Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Når tingene bliver uoverskuelige !

2»

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej,

    Jeg kan se at det er meget længe siden at denne debat har været aktuel - men jeg er p.t i den situation at jeg i august 2015 netop skal opereres for ekstern springhofte på Århus Hospital. Dette efter at have gået rundt med ulidelige og uforklarlige hoftesmerter i 4½ år. Da jeg kom på hofteambulatoriet i Århus, fandt de endelig ud af hvad jeg fejlede..En KÆMPE lettelse! Mit dilemma er nu om jeg skal blive opereret i begge hofter samtidigt eller om jeg skal tage en af gangen? Nogen der har erfaringer med dette? Jeg har egentlig fået tid til dobbeltoperation, men er blevet i tvivl om det bliver for stor en mundfuld med operation på begge ben samtidig.

    Håber der er nogen der kan gøre mig lidt klogere på om jeg skal vælge det ene eller andet :)
  • Indstillinger
    Jeg blev opereret i begge hofter på samme tid. Det ka godt virke lidt voldsomt, men din recovery-tid er langt hurtigere hvis du får ordnet det på én gang.
    Jeg var sengeliggende i ca 4-6 uger, men ku stadig bevæge mig (med krykker) ganske langsomt rundt.
    Jeg vil stærkt anbefale dig at få opereret begge hofter på én gang!

    Det er en heftig omgang med operationen, men til gengæld slipper du for smerter hurtigst muligt, hvilket må være alfa/omega! Og ventetiden fra første hofte til anden hofte ku jeg forestille mig var lang. Efter min diagnose, måtte jeg vente i 8 måneder, da det ikke nødvendigvis er en prioritetsoperation.

    Husk endelig at bede om genoptræning! Jeg blev nemlig ikke tilbudt genoptræning efter mig operation, og måtte selv ud og finde en gennem egen læge. Jeg fik det heldigvis gratis, da det skulle ha været tilbudt efter min operation.
  • Indstillinger
    Hej,

    Tusinde tak for hurtigt svar! Det lyder som om jeg skal holde fast i mine aftale om at få opereret begge hofter på samme tid, selvom forløbet lyder til at være lidt mere intenst. Jeg har allerede fået tilbudt genoptræning. En fysioterapeut ringede til mig fra Århus og gav besked om at en genoptræningsplan vil blive sat i værk straks efter operation og at jeg dér vil blive kontaktet af en fysioterapeut tæt på min bopæl. Rigtig fin service ;)

    Hvordan var det lige efter operationen - kan man overhovedet støtte på benene ved hjælp af krykker?
  • Indstillinger
    Lige efter operationen kommer du til at føle dig fed, hævet, øm og skrøbelig.. Jeg blev "tvunget" til at gå på toilettet med gangstativ senere samme dag, med støtte fra personalet. Det føles underligt og svært at gå, men det er vigtigt at man bevæger sig lige så stille så hurtigt som muligt så der kommer gang i blodcirkulationen. Ka huske at de var rigtig gode til at informere og motivere mig til at komme igang hurtigst muligt :)
  • Indstillinger
    Ok, mange tak - jeg er fortrøstningsfuld og glæder mig bare til at komme ud "på den anden side" ..forhåbentlig uden smerter. Er dine helt væk? Og lige et sidste spørgsmål ;)..hvor lang tid tog det dig ca. alt i alt at komme ovenpå efter forløbet med operation, genoptræning osv?
  • Indstillinger
    Ok, mange tak - jeg er fortrøstningsfuld og glæder mig bare til at komme ud "på den anden side" ..forhåbentlig uden smerter. Er dine helt væk? Og lige et sidste spørgsmål ;)..hvor lang tid tog det dig ca. alt i alt at komme ovenpå efter forløbet med operation, genoptræning osv?

    Mine smerter er helt væk. Men jeg ka godt mærke hvis jeg overbelaster en gang i mellem, men det er enormt sjældent.. Har et par gange haft meget ondt, men som følge af forkerte vrid og overbelastning, eller hvis jeg har sovet på et meget hårdt underlag.

    Min genoptræning kom først et år efter, men efter hævelsen forsvandt på hofterne, var jeg mere eller mindre smertefri. Men da din genoptræning er bestilt allerede, så vil jeg sige ca 3-4 måneder efter operationen er alt præcis som det ska være. Ingen smerter eller ubehag :)
  • Indstillinger
    Fantastisk :) sætter stor pris på dine svar. Tak
  • Indstillinger
    hvad smerte medicin er bedst for gigt?
Log in eller Registrér for at kommentere.