Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hvordan taber jeg mig ?

Redigeret 24 april, 2011, 08:13 i Åben debat om overvægt
Hej.
Jeg ved ikke helt om det er det rigtige sted at skrive dette.. da jeg ikke er vildt overvægtig.. men jeg prøver.. Jeg kunne godt tænke mig at tabe 5-7 kg.. men jeg syntes det er meget svært og tager enormt lang tid.. er der nogen som har nogen gode råd til at tabe sig uden at skulle sulte ?
Om der er nogen ting man skal holde sig helt fra?
Jeg spiser forholdsvis sundt.. men spiser meget efter aftensmad, da jeg føler jeg ikke kan blive mæt..
jeg er begyndt at træne næsten hver dag.. men syntes ikke der sker noget, kan godt være jeg bare er utålmodig :)

Mvh Ninna.
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg skal ikke kunne sige om du bare er utålmodig, for du skriver ikke hvor længe du har trænet...

    Et par ting er ihvertfald helt sikre:
    Det er en stor misforståelse, at man skal være sulten for at tabe sig :) Så bare rolig!
    Det tager tid at tabe sig, og der er ingen holdbare smutveje til et hurtigt vægttab. Man kan måske nok hurtigt smide nogle kilo væske m.m. ved en eller anden kur, men man tager det på igen lige så hurtigt som det røg af når man vender tilbage til sin tidligere livsstil.
    Man bør ikke træne hårdt hver dag.

    Du spørger om der er noget man skal holde sig helt fra. Svaret på det kan fra mig udelukkende være: NEJ. Men man skal være opmærksom på ikke at spise/drikke store mængder af det der er usundt. Alt med måde.

    Helt simpelt drejer vægttab sig om en eneste ting: At indtage færre kalorier end man forbrænder. Så er det I PRINCIPPET lige meget om kalorierne kommer fra lagkage eller brune ris med grove grøntsager. Bare lige for at stille det op på spidsen :)
    Det sunde alternativ mætter dog langt bedre og giver mere energi :)

    Fx. er der cirka lige mange kalorier i 100 g. vingummi og 1 kg. gulerødder.

    Du skriver, at du spiser meget efter aftensmad... Der er to ting i det:
    Hvad spiser du til aftensmad?
    Hvad spiser du efter aftensmaden?

    Jeg er temmelig sikker på, at du ikke sammensætter din aftensmad optimalt siden du bliver ved med at være sulten hele aftenen, men det er svært at vide når du ikke skriver hvad du spiser...

    Når du har brug for at spise i løbet af aftenen må du holde dig til fx. gulerødder eller et stykke frugt OG et par stykker groft knækbrød eller en grov bolle.

    Du behøver IKKE at træne hver dag. Tværtimod bør man ikke træne hver dag, men lade kroppen hvile. Så hvis du med træning mener at du går i fitnesscenter og konditions- og styrketræner, så hold dig til at tage derhen hver anden dag, og sørg så for at få en gå- eller cykeltur de dage du ikke er derhenne.
    Du skal lige være opmærksom på, at når du er begyndt at træne, så opbygger du muskler, og muskler er tungere end fedt, så selvom man reelt set har tabt sig i "mængde" (fx. omkreds om maven) kan vægten vise det samme. Så lad vær' at fokusere på vægten, ik'!?

    Du kan læse nogle af de artikler der er på iform's hjemmeside om vægttab:
    http://iform.dk/kost

    Lad nu være at lade det her tage overhånd! Det skal gå stille og roligt, og det skal ikke være en pest at være igang med.
  • Indstillinger
    persille1persille1
    Redigeret 5 april, 2011, 04:04
    Det med sult er noget underligt noget. For jeg føler mig altid lidt småsulten. Det er ligegyldigt om jeg spiser eller ikke spiser.
    Jeg bliver dog utilpas, hvis ikke jeg spiser lidt flere gange om dagen. Min mand kan spise et måltid om dagen og så frugt. Jeg forstår det ikke. Jeg ville blive dårlig. Han siger, han ikke har noget behov, at han ikke er sulten. Bare det var mig.

    For et godt stykke tid siden ville jeg tabe 2 kg. Der bliver sagt man skal tabe sig langsomt, så det gjorde jeg. Det tog et halvt år at smide de to kg.
    Jeg tabte mig ved at spise grøntsagssuppe til frokost.
    Vi tog på ferie og selv om jeg ikke spiste de store portioner tog jeg de to kg på igen. Det tog kun 8 dage.

