Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Gravid trods negativ test ?

Redigeret 2 marts, 2012, 06:43 i Snart gravid
Hej :)
Jeg er en pige på 19 år, som er bange for hun er gravid.
Jeg har dummet sig med mine p-piller for snart 4 måneder siden. Jeg fik fat i en ny pakker piller to dage efter jeg burde være begyndt efter min pause, men fik at vide af min mor (som også er på p-piller, så troede hun vidste det) at jeg bare kunne begynde der. Men har nu fundet ud af at det faktisk der det tidspunkt det er vigtigst man ikke glemmer nogen. :(
Men det tænkte jeg ikke på den gang og endte med at springe mine pause over hele 4 gange (selvom jeg ved lægen anbefaler at man ikke gør det så meget) fordi jeg arbejder et sted hvor der er meget langt til toilettet (mindst 10 minutters gåtur).
Så 3 måneder efter min sidste mens joker min kæreste og far på samme dag med at jeg kan være gravid på grund af den måde jeg har hast det på den sidste tid. Så jeg begynder at undersøge det på nettet og finder ud af at ret mange af symptomerne faktisk passer! :O Men mange af dem kunne også være andre ting, så prøver at lave en oversigt for at forklare det nedenunder:

brystsmerter/følsomhed: Ja, men har jeg altid haft, specielt efter jeg begyndte på p-piller for et års tid siden, og tror ikke det er blevet værre.

morgenkvalme: har meget tit kvalme fordi min klap til mavesækken ikke dækker helt, så kan man ikke helt regne med. Og har ikke kastet op.

Hovedpine: Ja! hverdag. Har dog fået af viden af min lægen at jeg har spændinger i nakken og skuldrerne som forsager hovedpine, men synes det gør ondt på en lidt anden måde, før var det mere den bagerste del af hovedet.

humørsvingninger: ja... opfører mig i hvert fald som om jeg er pms hele tiden ! :O


Træthed og svimmelhed: JA! Kan sove i evigheder uden at være udhvilet og bliver tit svimmel.
Lidt snottet+nyser: har jeg læst også kan være et symptom og det passer da, men arbejder udenfor :S
Og disse tre ting kunne også have noget at gøre med at vi har noget svamp i vores lejlighed. Har dog ikke tidligere været allergisk over for pollen og sådan noget :S

andre symptomer jeg har haft er lidt mere udflåd, problemer med maven og skulle mere på toilettet, men sådan noget kan jo også bortforklares.

Da jeg så alle de symptomerne der passede blev jeg ret panisk, og tog selvfølgelig en graviditetstest og den var negativ :D det var ikke morgenurin men alligevel, hvis jeg rent faktisk var gravid ville jeg jo være omkring 12 uger henne, så regner med det var lige meget. Jeg blev ret lettet, for selvom jeg elsker børn er jeg ikke klar endnu... fik også min mens et par dage efter og den virkede ret normal, bortset fra at jeg havde flere mens-smerter end jeg har haft længe :(

Nu har jeg ikke tænkt over det nogle uger, men så her til morgen mærkede jeg noget i min maven som ikke føltes helt normalt. Har som tidligere nævnt problemer med maven, men har ikke mærket det sådan før. Sådan lidt som små bobler, og det mindede mig rigtigt meget om den beskrivelse på de første tegn på liv jeg havde læst om før :O Og i går havde jeg lidt ondt på siden af maven, men kun når jeg trykkede der, så tror ikke det var ligamentsmerter, men ville lige nævne det alligevel :P Har regnet ud at hvis jeg er gravid er jeg nok omkring 15. uge nu. Ved at det er ret tidligt at mærke liv. Specielt for førstegangsfødende, men har læst at nogle bare ikke ved hvad det er før senere, men har mærket det længe.

