiske lidelser for at være psykosomatiske (og det gør jeg), så vil disse tilstande være et symptom på uløste problemer.

    Om ikke andet kan kroppen opfatte det som et uløst problem, at få tilført balance af kemisk vej (medicin).


    KH Helene
  • Indstillinger
    Jeg forstår dig ikke helt.

    Da jeg fik en anden medicin holdt mine vilde mareridt op. Det var den, der påvirkede hjernen, sagde lægen. Dengang læste jeg ikke om bivirkninger, men efterfølgende læste jeg om medicinen, at den kunne give mareridt.


    Har du en anden forklaring, jeg er interesseret. ??? Mener du mareridt, der kommer efter indtagelse af medicin kan have en anden grund. ??


    citat

    Betablokkere.
    Denne type medicin har god dokumentation for sin evne til at mindske risikoen for slagtilfælde, hjerteinfarkt samt
    hjertesvigt ved behandling af hypertoni. Medicinen virker især godt, hvis man har karkrampe eller migræne,
    eftersom den mindsker disse symptomer. Den nedbringer desuden effekterne af stress, og mange oplever det
    som en behagelighed, at pulsen falder. Nogle får dog bivirkninger i form af kolde hænder og fødder eller mareridt.
    Hvis man har astma, kan dette forværres.
  • Indstillinger
    Mange tak for svar og så hurtigt!

    Umiddelbart synes jeg ikke jeg har noget jeg tumler med der er så stor en karakter at det noget at sige. Men det har det nok i sidste ende, da jeg tænker meget over et -på nuværende tidspunkt, turbulente familieforhold jeg har til en for tiden.

    Tror jeg vil begynde at skrive mine drømme ned og prøve at forstå dem. Tak.
  • Indstillinger
    Det kan være meget svært at forstå drømme. Drømme kan være på grund af medicin eller sygdomme.
    Det kan også være forhenværende problemer eller nuværende oplevelser. Men det kan sandelig også være en fremtidsdrøm.
    I en lang periode drømte jeg det samme næsten hver nat. Det var ikke noget rar drøm. Jeg forstod den heller ikke. Mange år senere gik den til fulde i opfyldelse, hvor mærkeligt det end lyder.

    Men efter dine oplysninger om turbulente familieforhold må du jo nok søge problemet der.
  • Indstillinger
    Hej
    Der findes bøger som kan hjælpe på vej med tydning af drømme, lån dem evt. på biblioteket. Meget ofte kan man dog godt selv have en fornemmelse af betydningen. Mvh. Helle8
  • Indstillinger
    Hej Pernie og Persille

    Pernie, der er nok ikke nogen tvivl om, at det turbulente familieforhold du nævner, kan have en væsentlig betydning. Det er en rigtig god idé at prøve at skrive dine drømme ned. Hvis du vil have inspiration til at forstå dem, så kan jeg anbefale http://www.drommetydning.dk/
    Hvis du har brug for at få lidt råd til, hvordan du tolker dem, så har jeg en del erfaring, så det kan være, jeg kan hjælpe dig i gang.


    Persille, her er en lang men alligevel kortfattet forklaring på, hvorfor jeg mener, at mareridt, der kommer som følge af indtagelse af medicin, også er et udtryk for noget ubevidst og derfor kan tolkes som alle andre drømme.

    Indenfor den etablerede lægeverden, ser man kroppen som et maskineri. Er der en fejlfunktion, så må den repareres og det prøver man at gøre med medicin eller operation. Indenfor den 'alternative' verden har man et mere spirituelt eller helhedsorienteret syn på mennesket. Krop og sind er en enhed, der ikke kan adskilles. De påvirker gensidigt hinanden konstant. Enhver følelsesmæssig påvirkning skaber en øjeblikkelig reaktion i kroppen og kroppens tilstand påvirker tankegang og følelsesliv. Derfor er en fysisk lidelse så at sige et spejlbillede af psyken. Det handler altså om årsag og virkning.

    For at vi kan holde os sunde og raske både psykisk og fysisk, må der være en uhindret energigennemstrømning igennem kroppen. Hvis noget på et tidspunkt har skabt en blokering i kroppen, vil det først give psykiske symptomer (man typisk overhører eller ikke forstår) og derefter fysiske symptomer (som man symptombehandler).
    Alle har nogle blokeringer og de skyldes ofte oplevelser i barndommen. Alle har som børn oplevet noget, der virkede faretruende, som de ikke kunne kæmpe imod eller flygte fra. Det sætter gang i nogle mekanismer både psykisk og fysisk. Nervesystemet fryser fast, nogle muskler overspændes, mens andre underspændes. Adrenalin pumpes ud i hele kroppen og når den ikke får afløb i kamp eller flugt, så ophobes den i kroppen (primært i musklerne). Det betyder, at kroppen hele tiden bliver bombarderet med et stresshormon, der fortæller, at der er fare på færde. Der er forskel på, om det er enkelte gange et barn har en sådan traumatisk oplevelse eller om det er en konstant stresstilstand. Konstant stress vil før eller siden medføre fysisk sygdom. I en sådan situation vil man ubevidst spænde en masse muskler, vejrtrækningen bliver overfladisk. Energi kan ikke passere gennem spændte muskler. Da nervesystemet er i hele kroppen, vil følelserne fra situationen blive lagret og gemt i de muskler, der spændes.