    Jeg var rasende. Tab dig langsomt. !!!!!!!!!!
    Der bliver sagt den slags hurtigt forsvinder igen, men det gjorde de ikke.
    Så blev jeg sur. Et halvt år med suppe. !!!!!!!!!
    8 dage med almindelig mad, så var de der igen.

    Jeg spiser havreklidgrød om morgenen. Det skulle være sundt og gøre mæt. Nej, jeg er lige så sulten, som inden jeg spiser grøden.
    Så har jeg sagt til min mave, du kan skabe dig det du vil, du får ikke mere, færdig.
    En skive brød til frokost, færdig, ikke mere mad til dig. Så lidt frugt og aftensmad. Spiser jeg ikke noget om aftenen taber jeg mig.

    Hvis karakterstyrken holder kan man tabe sig ved at spise grøntsager, kød, bacon og æg. Det har jeg set og det gik stærkt.

    Desværre er jeg doven og gider ikke stege æg og bacon om morgenen. Det er mere end rigeligt med grøden. Den feder nok, men jeg tør ikke undvære den, på grund af kolesteroltallet.

    Jeg spiser ikke slik og drikker aldrig sodavand af nogen slags. Kager, jae en gang imellem.
    Havde jeg gjort det havde jeg været tyk. Det ligger til familien. Min mor elskede chokolade om aftenen, meeen det kunne ses. Så det gør jeg ikke.
    Faktisk kunne jeg godt tænke mig at tabe 4 kg. Og jeg ved, at den smule jeg spiser skal der skæres ned på.

    Det er rigtigt, kalorieindtaget skal ned, for at det kan ske. Altså igen suppe til mig Og ellers passe meget på, ALTID. Skriiiiiig.


    PS.
    De 4 kg er bare fordi jeg ikke har kunnet gå ture i vinter. Af en eller anden grund tripper man mere, når man bliver ældre og føret er dårligt.

    Det hjalp ikke, jeg sagde til mig selv, sludder, for nogle år siden kunne du bare glide i en fart på isen, for sjov. Så hører jeg en stemme, ja, ja, men pas nu på. Lige pludselig ligger du der med et brækket ben og hvad så.
    Stemmen havde magt, jeg turde ikke gå. Der var altså også meget sne og is.

    Nu var mine støvler heller ikke de bedste, jeg kunne ikke stå fast. Sidste vinter faldt jeg to gange. Man falder tungt, syntes jeg.
    Folkepensionen rækker jo ikke så langt. Nu har jeg fået skrabet sammen til nye støvler, men nu er isen væk.
    Sådan kan det gå.
  • Indstillinger
    Persille...

    Hvor er det ærgerligt at du tror det du tror. Du skal IKKE gå og sulte dig sådan!
    Jeg tror rent faktisk at din krop kæmper for at hænge sammen, og dermed er det helt naturligt at vægten ligger stille - det kan også forklare at det tog dig et halvt år at blive 2 kilo lettere.

    Du spiser en portion grød til morgen, et stykke brød ELLER en portion suppe til frokost, lidt frugt og så aftensmad. Slut færdig.

    Der er ikke noget at sige til at du er sulten.

    Mht. din morgenmad:
    Hvis jeg spiser grød om morgenen bliver jeg underligt nok også lynhurtigt sulten igen - men spiser jeg i stedet havregryn eller en grovbolle mætter det mig bedre. Spørg mig ikke hvorfor... Prøv at ændre det en periode :)

    Mht. din frokost:
    Du kan som alle andre spise løs af gulerødder og andre grove grøntsager samt salat, tomater og agurk uden at tage på af det. De fødevarer indeholder så få kalorier, at det koster kroppen cirka lige så mange kalorier at forbrænde dem som der er i dem.
    Derfor: Spis et stykke brød eller en grovbolle eller en portion suppe OG en stor portion grønt OG noget protein (kød, fisk, fjerkræ, bønner/linser e.a.) til frokost.

    Du skriver intet om hvad du spiser til aftensmad...