Kunne jeg være tilfældigvis være en af dem som både er MEGET langsom til at udvikle HCG og fortsætter med at have menstruation under noget eller hele graviditeten? Eller tror I bare der er noget helt andet galt med mig ? :(

Vil gerne have nogle råd, for føler lidt jeg bilder mig det hele ind (kan måske ses på mine konstante forklaringer til andre grunde til symptomerne). Så håber I rent faktisk gad læse min lange lange smøre til ende :) undskyld det blev så langt, ville bare give jer detaljerne... hehe

hilsen den forvirrede
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Ved al medicin - og p-piller er også medicin - ligger der en indlægsseddel. Den bør du læse, og rette dig efter. Har du fået at vide af din læge, at du skal holde den månedlige pause, så skal du gøre det. Du laver noget rigtigt møg med din krop ved bare at tage disse piller ud i en køre - især når du udtrykkeligt har fået at vide, at du ikke skal gøre det.

    I den indlægsseddel står også, hvad du skal gøre, hvis du glemmer en pille. Der står f.eks., at hvis man har gemt pillen, så skal man bruge anden beskyttelse.

    Den månedlige pause, hvor der kommer en blødning er IKKE en menstruation, men der i mod en kunstigt fremkaldt blødning, så derfor kan det da godt være, du får denne blødning selv om du skulle være gravid.

    Men - sådan som du behandler din krop, så er der ikke noget at sige til, at den i den grad protesterer, hvorfor dine symptomer godt kan være andet end graviditet.

    Hvis du er i tvivl, om du er så langt henne i en graviditet, bør du snarest søge læge, der hvis du er så langt henne, sagtens kan give dig svar. Og når du alligevel er ved læge, så bed om at få en grundig information om, hvad det er, du byder din krop ved at tage pillerne ud i en køre, selv om du har fået at vide, at du ikke skal.

    Jeg læser også, at du har taget test, men ikke brugt morgenurin. Altså - hvorfor gør du det modsatte af, hvad du bliver informeret om?
  • Indstillinger
    hvis du virkelig var gravid og du er 12 uger henne burde testen vise positiv det har ikke noget at gøre med om det er morgenurin eller eftermiddagsurin. da jeg var gravid kunne testen vise at jeg var gravid blot efter 3 dage min mens udeblev og jeg brugte ikke morgenurin og den viste positiv. når testen stadig viser negativ efter 12 uger så er du helt klart ikke gravid du har forstyrret din krop med det p-piller fordi du sprang din mens flere gange uden at holde pause.
  • Indstillinger
    Nej, jeg tror sådan set heller ikke chali er gravid, men jeg har noget svært ved at forstå, at du absolut skal gøre noget andet, end det du bliver informeret om, og jeg tror, du vil få stor nytte af et besøg ved lægen, hvor du bliver ordentligt informeret om, hvad du gør ved din krop.
  • Indstillinger
    Hej alle sammen

    Det er da en mulighed at min krop er blevet påvirket af ikke at holde pause. Det havde jeg ikke tænkt på, men tror heller ikke det er særlig sandsynligt. Ved ikke hvad I har fået af vide af jeres læger, men min egen læge, som grundigt snakkede med mig om p-piller da jeg startede, og andre læger jeg har læst lidt af og lign. har givet mig det indtryk at der ikke er bevist nogle bevirkninger ved at springer sin pause over, men at man ANBEFALER at man ikke springer den over mere en tre gange. Ved godt jeg har gjort det 4 gange, og vil da ikke udelukke det kan påvirke mig, men hvis folk fik graviditets-lign. symptomer af at gøre det, tror jeg helt ærligt man havde fundet ud af det, for har hørt om folk som nærmest aldrig gider have deres mens. Hvis I ved noget andet om det vil jeg da gerne vide nærmere om det :)
  • Indstillinger
    det symptomer som du har, har du haft siden du startede på p-piller skriver du, så det er bevirkninger fra p-piller mon ikke du skal besøge din læge og skifte en anden p-piller for jeg tror ikke du kan tåle det p-piller for normalt forsvinder bevirkninger efter 1 -3 måneder når kroppen har vænnet sig til og du skriver det er et år siden. besøg din læge og får styr på din mens men du er helt sikkert ikke gravid, det er bevirkninger fra p-piller. vi er forskellige nogle kan bedre tåle piller andre kan ikke, at du har hørt ingen har fået bivirkninger af p-piller er det ikke ensbetydende at du ikke får, der er bivirkinger i al slags medicin.
  • Indstillinger
    Måske har jeg skrevet noget der kunne misforstås, men jeg har altså ikke haft bivirkninger af p-piller før. Eller... havde da lidt til at starte med, men de symptomer jeg snakkede om startede omkring der, hvor jeg kunne være blevet gravid. Hvis jeg havde haft det sådan her siden jeg begyndte på pillerne ville jeg nok også tror det var det jeg havde.
    Og jeg mente ikke at der ikke kunne være bivirkninger ved p-piller. Det jeg skrev var at der ikke er bevist nogle bivirkninger ved at springe pausen over, og efter at I har skrevet så meget om det til mig, så har jeg læst om det igen på nettet og der står også at det ikke burde påvirke noget.
    Men tror bare jeg bestiller tid til lægen i morgen.

