Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Kan en mand få sygdomme af oralsex?

Redigeret 19 marts, 2011, 10:40 i Mandlige sexproblemer
Hej netdokter.

Jeg sad og læste et af jeres svar i brevkassen om oralsex og sexsygdomme. I jeres svar til pigen står der at hun har en lille rissiko for at have fået en sexsygdom ved at udføre oralsex på en mand.
Det jeg gerne vil vide er om en mand også kan få en sygdom af at modtage et blowjob?
Altså hvis man f.eks. har fået et blowjob af en prostitueret når man er ude og rejse til et u-land kan man så godt vende hjem med en sygdom pga. det?
Har mænd overhovedet nogen chanse for at kunne blive smittet ved at modtage oralsex?
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Tobias,

    Det er ikke Netdoktor som svarer på spørgsmålene, men andre brugere. Skal du have fat i Netdoktor skal du bruge brevkassen.
  • Indstillinger
    Selv om jeg ikke er læge, men "bare" deltager i debatten, vil jeg da gerne komme med et bud.

    Ja, naturligvis vil man kunne blive smittet med alle mulige sygdomme, hvis man går til en prostitueret, der giver oralsex på alle og enhver uden kondom.

    Jeg er faktisk lidt rystet over, at man som mand overhovedet tør undlade det kondom, når man går til prostituerede. Det må da siges at være at spille russisk roulette.

    Uden at vide det ganske vist, så mener jeg da at have læst at det første en prostitueret tager frem efter at have modtaget betaling, da er det kondom, og så er det lige meget til hvilken slags sex. Desværre er nogle prostituerede så langt ude, at de bare for at tjene noget ekstra, gør det uden kondom, men dem der vil det, er med overvejende sandsynlighed allerede smittet med alt muligt, så det i deres verden er ligegyldigt.

    Jeg fatter ikke, at der findes mænd, der kan finde på at putte deres kæreste ven ind et sted, hvor der bare samme dag har været de første 10 andre med alle mulige og umulige sygdomme, og samtidig tro at det er risikofrit.
  • Indstillinger
    Kunne det ikke være at der er tale om herpes i denne sag? Det er jo også en kønsygdom, så pigen kan måske blive smittet ved at give blowjob til en mand, der har det.
    Jeg ved ihvertfald at der faktisk findes et slik-let tynd plastik produkt der netop er ment til oralsex, og derved vil er mod beskyttelse af herpes...
  • Indstillinger
    Så vidt jeg læser spørgsmålet fra tobias, så er det om en mand kan blive smittet af at modtage oralsex - ikke pigens risiko ved at udføre det.
    Det lader han til være ret uinteresseret i.
  • Indstillinger
    Okay til min besvarelse mente jeg sådan set også at vis en pige f.eks. kan blive smittet med herpes ved at give en mand et blowjob, så kan manden vil også lige så sandsynligt få herpes, ved at modtage et blowjob for en pige der har det. Dog er jeg ikke helt inde i hvordan herpes på kønsorganerne smitter, og det kan jo også være at der er tale om noget helt tredje.
  • Indstillinger
    Herpes smitter ved direkte kontakt uanset om det er på kønsdelene eller i ansigtet. Og selvom der findes to typer herpes kan begge optræde både foroven og forneden.
  • Indstillinger
    Der findes 3 slags beskyttelse mod kønssygdomme.....
    1.. Undgå sex
    2.. Anvend kondom
    3. sørg for at blive omskåret i en tidlig alder.. Og det skal være sådan at hele den inderst tynde hud fjernes.. (egentlig blot slimhinde) den restende hud syes så fast med den smule, der er lige bag glans...

    Andre muligheder er der vist ikke
  • Indstillinger
    NEJ NEJ NEJ - hvordan kan du sige, at man er beskyttet mod kønssygdomme hvis man bliver omskåret i en tidlig alder???????

    Hvis din logik i det er, at der så ikke er nogen slimhinde sygdommene kan overføres gennem, så tager du fejl - der er slimhinde i urinrøret.

    Hvis omskårede mænd ikke kunne blive smittet med kønssygdomme ville HIV næppe være så hamrende udbredt i verden.
  • Indstillinger
    Ja, gisp!!! Og hvis man regner med at tallet i brugernavnet er fødselsår, så er det oven i købet en særdeles voksen mand, der tror på noget sådant vås.

    Gad vist hvor mange omskårne mænd, der går rundt og tror at de hverken kan blive smittet eller smitter videre??

    Jeg er rystet.

    I øvrigt - der tales tidligere i denne tråd om herpes. Hvis man ser på trådstarters spørgsmål - og eventuelle levevis - så vil jeg da mene at herpes bør høre til i kategorien "mindre problemer", man kan blive udsat for.
  • Indstillinger
    Også jeg er rystet.
    Som jeg er over unge pigers uvidenhed om p-piller.
    I min ungdom var jeg jo så uskyldig som nogen, men min viden var større.
    Jeg troede man var langt mere oplyst i dag.
Log in eller Registrér for at kommentere.