Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

kan jeg være gravid?

Redigeret 29 juni, 2014, 16:22 i Prævention
Hej :)

For nogen dage siden lå jeg sammen med min kæreste. Hans penis var inde i mig i omkring 5 sekunder, og han havde ikke kondom på. Efter de 5 sekunder, trak han sig ud igen, fordi vi ved begge, at vi ikke vil gøre det uden kondom.

Dette skete en uge før jeg skal have min menstruation, hvilket måske betyder noget.

Er der change for at jeg kan være blevet gravid, eller er chancen meget lille?

hilsen mig
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Risikoen er ekstremt lille for ikke at sige ikke-eksisterende.

    Husk nu at have kondomerne inden for rækkevidde!
  • Indstillinger
    Tak for svaret :)

    Jep, det har vi også fremover. + jeg starter på mine p-piller ved næste menstruation, så det er super :)
  • Indstillinger
    Hej,

    Min kæreste og jeg var sammen for første gang uden kondom. Jeg er på P-piller, men er stadig virkelig bange for om der er en risiko for at jeg er blevet gravid. Her på det sidste har jeg ikke fået taget pillerne reglmæssigt og jeg har hørt at de så ikke virker.

    Jeg håber virkelig der er nogen der kan hjælpe mig.
  • Indstillinger
    Ja, undskyld, men hvorfor tage p-piller, når du ikke tager dem korrekt?

    Hvis ikke p-piller tages som foreskrevet, kan man heller ikke forvente de virker optimalt.

    Læs indlægssedlen.

    Det kan godt være, du er blevet gravid - det kan også være du ikke er - det er der altså ingen, der kan svare på i debatforum. Det kommer an på hvor sløset, du har været, og om rent og skært held eller uheld.

    En ting er dog helt sikker - hvis ikke man kan finde ud af at tage sine p-piller korrekt, bør man bruge kondom hver gang, og i øvrigt overveje ret så grundigt, om p-piller overhovedet er den rette form for prævention.

    Jeg vil foreslå dig en snak med din læge her efter påske.
  • Indstillinger
    anna84, du skriver risikoen er ekstremt lille for ikke at sige ikke-eksisterende.


    Er der nu alligevel ikke en lille bitte, bitte risiko, hvis uheldet skulle være ude. ????
    Det mener jeg at have læst.
  • Indstillinger
    Hej Persille.

    Bare lige for at undgå misforståelser hvis andre læser med:
    Det svar var til trådstarter (issestina1).


    Det jeg mente var, at der er en risiko - det er der jo i princippet altid - men i det her tilfælde er den simpelthen så lille at den sådan cirka ikke eksisterer.


    Der er mange faktorer der skal gå op i en højere enhed for at man kan blive gravid:

    Ægget kan befrugtes på ægløsningsdagen og tre dage derefter.

    Sædceller kan overleve 3-6 dage i kvinden (alt efter hvor man læser).

    Altså kan en sædcelle "affyret" nogle dage før ægløsningen befrugte ægget. Tre dage efter ægløsningen er der ikke længere mulighed for befrugtning.

    Det kræver en kampdygtig sædcelle for at ægget befrugtes. Det er ikke i alle udløsninger der er en sædcelle der formår at befrugte et befrugtningsdygtigt æg.

    Sædcellerne svækkes i løbet af den tid de er i kvinden, altså er der mindre risiko for graviditet ved en udløsning 3 dage før ægløsning end ved en udløsning på ægløsningsdagen.

    I præsperm er der selvsagt langt færre sædceller end i en hel udløsning, og derfor er der lavere risiko for at en af dem er i stand til at befrugte ægget end ved en fuld portion sæd.

    Der er langt fra garanti for graviditet selv hvis man har sex på ægløsningsdagen og manden har udløsning i kvinden. Nogle bliver gravide i første forsøg, andre prøver i måneder og år.
    Chancen/risikoen for graviditet ved 1. samleje omkring ægløsningsdagen (altså de dage beskrevet ovenfor) er 30% for 15-20 årige (den aldersgruppe den er størst for).
    Prøv fx. at se nogle procenttakster her:
    http://www.netdoktor.dk/sundhed/fakta/befrugtning.htm
    http://www.min-mave.dk/frugtbarhed-og-f ... vinder.htm (scroll ned til "Sandsynlighed for at en graviditet sker ved 1. samleje for at se oversigten omkring aldersgrupper).
    http://www.netdoktor.dk/sundhed/fakta/befrugtning.htm


    I og med at samlejet skete 1 uge før menstruation, bør ægløsningen have fundet sted 1 uge før samlejet, og i så fald er ægget ikke befrugtningsdygtigt.
    Hvis hun har husket forkert og ægløsningen rent faktisk er sket tre dage før samlejet og dermed var befrugtningsdygtigt, ville det at der er færre sædceller i præsperm end i udløsning gøre, at risikoen for graviditet var lavere end ved udløsning.
    Når vi dertil lægger, at han kun lige stak kalorius indenfor og de ikke lå og bollede indtil han trak sig ud før udløsning, er der endnu lavere risiko for en kampdygtig sædcelle var kommet ud af ham.

    Dertil kommer så alt det andet nævnte.

    Så jo; risikoen er til stede i ekstremt lille målestok - men den er så lille, at jeg tør sige at hun ikke er blevet gravid.
    Jeg er overbevist om, at risikoen er langt mindre, end hvis hun tog p-piller korrekt og han havde egentlig udløsning i hende.
  • Indstillinger
    Hej

    Jeg siger mange tak for dit svar. Tak for din ulejlighed.

    Hilsen. "persille"
  • Indstillinger
    Velbekomme :)

    Håber du kan følge mig...

    Fortsat god påske!
  • Indstillinger
    Hej lotte123

    Tak fordi du er så ærlig, men du behøver altså ikke skrive det så hårdt. Jeg ved godt hvordan jeg skal tage mine p-piller og jeg har faktisk læst hvad der står. Men nogen gang sker det altså at en enkel pille bliver taget på et anden tidspunkt at dagen end normalt. Det sker selv for den bedste.
    Du får mig til at lyde sindssyg dum og som om jeg slet ikke tænker.
  • Indstillinger
    Det sikreste er at leve i cølibat, men det er keddeligt.
    Der findes ikke nogen form for prævention der er 100 % sikker.
    Jeg er i dag farmor til den skønneste pige, selvom min svigerdatter tog p piller.
    Er man i tvivl, skal man på apoteket og købe fortrydelsepiller, men det er med det samme, ikke 3 dage efter når man begynder at få dårlig samvittighed.
    HUSK altid kondom , det beskytter mod meget andet end børn.
Log in eller Registrér for at kommentere.