    Men er der nogen der rent faktisk kender en sygdom eller grund til at man kan få nogle af de symptomer jeg har beskrevet ?
  • Indstillinger
    Jeg ved det godt. Læger er vildt begejstret for p-piller, og det er da også en fantastisk opfindelse. Kvinder kan dyrke sex uden overhovedet at tænke på graviditet, hvor de før i tiden altid frygtede dette.

    P-piller har været på markedet så mange år, at det nærmest er blevet en naturlov at piger – nærmest så snart de har fået deres første menstruation,- bare uden videre bliver medicineret med dem, og de tager så fuldstændigt kritisløst p-piller til de en dag gerne vil have barn, hvilket for mange først er, når de kommer op i 30-erne. Dvs. at mange tager p-piller uafbrudt i 15-20 år, og i øvrigt stort set aldrig har haft en ægløsning.

    Mange oplever så først der, at kroppen har brug for endog meget lang tid til at finde ud af, at nu må den gerne få ægløsning igen, hvorfor det kan tage sin tid at blive gravid.

    P-piller er hormoner, der går ind og forhindrer denne ægløsning, og ligegyldigt hvad der bliver sagt og skrevet om denne sag, så kan det umuligt være sundt for kroppen at være hormonpåvirket i årevis.

    Man har ikke menstruation, når man tager p-piller, men der i mod en kunstigt fremkaldt blødning, og visse læger påstår, at det er ligegyldigt med denne kunstigt fremkaldte blødning, hvorfor man bare kan tage p-pillerne uden pause i månedsvis, dog er der risiko for gennembrudsblødning. Dvs. at der ophobes blod og andre affaldsstoffer lige midt i ens fertilitetescenter, og dette skal altså ud en gang i mellem.

    Det er ikke muligt at overbevise mig om, at det er sundt for kroppen, at dette skal ophobes i kroppen i månedsvis til der ganske enkelt ikke er mere plads og det kommer af sig selv. Forestil dig en varm sommerdag med en skraldespand, der bliver mere og mere fyldt, men ikke tømt. Den er ret ulækker, og der udvikles bakterier. Det er sådan set det, man selv vælger at have midt i det sted i kroppen, hvor man gerne en gang vil have et foster til at vokse.

    Samtidig er det åbenbart svært at huske at tage disse piller som foreskrevet, hvorfor man så bare tager et par stykker – altså giver kroppen en ekstra hormonbombe.

    Rigtigt mange kvinder har det egentlig ikke særligt godt med p-piller, mange oplever faktisk flere af disse symptomer, som du nævner, men det sidste, de finder på, er at stoppe med p-pillerne i en periode, for at se, om de får det bedre. Nej – det vil have noget andet medicin, der kan sløre disse symptomer, og så kører spiralen med medicinering for ganske naturlige tilstande.

    Desværre kan læger heller ikke se sammenhængen, at mange kvinder faktisk ikke har det særligt godt med dette hormontilskud, hvilket naturligvis skyldes, at kvinden heller ikke selv er interesseret i at stoppe med brugen, da det bliver ”besværligt”. Jeg læste en gang i et indlæg er på netdoktor, at en kvinde nærmest fandt det en anelse ”rørstrømsk” at skulle være ”naturlig”. Det betagtes desværre nu om dage, som værende lige vel hippie-agtigt.

