Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

"Vat" under fødderne

persille1persille1
Redigeret 28 maj, 2013, 02:05 i Fod- og knæskader
Jeg ved ikke, hvor dette spørgsmål hører hjemme. Nu skriver jeg her.
Jeg har undret mig over, når jeg går på bare fødder føles det som om jeg går på vat.
Jeg er bestemt ikke følelsesløs under fødderne, det føles bare underligt.
Kender nogen til dette og hvad det skyldes. Jeg har ikke hård hud under fødderne.
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Persille

    Hvis jeg var dig, ville jeg bede lægen om en undersøgelse for B12-vitamin-mangel.

    Man læser nemlig mange gange, at B12-vitaminmangel føles ligesom at gå på vat eller puder, især hos Carsten Vagn-Hansen, men også andre steder.

    Jeg håber, at du finder en løsning

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Tak, det var jeg ikke klar over. Gad vide om jeg kan få det undersøgt, når jeg til sommer får taget en blodprøve. Jeg kan da spørge.
  • Indstillinger
    Hej Persille

    Efter at jeg svarede dig i går, kom jeg i tanker om, at du jo tager ret meget vitamintilskud, og at teorien om B12-vitaminmangel måske derfor ikke er særlig sandsynlig.

    Under alle omstændigheder synes jeg, at det problem med fødderne er noget, du skal holde øje med. Men jeg ved jo godt, at du er træt af lægebesøg ;o)

    Man kan blive undersøgt for B12-vitaminmnagel ved en almindelig blodprøve. Og som jeg plejer at sige, så koster det altså ikke ret meget ekstra at undersøge en enkelt ting mere, når sygeplejersken alligevel skal tappe blod af os ved de regelmæssige blodprøvetagninger i forbindelse med blodtryksbehandling.

    Jeg bliver mere og mere overbevist om, at den rette balance mellem næringsstofferne er meget vigtig. Hvis du faktisk gennem nogen tid har fået for meget A-vitamin, sådan som jeg fik indtryk af ved at læse, hvad du og Niels skrev i en anden tråd, så kan det jo godt have forrykket nogle balancer, som kan være medvirkende til de skavanker, du nu oplever.

    For resten var jeg ligesom du meget plaget af migræne i sin tid, men det holdt op, da jeg begyndte på blodtryksmedicinen Atacand. Der er ligefrem migrænikere, der tager Atacand forebyggende mod migræne:

    http://www.migraeniker.dk/da/nyheder/43 ... -juli-2009

    Det er ikke, fordi jeg vil forsøge at overtale dig til at holde op med at tage levertran, som jo har virket godt mod din migræne. Men det kunne jo være, at din Atacand/Amias er nok til at holde migrænen borte. Og sådan som jeg opfatter det, så ser det ud til at være svært at kombinere levertran og et stærkt multivitaminprodukt – ikke på grund af D-vitaminet, som vi åbenbart kan tåle meget af, men på grund af A-vitaminet.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Nej nej nej. Nu har jeg lige skrevet et svar og så skrives der jeg skal lokke mig ind og hele mit indlæg er væk. Åh nej, jeg må se om jeg kan huske hvad jeg skrev. Jeg var jo lokket ind. For pokker da også.

    Kære Kameliadamen.

    Nu skriver jeg kun ganske kort.
    Jeg får ikke meget vitamintilskud. Kun en teskf. levertran 250 µg
    EN omninmin eller tre longo vital. Det giver 750 µg eller 800 µg

    Longo vital har jeg lige købt, men det har jeg fortrudt. Jeg tror, jeg vil begynde på omnimin igen.
    Jeg spiser 4 mandler om dagen i stedet for at tage magnesium piller.

    Jeg skal på sygehuset for at få taget blodprøve, så måske er det derfor det ikke sker ofte. Jeg er bare lidt nervøs for kaliumtallet. Du ved jeg har været meget syg engang.

    Jeg har læst medicin kan forhindre optagelsen af B 12 vitamin, så jeg vil spørge min læge om jeg kan få det undersøgt.

    Med hensyn til Niels og mine skriverier var det bare et spørgsmål om det var for meget at tage begge slags piller, ikke andet. Der anbefales at tage to omnimin og jeg tager kun en, så det ville jo give det samme resultat, som at tage to.
    Jeg besluttede efter en snak med Niels kun at tage den ene slags.
    Alle de forbandede måleenheder, jeg kan ikke finde ud af dem.

    http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/i ... =8/menu=2/

    Havde jeg dog bare taget kopi af det jeg skrev til dig. Hvor jeg ærgrer mig.

    Mange hilsener. "persille".
  • Indstillinger
    Jeg har haft det ligesådan, "at gå på vat". Jeg har B12 mangel. Man kan måle om det skyldes det ene eller det andet. Hvis kroppen kan optage det, kan man indtage det som tabletter. For mit vedkommende kan kroppen ikke optage B12, og jeg får det som indsprøjtninger hv. 3. md.
  • Indstillinger
    Jeg vil også spørge min læge om jeg kan få det undersøgt, når jeg alligevel skal have taget blodprøve.
    Må jeg spørge dig, var du træt. Jeg føler mig uendelig træt.
  • Indstillinger
    Ja, jeg var træt. Jeg gik først til lægen da det føltes som om mine ben sluttede ved anklerne.
  • Indstillinger
    Hej Persille

    Jeg bragte med vilje ikke nogen links, for jeg vidste, at Netdoktor ikke nævner noget om ”vat” i forbindelse med mangel på B12, og de beskrivelser, der findes, taler snarere om en fornemmelse af ”at gå på puder”, selv om jeg HAR set, at der er nogle, der snakker om vat. Det kunne jeg dog ikke lige finde.

    Men nu siger du, at du også er uendelig træt. Og det taler, som Victorias indlæg viser, også for, at du har et problem med B12. Sagen er, at man kan få blodmangel, når man mangler B12. For at opretholde en normal blodprocent, skal man have tilstrækkeligt med både jern, folinsyre og B12. Netdoktor har en artikel om blodmangel på grund af mangel på B12, og et af symptomerne er træthed:

    http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/ ... gelb12.htm

    Jeg bringer også lige et citat fra Carsten Vagn-Hansens omtale:

    ”Det almindeligste tegn på B12-mangel er en lammende træthed… Desuden er der ofte myrekryb, føleforstyrrelser med nedsat følelse, fx under fødderne med en fornemmelse af at gå på puder…”

    http://radiodoktoren.dk/radiodoktoren/2 ... 12-vitamin

    Hvis jeg var dig, tror jeg, at jeg ville bede om at blive tjekket med det samme. Du skal da ikke gå rundt og være så forfærdelig træt.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Heldigvis er det ikke så slemt, at jeg ikke kan udholde det.
    Vat eller puder, man mener sikkert det samme. Det er jo bare et udtryk.
    Er du klar over om der menes "myrekryb" i benene eller fødderne. For jeg har "myrekryb" i benene til tider, men ikke i fødderne.
    Ja, jeg burde vel tage mig sammen og henvende mig hos lægen. Men det er pokkers svært.
  • Indstillinger
    Føleforstyrrelser er også inde i billedet ved B12 mangel. Myrekryb er følefostyrrelse, ligesom fornemmelsen af at gå på vat eller puder.
    Nogen af symptomerne skal man lige få tjekket, de kan nemlig godt stamme fra ryggen.
    Det gjorde nogen af mine symptomer, og jeg havde, viste det sig, en rigtig dårlig ryg. Jeg blev opereret i hele lænden. Det hjalp på noget af det.
Log in eller Registrér for at kommentere.