    D.v.s. at der nogle steder i kroppen ophobes energi, mens der er andre steder der ikke får nogen energi. Resultatet heraf kan f.eks. være hovedpine, mave/tarmproblemer, blodtryksproblemer, luftvejsproblemer, stofskifteproblemer, allergier, problemer med næringsstofoptagelse og meget andet. Derfor taler man bl.a. indenfor zoneterapien om 'energilidelser' og 'overenergi' og 'underenergi'.

    Hvis man f.eks. ved hjælp af medicin eller kropsterapi begynder at skabe balance i kroppen, så vil sindet helt automatisk følge med, for de to ting kan ikke adskilles. Det sker ofte, når man sover, for så slapper det bevidste, censurerende sind af og underbevidsthedens budskaber kommer tydeligere frem. Disse budskaber handler ofte om voldsomme aggressioner, der skaber frygt. Aggressionerne kommer af de oplevelser, der oprindeligt skabte ubalancerne. Oplevelser man måske ikke engang husker mere eller som man ikke længere tillægger nogen betydning. Men de har jo siddet fastfrosset i nervesystemet og musklerne og i alle cellerne.
    Da man jo ikke forstår mekanismerne i det hele, kan det føre til, at man stopper med en medicin, der faktisk virker. Man opfatter naturligvis mareridtene som en uønsket bivirkning af medicinen og noget der skal undgås. I virkeligheden er det altså en åbning til det ubevidste sind, der ville gøre det muligt at få fat i årsagen til helbredsproblemet, man tager medicin for!

    Når nattesøvnen pludseligt bliver forstyrret, kan det være, at man supplerer med sovemedicin. Det gør ondt værre, for drømmene er nervesystemets sikkerhedsventil, så de hindrer et følelsesmæssigt overtryk. Følelser vil ud på den ene eller den anden måde. Hvis ikke de kan komme ud i deres naturlige form, finder de en anden måde at komme ud på.

    Som du måske har læst i andre indlæg, forsvandt min kroniske og invaliderende hovedpine meget hurtigt, da jeg startede i terapi - på trods af, at den indenfor det etablerede behandlingssystem anses for at være uhelbredelig.
    Desværre har de fleste mennesker (samt det etablerede behandlingssystem og samfundet som helhed) en udpræget modvilje mod at se sammenhængen mellem krop og psyke. Det er synd, for det er den sammenhæng, der skaber muligheden for vedvarende helbredelse. Man kan bare ikke nøjes med at helbrede kroppen – følelseslivet kræver samtidig helbredelse.


    KH Helene
  • Indstillinger
    Hej Helene

    Jamen vi er jo faktisk enige næsten hele vejen.
    F.eks. muskelspændingerne og blodtryksforhøjelsen, som jeg tror er opstået på grund af de ting, der er sket i mit liv.
    Men hvis vi skal gå hele vejen, så arves det gennem generne også. Hele min mors familie har lidt/lider af blodtryksforhøjelse.
    Det gør mine børn også. Men det er først kommet efter de er blevet overbelastet med en masse arbejde. 20 år senere i livet end jeg.

    Min vanvittige drøm med medicinen: Jeg drømte, jeg stod i et helt hvidt lokale. Der var en, jeg ikke kunne se, der svingede en økse og huggede vildt omkring sig. Mennesker, jeg heller ikke kunne se, blev ramt. Blodrødt blod sprøjtede rundt i det hvide lokale.
    Det føltes meget værre end når man lige fortæller det. Så snart medicinen blev udskiftet forsvandt drømmen.
    Jeg tror dog ikke helt på, at sindsyge altid opstår på grund af oplevelser, men sikkert i nogle tilfælde. Jeg tror hjernen kan påvirkes kemisk også.
    Men ellers er vi stort set enige. Det er naturligvis ikke bevist, men kan kun være et spørgsmål om tro.

    Men hvis min hjerne blev påvirket kemisk kan de bestemte drømme man oplever være påvirket af sindet/ oplevelser. Jeg håber du forstår, hvad jeg mener.
    Gad vide, hvad min hjerne/sind ville fortælle med den drøm. Har du en udlægning af den.
Log in eller Registrér for at kommentere.