    Hvorvidt du, Chali, er gravid eller ej, skal jeg ikke udtale mig om, jeg tror det nu ikke, men hvis du vil være god ved dig selv, så holder du mindst et halvt års pause med de p-piller, og du vil med stor sandsynlighed erfare, at alle de symptomer, du døjer med nu, vil forsvinde. Bivirkninger kan godt kommer efter nogen tids brug, så at du ikke har mærket til det før, er ikke ensbetydende med, at det ikke er derfor.
  • Indstillinger
    Jeg må indrømme at jeg finder det meget negativt at du opfatter din egen livmoderslimhinde som skrald der kan fylde din "skraldespand" op. Specielt fordi denne slimhinde naturligt vil vokse og være inde i din krop i hele 9 måneder hvis du bliver gravid. Og at opfatte dette som om dit barn ligger ved siden af en utømt skraldespand om sommeren, må da give dig mange bekymringer om hvorvidt fosteret får infektioner eller lign. på grund af de bakterier du så måtte mene der var.

    Udover dette så tror jeg absolut ikke det er godt at holde pause fra p-piller i et stykke tid. For selvom jeg ikke mener at de hormoner der er i p-piller er farlige, idet de jo har samme funktion som allerede eksisterende hormoner i kroppe, så skal kroppen vænne sig til dem. Og når man holder op med at tage dem, skal kroppen omstille sig igen, hvilket så er grunden til der kan gå et stykke tid før man har normal regelmæssig ægløsning. Derfor tror jeg, at det er bedre at skifte til nogle andre p-piller hvis man oplever bevirkninger, end at stoppe og starte igen, for så blevet ens krop da først rigtig forvirret.
  • Indstillinger
    Hej Chali,

    Nu er det her jo et debatforum, hvor man udveksler holdninger, så naturligvis respekterer jeg dine holdninger, på samme måde, som du forhåbentligt respekterer mine.:-)

    Jeg tror, du misforstod mig lidt. Efter som jeg aldrig kunne finde på at byde min krop noget sådant, vil min slimhinde således ikke blive opfyldt af sådanne affaldsstoffer. For overhovedet at kunne blive gravid, så skal affaldstofferne naturligvis udtømmes først – det er klart. Med mit billede forsøgte jeg at beskrive, at hvis man forhindrer disse affaldstoffer i at komme ud, altså ved at tage p-piller ud i en køre i månedsvis, så vil der naturligvis komme en ophobning i slimhinden, og det kan hverken du eller nogen andre overbevise mig om, er sundt. Sådan er det. Jeg vil bestemt mene, at kroppen har bedst af at udskille sine affaldsstoffer.

    Jeg kan heller ikke overbevises om, at en krop har bedre af at være medicineret end ikke at være det.

    Jeg tror heller ikke at en sund og rask krop bliver ”forvirret” af ikke at være støttet af medicin i perioder. Dog vil jeg gerne medgive, at når man ophører med p-piller så skal kroppen lige ”finde sig selv”, hvorfor menstruationen kan blive lidt uregelmæssig, men at det skulle være skadeligt for kroppen? Det tror jeg ikke på.

    Nej, disse hormoner er vel ikke ”farlige”, men sunde er de altså heller ikke. I øvrigt har jeg ikke set nogen undersøgelser om, hvad langvarigt brug af p-piller gør ved kvinder i overgangsalderen/ alderdommen, men det skulle ikke undre mig, om flertallet af de kvinder, der har svære problemer i overgangsalderen, også er de kvinder, der har haft et massivt forbrug af p-piller. Det er ikke så mange år siden, lægerne rådede til regelmæssige p-pillepauser, hvorfor resultater af konstant brug, først så småt nu kan begynde at blive målt på lidt ældre kvinder.

    I det hele taget finder jeg, at det er en meget underlig tendens, vi efterhånden har her i samfundet, at man skal være mere eller mindre medcineret hele tiden, for at være ”normal”.