    Lige et par eksempler på kalorieindhold pr. 100 g. af den spiselige del af de nævnte ting så I begge kan sammenligne hvor I får mindst kalorier for mængden:

    Tomat: 26
    Agurk: 14
    Gulerod: 36
    Kartoffel: 82
    Icebergsalat: 16

    Banan: 85
    Honningmelon: 36
    Pære: 58
    Vindrue: 62
    Æble: 52

    Lakrids: 365
    Vingummi: 355
    Digestive kiks: 480
    Fuldkornsrugbrød: 204

    Og værd at bemærke i forhold til aftensmad:
    Fuldkornsspaghetti: 356
    Kartoffel: 82
    Ris 365

    Her kan I se kalorieindholdet i mange flere fødevarer: http://www.kalorietabel.dk/

    Mit råd er - eftersom I ikke skal tabe jer meget - at I bare kigger lidt på kalorieindholdet i fødevarer for at danne jer et overblik i stedet for decideret at tælle kalorier.
  • Indstillinger
    Jamen kære anna84

    Du misforstår. Jeg sulter mig skam ikke. Jeg prøver bare at fortælle, lige meget hvor meget jeg spiser har jeg stadig sultfornemmelse. !!!!
    Og læs indlægget med et glimt i øjet.

    Mht. din frokost:
    Du kan som alle andre spise løs af gulerødder og andre grove grøntsager samt salat, tomater og agurk uden at tage på af det
    citat slut.

    Jeg spiser skam både gulerødder, tomater o.s.v.

    Brød feder, og spiser jeg halvanden skive brød tager jeg på. Derfor, en skive brød, tomater, gulerødder, agurk og nu jordbær.

    Og skal jeg være helt ærlig spiser jeg også en bolle sammen med kaffe om morgenen.
    Men sulten er jeg om så jeg spiser kartofler, sovs og en stor bøf.
    Jeg kunne spise altid, hvis jeg gav mig selv lov. Jeg tror ikke mæthedscenteret i hjernen fortæller, jeg ikke behøver mere mad.

    Mange hilsener. "Persille!


    Ps. Jeg gider ikke tænke kalorier eller noget som helst. Jeg spiser bare mindre af alt. Især brød, og nu går jeg ned og spiser mig en tomat. Jeg er blevet sulten af alt den snak om mad.
    Jeg har spist grød, bolle og drukket to kopper kaffe, samt et glas mælk indtil nu. Jeg er stadig sulten.
  • Indstillinger
    PERSILLE jeg føler med dig ---jeg er også altid sulten ---og jeg svinger meget i min vægt ---nogle gange kan jeg styre mit spiseri så jeg kan tabe mig ---andre gange ---går det løbsk---og så tager jeg på igen ---jeg har omlagt min kost for flere år siden --og spiser alt det rigtige ---undtaget er jeg nogle gange spiser for meget --eller falder i den forkerte grøft--
    min mand sidder og stønner han er så mæt ---på en lille portion ---jeg spiser dobbelt så meget ---men har ikke nået mætheds grænsen---

    men hvis man ikke kender den manglende mætheds følelse kan man ikke sætte sig ind i hvordan det er ---
  • Indstillinger
    Tak tak

    Jeg er også dybt misundelig på min mand. Han siger, han ALDRIG er sulten.
    Jeg spiser meget mere end han gør, men jeg behersker mig alligevel. For ellers gik det da galt.
    Jeg kan ikke lade være med at grine, men helt sjovt er det ikke.
  • Indstillinger
    Hey..
    Jeg har kun trænet i 3 uger ca.. men det træning jeg har lavet er at løbe, mave/arm bøjninger, steppet på stepmaskine, cykling.. jeg er først lige startet i motionscenter idag..
    Du har ret i at man faktisk kan spise hvad man vil, hvis man bare forbrænder det os.. men så taber man sig bare ikke.. og jeg er ved at være træt af håndtag og dellemave og fede lår :S
    Jeg ville ønske jeg kunne holde mig helt fra usunde ting, men ca. en gang i ugen og det er som regel i weekenden, falder jeg i, hvis man kan sige det.. hvor jeg lige får lyst til popcorn eller flødeboller.. og så føler jeg at jeg skal starte forfra igen..
    men alligevel så tanken om kun at leve sundt og aldrig må få søde sager, lyder kedeligt..
    Dog spiser jeg ikke lys chokolde, chips, fast food og sådan nogen ting mere.. eller det ihvertfald nogen måneder siden.. og det savner jeg heldigvis ikke..

    Som regel vil min dags-menu se sådan ud :
    Morgenmad: Enten grov brød med f.eks. marmelade og juice. eller havregryn med minimælk. eller havregrød.
    Frokost: spiser ikke rigtig frokost, men spiser ting i løbet af dagen som gulerødder, brød, frugt, nudler.
    Aftensmad: Grov pasta med salat og kød med lavt fedtindhold.
    Og ud over det bliver der spist en hel masse efter aftensmaden, og det kan os være gulerødder, frugt, brød eller andet.. koldskål f.eks. smoothie.

