Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

kolonoskopi - kikkertundersøgelse

2

Kommentarer

  • Indstillinger
    hej

    er du blevet undersøgt nu?
    Jeg har også fået det gjort først kiggede de i endetarmen men det gjorde ondt. Bagefter skulle de undersøge hele tarmen som jeg havde som stomi dengang, der sov jeg, mærkede ingenting og havde heller ikke ondt bagefter- så helt klart at foretrække at sove.
    Fandt de ud af om der var noget galt?

    mvh karina
  • Indstillinger
    Så er jeg "endelig" kommet til Moviprep udrensningen, og vil nok sige, jeg har aldrig i mit liv prøvet noget så forfærdelig udlækkert, føj hvor det smager, giver opkast fornemmelser ved hver tår osv... ADADAD!!! :(... Det er godt nok en omgang som man tvivler på om man kan fuldføre... Undersøgelsen er imorgen formiddag, så håber der kommer et resultat ud af det, selvom jeg tvivler...

    Mvh Heidi
  • Indstillinger
    Nej, det smager ikke specielt godt, men min oplevelse var da, at så var det heller ikke værre. For din egen skyld, bør du drikke det hele, så du bliver renset ordenligt ud. Tag det i nogle store slurke, i stedet for at tage små bitte nip hele tiden - det gør det kun værre. Det er jo kun den sidste mundfuld, du kan smage, så jo færre mundfulde, jo bedre. Tag et stort glas af gangen, og så "gluk-gluk" ned med det.

    Det gør det heller ikke nemmere for dig, hvis du samtidig ikke har forventning til at undersøgelsen vil give noget resultat - så giver dette ubehag jo endnu mindre mening for dig.

    Jeg skal ikke kunne sige, om du har ret - men det ved du jo ret beset heller ikke, om du har, vel? :-)

    Held og lykke i morgen - lad høre, hvad resultatet bliver - og det er jo ikke helt sikkert, du får det straks efter undersøgelsen.
  • Indstillinger
    jeg har været på flere udrensnings kure igennem årene
    det er ikke så morsomt --men der er også meget psykisk i det
    for hvis man slår sig selv i hovedet med --at det her kan jeg ikke drikke ---og det er måske alligevel ikke godt for mig ---
    så er det også nok lige som du tænker --

    men hvis du tænker --det her skal bare overstås --selfølgelig klarer jeg det ---så går du til det med en anden vinkel ---
    og så er det heller ikke være end som så --

    tag et stort glas ad gangen ---hav nogle drops som du tager et stykke af --og sutter på efter så det tager den grimme smag

    et lile stykke chokolade som smelter på tungen ---held og lykke til --du kan klare det hvis du vil
    VENLIGST SOLO
  • Indstillinger
    Hov! Det kam godt være solo har ret i det hun skriver, men så vidt jeg husker, så må man altså IKKE spise noget, så læs lige på lektien inden du følger dette råd.
  • Indstillinger
    Ja ved godt jeg ikke lyder særlig optimistisk. Måske fordi lægen sagde til mig allerede til forundersøgelsen at afførringsprøverne så helt normale ud og chancen for betændelse i tarmen var meget meget lille...

    Men ligenu er jeg bare glad for jeg "kun" mangler 1 omgang moviprep. Man blir dog lidt forskrækket når man første gang begynder at "skide vand ud"...

    Så vidt jeg har forstået må man heller intet spise indtil undersøgelsen, så jeg tør ikke rigtig ta nogle chancer. Har endda også spist franskbrød med kerner idag fordi jeg var uopmærksom, rigtig dumt. Men jeg håber da det går alligevel... En kollega der havde prøvet det sagde hun spiste kerner helt op til udrensningen helt uden problemer,, men det ærgrer man sig godt nok over....

    Men hold da ellers op nogle smerter jeg fik af 1.omgang Moviprep, håber ikke 2.omgang bliver ligeså smertefuld, puuha....
  • Indstillinger
    Hej
    Jeg har morbus crohn og blev diagnosticeret i sommers.
    mine afføringsprøver og blodprøver har aldrig vist noget.
    Min koloskopi var helt fin + ultralyd, men lægerne på special afdelingen blev heldigvis ved med, at undersøge mig.
    og det viste sig jeg havde crohn i den øverste del af tyndtarmen. og derfor ikke de sædvanlige indikatorer og symptomer
    jeg var heller ikke særlig optimistisk inden de endelig fandt noget. pga. de undersøgelser der pegede den anden vej. så det kan godt lade sig gøre. - jeg blev virkelig lettet over de endelig fandt noget trods, at det ikke er den fedeste diagnose at få.
    Men ønsker dig held og lykke i morgen
    Mvh
  • Indstillinger
    Hvilken undersøgelse gjorde så de fandt ud af hvad det var??

    Godt de fandt ud af hvad det var, der er ikke noget værre end at gå i uvished.. Morbus crohn har jeg hørt er en af de mest smertefulde i tarmene...
  • Indstillinger
    til Lotte ---det er rigtig man må ikke spise noger
    mem man må godt have et bolsje i munden der smelter og tager den grimme smag --

    samt en meget lille hjørne chokolade på tungen --for at tage den grimme smag ---
    men ikke gå rund med det i munden hele tiden
  • Indstillinger
    - Hej igen
    Jamen jeg fik fortaget en kapselendoskopi og MR skanning. Disse to førte sammen til diagnosen.
    Mht. det med den mest smertefulde tror jeg der kommer an på hvor hårdt man er ramt. og hvor det sidder. Mit har hovedsagelig artet sig ved mange slemme nærmest invaliderende mavekramper og egentlig ikke diarre. så ja jeg har haft rigtig mange smerter. men det er meget forskelligt hvor det sidder nogen døjer mest med diarre osv.
    Men i starten mindede mine symptomer egentlig meget om dine det kom turevise og med ugers mellemrum. Men håber selvfølgelig for dig at du ikke fejler noget alvorligt , og det tyder det jo også på selvom det self. ville være rart for dig at få en ordentlig diagnose.
    Håber undersøgelsen går godt, ved selv hvilken tanker der melder sig.
    Mvh.
Log in eller Registrér for at kommentere.