Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

kyssesyge

Redigeret 30 januar, 2012, 06:19 i Åben debat om infektioner
Hej ..
- min kæreste har måske fået kyssesyge..
må jeg så godt kysse med ham?
iprincippet ville jeg så ikk' ha' fået det?
eller hvordan?
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej dig..
    Jo kyssesyge kan godt smitte ved al væske kontakt hvis man kan sige det sådanne.. men det er forskælligt fra person til person om hvor hårdt det rammer.. jeg havde det for 1½ år siden og var ikk særlig hård ramt af det, men har os hørt om andre der har været meget hårdt ramt.. Men jeg ved ikk om det kommer and på hvor meget man smitter.. men ja det smitter...
  • Indstillinger
    Ja, jeg vil nu mene, at hvis din kæreste har fået kyssesyge, så er du sikkert også allerede nu smittet medmindre du er immun - og det er der jo nogle der er, men jeg hæfter mig ved, at du skriver "måske". Har han da ikke været ved lægen?

    Det skal jo undersøges der, og der bør han også blive informeret, hvordan og hvorledes mht smitte.
  • Indstillinger
    jo han har ikke fået svar endnu.. men det er bare om vi så ikke må kysse, hvis han har det?
  • Indstillinger
    Hej alle...

    Min kæreste har også kyssesyge og både min og hendes mor siger at det kan smitte ½ år... Jeg stoler selfølgelig på dem, men jeg vil også virkelig gerne kysse min kærester... Hjælp! er det fup eller fakta?
  • Indstillinger
    kan man miste sexlysten efter kyssesyge? kæreste har haft det, og vi har nu i mere end 8 uger fra det tidspunkt hvor han har været syg og indlagt med det ikke haft sex. For ham er det ikke et problem da han på forhånd ikke synes det er så vigtigt, men jeg kan ikke uden og skal mindst 1x om ugen have sex. er meget ked af det, men han sir selv han kan ikke få sig til et.
  • Indstillinger
    Jeg har ledt og ledt, men kan ingen steder finde, hvor der er beskrevet hvor længe man smitter, når man har kyssesyge - hjælp anyone :-)
  • Indstillinger
    Jeg prøvede at google "monunekleose" som sygdommen hedder, og så det fremgår der, så er det noget diffust omkring smitte, da man altså har en inkubationstid på 30-50 dage, hvor man altså kan være smittet - og smitte videre - uden at ane, at man altså er smittebærer.

    Efter disse 30-50 dage bryder sygdommen så ud, og så smitter man - så vidt jeg forstår - i den periode, man er syg - for de fleste ca. 2-4 uger. Efterfølgende kan man være træt og mat i en længere periode, men på det tidspunkt smitter man så ikke mere.

    Da det altså er en sygdom, man ikke skal tage alt for let på, da der kan tilstøde komplikationer, bør man derfor altid have lægen ind over, der dels kan pode, om man har sygdommen, dels også kan pode senere for at sikre, at sygdommen er overstået, og man således ikke fejler noget andet.

    Som jeg også læste, så er man livsvarig immun, når man først har haft sygdommen, og mange får den faktisk, mens de er mindre børn - og der er sygdommen gerne så let, at man slet ikke opdager den.

    Men - prøv at google monukleose - der er mange gode oplysninger.
  • Indstillinger
    Hej tak for svaret ( havde nu selv fundet frem til det meste af det, du skriver).

    Jeg fik konstateret kyssesyge hos lægen - inden jeg skrev første indlæg - prøven viste ingenting i første omgang - men da jeg var gået og den havde ligget lidt, viste det sig at den var positiv. Det var sekretæren, som ringede om det, og hun kunne ikke svare på, hvor længe det smitter.

    Nu har jeg imidlertid ringet til lægen, og han sagde at det kan smitte i op til 18 måneder!

    Mange har haft sygdommen som børn, uden at være klar over det, fordi det bare har været i mild grad. Dvs. at en stor del af befolkningen faktisk er immun.
  • Indstillinger
    Jeg er meget glad for, at du melder dette tilbage, for jeg vil da give dig ret- det fremgår ikke af alle de informationer, der ligger om emnet.

    Som jeg læste det, så er der smitterisiko i temmelig lang tid FØR man får sygdommen, men der står ikke noget om smitterisiko EFTER sygdommen, og det må jeg da tilstå undrer mig en del.

    Jeg har simpelt hen aldrig hørt om sygdomme, der smitter efter man har haft dem, men man skal jo aldrig sige aldrig :-)

    Jeg går ud fra, du skal til læge til kontrol, så jeg vil spørge dig, om du vil bede din læge give dig henvisning til denne information - så du kan fortælle tilbage her på dette forum; henvise til ekspertudsagn om dette?

    Jeg synes da, det er væsentligt - og synes da faktisk, det er underligt, at der ikke står noget om netop denne smitterisiko bagefter - når det nu står så tydeligt hvordan det er inden.

    På den anden side, så kan man måske tage det lidt roligt. Jeg mener, når man smitter i så lang tid inden man selv ved, man er smittet, så HAR man jo givet fået smittet dem, der skal smittes - og netop, som både du og jeg har læst, så får de fleste sygdommen som mindre børn, og der er den mere eller mindre uden symptomer, hvorfor det måske alligevel kun er de færreste, der har undgået den, når de kommer i teenagealdrenden, hvilket er derfor flertallet givet er immune - ellers ville sygdommen jo være langt mere udbredt, end den er.
  • Indstillinger
    hej jeg vil lige fortælle lidt om min erfaring...
    jeg begyndte med halsen ørene leddene musklerne og huden gjorde ondt- jeg kunne ikke engang synke mit eget mundvand-
    om aftenen fik jeg feber på 39,06 sådan havde jeg det to dages tid så jeg tog til lægen han sagde det var kyssesyge og jeg skulle ikke drikke og have kontakt sport i 3 mdr.
    nå men natten efter 5 dage vågnede jeg ved at det hele snurrede rundt mit værelse føltes som en karrussel og jeg kunne ikke bevæge nakkken. såe jeg blev indlagt.
    dagen efter fik jeg taget en rygmarvs prøve og havde frygtelig ondt om aftenen i ryggen og ingen smertestillende tog smerterne ... nå men dagen efter havde jeg det utroligt godt, så jeg blev udskrevet .... men om aftenen og havde jeg så ondt at jeg ikke vidste hvor ar jeg skulle gøre af mig selv...
    og 4 dage derefter har jeg nu haft smerter i ryggen og hovedet det gør rigtig ondt og jeg kan ikke stå eller sidde for når mit hovede kommer over hjertet dunker det og gør rigtig rigtig ondt...
    nu har jeg så været syg i 12 dage og håber virkelig at det snart går over :S!!
Log in eller Registrér for at kommentere.