    Jeg tror måske jeg spiser for meget brød ?
    Jeg bager som regel grov brød.. men brød skulle vist ikke være så sundt.
    Men hvad kan man erstatte brød med ? og frugt er ikke nok.

    Jeg spiser meget hurtigt, og til aftensmad spiser jeg stortset kun en halv portion, fordi jeg bliver så hurtig mæt, men som regel en time efter skal jeg ha noget igen.. og hvis jeg spiser kl. 18.00 så er aftenen lang.. for jeg går som regel først i seng kl. 23.00.. jeg har prøvet med smoothie efter aftensmaden, men så mangler jeg os noget at tykke i, og når jeg så har spist 1 æble, 1 banan og nogen gulerødder så er jeg bare slet ikke mæt.. så kan jeg spise en halv time efter igen.. så tager jeg som regel brød igen.

    Er glad for du siger man ikke skal gå og sulte.. for det er sku for hårdt, og så kan jeg bare heller ikke fungere optimalt, så bliver jeg hurtig sur og gider ikke rigtig lave noget.

    Men som sagt er jeg først lige startet i motionscenter idag.. så kan godt være det vil se anderledes ud når jeg har trænet der i noget tid.. men jeg tror jeg er meget utålmodig.. jeg vil gerne tabe mig 5 kg. på en uge, selvom jeg ved det ikke er realistisk, med mindre jeg sulter.

    Jeg føler bare det ikke har nogen ende, at jeg aldrig kommer af med de ekstra kilo..
    Så man skal jo faktisk træne og leve sundt hele livet for ikke at tage på..

    Ninna.
  • Indstillinger
    Pernille, lige med hensyn til at din mand ikke spiser så meget som dig..
    Sådan er det osse med min kæreste.. jeg føler nogen gange at jeg æder i forhold til ham.. hvis han har spist en flødebolle kan jeg spise 3.. det er frygtelig.
  • Indstillinger
    "Du har ret i at man faktisk kan spise hvad man vil, hvis man bare forbrænder det os.. men så taber man sig bare ikke.. og jeg er ved at være træt af håndtag og dellemave og fede lår :S "

    Det er ikke rigtigt man ikke kan tabe sig hvis man spise hvad man vil - man kan spise hvad man vil bare man forbrænder MERE end det.


    Jeg tror, at det er langt bedre at du spiser et ordentligt måltid mad til frokost og så spiser et eftermiddagsmåltid også. Så tror jeg den rastløse trang til at spise hele tiden mindskes.
    Nudler er lige så ingenting som hvidt brød - de mætter ikke i længden og de indeholder ikke en fløjtende fis på ernæringsfronten.

    Når man skal tabe sig har jeg læst flere steder at man skal holde sig til 1-2 stykker frugt om dagen og så grøntsager for resten.
    Det er også vigtigt at du får fedtstof, men det skal være de sunde olier. Rent faktisk så har de en gavnlig effekt i forhold til at slippe af med det usunde fedt på maven ;)

    Jeg kan godt høre, at det betyder rimelig meget for dig at få tabt de kilo, men nu lader du det ikke styre alting, vel!? At spise popcorn eller flødeboller en eller to gange om ugen betyder IKKE at man skal starte forfra. Det det drejer sig om er at du får et overblik over hvad du GENERELT spiser til hverdag.


    Det lyder for mig som om at du spiser nogenlunde det samme hver dag... Sådan cirka.

    Har du mod på at prøve at skrive ned hvad du spiser og drikker et par dage? Så kan du taste det ind på madital.dk og få et overblik over hvor mange kalorier du indtager og hvordan det ser ud med næringsstofferne (fx. om du får nok fedt og protein).
  • Indstillinger
    Det nok rigtig at jeg har bedre af at spise noget frokost istedet for at gå og spise hele dagen.. men jeg er simpelthen så dårlig til frokost.. som regel har jeg ikke lyst til noget specielt.. er ikke så god til rugbrød..
    Men jeg vil prøve på at spise noget ordentlig mad til frokost.

    Ja, altså min aftensmad består enten af ris, pasta eller kartofler med kød og salat..

    ja, kunne godt prøve at skrive ned hvad jeg spiser de næste dage..

    Det har irriteret mig rigtig meget, specielt når man skal på ferie.. at man ikke har en lækker krop længere.
Log in eller Registrér for at kommentere.