Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Jeg kan jo ikke blive ved sådan her!

Redigeret 2 juli, 2015, 01:51 i Åben debat om depression
Hej.

Er der nogen der ved hvor lang tid en svær depression kan vare sådan ca?

Jeg har nu haft depression i et år og 6 måneder og føler den vil følge mig resten af mit liv. Det vil jeg ikke orke til i længden.. Jeg har været i medicin og til psykolog hjælp, men det har ikke sådan rigtig hjulpet..

Er der andre der har været i en depression i så lang tid og hvad gjorde i for at komme ud af den.?

Mvh Marcus
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Marcus

    Du spørger, hvad den normale varighed for en svær depression er.

    Normalt siger man, at en ubehandlet depression varer ca. 6-12 måneder. Det kan du f.eks. læse her:

    http://www.depnet.dk/universe5/mailbox/ ... fault.aspx

    Jeg har selv haft mange depressioner, hvoraf en stor del var svære. Det er lidt forskelligt, hvordan mine depressioner er blevet behandlet. Jeg har en enkelt gang prøvet at gå med en svær depression uden at tage et antidepressivt middel, fordi jeg dengang mente, at psykologbehandling måtte være det eneste rigtige. Det mener jeg ikke mere. Dengang varede min svære depression ca. 8 måneder. Det skal lige siges, at jeg har været god til at undgå stress og andre belastninger, når jeg først var blevet syg. Jeg tror, at det er årsagen til, at en del af mine depressioner ret nemt gik over af sig selv efter et stykke tid. Mit problem har været, at jeg – lige så snart jeg var blevet rask – igen begyndte at overbelaste mig selv, med det resultat, at jeg igen fik depressioner.

    Men det nytter jo ikke at skrive om, hvad der normalt gælder, for du har nu haft en svær depression i halvandet år! Det er meget lang tid, og det må være ubeskriveligt forfærdeligt!

    Du skriver, at du har taget medicin et stykke tid og også fået psykologhjælp, men at det ikke har virket. Mit råd til dig er, at du begynder på en frisk, eftersom den tidligere behandling ikke har virket. Jeg synes, at du skal bestille en tid hos din læge til at blive grundigt undersøgt. Jeg går ud fra, at du er blevet grundigt undersøgt, dengang diagnosen blev stillet. Men det er jo længe siden nu. Husk at vitamin- og mineralmangel kan være (medvirkende) årsag til depression, så derfor er det meget vigtigt at få taget blodprøver, så det kan blive undersøgt, om du mangler noget.

    Selv har jeg fundet ud af, at mangel på jern har været en meget vigtig (medvirkende) årsag til mine mange depressioner. Jeg går ud fra, at du er mand, når dit brugernavn er Marcus, og det er nok især kvinder, der er i risiko for at mangle jern. Men en læge i Vejle, har fundet ud af, at ca. halvdelen af den danske befolkning (og det gælder både mænd og kvinder) mangler D-vitamin, og det er påvist, at D-vitamin-mangel også kan være (medvirkende) årsag til depression.

    Når du så er grundigt undersøgt, og det er påvist, at der ikke er sådanne mangler, der kan være årsag til din tilstand, så synes jeg at du skal bede om en henvisning til en psykiater, der kan iværksætte en antidepressiv behandling, der virker.

    Min erfaring er, at psykologbehandling er en god ting, hvis det er en kvalificeret psykolog, hvad desværre ikke alle psykologer er. Men hvis man har en svær depression, er det min erfaring, at man er så syg, at man ikke rigtig kan have glæde af psykologbehandling, ligegyldig hvor dygtig psykologen er.

    Rækkefølgen ved svær depression er derfor således, efter min mening: Først kurerer man den svære depression ved hjælp af et antidepressivt middel. Når man så er blevet sig selv igen, har man kræfter til at arbejde med de psykiske årsager til depressionen, dvs. først da! Du skal ikke regne med, at en psykiater kan stå for den psykologiske behandling. Psykiatere er stort set kun uddannet til at medicinere. Derfor er næste skridt efter psykiaterens indsats at gå i terapi hos en kvalificeret psykolog.

    Måske synes du, at alt dette virker helt uoverskueligt. Men hvis du tager ét skridt ad gangen, skal det nok gå. Husk at du også kan gøre noget ved hjælp af sunde kostvaner og gode vandreture ude i naturen.