    Selv tog jeg for en del år siden p-piller en kort periode, og jeg havde faktisk en del af de symptomer, du beskriver. Jeg talte med min læge om, at jeg mente, det kunne være p-pillerne, men han – vildt begejstret for p-piller, som de fleste læger jo er – forsøgte at overbevise mig om, at jeg ville få det meget værre, hvis jeg stoppede. Efter nogle måneder tog jeg ”chancen” og stoppede alligevel, og straks fik jeg det bedre.

    Nej, jeg er ikke et isoleret tilfælde – det har jeg hørt rigtigt mange kvinder fortælle, at de har oplevet.

    Chali! Du virker meget velinformet og lader til at have sat dig grundigt ind i tingene, og det respekterer jeg dig virkelig for; det er der desværre ikke mange der gør. At vi så ikke er enige i konklussionen er en anden snak, men vi skal jo ikke være det.

    At du så har lavet alt det møg med dig selv, som du beskriver i din trådstart, forstår jeg så ikke helt.

    Jeg ved godt, debatten nu har ændret sig fra dit spørgsmål om eventuel graviditet, men du spurgte om, der eventuelt var en sygdom med de nævnte symptomer, og mit bud er, at hvis du prøvede at stoppe med de p-piller, så vil du med overvejende sandsynlighed også få det meget bedre.
  • Indstillinger
    Hehe... vi bliver vist aldrig enige om de p-piller :) men du har da påvirket mig. Havde ikke tænkt over at det kunne være bivirkninger, eftersom jeg ikke har haft dem hele tiden, men vil da spørger min læge når jeg tager derhen.

    Jeg synes dog stadig ikke det 'møg' jeg har gjort ved mig selv, er så slemt endda. Eftersom symptomerne startede lang tid før jeg gik over grænsen af de 3 måneder lægen anbefaler, mener jeg ikke det kan være derfor. Jeg har før gået 2 eller 3 måneder uden mens i sommers og der havde jeg ingen bivirkninger ved det, og har aldrig haft en gennembrudsblødning. Så hvis det var den lange tid uden pause, der havde forsaget problemet, mener jeg først symptomerne ville være starter meget senere. Normalt ville jeg dog aldrig have ladet være med at holde så mange pauser, for jeg mener stadig at selvom det ikke er bevist at der er bivirkninger så er der jo en grund til at lægerne anbefaler det, og jeg vil da slet ikke gøre det igen efter forskrækkelsen med jeg at pludselig kunne være 3 måneder gravid. Den eneste grund jeg valgte at gøre det denne gang, var at jeg ellers enten ville være nødt til at rende frem tilbage på toilettet hele tiden (og vi snakker altså et sted hvor det ville tage omkring en halv time på grund af den lange gåtur) eller min anden mulighed ville være at have en tampon i ekstremt længe, og det er jo ikke sundt. Det håber jeg du kan give mig ret i :)

    Hvis vi skal ind på hvad de manglende pauser eventuelt kunne gøre ved ens krop, så mener jeg det er mere sandsynligt man får en infektion i livmoderen end at det skulle påvirke ens hormoner.
    Jeg mener ikke at en gammel slimhinde kan skabe sygdom i sig selv, for så ville det jo også ske når man var gravid, men jeg kan da ikke udelukke at det måske kunne øge risikoen for at bakterier udefra kunne skabe problemer. Når man er gravid er man jo beskyttet af en slimprop i livmoderhalsen, men det er man ikke hvis man lader være med at holde pause.
    Selv det mener jeg dog ville være en usandsynlig bivirkning efter som p-piller trods alt har været på markedet i et stykke tid og man endnu ikke har opdaget det.
    Jeg synes at man med hensyn til p-piller er meget omhyggelige med at undersøge eventuelle bivirkninger, og ikke bare blindt ignorere dem indtil de er 100 % bevist og det er jeg meget glad for. F.eks er man meget opmærksom omkring brystkræft.
Log in eller Registrér for at kommentere.