    Held og lykke

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej Kameliadamen.

    Tak for dit svar.. :)..

    Ja, det har ikke været sjovt og det er også derfor jeg gerne vil blive helt rask igen. Jeg dyrker meget motion og sørger også for at spise rigtig til tider, så jeg tror ikke mit problem ligger der.

    Det skal lige siges at det er et fysisk problem som har udløst depressionen og "det" fysiske problem vil jeg jo altid have. Så betyder det at jeg altid vil have min depression?. idet at det ikke hjalp at en psykolog og jeg prøvede at håntere problemet psykisk. (håber det giver mening).

    Så mit spørgsmål til en million er, om der er noget at gøre hvis medicin og psykolog/terapi ikke hjælper?!

    Du skriver at du har haft mange depressioner, er det så ikke bare en lang depression? og hvor lang tid strækker disse depressioner sig over?.
  • Indstillinger
    Hej Marcus

    Jeg hæfter mig ved, at du skriver, at det er et fysisk problem, der har udløst din depression. Derfor spørgsmålet om du ikke kan komme af med depressionen, når det fysiske problem er kronisk.

    Jeg tror, at du kan få det bedre, selvom det fysiske problem er uændret. Det kommer meget an på tankemønstrene og andre ting.
    I den forbindelse kan jeg afgjort anbefale NLP-terapi gerne kombineret med hypnose (hypnoterapi) hos en kvalificeret terapeut.

    Min oplevelse har været, at man kan ryge ind i mørk depression, når man står i en håbløs situation, man ikke kan finde nogle løsninger på. Når sindet/psyken bliver tilbudt nogle løsningsforslag (andre måder at forholde sig til nogle ting på), som man kan bruge, så kan der ret hurtigt ske en bedring af depressionen. Hypnose går bagom det bevidste sind, så man hurtigt kommer i kontakt med underbevidstheden og det er dér, forandringerne sker.


    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    Hej Helene.

    Jeg vil da helt klart følge dit råd - tak for det. Så håber jeg det virker. :).
  • Indstillinger
    Hej Marcus

    Det lyder godt :-)
    Hvis du har brug for at få anbefalet en meget dygtig og professionel NLP- og hypnoterapeut i København, kan du sende mig en mail: kontant@tabuet.dk
    Jeg gik hos ham i et langvarigt terapiforløb og er blevet rigtigt godt hjulpet.

    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    Hej Helene.

    Jeg har prøvet at sende en mail, men det kan jeg åbentbart ikke. Kan du evt sende mig et link til at ham NPL terapeuten?

    Og endnu engang tak for hjælpen.. :)

    Mvh Marcus
  • Indstillinger
    Hej Marcus

    Du spørger mig, om der i mit tilfælde så ikke bare var tale om én lang depression. Svaret er nej! Mine depressioner havde en varighed på mellem 3 måneder og 8 måneder, afhængig af sværhedsgraden og af, om jeg tog et antidepressivt middel eller ikke.

    Jeg tror, at depressioner er meget forskellige fra person til person. Det, jeg skrev, skulle opfattes som et svar, der kunne bruges, når man står på helt bar bund og skal til at gøre sine egne erfaringer, hvad angår årsag og behandling. Nu, hvor du bagefter skriver, at årsagen til din depression er, at du har en kronisk fysisk sygdom, stiller sagen sig jo anderledes, og du kan ikke bruge mine erfaringer til noget.

    Mange hilsner og god bedring

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej Marcus

    Det er ikke tilladt at reklamere her på ND, så det er ikke godt at sætte link ind til min tidligere terapuet.
    Jeg ved ikke, hvorfor den opgivne mailadresse ikke virkede, men denne bør ialtfald virke: a-chr@mail.dk

    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    Hej Marcus!

    Det er længe siden, du har skrevet herinde om din depression, men ville spørge hvor længe din depression varede i alt? kæmper selv med min tredje, som snart har varet i 1 år og 8 måneder :-/ er virkelig træt af det, især fordi jeg ikke har noget arbejde, og bare venter på at den går over..
  • Indstillinger
    Hej Kameliadamen1

    Kan du ikke uddybe hvad du mener med "undgå stress og andre belastninger, når jeg først var blevet syg"

    Er meget i tvivl om hvor meget man må "presse" sig selv for.
Log in eller Registrér for at kommentere.